Mitä teet elämässäsi, jos rokotteet eivät tepsikään uusiin koronamutaatioihin?
Uusia koronamutaatioita ilmestyy nyt aika usein. Jos nykyisistä/tulevista mutaatioista löytyy versio, joka on täysin immuuni nykyisille rokotuksille, niin se voi tietää vuotta tai puoltatoista vielä lisää tätä lockdown on lockdown off -tilannetta.
Jossain vaiheessahan virus toki mutatoituessaan laimenee ja muuttuu maksimissaan influessan vahvuiseksi taudiksi. Tämä ei kuitenkaan käy välttämättä vielä seuraavan parin vuoden aikana.
Erityisesti sinkut ja perheettömät ihmiset, kysymys: mitä aiotte tehdä elämässä, jos tätä kestääkin vielä vuosi tai kaksikin tästä hetkestä eteenpäin?
Vaikuttaisi, että moni on laskenut elämänsä sen varaan, että korona loppuu kesällä 2021 ja syksyllä eletään jo kuin 2019.
Kommentit (72)
ei se sen kummempi ole nytkään kuin influenssa.
Muistaakseni isot rokotefirmat ovat ilmoittaneet että rokotteista on mutaatioiden varalle mahdollista kehittää uusia versioita noin kolmessa kuukaudessa. Vaikka tuo olisikin hyvin optimistinen arvio niin tuskin siinä menee edes vuotta kun ihan tyhjästäkin kehitettiin alle vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
ei se sen kummempi ole nytkään kuin influenssa.
Käsittääkseni influenssa ei aiheuta aivovaurioita.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni isot rokotefirmat ovat ilmoittaneet että rokotteista on mutaatioiden varalle mahdollista kehittää uusia versioita noin kolmessa kuukaudessa. Vaikka tuo olisikin hyvin optimistinen arvio niin tuskin siinä menee edes vuotta kun ihan tyhjästäkin kehitettiin alle vuodessa.
Mitä itse olen lukenut, niin tuo kolme kuukautta viittaa sellaisiin tapauksiin, joissa uusi mutaatio on osittain immuuni rokotukselle, muttei kokonaan. Mutta jos tulee niin erilainen mutaatio, että siihen on kokonaan eri vasta-aineetkin kuin aiempiin koronamuotoihin?
Alan elää normaalisti. Viimeistään kesällä. Rokotteita on paljon tulossa, niitäkin jotka tehoavat muunnoksiin
Otan uuden muokatun rokotteen. 2 kertaa vuodessa.
Otan muokatun rokotteen aina kun uusi muunnos tulee, eli tätä tahtia muunnoksia on tullut 3 puolessa vuodessa mikä tekee yht 3x rokotusta 6kk sisällä, saankohan edes tehosterokotteen?
Koronaanhan on kehitteillä jo universaali koronarokote, jonka on valmistuttuaan tarkoitus tehota myös tuleviin muunnoksiin.
Aika pitkälti samalla tavalla ollaan sitten kuin nytkin. Lapsihaaveita täytynee miettiä ja mahdollisesti ruveta sitten vaan suunnitellusti toteuttamaan ja jos raskaudun niin, että esimerkiksi en voi jotain uutta rokotetta ottaa (raskaana ollessa en halua rokotetta, siksi odottelemme tämän kanssa nyt siihen asti, että saataisiin tuo nykyinen rokote (ja siitä toki se suositeltu 2kk vielä)), niin sitten teen vain etätöitä ja jos minua yritetään pakottaa työpaikalle, otan aina siihen kohtaan sairaslomaa.
Kavereita haluaisin nähdä vähän enemmän, jos tämä jatkuu. Ei olla nyt nähty käytännössä ollenkaan kesän jälkeen. Jos tämä jatkuu, niin sitten haluaisin nähdä yhtä/kahta kaveria kerralla ja sitten taas pari-kolme viikkoa väliä ennen kuin näkee seuraavaa. Mutta että ihan mukavasti elämä menisi näin. Ainoa mitä kaipaan, on uiminen, mutta ilman toimivia rokotteita en uskaltaisi halleihin mennä vaikka olisivatkin auki (nyt en edes tiedä, onko ne). Pitää odotella kesää. Ehkä tässä säästyy rahaa niin että voi hankkia oman uima-altaan joskus vuosien päästä. :D
Ne rna-rokotteet on helppo muokata aina sen mukaan miten viruskin on muuttunut.
Koronatartunnathan ovat lähteneet jo maailmanlaajuisesti laskuun. Kun tartuntoja tulee vähemmän, niin silloin uusia virusmuunnoksiakin tulee vähemmän, kun on vähemmän mahdollisuuksia muunnosten syntyyn.
Virusmuunnoksia on vaan tulee koko ajan lisää kuten on ollut tähänkin saakka. Virus muuntautuu vastustuskykyisemmäksi rokotteen vuoksi (viruksen oma selviytymiskeino maanpäällä) ensiviikolla luetaan taas kun muualta maailmalta on löytynyt uutta versiota viruksesta, oiskohan tällä kertaa joku Irkkuversio?
Vierailija kirjoitti:
Virusmuunnoksia on vaan tulee koko ajan lisää kuten on ollut tähänkin saakka. Virus muuntautuu vastustuskykyisemmäksi rokotteen vuoksi (viruksen oma selviytymiskeino maanpäällä) ensiviikolla luetaan taas kun muualta maailmalta on löytynyt uutta versiota viruksesta, oiskohan tällä kertaa joku Irkkuversio?
Eli piikkiä toisen perään niinkun joku tuolla ylhäällä kirjoittikin jo.
Ei mun terte mitään rokotetta ootella. En aio lähteä kokeilemaan sellaisia kuitenkaan. En ole odottavalla sitkunhan-kannalla nyt ollenkaan, aivan turhaa aikansa hukkaamista odottaa sellaista mitä ei kaipaakaan
Kuka ääliö laskee sen varaan, että korona loppuu 2021? Ettekö ole oppineet peruskoulussa mitään? Vai ettekö vaan osaa soveltaa tietoa käytäntöön. Ei hyvää päivää... Sitäpaitsi jos ohjeita noudatetaan yhtä huonosti kuin nyt niin eipä tuolle loppua ole näköpiirissä aivan lähivuosina.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ääliö laskee sen varaan, että korona loppuu 2021? Ettekö ole oppineet peruskoulussa mitään? Vai ettekö vaan osaa soveltaa tietoa käytäntöön. Ei hyvää päivää... Sitäpaitsi jos ohjeita noudatetaan yhtä huonosti kuin nyt niin eipä tuolle loppua ole näköpiirissä aivan lähivuosina.
Tämä. Ja rokotustahti kun on tämä niin tää vitsaus tulee pysyy kaikkien elämässä vielä varmaan seuraavat 10v.
Hankin koiran. Nyt olen ajatellut että käyttäisin kertyneitä säästöjä kunnon reissailuun ja hankkisin koiran sitten joskus, mutta saattaapa toisin päin käydä. Koiran omistajana vaikeampi lähteä reissuun, mutta jos ei muutenkaan pääse, niin ihan sama.
En mitään kuten en tähänkään saakka.
En ota rokotetta ja pysyn kotona.
En kaipaa sosiaalista elämää eikä minulla ole pakonomaista tarvetta mennä Leville eikä muuallekaan laskettelemaan.
Olen tyytyväinen kotonani eikä se ole minulle niin kamala paikka, että en siellä viihtyisi.
En mä "elämässäni" tee mitään koska se ilmaisu on kieliopillisesti päin hvettiä.
up