Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teet elämässäsi, jos rokotteet eivät tepsikään uusiin koronamutaatioihin?

Vierailija
19.02.2021 |

Uusia koronamutaatioita ilmestyy nyt aika usein. Jos nykyisistä/tulevista mutaatioista löytyy versio, joka on täysin immuuni nykyisille rokotuksille, niin se voi tietää vuotta tai puoltatoista vielä lisää tätä lockdown on lockdown off -tilannetta.

Jossain vaiheessahan virus toki mutatoituessaan laimenee ja muuttuu maksimissaan influessan vahvuiseksi taudiksi. Tämä ei kuitenkaan käy välttämättä vielä seuraavan parin vuoden aikana.

Erityisesti sinkut ja perheettömät ihmiset, kysymys: mitä aiotte tehdä elämässä, jos tätä kestääkin vielä vuosi tai kaksikin tästä hetkestä eteenpäin?
Vaikuttaisi, että moni on laskenut elämänsä sen varaan, että korona loppuu kesällä 2021 ja syksyllä eletään jo kuin 2019.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni isot rokotefirmat ovat ilmoittaneet että rokotteista on mutaatioiden varalle mahdollista kehittää uusia versioita noin kolmessa kuukaudessa. Vaikka tuo olisikin hyvin optimistinen arvio niin tuskin siinä menee edes vuotta kun ihan tyhjästäkin kehitettiin alle vuodessa.

Mitä itse olen lukenut, niin tuo kolme kuukautta viittaa sellaisiin tapauksiin, joissa uusi mutaatio on osittain immuuni rokotukselle, muttei kokonaan. Mutta jos tulee niin erilainen mutaatio, että siihen on kokonaan eri vasta-aineetkin kuin aiempiin koronamuotoihin?

Jos virus mutatoituisi niin paljon että se ei ragoisi lainkaan esim. nykyisten rna-rokotteiden tapaan matkia viruksen kiinnittymisväkäsiä niin kyllä se virus olisi käytännössä jo todella erilainen ja sen tarttuvuuskin jotain ihan muuta. Tämä korona-muunnoshan on niin tarttuva juuri noiden väkästen takia ja niihin perustuu siksi myös moni rokotus.

Vierailija
22/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä "elämässäni" tee mitään koska se ilmaisu on kieliopillisesti päin hvettiä.

Sinuna en puhuisi kieliopista mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mtiäkö teen? Vedän kessua, ryyppään ja runkaan kuten tähänkin asti. N21v

Vierailija
24/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lammas kirjoitti:

Otan uuden muokatun rokotteen. 2 kertaa vuodessa.

Mistä saat sen? Noita nykyisiäkin valmistetaan kuin hidastetussa filmissä, etanavauhtia.

Tätä vauhtia Suomessa ei koskaan saada kaikkia yli 80-vuotiaita rokotetuiksi, sillä päivittäin on enemmän 80-vuotispäiviä kuin rokotuksia. Tai siltä se ainakin tuntuu.

Vierailija
25/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virusmuunnoksia on vaan tulee koko ajan lisää kuten on ollut tähänkin saakka. Virus muuntautuu vastustuskykyisemmäksi rokotteen vuoksi (viruksen oma selviytymiskeino maanpäällä) ensiviikolla luetaan taas kun muualta maailmalta on löytynyt uutta versiota viruksesta, oiskohan tällä kertaa joku Irkkuversio?

Tähän mennessä löydetyt mutaatiot ovat kaikki ajalta ennen rokotuksia joten kyllä se muuntuminen tapahtuu ihan rokotteista riippumatta. Virushan ei pyri mihinkään vaan mutaatiot ovat täysin sattumanvaraisia. Jos sattuu tulemaan mutaatio jota osaa kiertää paremmin rokotteet (ja samaan aikaa iso osa ihmisitä on rokotettu), se tietenkin yleistyy muiden variaatioiden kustannuksella. Mutta ei viru siis noita mitenkään erityisesti etsi eikä sillä ole mitään erityisiä keinoja kehittää juuri rokotteet kiertäviä mutaatioita.

Kyllähän iso osa nykyisin käytössä olevista rokotteista toimii edelleen vaikka viruksilla olisi ollut vuosikymmeniä aikaa oppia kiertämään ne.

Vierailija
26/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kuin ennenkin: istun sisällä, katson sarjoja ja pelaan videopelejä sekä hoidan lemmikkejäni. Työt pystyn lähestulkoon kokonaan tekemään etänä, joten mikäs tässä ollessa. Ylimääräisellä rahalla ostan lisää kulutusviihdettä tai sijoitan ne.

Vierailija
27/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän iso osa nykyisin käytössä olevista rokotteista toimii edelleen vaikka viruksilla olisi ollut vuosikymmeniä aikaa oppia kiertämään ne.

Mutta hyvä muistaa tämänkaltainen virus ei ole ennen pyyhkäissyt ihmiskunnan yli, ei ole verrattavissa aiempiin pandemioihin.

Vierailija
28/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni isot rokotefirmat ovat ilmoittaneet että rokotteista on mutaatioiden varalle mahdollista kehittää uusia versioita noin kolmessa kuukaudessa. Vaikka tuo olisikin hyvin optimistinen arvio niin tuskin siinä menee edes vuotta kun ihan tyhjästäkin kehitettiin alle vuodessa.

Mitä itse olen lukenut, niin tuo kolme kuukautta viittaa sellaisiin tapauksiin, joissa uusi mutaatio on osittain immuuni rokotukselle, muttei kokonaan. Mutta jos tulee niin erilainen mutaatio, että siihen on kokonaan eri vasta-aineetkin kuin aiempiin koronamuotoihin?

Jos virus mutatoituisi niin paljon että se ei ragoisi lainkaan esim. nykyisten rna-rokotteiden tapaan matkia viruksen kiinnittymisväkäsiä niin kyllä se virus olisi käytännössä jo todella erilainen ja sen tarttuvuuskin jotain ihan muuta. Tämä korona-muunnoshan on niin tarttuva juuri noiden väkästen takia ja niihin perustuu siksi myös moni rokotus.

Universaali koronarokote ei perustu piikkiproteiiniin vaan viruksen ytimen proteiineihin. Eli silloin piikkiproteiinin muutokset eivät haittaa, vaikka muuntautuisivat kuinka, kun rokote on tehty niiden sijasta vaikuttamaan muualle. Ytimen proteiinit eivät ole yhtä alttiita muuntumaan ja niiden muuntautumisessa on jo viruksen kannaltakin huomattavat riskit tai jopa kriittiset riskit. Sitä voisi verrata siihen, että meillä ihmisillä muuntautuisi sydän, keuhkot tai aivot aivan toisenlaisiksi.

Vierailija
29/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykytiedon valossa nyt käytössä olevat koronavirusrokotteet antavat suojaa myös uusia virusmuotoja vastaan, mutta rokotteiden suojateho voi olla tiettyjä muunnoksia vastaan heikompi". - THL

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

Vierailija
30/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualta maailmalta taas missä rokotteetkin on jo aloitettu ei saada koronalukuja millään alaspäin, Vrt Israel ja Brasilia missä on huutava pula ja muunnokset ovat ottaneet kovemman vauhdin levitessään nyt myös nuorempien keskuudessa.

Vierailija
31/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan koronan kolmannen, neljännen ja viidennen kerran jne. Hei haloo se ei ole uusintakierroksella enää kuin hieman outo tunne keuhkoissa ja pari köhäisyä. Ei vaikuta päivääsi mitenkään.

Vierailija
32/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän kulloistenkin edellytysten mukaan, pyrin sopeutumaan tilanteeseen sekä keskittymään niihin positiivisiin asioihin, joita kulloinkin on tarjolla - sen sijaan, että kehittäisin stressiä vaikkapa jonkun potentiaalisen lomamatkan potentiaalisesta peruuntumisesta. Ei ihminen useinkaan voi valita, mitä elämä eteen heittää. Siksi en juurikaan halua tehdä tarkkoja tulevaisuudensuunnitelmia.

Olen aika yllättynyt ihmisten heikosta "kisakestävyydestä". Olen aina pitänyt itseäni keskimääräistä stressiherkempänä murehtijatyyppinä, joka ottaa elämän vastoinkäymiset muita raskaammin. Nyt minusta on kuitenkin alkanut tuntua pikemminkin siltä, että suuri osa ihmisistä on elänyt jonkinlaisessa hyvinvointikuplassa, jossa elämä menee suunnitelmien mukaan ja on (muka) kovinkin ennustettavaa. Minun on vaikea ymmärtää katkeruuden sävyttämää "koronakiukuttelua", vaikka tosiasiassa tämä ei ole varsinaisesti kenenkään syytä, kukaan ei voi taikatempuilla tätä muuksi muuttaa ja sen mukaan vain on nyt elettävä.  

Ehkä olen synkkyyteen taipuvaisuudessani ollut yksinkertaisesti keskimääräistä realistisempi. En pitänyt kovinkaan yllättävänä, että maailmassa alkoi riehua viruspandemia. Kuka tahansa silmänsä auki pitänyt on tajunnut, että se on vain ajan kysymys. Eikä tämä tule olemaan viimeinen pandemia.

Vierailija
33/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne tepsikään. Sen tietää jo. Kun ne ei oikein tepsi siihen vanhaankaan.

Mä jatkan elämääni Jumalaan luottaen kuten tähänkin asti.

Vierailija
34/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei se sen kummempi ole nytkään kuin influenssa.

Niinkö? Mihin ne 400k amerikkalaista ovat kuolleet kun normaalisti vuodessa siellä kuolee 16k? Ja aiheuttaako influenssa veritulppia, munuaisvikoja ja aivoverenkiertohäiriöitä?

Vierailija
35/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastan koronan kolmannen, neljännen ja viidennen kerran jne. Hei haloo se ei ole uusintakierroksella enää kuin hieman outo tunne keuhkoissa ja pari köhäisyä. Ei vaikuta päivääsi mitenkään.

Mistä olet tämän tiedon saanut kun julkisuudessa asiantuntijat ovat sanoneet täsmälleen päinvastaista? Kehititkö itse omassa päässäsi huonosti käydyn peruskoulun ja amiksen pohjalta?

Vierailija
36/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet tämän tiedon saanut kun julkisuudessa asiantuntijat ovat sanoneet täsmälleen päinvastaista? Kehititkö itse omassa päässäsi huonosti käydyn peruskoulun ja amiksen pohjalta?

En päässyt amikseen kolmesta yrityksestä huolimatta :(

Vierailija
37/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan saisin vapaana elää. Olen jo koronan sairastanut ja voihan se tulla uudestaankin. Mutta koska olen hyväkuntoinen ja normaalipainoinen nainen, minun ei tarvitse pelätä että saisin vaikean tautimuodon. Luonto karsii heikoimmat pois.

Vierailija
38/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaan saisin vapaana elää. Olen jo koronan sairastanut ja voihan se tulla uudestaankin. Mutta koska olen hyväkuntoinen ja normaalipainoinen nainen, minun ei tarvitse pelätä että saisin vaikean tautimuodon. Luonto karsii heikoimmat pois.

Uujee, hyväkuntoinen, normaalipainoinen, vapaa nainen. Alkaa töpö jöpöttämään pelkästä ajatuksesta.

Vierailija
39/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjantauti karsi aikoinaan pois 30-100 miljoonaa ihmistä, aikana, jolloin väestötiheys oli huomattavasti nykyistä pienempi, toki hoitokeinotkin alkeelliset. Koronaan ei ole kai kuollut vielä 2 miljoonaakaan. Ja koronakuolemaksi merkitään herkästi, jos koronapositiivinen vanhus saa keuhkokuumeen, jonka hän olisi voinut saada milloin tahansa muutenkin, tai sydäninfarktin, tai keuhkoembolian, tai matkamittari yksinkertaisesti kiertyi loppuun. Tämän takia en jaksa stressata tästä koronastakaan. Tulee jos on tullakseen, menee jos on mennäkseen, tappaa jos on tappaakseen.

Vierailija
40/72 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hyvä muistaa tämänkaltainen virus ei ole ennen pyyhkäissyt ihmiskunnan yli, ei ole verrattavissa aiempiin pandemioihin.

Aiemmat virukset eivät ole olleet peräisin kiinalaisesta laboratoriosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi