Mistä apua yöhikoiluun?
Tarvitsisin hyviä vinkkejä yöhikoilun torjumiseen.
Päivisin kaikki on ok mutta öisin hikoilen vaatteet, peitot ja tyynyt märiksi. Usein joudun vaihtamaan vaatteet ja tyynyn aamuyöstä. Hiuksia on turha pestä illalla, koska ne ovat aamulla litimärät.
Olen ollut tällainen teinistä saakka. Vaihdevuosiinkin pitäisi olla vielä reilusti aikaa ja hormonitoiminta pelaa luomuna lääkäreiden mielestä hyvin. Muutenkin olen terve ja hyvässä kunnossa. Alkoholia en käytä. Ainoa lääkitys on astmaan mutta ongelma alkoi kauan ennen lääkkeen aloittamista.
Erilaisia patjoja on kokeiltu, makuuhuoneen lämpötila on viileä. Mielelläni nukkuisin ikkuna auki mutta puoliso paleltuisi.
En syö mausteista ruokaa. Hikoilu on vaivannut niin sekasyöjänä kuin kasvisruokavaliolla. Luontaistuotteista olen kokeillut ashwagandhaa ja salviaa, ei vaikutusta hikoilun määrään.
Mikä ihme avuksi?
Kommentit (42)
Silkkitäytteinen täkki ja pellavalakanat. Auttoivat suuresti. Hintavia, mutta 100% hintansa arvoisia!
Vierailija kirjoitti:
Silkkitäytteinen täkki ja pellavalakanat. Auttoivat suuresti. Hintavia, mutta 100% hintansa arvoisia!
Tähän vielä jatkan, että itselläni meni kaikki puuvillalakanat kiertoon kun pellavaiset löysin.
Silkkitäkki hengittää mahtavasti ja ei hiosta yhtään.
Kemoterapioiden aikana yöhikoilu oli aivan karmeaa, nykypäivänä onneksi helpottanut mutta vuodevaatteet pysyy!
Kannabis auttaa tähän ja parantaa myös unen laatua. Pieni määrä syötynä niin ei tule yhtäkkistä pössyhuippua vaan vaikutus on lempeä ja pidempikestoinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pikkuisen auttanut vaihdevuosihikoiluun täyspuuvillaiset yöpaidat. Ei kokonaan vie pois, mutta hillitsee vähän.
Tämä on kyllä jännä juttu. Nukuin ennen nakkena mutta kun totuttelin puuvillaiseen yöasuun, on ollut helpompi nukkua. Hikoilu ei vähentynyt mutta paita kerää hien ja haihduttaa se paremmin kuin lakana ja petari.
Macan voisin palauttaa takaisin ruokavalioon kokeeksi, kiitos vinkistä. Olen sitä käyttänyt ennemmin mutta jätin sen pois ashwagandhaan siirryttyäni. En tiedä oliko siitä suurta apua mutta elämäntilanteet on erilaisia ja ainakin siitä saisi ravinteita. Pelkään hikoilevani itseni johonkin puutostilaan... Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kannabis auttaa tähän ja parantaa myös unen laatua. Pieni määrä syötynä niin ei tule yhtäkkistä pössyhuippua vaan vaikutus on lempeä ja pidempikestoinen.
Tämä on totta, mutta etsin lähinnä laillisia konsteja. En kehdannut sanoa aloituksessa, että tämä on ainoa tähän saakka toiminut keino. En kuitenkaan haluaisi siitä ongelmaa työni suhteen. Ap.
Minulla loppui yöhikoilut, kun vaihdevuodet alkoivat.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla stressaava työ?
Ei ole, enkä ole stressaava luonne. Sitä paitsi ongelmaa on ollut kaikissa elämäntilanteissa ikävuosina 14-40. Niin haastavimpina aikoina kuin elämäni parhaimpina kausina. Töissä, lomalla ja muilla vapailla.
Silkkitäkkivinkki menee nyt ehkä jopa sen kesäpeiton edelle toteutuslistalle. Onko suosituksia merkistä? Jyskissä näin joskus. Rakastan silkin viileyttä vaatteissakin.
Pitää hankkia pellavalakanat myös, sellaisia en ole kokeillut vielä.
Kiitos, kun jaksatte jelpata, vaikka ammun alas osan ehdotuksista niitä jo kokeiltuani/ tutkituttaneeni. Halu löytää jokin helpotus on kova. Ap
Onko sinulla hormonaalinen ehkäisy käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Sitä odotellessa! Oikeasti :D
Sinä joka ehdotit kylmää käärettä solisluille, kuinka se tehdään? Hölmö kysymys, mutta voiko sellaisen tehdä niin ettei se olisi märkä? Hikoilussa pahempaa on se kosteus iholla kuin varsinainen kuumuus. Ap
Vierailija kirjoitti:
ylipaino pois
Painoindeksini on aina ollut sieltä pienimmästä päästä. Laihduttaminen varmaan hoitaisi kaikki ongelmani lopullisesti... Ap
Vierailija kirjoitti:
4/5
Juu, elämäni olisi ihan 5/5 ilman tätä vaivaa. Eikö tästä saa keskustella vai mitä meinaat? Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla hormonaalinen ehkäisy käytössä?
Kerroin aloituksessa, että hormonitoimintani on ihan luomua. Ehkäisyä en ole käyttänyt 10 vuoteen. Ap
Minulla on pöytätuuletin aina päällä makuuhuoneessa mutta ei osoita suoraan sänkyyn. Kun ilma liikkuu huoneessa niin hikoilu on huomattavasti vähempää tai sitä ei ole. Lisäksi on tärkeää että ei syö raskaasti ennen nukkumaanmenoa. Sekin lisää hikoilua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko mahdollista, että nukkuisit muualla? Se mies siinä vieressä tuo valtavasti lisälämpöä....niin kurjalta kuin se kuullostaakin...tai sit mies. Itse nukuin ikkuna auki talvipakkasellakin, se oli ainoa keino. Totuin myös käyttämään pöytätuuletinta, sitä käytän vieläkin, kun hurisee mukavasti unten maille.
Ehdin nukkua ja hikoilla yksin jo 15 vuotta ennen miehen tuloa kuvioiin joten tätä en pistä hänen piikkiinsä.
Uniapnea muuten testattiin, kun selvitettiin astma-asioita. Ei ole sitäkään. Tosin se oli yhden yön unipolygrafia mutta väittivät paikkansapitäväksi. En kuorsaa tai koe itseäni aamulla väsyneeksi joten muita merkkejä siihen suuntaan ei ole. Ap
HEi, en tarkoittanutkaan, että mies olisi syypää, mutta yksin ja ikkuna auki voisit onnistua. Mies voisi varmaan hyvin pärjätä toisessa huoneessa. Näyttää siltä monesti, että mies hallitsee sitä ikkunan kahvaa, et ole siinä ainoa. Mutta tämä tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä odotellessa! Oikeasti :D
Sinä joka ehdotit kylmää käärettä solisluille, kuinka se tehdään? Hölmö kysymys, mutta voiko sellaisen tehdä niin ettei se olisi märkä? Hikoilussa pahempaa on se kosteus iholla kuin varsinainen kuumuus. Ap
Juu ei tarvi olla märkää kääre, ihan tavallinen jääkaapissa ollut kylmäpussi auttaa. Mutta voi se olla huoneenlämmössä esim lattialla jos sulla on astma. Siis otat pussin lattialta ja sit kun se lämpiää niin osat taas lattialle jäähtymään. Tsemppiä!
Onko sulla ferritiini eli varastorauta tutkittu?
Mulla oli joskus flunssan jälkeen lämmöt sekaisin ja hikoilutti öisin enkä keksinyt muuta kuin voidella itseni kylmägeelillä tyyliin otsa, niska, rinta, kainalot, käsivarret. Äärimmäistä, mutta toimi. Kannattaa aloittaa pienellä alueella ensin, koska se suurin kylmetys tulee sitten kun hiki kostuttaa kylmägeelin mentolin. 🥶
Onko sulla stressaava työ?