Pääset ensimmäisenä rikkaan sukulaistädin perinnönjaolle. Saat ottaa viisi asiaa. Mitkä ne ovat?
Kommentit (21)
Riippuu siitä, mitä on tarjolla. Rahat nyt ainakin.
Puhelin osake, kultakorut, arvotaulu, antiikki kattokruunu, arvohuonekalu.
Ne viisi asiaa, joilla on paras jälleenmyyntiarvo
Taulu, taulu, taulu, taulu ja taulu
En taitaisi ottaa kuin ison arvoasuntonsa ja rahat. Mutta ei hän ole omaisuuttaan mulle antamassa, vaan siskolleen. Rikas kuin Kroisos, mun kummikin sukulaisuuden lisäksi. Yhden kerran on mulle synttärilahjan antanut, rihkamakorun. Ja ihan on miesvainajansa kautta rikastunut, lapsiakaan heillä ei ollut. Saita kitupiikki, ei edes vähävaraista äitiään auttanut millään tavalla.
- kiinteistöomaisuus (asunnot, maapalstat, jne)
- pankkitilien sisältö
- sijoitukset (osakkeet, optiot, rahastot, jne)
- taide-esineet (taulut, taidelasi, yms)
- kirjeenvaihto (käsin kirjoitetut kirjeet, kortit, jne)
Kirjeenvaihto voi olla erittäin arvokasta, mikäli täti on pitänyt yhteyttä tunnettuihin henkilöihin. Kirjeiden sisältöä voi myydä museoille, iltapäivälehdistölle tai vaikka kirjeenvaihdon vastapuolen sukulaisille.
Kiinteistöt, osakkeet, pankkitilillä olevat rahat, velkakirjat ja henkivakuutuksen korvauksen.
Tosielämässä nappaisin matkaan mukaan kultaiset korvakorus vuodelta 1809 (häälahja esiäidille nimeltään Ulrika Erikintytär), valokuva-albumit (ihanan vanhanaikaisia eikä arvoa muille kuin suvulle), isoäidin äidin häälahja-astiaston, kirjaston kattokruunun ja käkikellon (joka kuuluu lapsuuteeni vahvana muistona). Täytyy toivoa, että Kaija elää vielä monta vuotta.
Maat metsät Huvila osakkeet asunto
Minulle riittäisi kaksi asiaa, kun en ole ahne. Ottaisin vain kiinteän ja irtaimen omaisuuden.
Kultaharkot
Osakkeet
Kiinteistöt
Rahat
Koiran
Tätisi on jommankumman vanhempasi sisko. Ilman heidän lupaansa tai testamenttia et voi ottaa pesästä mitään.
Ahneen tunnetusta lopusta tietävät kaikki.
Vastenmielinen aloitus.
Terveisin se lapseton varakas täti, en onnekseni ap:n täti.
Ei ole varakasta tätiä. Enkä kaipaisi mitään (paitsi rahaa ja asuntoa).
Ottaisin siis: tauluja (itselle sopivia), korun tai sormuksen muistoksi, joitain astioita ja ruokailuvälineitä käyttöön, kaikki vanhat paperit, kortit, kirjeet jne. Kävisin jättämässä kynttilän ja ruusun.
Vierailija kirjoitti:
Tätisi on jommankumman vanhempasi sisko. Ilman heidän lupaansa tai testamenttia et voi ottaa pesästä mitään.
Ahneen tunnetusta lopusta tietävät kaikki.
Vastenmielinen aloitus.
Terveisin se lapseton varakas täti, en onnekseni ap:n täti.
Tämähän ei ollut lainopillinen kysymys vaan ajatusleikki. Tosikko.
Rahat. Rokokookaluston. Sisäkön. Van Gogh -litografiat. Viskikokoelman.
Jokin taulu mistä pitäisin sekä pöytähopeat tuomaan kattaukseen vaihtelua. Jotain huonekaluja haluaisin myös. Korut ottaisin, koska haluaisin kanittaa ne ja pitää rahat. Jokin taide esine myös, ehkä pidän ehkä myyn.
Kissan, rokokoolipaston, korurasian ja valokuvakansiot. Pidän kissoista enkä ole rahan perään vaikka pa olenkin.
Minua esteettisesti miellyttävä taulu ja maljakko, ehkä joku koru, antiikkinen olohuoneen pöytä (molemmilla isovanhemmillani oli sellainen, mutten saanut kumpaakaan) sekä koira ja jos ei koiraa niin toinen taulu tai maljakko.
Jalkapallon, eteisen maton, kynttilän, mädäntyneen gorillan sekä hobby hallin kuvaston
Testamentti sulkee pois kaikki onnenonkijat.
Osakkeet, rahat, kiinteistöt ja mitä arvokasta sillä mahtaa ollakaan. Auto? Vene? Lentokone?