On asioita, joita ei voi terapiassa käsitellä
Esim. viha tunteesta, ettei terapeutti tee mitään auttaakseen. Tai tunteesta, että terapeutti ei ymmärrä. Terapeutti saattaa sanoa, että terapiaa pitää vain jatkaa, mutta ei pääse asiakkaan vihantuntemuksiin kiinnieikä saa häntä ilmaisemaan niitä, TAI terapeutti saattaa sanoa, että terapian voi lopettaa, jos ei se auta. Kummastakin on kokemusta.
Tosin kun vihjailin, ettei terapia auta, en sanonut, että olen siksi tavallaan vihainen. Eli en ajattele, että terapeutti on vihastani vastuussa, mutta ajattelen kyllä, että hän on syyllinen sen käsittelemiättömyyteen ja siihen, että mulla on vihaa, jota hän ei osaa kaivaa esille.
Asiakkaan vastuu on siinä, että on mennyt terapiaan. Sen jälkeen vastuu on terapeutilla saada asiakas kykenemään käsittelemään asioita. Jos tämä ei olisi terapeutin vastuulla, hän olisi täysin turha ihminen siinä prosessissa, eikä saisi vastaanottaa asiakastaan ja vain rahastaa.
Jos ottaisin vastuun itsestäni sanoisin sille terapeutille todella hävyttömästi. Ja siitä hänen pitäisi ymmärtää, mitä apua tarvitsen. Näin se asia on.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä terapeuteille pahaa halua. Mutta heidänkin olisi syytä lopettaa opettamasta juurikin teidän kaltaisillenne maallikoille, että terapia auttaa aina, ja kaikki on aina kiinni asiakkaasta. Ottaisivat isomman vastuun siitä, että saavat tuloksia. Eli jos tuloksia ei saatu, HE olivat silloin vajaita auttajina, EI KOSKAAN asiakas. Jos asiakas on siis erittäin motivoitunut saamaan apua, muttei saa.
ApEt tainnut sisäistää aiempaa kirjoittamaani. Kyllä, terapeuteissa on viisaita, tyhmiä, keskinkertaisia, huonoja, hyviä, loistavia, empaattisia jne jne. Ihan kaikkea löytyy. On motivoituneita ja niitä, jotka kuvittelevat tietävänsä asiakasta paremmin ja niitä, joita ei edes kiinnosta. Sitten on vielä henkilökemia asiakkaan kanssa. Siinä on terapeutin osuus.
Mutta jos sinä itse piilottelet asioita ja tuot niitä esille eri tavalla kuin tunnet ja ajattelet niin myös sinä olet asiakkaana huono. Onhan terapeuteillakin parempia ja huonompia asiakkaita.
En minä piilottele! Sä et ymmärrä. Kyse on TRAUMASTA, etkö tajua? Jos mä en piilottelisi raivoani ja suistaisi sen kaiken terapeutin päälle, miten ajattelet, että tilanne etenisi?
Ap
ApKoska mä ajattelen, että mulla olisi oikeus tehdä niin, olla vihainen ja uhkaava. Mitään en tekisi, fyysisesti, mutta voisin uhkailla sanoin. Haluaako siis terapeutti tätä ja osaako se keinot tilanteen purkamiseksi? Veikkaan, ettei osaa. Kysymys siis EI OLE piilottamisesta, vaan siitä, että haluan tietenkin, että tilanne on TURVALLINEN.
ApTuo ei ole normaalia ja ehdottomasti pitää selvittää etukäteen mistä tuollaista palvelua voi saada. Terapeutillakin on oikeus turvalliseen työympäristöön.
...koska sun pitää ymmärtää, ettei tässä ole kenenkään SATUTTAMISESTA kysymys, VAAN SIITÄ, että näin se mun terapia ja paraneminen EI ETENE, koska se terapeutti ei olekaan ammattiauttaja, vaan paskanjauhannan kuuntelija.
Ap
Ei tässä ole kyse terapeutin satuttamisesta haloooo, vaan siitä, että siksi just mun paraneminen eikä terapia ei etene, koska terapeutti ei olekaan ammattiauttaja, vaan kokisi tuon satuttavan itseään, kuten olisi joku tavis tms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kyse terapeutin satuttamisesta haloooo, vaan siitä, että siksi just mun paraneminen eikä terapia ei etene, koska terapeutti ei olekaan ammattiauttaja, vaan kokisi tuon satuttavan itseään, kuten olisi joku tavis tms.
Ap
Ja taviksella tarkoitan ihmistä, jolla ei ole tunteensiirtotekniikka hallussa tm ammattimaisuus ja joka ei ole ammattiauttajana, vaan ystävä tms.
Ap
Ongelmana ammattiauttajissa tällaisen kriisin ja trauman suhteen on myös se, että jos tällainen tunteikas vihanpurkaus pääsisikin istonnolla käyntiin, niin sitten terapeutti sanoo, että ”aika loppui” ja se ei kyllä asiakasta todellakaan auta, joka on juuri pahimmassa tapauksessa syyttänyt ja haukkunut terapeutin alimpaan v *ttuun.
Ap
Niin jatkapa siitä sitten samalla intensiteetillä seuraavalla kerralla, ei muuta kuin raivari vaan pauselle kahdeksi viikoksi, niin kyllä tää tästä selviää ja paranee. Pahimmillaan asiakasta ahdistaa koko se kaksi viikkoa, että miten terapeutti selvisi siitä minun hirviömäisestä käytöksestäni ja asioista, joista suutuin ja sanoin.
Ap
Kuinka vanha olet? Millaisesta perheestä olet tai koet olevasi? Mitä vanhempasi tekivät vai kiusattiinko sinua koulussa? Oletko työssä? Miten purat raivoasi?
Vierailija kirjoitti:
Niin jatkapa siitä sitten samalla intensiteetillä seuraavalla kerralla, ei muuta kuin raivari vaan pauselle kahdeksi viikoksi, niin kyllä tää tästä selviää ja paranee. Pahimmillaan asiakasta ahdistaa koko se kaksi viikkoa, että miten terapeutti selvisi siitä minun hirviömäisestä käytöksestäni ja asioista, joista suutuin ja sanoin.
Ap
Niin mietin vaan, että mitenköhän se mun sinänsä osaava ja fiksu psykiatrini tämän täratkaisee? En mä voi olla siinä kahta viikkoa pausella sellaisen tunteen kanssa, vaan se pitäisi aina pystyä käsittelemään kokonaisuutena ja kerralla sellainen asia.
Tuskinpa on psykiatrilla mitään ratkaisua tarjolla siihen. Oikein ammattiauttajia, joo. Jos mä osaisin ammattini noin vajavaiesti, häpeäisin kovasti.
Ap
Olen minä kertonut terapeutille, jos olen ollut hänelle vihainen tai ärsyyntynyt. Sehän se vasta on vienyt asioita eteenpäin.
pohtiva kirjoitti:
Kuinka vanha olet? Millaisesta perheestä olet tai koet olevasi? Mitä vanhempasi tekivät vai kiusattiinko sinua koulussa? Oletko työssä? Miten purat raivoasi?
Palstalla on kiusajia, joita osa näistä tiedoista kiinnostaisi myös, tunnistaakseen minut, joten en voi vastailla. Toki monta asiaa voi sanoa tunnistamattomana, mutta oon niitä kelannut jo täällä niin paljon, etten jaksa enää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen minä kertonut terapeutille, jos olen ollut hänelle vihainen tai ärsyyntynyt. Sehän se vasta on vienyt asioita eteenpäin.
Mun pelkona on, että terapeutilla menee itsepuolustus päälle, etteivät pysty tajuamaan, että olen ollut helvetissä siksi, ettei AMMATTIauttaja osaa auttaa. Ts tietenkin olen ollut helvetissä narsistiäitini takia, mutta sen jälkeen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pelkona on, että terapeutilla menee itsepuolustus päälle, etteivät pysty tajuamaan, että olen ollut helvetissä siksi, ettei AMMATTIauttaja osaa auttaa. Ts tietenkin olen ollut helvetissä narsistiäitini takia, mutta sen jälkeen.
Ap
Ja siis jos he ryhtyvät puolustamaan itseään, menisi sokka irti varmaan ihan täysin. Koska kyllä se vain on niin, että mun paha oloni on muitten vika ja sillä sipuli. Muitten avuksi olemattomuuden ja sen, ettei minua olla rakastettu. Ja sen kanssa vielä voisikin elää, mutta lapseni eivät saisi elää sen kanssa.
Ap
Ja siis pintapuolelta jos joku puolustelee itseään, minun reaktioni on usin myös pieneneminen. Eli että eihän tää sitten olekaan ongelma, koska toi ei ole tehnyt mitään väärin.
Ja se taas ei auta minua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja siis pintapuolelta jos joku puolustelee itseään, minun reaktioni on usin myös pieneneminen. Eli että eihän tää sitten olekaan ongelma, koska toi ei ole tehnyt mitään väärin.
Ap
Oleellisinta siinä kai on se, että jos toinen rupeaa puolustelemaan, koen olevani näkymätön. Että mun koko tilannetta ja ongelmaa ei ole olemassakaan, koska toi toinen ei ole siihen osallinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOleellisinta siinä kai on se, että jos toinen rupeaa puolustelemaan, koen olevani näkymätön. Että mun koko tilannetta ja ongelmaa ei ole olemassakaan, koska toi toinen ei ole siihen osallinen.
Ap
Ja kun siis tämä on tavallaan se puoli, jonka terapeutti minusta näkeekin, eli että sitä, mitä syyttäessäni häntä yrittäisin sanoa, ei ole olemassa niin kauan, kun en sano siitä.
Jos sitten sanoisin jotain, ja terapeutti pistää energiaa itsensä puolusteluun, koen, että asiaa ei mitenkään olisi ollut kannattavaa ottaa esille. Se ei siis tule näkyväksi se asia sillä lailla. Että todellakin AMMATTIauttajia.
Ap
Tämä on kiinnostava aihe. Meille iskostetaan ajatusta, että apua saa aina. Lääkkeitä, terapiaa, elämäntapoja, omia tekoja - apu löytyy aina lopulta.
Saisiko sanoa ääneen, että aina se apu ei löydy? Että ihminen voi olla niin rikki, ettei sitä mikään määrä toimia tule koskaan muuttamaan. Saisi luvan olla rikkinäinen oma itsensä, eikä tarvitsisi pakonomaisesti vuodesta toiseen yrittää ja yrittää parantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siihen tarvitse uhkailua, että kertoo olevansa vihainen?
Ja jos terapeutti on huono, hän ei osaa suhtautua raivokohtaukseen. Jos terapeutti olisi hyvä, et varmaan tuntisi vihaa häntä kohtaan.
Ei ole tarvetta KERTOA, että oon vihainen vaan OLLA VIHAINEN JA ILMAISTA VIHAA. Katsoa, miten toinen reagoi. Jos pelästyy, on nynny.
Ap
Miksi tällainent tarve? Oletko sitten ilmaissut vihaasi siis kertonut mistä ja miksi olet vihainen? (mikään uhkailu ei vie asiaasi eteenpäin, eikä kenenkään tarvitse henkilökohtaisia uhkailuja kuunnella työpaikallaan. Jos niin teet, terapeutti todennäköisesti turvaa itsensä ja poistuu paikalta tai soittaa vartijan.) Miten terapeutti on vihaasi reagoinut? Vai oletatko vain mitä saattaisi tapahtua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos terapeutti on huono, hän ei osaa suhtautua raivokohtaukseen. Jos terapeutti olisi hyvä, et varmaan tuntisi vihaa häntä kohtaan.
Ei ole tarvetta KERTOA, että oon vihainen vaan OLLA VIHAINEN JA ILMAISTA VIHAA. Katsoa, miten toinen reagoi. Jos pelästyy, on nynny.
ApJos suuttuu, terapeutti ois i d a r i.
Ei ihmisille saa näiden vihan takia kääntää selkäänsä, suuttua, pelätä tms jos lapsi on itselle rakas.
ApVaan pitää nähdä lapsen hätä tms tunne VIHAN TAKANA. Ja eihän nää pässit näe.
Ap
Oletko kertonut mitä tunnet ja pystynyt reflektoimaan asiaa terapeutin kanssa. Väkisin ei ketään pysty auttamaan, jos ei antaudu autettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kiinnostava aihe. Meille iskostetaan ajatusta, että apua saa aina. Lääkkeitä, terapiaa, elämäntapoja, omia tekoja - apu löytyy aina lopulta.
Saisiko sanoa ääneen, että aina se apu ei löydy? Että ihminen voi olla niin rikki, ettei sitä mikään määrä toimia tule koskaan muuttamaan. Saisi luvan olla rikkinäinen oma itsensä, eikä tarvitsisi pakonomaisesti vuodesta toiseen yrittää ja yrittää parantua.
Niin. Se olisi rakkautta.
Ja jos joku yksittäinen ihminen kokee, että hänestä ei ole tätä ihmistä jaksamaan, niin kuka pakottaa? Olisi oikeus ilman sarvia ja hampaita antaa toisen olla. Hirveästi on sellaista muitten tuomitsemista ja vaadintaa kaikkien olla tietyssä muotissa. Vaikka meitä on niin moneen junaan, että varmaan aika lailla kaikkien seurassa aina joku viihtyy.
Mutta ihminen saattaa syrjäyttää itse itsensä sen perusteella, miten rumasti hänelle on puhuttu, koska nielaisee sen.
Toisaalta itse haluaisin ns. eheytyä. En haluaisi koskaan äitini ilkeyden takia purskahtaa toisille niin, että heille tulee se sama paha olo.
Ap
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapiassa on käsitykseni mukaan tekijä, jonka nimi on tunteensiirto. Jos terapeutti ei osaa omaa rooliaan tunteensiirtotilanteessa, ei hän osaa auttaakaan.
Ap
Psykoanalyysissä on, mutta ei kaikissa terapiasuuntauksissa. Mitä suuntausta terapeuttisi edustaa?
No ei, vaan heidän pitäisi olla ihmismielen ammattilaisia ja osata roolinsa, joka on ammattiauttaja, eikä mikään paskankuuntelukerho, joka vielä maksaa.
Ap