On asioita, joita ei voi terapiassa käsitellä
Esim. viha tunteesta, ettei terapeutti tee mitään auttaakseen. Tai tunteesta, että terapeutti ei ymmärrä. Terapeutti saattaa sanoa, että terapiaa pitää vain jatkaa, mutta ei pääse asiakkaan vihantuntemuksiin kiinnieikä saa häntä ilmaisemaan niitä, TAI terapeutti saattaa sanoa, että terapian voi lopettaa, jos ei se auta. Kummastakin on kokemusta.
Tosin kun vihjailin, ettei terapia auta, en sanonut, että olen siksi tavallaan vihainen. Eli en ajattele, että terapeutti on vihastani vastuussa, mutta ajattelen kyllä, että hän on syyllinen sen käsittelemiättömyyteen ja siihen, että mulla on vihaa, jota hän ei osaa kaivaa esille.
Asiakkaan vastuu on siinä, että on mennyt terapiaan. Sen jälkeen vastuu on terapeutilla saada asiakas kykenemään käsittelemään asioita. Jos tämä ei olisi terapeutin vastuulla, hän olisi täysin turha ihminen siinä prosessissa, eikä saisi vastaanottaa asiakastaan ja vain rahastaa.
Jos ottaisin vastuun itsestäni sanoisin sille terapeutille todella hävyttömästi. Ja siitä hänen pitäisi ymmärtää, mitä apua tarvitsen. Näin se asia on.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä terapeuteille pahaa halua. Mutta heidänkin olisi syytä lopettaa opettamasta juurikin teidän kaltaisillenne maallikoille, että terapia auttaa aina, ja kaikki on aina kiinni asiakkaasta. Ottaisivat isomman vastuun siitä, että saavat tuloksia. Eli jos tuloksia ei saatu, HE olivat silloin vajaita auttajina, EI KOSKAAN asiakas. Jos asiakas on siis erittäin motivoitunut saamaan apua, muttei saa.
ApEt tainnut sisäistää aiempaa kirjoittamaani. Kyllä, terapeuteissa on viisaita, tyhmiä, keskinkertaisia, huonoja, hyviä, loistavia, empaattisia jne jne. Ihan kaikkea löytyy. On motivoituneita ja niitä, jotka kuvittelevat tietävänsä asiakasta paremmin ja niitä, joita ei edes kiinnosta. Sitten on vielä henkilökemia asiakkaan kanssa. Siinä on terapeutin osuus.
Mutta jos sinä itse piilottelet asioita ja tuot niitä esille eri tavalla kuin tunnet ja ajattelet niin myös sinä olet asiakkaana huono. Onhan terapeuteillakin parempia ja huonompia asiakkaita.
En minä piilottele! Sä et ymmärrä. Kyse on TRAUMASTA, etkö tajua? Jos mä en piilottelisi raivoani ja suistaisi sen kaiken terapeutin päälle, miten ajattelet, että tilanne etenisi?
Ap
Ap
Koska mä ajattelen, että mulla olisi oikeus tehdä niin, olla vihainen ja uhkaava. Mitään en tekisi, fyysisesti, mutta voisin uhkailla sanoin. Haluaako siis terapeutti tätä ja osaako se keinot tilanteen purkamiseksi? Veikkaan, ettei osaa. Kysymys siis EI OLE piilottamisesta, vaan siitä, että haluan tietenkin, että tilanne on TURVALLINEN.
Ap
Ja siis viha koskisi sitä, etten saa apua hyvinvoimiseeni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koska se on auttajan vika. Hänenhän pitäisi osata AUT-TAA!
Ap
Ei kai siihen tarvitse uhkailua, että kertoo olevansa vihainen?
Ja jos terapeutti on huono, hän ei osaa suhtautua raivokohtaukseen. Jos terapeutti olisi hyvä, et varmaan tuntisi vihaa häntä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koska se on auttajan vika. Hänenhän pitäisi osata AUT-TAA!
Ap
Ja minulla on taustallani henkilö, joka on sen pahoinvoinnin minulle lahjoittanut ja riisti hyvinvointini. Viha ilmeisesti alunperin koskee häntä.
Ap
Trauma on se, että käskettiin siivota oma huone, ja lainattiin heppalehdet serkulle :D
Vierailija kirjoitti:
Ja jos terapeutti on huono, hän ei osaa suhtautua raivokohtaukseen. Jos terapeutti olisi hyvä, et varmaan tuntisi vihaa häntä kohtaan.
Ei ole tarvetta KERTOA, että oon vihainen vaan OLLA VIHAINEN JA ILMAISTA VIHAA. Katsoa, miten toinen reagoi. Jos pelästyy, on nynny.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta KERTOA, että oon vihainen vaan OLLA VIHAINEN JA ILMAISTA VIHAA. Katsoa, miten toinen reagoi. Jos pelästyy, on nynny.
Ap
Jos suuttuu, terapeutti ois i d a r i.
Ei ihmisille saa näiden vihan takia kääntää selkäänsä, suuttua, pelätä tms jos lapsi on itselle rakas.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos suuttuu, terapeutti ois i d a r i.
Ei ihmisille saa näiden vihan takia kääntää selkäänsä, suuttua, pelätä tms jos lapsi on itselle rakas.
Ap
Vaan pitää nähdä lapsen hätä tms tunne VIHAN TAKANA. Ja eihän nää pässit näe.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Terapiassa on käsitykseni mukaan tekijä, jonka nimi on tunteensiirto. Jos terapeutti ei osaa omaa rooliaan tunteensiirtotilanteessa, ei hän osaa auttaakaan.
Ap
Jos terapeutti pelästyy hän kertoo välittömästi asiakkaalle, ettei ole luotettava. Sama on, jos uhriutuu, suuttuu, loukkaantuu, ihan mitä tahansa.
Ap
Ehkä olisi parasta, että etsisit uuden terapeutin ja jo tutustumiskeskustelussa kertoisit tarpeestasi ilmaista vihaa juuri terapeuttia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisi parasta, että etsisit uuden terapeutin ja jo tutustumiskeskustelussa kertoisit tarpeestasi ilmaista vihaa juuri terapeuttia kohtaan.
Tuskin jatkankaan aiemman kanssa. Olisi aloituskeskustelussa terapeutin tehtävä kertoa, että hän osaa tuollaisen asian. Ei minulla ole mitään tarvetta ilmaist vihaa ketään kohtaan, vaan saada apua ongelmiini ja traumoihini. Olisi todella häiriintynyttä esittäytyä noin, kun sanoit. SE EI OLE tavoitteeni missään nimessä. Toki jos se on keino mennä eteenpäin. Eikös se pitäisi sen ammattilaisen osata infota?
Ap
En minä ketään halua vihata enkä satuttaa, aivan sairasta luulla niin. Vaan haluan APUA mun ongelmiini ja traumoihini. Jos niiden käsittely vaatii sellaisen purkautumisen, niin sitten se vaatii, mutta että terapeutille vihan ilmaisu olisi joku tavoite? Pyh, ei ole.
Ap
Mulla on trauma siitä, että äitini on sanonut kaikkea puolienipitoa hänen minua satuttavaa käyttäytymistään kohtaan pahuudeksi.
Ap
Miettikääpä itse, millaisia olisitte, jos äitinne olisi toiminut teitä satuttavasti, ja kun olisitte halunneet sen estää, teille olisi opetettu, että nyt olette ilkeitä? Narsistihan ei ota esiin vain tilannetta itsensä kanssa, vaan sanoo, että ”jos sinä toimit näin toistenkin kanssa, niin nämä tuomitsevat sinut”. Eli siis katsot, ettei sinua kohdella väärin! Niin se on narsistille sinulta ilkeyttä. Koska he näkisivät muuten olevansa alistavia.
Ap
Se on nimenomaan narsistin tekemä väite, että minä haluaisin ketään satuttaa! En tietenkään. Jos ihminen haluaa saada traumoihinsa apua se ei tietenkään narsistille sovi. Hehän jäisivät silloin ihan yksin, koska uhri hylkäisi narsistin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä terapeuteille pahaa halua. Mutta heidänkin olisi syytä lopettaa opettamasta juurikin teidän kaltaisillenne maallikoille, että terapia auttaa aina, ja kaikki on aina kiinni asiakkaasta. Ottaisivat isomman vastuun siitä, että saavat tuloksia. Eli jos tuloksia ei saatu, HE olivat silloin vajaita auttajina, EI KOSKAAN asiakas. Jos asiakas on siis erittäin motivoitunut saamaan apua, muttei saa.
ApEt tainnut sisäistää aiempaa kirjoittamaani. Kyllä, terapeuteissa on viisaita, tyhmiä, keskinkertaisia, huonoja, hyviä, loistavia, empaattisia jne jne. Ihan kaikkea löytyy. On motivoituneita ja niitä, jotka kuvittelevat tietävänsä asiakasta paremmin ja niitä, joita ei edes kiinnosta. Sitten on vielä henkilökemia asiakkaan kanssa. Siinä on terapeutin osuus.
Mutta jos sinä itse piilottelet asioita ja tuot niitä esille eri tavalla kuin tunnet ja ajattelet niin myös sinä olet asiakkaana huono. Onhan terapeuteillakin parempia ja huonompia asiakkaita.
En minä piilottele! Sä et ymmärrä. Kyse on TRAUMASTA, etkö tajua? Jos mä en piilottelisi raivoani ja suistaisi sen kaiken terapeutin päälle, miten ajattelet, että tilanne etenisi?
Ap
ApKoska mä ajattelen, että mulla olisi oikeus tehdä niin, olla vihainen ja uhkaava. Mitään en tekisi, fyysisesti, mutta voisin uhkailla sanoin. Haluaako siis terapeutti tätä ja osaako se keinot tilanteen purkamiseksi? Veikkaan, ettei osaa. Kysymys siis EI OLE piilottamisesta, vaan siitä, että haluan tietenkin, että tilanne on TURVALLINEN.
Ap
Tuo ei ole normaalia ja ehdottomasti pitää selvittää etukäteen mistä tuollaista palvelua voi saada. Terapeutillakin on oikeus turvalliseen työympäristöön.
Vierailija kirjoitti:
Trauma on se, että käskettiin siivota oma huone, ja lainattiin heppalehdet serkulle :D
Ja tällaiset ihmiset ovat narsistin parhaita apureita, narsistin vasen käsi, joka kyllä auttaa, ettei uhreja koskaan voimaannu ja parane.
Ap
Ap
Ap