Marsiin yksin matkaavat luotaimet liikuttavat minua
Tämän päivän Hesarissa oli juttu luotaimista ja mönkijöistä joita Marsiin on lähetetty. Siinä kuvailtiin yksityiskohtaisesti mönkijän toimintaa Marsissa. Se oli minusta jotenkin niin inhimillinen ja sitten siinä vielä kerrottiin että se kerää koeputkiin tärkeitä kivinäytteitä ja jättää ne tiettyyn kohtaan josta toinen mönkijä tulee vuonna 2026 ne hakemaan. Minua alkoi säälittää pikku mönkijä, siellä yksin ahertaa eikä koskaan pääse takaisin. Kaveri käy hakemassa tulokset sit.
Yhyy.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Luotaimet voi murskaantua kaikenlaisista roinasta jne. Miten niiden matka etenee siltikin?
Sitä roinaa on avaruudessa onneksi aika harvassa.
Mä niin toivon että laskeutuminen onnistuu. Jos se meneekin liiskaksi niin monessa perheessä miehet valvoo ensiyön ihmetellen miksi vaimo vollottaa ilman järkevää syytä.
M
Ehtii laskeutua juuri ja juuri ennenkuin AV menee kiinni :-D
Vierailija kirjoitti:
Mä niin toivon että laskeutuminen onnistuu. Jos se meneekin liiskaksi niin monessa perheessä miehet valvoo ensiyön ihmetellen miksi vaimo vollottaa ilman järkevää syytä.
M
Voi sitä, siellä se nyt niin kovasti yrittää laskeutua. Varjoja avata ja jarruttaa. Pikkuinen droneystävä kyydissä.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä se Voyager-luotain, joka matkaa parhaillaan kohti muita aurinkokuntia? Sieltä se lähettelee kuvia ja tietoa vielä jonkin aikaa, kunnes pimenee :(
Mä just kirjoitin toiseen avaruusketjuun että haaveilen joskus olevani Voyager... :D juu ei ole mt-ongelmia, vaan mua kiehtoo niin paljon ajatus siitä että ensinnäkin se edelleen lähettää signaalia (70-luvun tekniikalla!) ja toiseksi että sammumisensa jälkeen se tulee jatkamaan matkaansa ikuisesti, ellei lopulta törmää johonkin. Yksin, tyhjyydessä. Sydäntäsärkevää mutta inspiroivaa.
JPL raakatupetusta HC nörteille, ja oikein kovasti luotaimesta huolissaan oleville
Jospa se viihtyy Marsissa paljon paremmin kuin Maassa?
Vierailija kirjoitti:
Jospa se viihtyy Marsissa paljon paremmin kuin Maassa?
Saattaa olla jopa transmarsilainen.
Pyrotekniikka siellä jo paukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä se Voyager-luotain, joka matkaa parhaillaan kohti muita aurinkokuntia? Sieltä se lähettelee kuvia ja tietoa vielä jonkin aikaa, kunnes pimenee :(
Yksinäisen Voyagerin matkassa on mukana se kuuluisa kultainen levy, jossa on mm. nauhoitettuna ääniä maasta ja tervehdykset vieraille siviilisaatioille yli 50 kielellä. Toivomuksena on että se päätyy joskus vuosituhansien päästä asuttuun aurinkokuntaan, jossa joku sen löytää.
Vaikka Voyager ei koskaan pääsekään "elävänä" perille, niin sillä on vielä kuolleenakin tärkeä viesti vietävänään <3 Kuka ties Maa-planeetta ei silloin enää edes ole ja Voyager, yhdessä Mars-mönkijöiden kanssa edustaa viimeisinä ihmiskuntaa.
Asiantuntijoiden mielestä on todella typerää lähettää avaruuteen tiedot maapallosta.
Vahvempi sivilisaatio on aina tuhonnut heikommin kehittyneen. Inkkarit, aboriginaalit jne jne. Niin kävisi maallekin.
12 minuuttia marsin kaasukehään osumiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotaimet voi murskaantua kaikenlaisista roinasta jne. Miten niiden matka etenee siltikin?
Toisaalta pienikin murunen on tappava niissä nopeuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta pienikin murunen on tappava niissä nopeuksissa.
Siksi nuo luotaimetkin yritetään suunnitella mahdollisimman viankestäviksi, kaikkialla redundanssi ettei homma heti lopu siihen jos joku hippunen jonkun osan teloo rikki.
Perse on ottanut stabiilin laskeutumisasennon :-D
Muutaman minuutin päästä alkaa peppu kuumeta kun hinkkaa sitä marsin kaasukehää vasten.
Jee hyvä Perse, me uskotaan suhun!! Nyt on tosi kyseessä, jännittää ihan kauheesti!
Pepun työntyminen kaasukehään alkanut!
enää 67 kilsaa pinnalta ja 5km/s vauhtia :-P
Nyyh :'(
Video joka on samaan aikaan surullinen, mutta tavattoman kaunis ja toiveikas: