Miksi nykyään vähän matkustellut ihminen on huonompi kuin paljon matkustellut?
Kommentit (691)
Vielä jonkin aikaa porukka matkustaa, mutta nytkin ollut myrskytuulet Kanarialla, metsät palaa taas kesällä, vettä ei esim Espanjassa riitä. Sinne vaan kesällä, uima-altaat tyhjiä ja vessaa ei saa yöllä vedettyä. Lentokoneella päristellään ympäriinsä kuin viimeistä päivää.
Samat ihmiset tehneet lapsia ja sitten omilla toimillaan tuhoavat heidän mahdollisuutensa. Lapsettomat vielä oma keissinsä, mutta ihmiset joilla on vastuu toisesta..
Junalla matkustan jonkin verran lähimaissa, mahdollisimman ekologisesti, enkä missään missä infra tai luonto ei sitä enää kestä.
Jotenkin ymmärrän että pitkä talvi ketuttaa jos ei ole talvi-ihminen, ja jos on varaa ja vapautta,niin mikäs siinä, matkoille vaan.Toiset saa sitten ihailla ja ihmetellä Instassa ja Facessa,tykätä tai olla tykkäämättä.Mutta en nyt oikein ymmärrä miksi vähän matkustellut olisi jotenkin huonompi kuin paljon matkustellut?? Tiedän ihmisiä joille on riittänyt se oma kylä ja omat pellot ja metsät, ei ole ollut tarvetta lähteä mihinkään.Onko sellainen ihminen nyt sitten jotenkin huonompi?Onneksi nykyään voi matkustella omalla kotisohvalla, klikkaa vaan google streetwiew auki...Ja kyllä, olen matkustellut oikeastikin enkä vaan street wiew`n kautta.Mutta nykyään monista seikoista johtuen matkustelu on jäänyt.
Mä en ymmärrä myöskään. Kallista, tylsää ja ahdistavaa. Lisäksi oikeasti vihaan lentokenttiä.
On kahdenlaisia ihmisiä. Toiset nauttivat siitä, että saavat näkeä ja kokea koko ajan uusia asioita ja sitten on ne toiset, jotka tykkäävät tutusta ja turvallisesta ja lähinnä ahdistuvat vieraissa paikoissa.
Kuvitellaan että paljon matkustellut on elämästä kokenut ja oppinut. Eihän se aina niin ole, kun tämä järjen käyttö on aina henkilökohtainen asia. Esim itse en ole matkaillut, ja ei paljoa kiinnostakaan kun niitä riskejä tuppaa olemaan. En koe menettäneeni mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä myöskään. Kallista, tylsää ja ahdistavaa. Lisäksi oikeasti vihaan lentokenttiä.
Miksi menet tylsiin kohteisiin ja teet lomalla tylsiä asioita? Itsehän sinä ne matkakohteesi ja loma-aktiviteettisi päätät ja voit tehdä lomastasi just sellaisen kun haluan.
Minä matkustan vähintään kerran kuussa. Mutta matkustan "väärin" ja se aiheuttaa naaman vääntelyä. Viimeksi kävin Porissa Juseliuksen mausoleumia katsomassa ja söin ravintolassa. Seuraavaksi menen ehkä Hämeenlinnaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään huonompi, eikä parempi. Hänellä tosin saattaa olla suppeampi elämänkatsomus ja -ymmärrys. Sekä toki kokemusköyhempi
Ei pida alkuunkaan paikkaansa. Kokemukset ja elämänkatsomus eivät ole matkojen automaattista seuraamusta. Nykyään maailma on auki kaikkialla, internetissäkin, jos sitä haluaa. Kirjallisuudessa, dokumenteissa ja jopa omassa mielikuvituksessa voi olla paljon laajempi maailmankuva kuin Karibian rannalla makoillessa tai Thaikkuladian baarissa juomia siemaillessa. Aikaansa seuraava, paljon lukeva ihminen kokee ja tietää maailmasta usein enemmän kuin joka vuosi etelään matkaava lomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ollut varaa matkustaa ikävuosinani 0-40 yhtään minnekään ja nyt viimein kun tilanne on korjaantunut, pystyn laittamaan matkustusta varten säästöön 5000/vuosi ja todellakin laitan tuon. Excel pyörii miten saisin tilanteen vielä paremmaksi ja juuri keksin ratkaisun jolla saan matkabudjetin kasvamaan 10000/vuosi jota tavoittelen nyt seuraavaksi kiivaasti.
Hieno homma. Itsellä ei ole tällä hetkellä varaa matkustaa, mutta koitan parantaa kanssa omaa tilannetta että tulevaisuudessa pystyn. En tajua näitä kateellisia, jotka haukkuvat toisia vain siksi, että eivät itse pysty.
Kuule. Senkun porhallat maailman ääriin minkä sielu sietää enkä ole sinulle yhtään kateellinen. Lievästi huvittunut voin olla kun täpinöissäsi luulet olevasi jotain ihmeellistä ja sua varmasti valtavasti kadehditaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun matkojen hinnat olivat matalimmillaan ja lainojen korot alhaalla joskus aikaa ennen koronaa, alkoi useampi duunari tuttukin matkustella. Nykyään en arvosta kovin korkealle näitä lentomatkustelevia saastuttajia. Matkustaminen on ihan kivaa mutta perillä pitää olla muutakin kuin halpaa alkoholia, ranta tai hotellin uima-allas.
En ole ikinä matkoillani juonut pisaraakaan alkoholia enkä maannut hotellin uima-altaalla tai rannalla, ihan utopistinen ajatuskin että laittaisin rahani sellaiseen kun samalla reissulla voin saada tuhat kertaa enemmän kokemuksia, luontoelämyksiä, kulttuuria, nähtävyyksiä, ruokia jne.
En ole matkustanut ulkomaille. Lontoossa haluaisin käydä. Ainut ongelma on raha. N29
Vierailija kirjoitti:
Mä taas rakastan lentokenttiä! Mikä onkaan parempi ääni kuin matkalaukun rullaaminen sitä koneeseen vievää ramppia kolistellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään huonompi, eikä parempi. Hänellä tosin saattaa olla suppeampi elämänkatsomus ja -ymmärrys. Sekä toki kokemusköyhempi
Ei pida alkuunkaan paikkaansa. Kokemukset ja elämänkatsomus eivät ole matkojen automaattista seuraamusta. Nykyään maailma on auki kaikkialla, internetissäkin, jos sitä haluaa. Kirjallisuudessa, dokumenteissa ja jopa omassa mielikuvituksessa voi olla paljon laajempi maailmankuva kuin Karibian rannalla makoillessa tai Thaikkuladian baarissa juomia siemaillessa. Aikaansa seuraava, paljon lukeva ihminen kokee ja tietää maailmasta usein enemmän kuin joka vuosi etelään matkaava lomalainen.
Sulkevatko nämä vaihtoehdot pois toisistaan? Minusta ei. Se joka menee ulkomaille, on myös kiinnostunut mitä siellä tapahtuu. Esim. viimeksi opiskelin wikipediasta Borneon orangeista ja norsuista ja aloin miettiä pitäisikö ottaa sekin matkalistalle lähiajoille...
En tiennyt tarkalleen, miltä riisipellot näyttävät. Katsoin YouTubesta POV-videon, jossa käveltiin maaseudulla mm. riisipeltojen laidalla, ja tiedän nyt, millaisia riisipellot ovat. Nopeasti "sivistyin", ei maksanut mitään ylimääräistä eikä mennyt aikaa matkan varaukseen, matkalaukkujen pakkaamiseen, lentelyyn, siirtymisiin eri pisteiden välillä eikä muihinkaan matkustelun vaivoihin. Ilmastokin siitä kiitti.
Vain ja ainoastaan perussuomalainen perusolmi pitää itseään sivistyneenä jos maailmankuva rajoittuu naapurikunnan kunnantalolla otettuun selfieen, koulutuksesta huolimatta.
Itsekin olin yllämainnitun kaltainen jumikuula, aivan liian pitkään, siihen saakka kunnes pääsin töiden johdosta ulkomaan komennuksille.
Vierailija kirjoitti:
En ole matkustanut ulkomaille. Lontoossa haluaisin käydä. Ainut ongelma on raha. N29
Lontoo oli ensimmäinen kohde jossa minä kävin omatoimisesti. Olin tuolloin jo 40 kun oli oikeasti varaa matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täähän se ois. Ymmärrys, viisaus, järki tekee elämästä rikkaampaa. Ei matkustelu. On tullut katseltua eri toimijoiden matkustus streamejä ja ei se matkustelu kaikista fiksumpia tee. Liian monilla menee lomatkin ryypätessä ja sikaillessa. Käyttäytyy huonosti muita kohtaan jne. Monissa etelän maissa riskinä eläimet, rikollisuus, taudit jne. Ja rahaa menee paljonkin sekä liikaa rahastajia jotka yrittää hyödyntää turistia. Somessa turvallista ja suomalainen kesäkin sopiva. Kun oppii arvostamaan suomalaista hyvinvointia ja turvallisuutta, niin suomenkin kesä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vain ja ainoastaan perussuomalainen perusolmi pitää itseään sivistyneenä jos maailmankuva rajoittuu naapurikunnan kunnantalolla otettuun selfieen, koulutuksesta huolimatta.
Itsekin olin yllämainnitun kaltainen jumikuula, aivan liian pitkään, siihen saakka kunnes pääsin töiden johdosta ulkomaan komennuksille.
Aina nää suomalaiset kosmopoliitat luulee olevansa jotenkin erinomaisia kun on vähän viisastunut elämässä. Näitä on tullut nähtyä ja usein vielä suureen ääneen julkituovat viisauksiaan. Ihmiset ja asiat maailmalka ei oo sen kummempia kuin suomessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt on hyvä esimerkki elvistelevästä asenteesta, joka on tuonut luonteeseen ylimielisyyttä ja toisten vähättelyä. Jos ei mielikuvitus riitä hankkimaan tietoa maailmasta ja jopa kokemaan niihin liittyviä elämyksiä muuten kuin kuljettamalla fyysisen kehonsa kiinnotuksen kohteeseen, niin surkeaa on. Jos ei ymmärrä, että mediaa ja tietolähteitä voi oikeasti käyttää maailmankuvansa avartamiseen, silloin matkustaminen on aino keino nähdä maailmaa.
Etkä ole tavallinen turisti. On eri asia asua jossain maassa pitempään kuin matkustella lomamatkoilla.
Hieno homma. Itsellä ei ole tällä hetkellä varaa matkustaa, mutta koitan parantaa kanssa omaa tilannetta että tulevaisuudessa pystyn. En tajua näitä kateellisia, jotka haukkuvat toisia vain siksi, että eivät itse pysty.