Lääkäri käski irtisanoutua
Olen ollut 3 vuotta samalla työnantajalla, joista nyt 4 kk saikulla. Lääkärin mielestä ainoa vaihtoehto on irtisanoutuminen, eikä lisää sairaslomaa tule koska se ei auta työkyvyn palautumiseen. Olen siis mt-syistä saikulla.
Muuten ottaisin loparit, mutta sitten en saisi rahaa mistään hetkeen. Toiseksi täällä maalla ei ole juuri vapaita paikkoja alallani, tähänkin työmatka 40 km ja sen pidemmälle ei oikein bussilla viitsi kulkea. Kolmannekseen, en ole ollenkaan työkykyinen ja tämän on julkinen psykiatri todennut.
Onko oikeus vaatia saada jatkaa sairauslomaa vai mitä pitää tehdä?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Eihän se nyt noin mene. Saikkua niin kauan että vakuutusyhtiö tarjoaa uudelleenkoulutusta. Jos irtisanoudut niin maksat itse opiskelusi.
Sitä uudelleenkoulutusta piti hakea heti kun sairausloma alkoi ja sain hylsyn joulun alla, koska olen sairas. Siksi pitää nyt ottaa loparit, koska kuulemma kaikki kortit on katsottu.
En voi mennä takaisin töihin ja odottaa liiton apua. Olen henkisesti ja fyysisesti ihan lopussa ja en kykene töihin. En vaikka haluaisin. En tahallani ole sairauslomalla ja häpeän tilannetta kyllä.
Joku ehdotti sosiaalityöntekijää, koitan saada sellaisen apua. Tämä lääkäri antoi nyt aikaa maanantaille asti irtisanoutua. En tiedä mitä käy jos en vaan tee sitä ja menen töihin tässä kunnossa itkemään ja tärisemään.
Ap
Ai kauheeta mulla nousee nyt aggressio tuosta miten sua kohdellaan väärin.
Jos sä irtisanoudut etkä ole työkykyinen et saa työttömyystukea. Ja sitten sun pitää löytää taas lääkäri. Missäs kukas tämmöinen jannu on joka sua neuvoo irtisanoutumaan!?
Vierailija kirjoitti:
Sano sille lääkärille, että laittaa työkyvyttömyyseläkkeen mahdollistavat diagnoosit paperihin.
Älä missään tapauksessa irtisanoudu itse.
Jos lääkäri ei kirjoita lisää sairaslomaa koska perusteita ei ole, ei niitä ole myöskään eläkkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kun on vuosi saikkua takana niin työnantaja voi irtisanoa sinut.
Voi aikaisemmin, jos ei ole edellytystä parantua töihin ja jos työnantajalla ei ole resursseja kuntouttaa.
Mitä olet itse siitä mieltä että mikä työkykyäsi palauttaisi? Saatko muuta hoitoa ja tukea kuin vain sairasloma? Pystyisitkö palaamaan töihin osasairauspäivärahalla? Tukeeko työnantaja työhön paluuta mitenkään? Joskus työpaikan tai jopa alan vaihtokin on välttämätöntä jos paluu entiseen ei onnistu ja voitavat sopeutustoimet on yritetty. Loparit äkkinäisesti ottamalla nämä vain usein monimutkaistuvat, tulee karenssia, ja työttömyys voi pitkittyä kun kotiin jumahdettua ei sitten uusiin töihin uskalla hakea. Kelastakin voi työkykyasioissa saada kallisarvoisia neuvoja, kuntoutukset ym, samoin omasta eläkevakuutusyhtiöstä voi kysyä vaikka uudelleen kouluttamisesta jos se olisi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheeta mulla nousee nyt aggressio tuosta miten sua kohdellaan väärin.
Jos sä irtisanoudut etkä ole työkykyinen et saa työttömyystukea. Ja sitten sun pitää löytää taas lääkäri. Missäs kukas tämmöinen jannu on joka sua neuvoo irtisanoutumaan!?
Keski-Suomessa yksityinen terveysasema, jonka suurin asiakas on työnantajani. Ymmärrän kyllä, että haluavat pitää asiakkaan tyytyväisenä. Minun kannalta ei kiva.
Työnantajalla hyvät lakimiehet ja pelkään vähän, että jollain pykälällä pakottavat lopettamaan
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun on vuosi saikkua takana niin työnantaja voi irtisanoa sinut.
Pitääkö olla yhtäjaksoista? Vai mitä jos käy välillä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet itse siitä mieltä että mikä työkykyäsi palauttaisi? Saatko muuta hoitoa ja tukea kuin vain sairasloma? Pystyisitkö palaamaan töihin osasairauspäivärahalla? Tukeeko työnantaja työhön paluuta mitenkään? Joskus työpaikan tai jopa alan vaihtokin on välttämätöntä jos paluu entiseen ei onnistu ja voitavat sopeutustoimet on yritetty. Loparit äkkinäisesti ottamalla nämä vain usein monimutkaistuvat, tulee karenssia, ja työttömyys voi pitkittyä kun kotiin jumahdettua ei sitten uusiin töihin uskalla hakea. Kelastakin voi työkykyasioissa saada kallisarvoisia neuvoja, kuntoutukset ym, samoin omasta eläkevakuutusyhtiöstä voi kysyä vaikka uudelleen kouluttamisesta jos se olisi vaihtoehto.
Osa sairauspäivärahaan ei ta suostu. Samoin on sanonut, ettei ole resursseja kevennetyyyn työhön. En siis voi palata- ainakaan sairaana.
Vakuutusyhtiö ei kouluta, koska olen niin huonossa kunnossa. Pitäisi toipua ensin, mutta siihen ei saa aikaa nyt. Aikamoinen umpikuja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En voi mennä takaisin töihin ja odottaa liiton apua. Olen henkisesti ja fyysisesti ihan lopussa ja en kykene töihin. En vaikka haluaisin. En tahallani ole sairauslomalla ja häpeän tilannetta kyllä.
Joku ehdotti sosiaalityöntekijää, koitan saada sellaisen apua. Tämä lääkäri antoi nyt aikaa maanantaille asti irtisanoutua. En tiedä mitä käy jos en vaan tee sitä ja menen töihin tässä kunnossa itkemään ja tärisemään.
Ap
Mene töihin ja ole siellä vaikka joitakin tunteja, niin siitä tulee työpäivä. Puolessa päivässä sitten lääkärille.
Viestiäni ei julkaistu, yritän uudestaan. Pyydät pomolta potkut. Vältyt karenssilta. Itse ei kannata irtisanoutua, tietenkään.
Eikös tässä jää ainoaksi vaihtoehdoksi mennä töihin itkemään ja tärisemään sekä toteamaan, että et ole työkykyinen, mutta lääkäri ei vielä jatkanut sairauslomaa? Kai ne sitten sut passittaa takaisin lääkärille. Mitäs muuta ne muka voi? Jos sinut irtisanotaan niin sekin on parempi kuin itse irtisanoutuminen. Ainakin tukien kannalta.
Et välttämättä tarvitse ammattiliiton apua. Työsuojelupiiri hoitaa samalla tavalla epäselvyydet, lakiasiat ja monestikkin nopeammin kun liitto. (Itse kylläkin kuulunut liittoon n.25 vuotta ja ollut työsuojelu hommissa mukana) käyttänyt molempia hyväksi
Vierailija kirjoitti:
Et välttämättä tarvitse ammattiliiton apua. Työsuojelupiiri hoitaa samalla tavalla epäselvyydet, lakiasiat ja monestikkin nopeammin kun liitto. (Itse kylläkin kuulunut liittoon n.25 vuotta ja ollut työsuojelu hommissa mukana) käyttänyt molempia hyväksi
Kiitos vinkistä! Voisin sieltäkin kysyä apua. Liittoon en kuulu juuri siksi, että en sieltä aiemminkaan saanut apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tai nettifoorumi ei voi diagnosoida sairauksia ja päättää sairaslomista. Sen tekee lääkäri. Miten vaikea konsepti tämä on tajuta?
Aika lähelle. Se on sairausloma, ei sairasloma. Vastoin yleistä käsitystä, lääkäri vain suosittelee sairauslomaa. Ei määrää. Työnantaja voi ilmoittaa että sairausloma podetaan työpaikalla. Tämä fakta ei muutu edes ahkeralla alapeukuttelulla.
Trollaatko vai oletko täysin kujalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tai nettifoorumi ei voi diagnosoida sairauksia ja päättää sairaslomista. Sen tekee lääkäri. Miten vaikea konsepti tämä on tajuta?
Aika lähelle. Se on sairausloma, ei sairasloma. Vastoin yleistä käsitystä, lääkäri vain suosittelee sairauslomaa. Ei määrää. Työnantaja voi ilmoittaa että sairausloma podetaan työpaikalla. Tämä fakta ei muutu edes ahkeralla alapeukuttelulla.
Trollaatko vai oletko täysin kujalla?
Totta puhuu. Jos työnantaja ei hyväksy sairauslomaa saa mennä töihin ja jos ei maistu niin lopettaa. Työpaikka ei ole sosiaalitoimisto.
Voitko liittyä liittoon ja pyytää sieltä neuvoa? Sinnität töissä ja jäsenenä niin kauan, että saat sieltä liitosta apua?