Miksi nykyään vähän matkustellut ihminen on huonompi kuin paljon matkustellut?
Kommentit (691)
Vierailija kirjoitti:
Matkustelu on statussymboli. Osoitetaan, että on varaa matkustaa.
Paljon nopeammin ja edullisemmin avartaa tietoaan maailman maista esimerkiksi lukemalla ja katsomalla matkailuaiheisia ohjelmia televisioista tai eri maiden paikallisten asukkaiden kuvaamia videoita YouTubesta.
Ei niissä turistikohteissa käyminen avarra kovinkaan paljon kuvaa maasta, jossa käydään. Sama se, jos joku ulkomaalainen turisti Helsingissä käytyään väittäisi nähneensä Suomen koko kuvan.
Uusiin maihin ja kulttuureihin tutustumisen suurin viehätys onkin siinä, että se oikeasti muuttaa ajattelua, koska sen jälkeen näkee tämän oman suomalaisen kulttuurin uudessa valossa. Ei niinkään se tiedon kerääminen siis ole se juttu.
Totta kuitenkin mitä kirjoitit, että pelkissä turistirysissä käymällä ei saa kovinkaan paljon kuvaa siitä maasta, jossa käy. Ei niissä yleensä synny mitään syvällistä oivallusta. mutta ehkä se ei ole niiden paikkojen tarkoituskaan. Eiköhän suurin osa turreista käy noissa paikoissa vain rentoutumassa. Nykyään siihen liittyy myös se, että laitetaan jokin poseerauskuva someen ja osoitetaan sillä tavalla alempaan keskiluokkaan kuulumista. Erotukseksi köyhistä, joilla ei ole varaa. Se on nykyajan statussymboli. Ennen ostettiin matkamuisto kirjahyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt tarkalleen, miltä riisipellot näyttävät. Katsoin YouTubesta POV-videon, jossa käveltiin maaseudulla mm. riisipeltojen laidalla, ja tiedän nyt, millaisia riisipellot ovat. Nopeasti "sivistyin", ei maksanut mitään ylimääräistä eikä mennyt aikaa matkan varaukseen, matkalaukkujen pakkaamiseen, lentelyyn, siirtymisiin eri pisteiden välillä eikä muihinkaan matkustelun vaivoihin. Ilmastokin siitä kiitti.
Mutta et pystynyt haistamaan mullan tuoksua, et lähistön kukkien ja puiden tuoksua, et kuullut lintujen ääniä kun ne lensivät riisipeltojen yli, et tuntenut lämmintä tuulta ihollasi. Etkä päässyt lähikylän ravintolaan syömään siitä riisistä tehtyä ruokaa.
Ihan pieni ero. Mä olen tehnyt tuon monta kertaa livenä:)
Olen kokenut nuo kaikki aistielämykset, mutta en riisipellon l
Olen eri. Minusta vaikuttaa, että on turha selittää ihmiselle, joka ei ole matkustellut, millaiselta se tuntuu tai mitä uusia ajatuksia se herättää. Kun ei tiedä, sitä mitä ei tiedä, niin ei voi tietää, mitä puuttuu. Eikä se tietenkään herätä uusia ajatuksiakaan. Ymmärrän jos kaikkia ei kiinnosta kokeilla matkustamista, ei siinä mitään. Viihtyyhän jotkut koko ikänsä jossain pikkupaikkakunnallakin ja on ihan onnellisia. Ei se minun mielestä tee kenestäkään huonompaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt tarkalleen, miltä riisipellot näyttävät. Katsoin YouTubesta POV-videon, jossa käveltiin maaseudulla mm. riisipeltojen laidalla, ja tiedän nyt, millaisia riisipellot ovat. Nopeasti "sivistyin", ei maksanut mitään ylimääräistä eikä mennyt aikaa matkan varaukseen, matkalaukkujen pakkaamiseen, lentelyyn, siirtymisiin eri pisteiden välillä eikä muihinkaan matkustelun vaivoihin. Ilmastokin siitä kiitti.
Mutta et pystynyt haistamaan mullan tuoksua, et lähistön kukkien ja puiden tuoksua, et kuullut lintujen ääniä kun ne lensivät riisipeltojen yli, et tuntenut lämmintä tuulta ihollasi. Etkä päässyt lähikylän ravintolaan syömään siitä riisistä tehtyä ruokaa.
Olen kokenut nuo kaikki aistielämykset, mutta en riisipellon l
Maalla asuessa on tullut paljon luontokokemuksia. On perunannostoa, marjastusta, sienestystä, taimien istutusta, metsässä vaeltelua, hiihtämistä hankiaisella, varpaiden palelluttamista pakkasella ja tunnon kivuliasta palautumista takkatulen vierellä, onkimista laineiden liplattaessa venettä vasten, pihaleikkejä ulkona pimeinä iltoina, luistelua järven jäällä, paljain jaloin kävelyä kesäisessä luonnossa, naapurin lehmien laidunnusta lähistöllä, naapurin sikalan haju sikalassa käydessä, nurmikon tuoksua, perhosia, kärpäsiä, kimalaisia lentämässä, erilaisten lintujen laulua, tervatun veneen tuoksua, pelottavia ukonilmoja maalla, myrskyssä huojuvia puita, sateen ropina kattoa vasten, kahisevissa lehtikasoissa kävelyä ja pudonneiden lehtien tuoksua syksyllä, ruska, kuura, aamukaste nurmikolla, tuulessa aaltoileva vilja, peilityyni järvenpinta iltaruskossa, tuulen kahina lehtipuissa, poutapilvet vaaleansinisellä kesätaivaalla, monenlaisia eläimiä liikkumassa ympäristössä ja niin paljon kaikkea muutakin luettelon ulkopuolelta. Kaiken tämän voi kokea Suomessa.
Miksi matkustella, kun voi katsoa tv:n / PC:n/kännyn näytöltä eri paikkoja maailmassa. Ei tarvi matkustaa. Samoin luonto-ohjelmat näyttävät kaikkea luontoa maailmassa. Museoista on videokierroksia. Youtubessa filmejä ja ooperoita. Turha raahata vaivalla kroppaansa paikalle. Turistipaikoilla on vain kauppiaiden "kauhujen kujia" ja sisäänheittäjiä, joiden kanssa kommunikoi.
Onko ilmastonmuutos seurauksineen kohtuullinen hinta länsimaalaisten "maailmankuvan avartumisesta"? Toki lentoliikenne ei tätä yksistään aiheuta, että syyllisiä voidaan halutessaan etsiä itse kenenkin toiminnasta...
Itse äkkiseltään ajattelisin, että lentomatkoja tulisi säännöstellä. Nythän osa lentelee monta kertaa vuodessa sinne tänne ja osa hyvin harvoin, jos koskaan.
Ihminen, joka arvostelee toisten matkustelemattomuutta, on ilmeisen sosiaalisesti riippuva. Yrittää saada yliotetta toisesta ja oman itsensä tehostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenun monia noista asioista, mutta maailma on myös täynnä asioita joita et voi kokea Suomessa, pelkästään luonnon monimuotoisuus ympäri maailmaa on valtava.
Minä taas väitän, että edistän ilmastonmuutoksen torjuntaa parhaiten pysymällä täällä palmun alla! Sähkö- ja puulämmitetystä Suomesta käsin, kolmen hevosenkokoisen koiran ja matkailuauton omistavan juntin on ihan turha ruveta saarnaamaan asiasta mitään. Lämmitystä ei tarvita, ilmastointia en käytä, mangot kasvaa pihalla ja etätyöläisenä en tee työmatkoja. Kummallakohan on isompi hiilijalanjälki, hmmm.....🤔
Ne, jotka joutuvat paljon matkustamaan työn tai perheen vuoksi eivät ajattele noin, ehkä nuorempana on hienoa olla työssä, jossa matkustelee, jossain vaiheessa se on arkea ja ei niin hienoa kun Tokiossa on käyty, eikä mitään nähty. Paras loma on vietetty tädin mökillä pienen savisen joenrannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla asuessa on tullut paljon luontokokemuksia. On perunannostoa, marjastusta, sienestystä, taimien istutusta, metsässä vaeltelua, hiihtämistä hankiaisella, varpaiden palelluttamista pakkasella ja tunnon kivuliasta palautumista takkatulen vierellä, onkimista laineiden liplattaessa venettä vasten, pihaleikkejä ulkona pimeinä iltoina, luistelua järven jäällä, paljain jaloin kävelyä kesäisessä luonnossa, naapurin lehmien laidunnusta lähistöllä, naapurin sikalan haju sikalassa käydessä, nurmikon tuoksua, perhosia, kärpäsiä, kimalaisia lentämässä, erilaisten lintujen laulua, tervatun veneen tuoksua, pelottavia ukonilmoja maalla, myrskyssä huojuvia puita, sateen ropina kattoa vasten, kahisevissa lehtikasoissa kävelyä ja pudonneiden lehtien tuoksua syksyllä, ruska, kuura, aamukaste nurmikolla, tuulessa aaltoileva vilja, peilityyni järvenpinta iltaruskossa, tuulen kahina lehtipuissa, poutapilvet vaaleansinisellä kesätaivaalla, monenlaisia eläimiä liikkumassa ympäristössä ja niin paljon kaikkea muutakin luettelon ulkopuolelta. Kaiken tämän voi kokea Suomessa.
No toki sinä saat kyykkiä perunamaalla ja haistella sikoja ja ihailla niitä ohikiitäviä kärpäsiä sillä aikaa kun me lomailusta tykkäävät siemaillaan piña colaa ja ihaillaan auringonlaskua riippumatossa tropiikissa palmujen alla.
Vierailija kirjoitti:
Onko ilmastonmuutos seurauksineen kohtuullinen hinta länsimaalaisten "maailmankuvan avartumisesta"? Toki lentoliikenne ei tätä yksistään aiheuta, että syyllisiä voidaan halutessaan etsiä itse kenenkin toiminnasta...
Itse äkkiseltään ajattelisin, että lentomatkoja tulisi säännöstellä. Nythän osa lentelee monta kertaa vuodessa sinne tänne ja osa hyvin harvoin, jos koskaan.
Mites uusien ihmisten pykääminen maailmaan? Eivät saastuta yhtään vai? Josko säädeltiisiin väkipakolla raskaaksi haluavia vaikka niin, että ensin pitäisi adoptoida? Pakkosterilointia ja ikärajan laskemista, alaikäisten raskauksille nollatoleranssi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia ulkomaille matkustaminen pitäisi olla joku hiton tietokurssi? Minä matkustan just tasan rentoutumisen vuoksi. En ryyppää, vietän päivät kuljeskellen kaupungilla, luonnossa tai mitä kohteessa nyt onkaan minua kiinnostavaa. Aivan kuten kotimaassa, en täälläkään tee muistiinpanoja.
Ihan sama tykkäättekö vai ette.
Ei se muuten mitään, mutta matkalta tultua ollaan olevinaan kuin jotain maailmanomistajia, joilla on jotain "mystistä" tietoa, jota ei voi saada muuten kuin matkustamalla. Eikä teille riitä, että on käynyt kerran merenrannalla ja uinut meressä, jotta "impivaaralainen" voisi tietää, miltä tuntuu olla merenrannalla tai uida meressä. Se toistuva merssä uiminen ja toistuva auringossa löhöily kai tuo jotain uutta tietoa, jota ei mistään muualta saa. Minun meressäuimiskokemukseeni
Matkailijoille on myös vaikea yhdistää kahta erillistä kokemusta toisiinsa. Jos on kävellyt helteessä kuumuutta hohtavalla asvaltilla lähes autiolla jalkakäytävllä ja jos toisessa tilanteessa on kävellyt vilkkaassa ihmisivilinässä jalkakäytävällä, matkailija ei pysty eläytymään niin, että osaisi yhdistää nämä kaksi erillistä kokemusta ja eläytyä mielikuvaan, miltä tuntuisi kävellä kuumuutta hohtavalla asfaltilla jalkakäytävällä vilkkaassa ihmisivilinässä, vaan matkailijan pitää kokea kävely kuumuutta hohkavalla asfaltilla jalkakäytävällä vilkkaassa ihmisvilinässä. Itselleni on helppoa eläytyä tilanteisiin katsomalla vaikka videota jostain metsässä tai jalkakäytävällä kävelystä tai oikeastaan mitä videoita vain. Ei tarvitse olla kokenut jännitys- tai kauhuelokuvien tilanteita kokeakseen jännitystä tai kauhua sellaisia elokuvia katsoessaan.
Siis olet sitä mieltä, että elämässä ei kannata kokeilla yhtään mitään uutta, ollaan vaan loppuelämämme kotosohvalla ja kuvitellaan vaan ja leikitään että tekisimme näitä asioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkailu avartaa. Näkee asioita eri kantilta. Mutta itseasiassa meidän pitäisi kyllä alkaa ajatella eri tavalla: paljon matkustavien hiilijalanjälki on aivan kestämätön, joka vuosi monta kertaa eri puolille maailmaa huvikseen matkustavat ovat äärettömän itsekkäitä. Pian tulemme varmasti tilanteeseen, että tämä kääntyy toisin päin, kun tämä tulee ihmisten tietoisuuteen. Omaa sivistystään ja elämänkatsomustaan voi laajentaa muutenkin. Olisi minustakin kiva nähdä kaikki ne upeat paikat, joita maailmalla on, mutta niin kauan kun lentokoneet kulkevat fossiilisilla polttoaineilla tyydyn lähimatkailuun.
Noh, oma lapsi puhumattakaan kahdesta tuottaa enemmän päästöjä kuin kuukausittainen lentäminen Australiaan. Lapsettamot voivat lennellä miten huvittaa hyvällä omalla tunnolla, perheellisten tulee pysyä Suomessa tai matkustaa junalla.
Tällä logiikalla sinun lentelyidesi päästöt kertyvät vanhempiesi syntilistalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustelu on statussymboli. Osoitetaan, että on varaa matkustaa.
Paljon nopeammin ja edullisemmin avartaa tietoaan maailman maista esimerkiksi lukemalla ja katsomalla matkailuaiheisia ohjelmia televisioista tai eri maiden paikallisten asukkaiden kuvaamia videoita YouTubesta.
Ei niissä turistikohteissa käyminen avarra kovinkaan paljon kuvaa maasta, jossa käydään. Sama se, jos joku ulkomaalainen turisti Helsingissä käytyään väittäisi nähneensä Suomen koko kuvan.
Uusiin maihin ja kulttuureihin tutustumisen suurin viehätys onkin siinä, että se oikeasti muuttaa ajattelua, koska sen jälkeen näkee tämän oman suomalaisen kulttuurin uudessa valossa. Ei niinkään se tiedon kerääminen siis ole se juttu.
Totta kuitenkin mitä kirjoitit, että pelkissä turistirysissä käymällä ei saa kovinkaan paljon kuvaa siitä maasta, jossa käy. Ei niissä yleens
Mites ne jotka eivät kerro matkustavansa ellei ole pakko? Mikä heidän matkustelunsa pointti on, jos saa omaksua uutta kulttuuria jne., muttei ilmaista asiaa yhtään mitenkään toisille ihmisille?
Ratakiskosta vääntämällä, ystävistä ei saisi kertoa miten on tutustunut, ei saisi kertoa mistä elintapamuutos on lähtenyt liikkeelle... Mielipiteistä ei saisi kertoa perusteluksi mitään, mitä voi omaksua matkailulla vaan ainoastaan niitä, jotka voi todistaa mahdolliseksi omaksuttavaksi jollakin kotimaassa olevalla tavalla.
Hö, ai sinun mielestäsi ap, ei minun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä myöskään. Kallista, tylsää ja ahdistavaa. Lisäksi oikeasti vihaan lentokenttiä.
Mä taas rakastan lentokenttiä! Mikä onkaan parempi ääni kuin matkalaukun rullaaminen sitä koneeseen vievää ramppia kolistellen.
Matkustat ilmeisesti ykkösluokassa ja käytät loungeja? Minä en nauti että saan jonottaa ja tallustaa toisesta ääripäästä toiseen. Maksaa ylihintoja vesipulloista sun muista. Saati että nauttisin polvet suussa istumisesta vieraiden ihmisten pierujen hajussa. Niiltä et säästy itsekään vaikka kuinka business classissa olet.
Jos ylihintainen vesipullo tai kalliit sapuska harmittavat, niin ota toki omat vedet ja
Ihan hyvin mun voikkari voi vuorokauden päästä sen teosta. Ihan samaa voikkaria syön kotonakin joskus vuorokauden päästä. Pöpökammoinen ei ehkä osaa tällaista. Liekö kotona kököttämisestä tullut vai mistä.
Ymmärrät varmaan että someposeeraukset joissain valmiiksi suunnitelluissa tusinakohteissa on ihan eri asia kuin jos kertoo mistä muutos on lähtenyt. Ei se oivallus varmasti siitä someposeerauksesta ole syntynyt. Someen voi laitta fiksujakin kuvia, joilla on merkitystä.
Eikä mitään kädet käppyrälle sydämeksi väännettyjä tai sormet V;ksi nostettuja, tai missä hiekkarannalla hypätään muka ottamaan kiinni aurinko tai kuu. Ne on pelkkiä statuskuvia, joilla haetaan köyhiltä kateudensekaista ihailua.
Lentokoneella matkustelu on törkeä ympäristörikos!
Lentoyhtiöt mainostavat lentämistä, jopa henkilöautoa pienemmillä CO2 arvoilla, mutta totuus on että suihkumoottorit päästävät paljon muitakin kasvihuonekaasuja kuin CO2:sta ja lisäksi vielä muita myrkyllisiä kaasuja suoraan herkkään yläilmakehään. Autossa on katalysaattori, mutta suihkukoneessa ei toimitaperiaatteen vuoksi ole, joten kaikki myrkyt päätyvät suoraan ilmakehään. Lentoyhtiöt eivät myöskään tyypillisesti laske mukaan lentoasemista aiheutuvia päästöjä.
Onkin arvioitu että lentokilometri vastaa päästöiltään viittä kilometria henkilöautolla. Yhdellä ainoalla edestakaisella kaukolennolla tulee siis 100tkm autokilometrin verran päästöjä/ matkustaja.
Lentomatkailu tulisi ehdottomasti kieltää, kunnes keksitään joku luontoystävällisempi moottori lentokoneisiin. Uskomattominta on että monet ilmastomuutoksesta huollissaan olevat poliitikot lentävät pitkiä lentoja, he kyllä varmasti tietävät mitä aiheuttavat ympäristölle, mikä on suorastaan rikollisen kuvottavaa!
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla matkusteluun on vain muutamia hyväksyttäviä syitä, kuten työnteko, opiskelu, perhesuhteet tms, joka tapauksessa joku sellainen syy, joka edellyttää muuttoa pidemmäksi aikaa ulkomaille. Ei lomailu.
Turha on mennä lorvailemaan toisten, ehkä köyhienkin ihmisten kotikonnuille ja odottaa vielä paikallisten palvelevan kuin herrakansaa ikään. Eivätpä nämä ihmiset tule vastavuoroisesti tänne lomailemaan turisteina. Ja toisaalta, miksi rahoittaa paikallisten elämää turismin kautta. Maissa, joissa väkeä on liikaa jo muutenkin, on tarvetta syntyvyyden säännöstelylle, jota voi tehdä myös sitä kautta, että turisteina ei lykätä sinne rahaa.
Todellisuudessa paikalliset eivät pidä kotiseuduillaan vellovista turisteista, ei heitä kiinnosta pohjoisen junttien kiinnostus vieraisiin kulttuureihin. Turisteja pidetään häiriötekijöinä. Monessa paikassa halutaan jo rajoittaa turismia. Joten turha kuvitella, ett
Mistä ne perhesuhteet ovat voineet tulla ilman matkustelua? Mikä pakko on luoda suhteita yli maan rajojen, miksi kotimaa ei kelpaa? Ilmaista lähes kaikki eikä edelleenkään kelpaa? Miksei kelpaa kotimaassa opiskelu vaan on otettava paikka joltakin toiselta poissa siellä ulkomailla? Ilmaista muttei kelpaa ei sitten millään?
Olen kokenut nuo kaikki aistielämykset, mutta en riisipellon laidalla. Voin nähdessäni videon riisiipellon laidalta liittää nuo aikaisemmin kokemani videoon soveltuvat tuntemukset eläytyäkseni videon ympäristöön. Että kyllä sen verran eläytymiskykyä tavallisellakin ihmisellä luulisi olevan. Edelleenkin, ei maksa mitään ylimääräistä, aikaa jää muuhunkin kuin puuduttaviin istumisiin liikennevälineissä, ja ilmasto kiittää.