Miksi ihmiset tekevät lapsia, jos eivät halua viettää aikaa heidän kanssaan?
Esim viedään 1v virikehoitoon kun toinen lapsi syntyy, pidetään pieniä lapsia yli 8h hoidossa jne. En voi ymmärtää. Toki jos muuta vaihtoehtoa ei ole, se on asia erikseen, mutta monesti olisi vaihtoehtona viettää aikaa sen oman lapsen kanssa, mutta ei haluta.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Onko ketjuun kirjoittavien mielestä oikeasti parempi se, että lapsi on huonon vanhemman kanssa kotona mutta aistii ja kokee niin kuin lapset aina että vanhempi ei välitä/viitsi/halua olla hänen kanssaan?
Missä tällaisilla kommentoijilla on tieto kehityspsykologiasta ym? Lapselle todella vaurioittavaa.
Se ei tietenkään selitä miksi tällainen tyyppi on lisääntynyt, kun ei kerran lastaan rakasta.
Luuletko että päiväkodissa kaikki hoitajat ovat into pinkeänä näiden lasten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Yökyläketjussa monet olivat viikottain mummolassa yötä, koska lapset itse halusivat - varmaan sama pätee päivähoitoon...
Jep. Siksi lapset viedään lomallakin hoitoon ja ovat siellä 9 tuntia päivässä vaikka ei ole oikeaa tarvetta. Jopa 1-vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Aika ilkeitä kommentteja tässä ketjussa. Toisaalta on näköjää oikeasti niitä ketkä eivät HALUA olla lapsen kanssa ja se on todella surullista.
Mutta, itse sain toisen lapseni kun ensimmäinen oli neljävuotias. Kärsin raskausaikana unettomuudesta ja olin todella väsynyt jo valmiiksi. Puoliso oli yrittäjä eikä voinut pitää ollenkaan isyyslomaa (piti pelkän pojan syntymäpäivän vapaata). Meillä ei ollut ketään joka olisi auttanut hoitamisessa joten isompi poika kävi kolmena päivänä viikossa virikehoidossa että sain nukuttua päiväunet vauvan kanssa enkä olisi väsynyt liikaa. Ennaltaehkäisevää toimintaa siis. Mutta kesän hän sitten oli kokonaan kotona meidän kanssamme.
Syitä virikehoidolle voi olla monia, väsymys ja unettomuus olivat minun syyni, ei laiskuus tai se että en olisi halunnut olla lasteni kanssa.
Edelleen tuo on ihan eri asia kuin 1-2v joka täyden päivän ja jopa viikon hoidossa kun äiti kotona. Lomaakaan ei lapsella ole, kuin korkeintaan silloin jos päiväkoti on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo Nyky lapsia ja niiden käytöstä niin em ymmärrä miksi jotkut viitsii lisääntyä.
Olisiko kuitenkin syy-seuraus suhde laiskasta, veltosta vanhemmuudesta.
Meillä 6-vuotias on päiväkodissa klo 8(9)-16(15), joskus haen jo klo 12. Vaikka itse olen kotona 1-vuotiaan kanssa.
Ei täällä missään kerhoissa ole omanikäistä seuraa ja lapsi kyllä todella kaipaa kavereita.
Viime kevät oli aika kauhea kun ei kuukausiin ollut yhtään leikkikaveria.
Vierailija kirjoitti:
Onko ketjuun kirjoittavien mielestä oikeasti parempi se, että lapsi on huonon vanhemman kanssa kotona mutta aistii ja kokee niin kuin lapset aina että vanhempi ei välitä/viitsi/halua olla hänen kanssaan?
Missä tällaisilla kommentoijilla on tieto kehityspsykologiasta ym? Lapselle todella vaurioittavaa.
Se ei tietenkään selitä miksi tällainen tyyppi on lisääntynyt, kun ei kerran lastaan rakasta.
Jos tämä on nykyään normi, niin onko oikeasti ratkaisu vaan kuskata pienokaisia hoitoon päiväkoteihin, joissa monissa tällä hetkellä aivan kaaottinen tilanne, ylisuuret ryhmät, hoitajien vaihtuvuus suurta, paljon sijaisia jne..? Olisiko kuitenkin syytä hieman edes näiden vanhempien katsoa peiliin? Kyllä minusta on ihan validi kysymys että miksi lapsia tehdään, jos niiden kanssa ei haluta viettää aikaa. Sekin että jos lapsi joka päivä menee mielummin päiväkotiin, kuin on kotona vanhempiensa kanssa, olisi syy katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on nykyään normi, niin onko oikeasti ratkaisu vaan kuskata pienokaisia hoitoon päiväkoteihin, joissa monissa tällä hetkellä aivan kaaottinen tilanne, ylisuuret ryhmät, hoitajien vaihtuvuus suurta, paljon sijaisia jne..? Olisiko kuitenkin syytä hieman edes näiden vanhempien katsoa peiliin? Kyllä minusta on ihan validi kysymys että miksi lapsia tehdään, jos niiden kanssa ei haluta viettää aikaa. Sekin että jos lapsi joka päivä menee mielummin päiväkotiin, kuin on kotona vanhempiensa kanssa, olisi syy katsoa peiliin.
Ja asia erikseen on tietenkin mielenterveysongelmista kärsivät ym. Mutta nämä nykymammat saattavat jopa kehuskella miten helppoa on olla vaan pienen vauvan kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vauvani ei nukkunut ekana vuonna kuin sylissä tai vaunuissa liikkeessä, niin ymmärsin, että taapero ei menisi siinä samassa ”jaloissa”. Siksi en koskaan tehnyt toista.
Ymmärrän täysin, että vauvan ja taaperon tarpeiden yhdistäminen voi olla mahdotonta, jos hankalat persoonat sattuu kohdille.
Nyt 3v on ollut jo melkein 2v hoidossa. Vieläkään en ole saanut omaa aikaa sen verta, että lukisin esim. kirjan, kun siitä ei tule mitään 2min välein keskeytettynä. Olen puhki ja poikki. Haaveilen avioerosta, että saisin joskus omaa aikaa.
No kyllä jotain on pielessä jos 3v ei pysty oli 2min puuhailemaan jotain itsekseen. Yleensä se on kasvatuksessa.
Tämä on muuten myös raskasta, kun sattuu saamaan haastavan temperamentin lapsen. Teet vauvasta asti kolminkertaisen työn, että vauva nukkuisi, söisi ja pysyisi tyytyväisenä. Sen jälkeen käytät kaiken aikasi, että taapero oppisi säätelemään edes jotenkin tunteitaan ja pärjäisi hetken omillaan ilman itkupotkuraivareita. No kaikesta tästä huolimatta aina on joku besserwisser haukkumassa, että tarpeeksi et ole tehnyt tai sitten aivan liikaa. Hankalia lapsiahan ei näiden mielestä ole, vaikka samasta perheestä löytyisi sekä helppo että haastava lapsi.
Aikamoista syyllistämistä.
Lapseni oli virikehoidossa juurikin siksi, että jaksoin olla parempi vanhempi. Yksinkertaisesti väsyin vanhempana olemiseen, koska se oli niin intensiivistä. Lapseni oli hoidossa nimenomaan siksi, että rakastan häntä niin paljon ja sitten jaksoin myös näyttää sen rakkauden hänelle kun sain levätä. Jaksoin touhuta illat ja viikonloput ihan eri tavalla.
Lapsi tykkäsi päiväkodista, viihtyi siellä ja sai paljon kavereita. Päivät oli 6-7 tuntia.
Minä ainakin yritin pitkään parhaani, mutta en vain jaksanut olla täydellinen kotiäiti. Olen kiitollinen yhteiskunnalle tästä mahdollisuudesta ja päiväkodin henkilökunnalle hyvästä huolenpidosta.
Noh, minä rakastan lapsiani ja nautin heidän seurastaan, mutta nautin muustakin. En toki vie lapsia päivähoitoon, jos itse olen lomalla tms, mutta kyllä ihan surutta vien isovanhemmille hoitoon, koska (sekä isovanhemmat että lapset) itse haluavat ja koska silloin voin itse harrastaa helpommin omia juttujani tai voimme miehen kanssa tehdä jotain mukavaa yhdessä. Ei äitiys tai vanhemmuus tarkoita sitä, että ei haluaisi enää tehdä mitään muuta kuin olla niiden lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni oli virikehoidossa juurikin siksi, että jaksoin olla parempi vanhempi. Yksinkertaisesti väsyin vanhempana olemiseen, koska se oli niin intensiivistä. Lapseni oli hoidossa nimenomaan siksi, että rakastan häntä niin paljon ja sitten jaksoin myös näyttää sen rakkauden hänelle kun sain levätä. Jaksoin touhuta illat ja viikonloput ihan eri tavalla.
Lapsi tykkäsi päiväkodista, viihtyi siellä ja sai paljon kavereita. Päivät oli 6-7 tuntia.
Minä ainakin yritin pitkään parhaani, mutta en vain jaksanut olla täydellinen kotiäiti. Olen kiitollinen yhteiskunnalle tästä mahdollisuudesta ja päiväkodin henkilökunnalle hyvästä huolenpidosta.
Ei kai sitä kukaan ole täydellinen? Ihan kuin siellä päiväkodissa lapsella olisi täydelliset oltavat..
Vierailija kirjoitti:
Ai se onkin rakkaudenteko laittaa lapset päiväkotiin pitkiksi päiviksi..
Näiden ihmisten ei kyllä pitäisi sitten hankkia sitä yhtä lasta enempää.
Olen ollut päiväkodissa töissä ja kotona valvonut koliikkivauvan kanssa.
Päiväkoti on satavarmasti parempi 2+ vuotiaalle lapselle kuin kotona koko päivä aikuisen kanssa joka ei jaksa.
Näissä keskusteluissa ihmiset eivät yhtään anna arvoa pienen lapsen kaverisuhteille. Lapsien pitää saada ikäistään leikkiseuraa ja nykypäivänä päiväkoti ja kerhot ovat monille ainoat paikat mistä löytää 3-6-vuotiaalle leikkiseuraa. Ei puistoissa ole kotivanhemman lapselle seuraa klo 10-16 välillä.
Se on panostus lapsien mielenterveyteen, että heillä on päivittäin leikkiseuraa tutussa porukassa välittämättä siitä onko vanhemmat töissä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti on satavarmasti parempi 2+ vuotiaalle lapselle kuin kotona koko päivä aikuisen kanssa joka ei jaksa.
Näissä keskusteluissa ihmiset eivät yhtään anna arvoa pienen lapsen kaverisuhteille. Lapsien pitää saada ikäistään leikkiseuraa ja nykypäivänä päiväkoti ja kerhot ovat monille ainoat paikat mistä löytää 3-6-vuotiaalle leikkiseuraa. Ei puistoissa ole kotivanhemman lapselle seuraa klo 10-16 välillä.
Se on panostus lapsien mielenterveyteen, että heillä on päivittäin leikkiseuraa tutussa porukassa välittämättä siitä onko vanhemmat töissä vai ei.
Eihän 1-vuotias edes leiki vielä kunnolla. Kyllä tuonikäiselle riittää vielä ihan vanhempienkin seura.
Vierailija kirjoitti:
Niin että on pakko pitää pienet lapset täysipäiväisesti hoidossa vaikka on itse kotona? Monet näistä pienistä saattavat olla yli 8 tuntisia päiviä hoidossa! Kyllä pienellä lapsella on suurempi tarve olla ihan sen oman tai edes jonkun turvallisen aikuisen kanssa, kenen kanssa on muodostunut kiintymyssuhde. Päiväkodin vaihtuvan henkilöstön kanssahan ei tällaista missään nimessä pääse syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Näiden ihmisten ei kyllä pitäisi sitten hankkia sitä yhtä lasta enempää.
Miksi alapeukku tähän kommenttiin? Sinunko mielestä on ok hankkia lisää lapsia muiden hoidettavaksi?!
Huomaa kyllä, että täällä vaan jauhetaan sillistä ja salaatista.
Toinen puhuu viiden tunnin virikehoidosta kolmevuotiaalle ja toinen vastaa kun yksivuotias on 8 tuntia hoidossa :D
Ne ovat kaksi täysin eri asiaa.
Kyllä olen samaa mieltä. Alle parivuotiaat kuuluu kotihoitoon, 2-4v hyötyy kerhoista joissa vanhempi on mukana(näitä ei valitettavasti juuri ole muuten kuin maksullisina, nyt vähäisetkin on koronan vuoksi kiinni), 3+ tarvitsevat ikätovereita ja päikky on nykypäivänä käytännössä ainut paikka mistä tuon ikäiset lapset löytää.
T. Kotiäiti jonka lapsi menee 3v virikehoitoon
PS. Maksamme perheenä niin paljon veroja, että kustannuksista ei kannata itkeä. Sillä rahalla saa virikehoidon meidän lisäksi kolme muutakin lasta ;) mielestäni tämä on parempi malli kuin se, että me varakkaat pistetään pystyyn omat kerhot vain omille lapsille Amerikan malliin :)
Vierailija kirjoitti:
Koska niitä pitää tehdä. Kaksi kappaletta.
Väkisin, vaikka hampaat irvessä. Onneksi on laadukas varhaiskasvatus, joka hoitaa kaiken kasvatus- ja hoivatyönkin hyvin pitkälle.
Yökyläketjussa monet olivat viikottain mummolassa yötä, koska lapset itse halusivat - varmaan sama pätee päivähoitoon...