Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä Kelan toiminnasta?

Vierailija
17.02.2021 |

Jos toinen ihminen on valmis kustantamaan toiselle ihmiselle huonekalut asuntoon, koska vaan muuten hän saisi sossusta sängyn, pöydän ja 2 tuolia. Niin Kela ei anna ottaa huonekalu rahaa tilille, vaan rankaisee ja ottaa sen tulona huomioon, vaikka ihminen osottaisi kuitein että rahat meni sinne minne pitikin ja sosiaalityöntekijä puoltaa asiaa. Nyt ei makseta yhteiskunnan rahoista mitään.

Kommentit (127)

Vierailija
61/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä pihalla jotkut ihmiset. Ai yhden nukuttavassa sängyssä, 2 tuolissa ja pöydässä on tarpeeks sisustusta kaksioon?

Ei hyvää päivää!

Mä en haluis mitään muuta kuin olla terve ja tienata hyvin töissä, ettei tarviis tapella Kelan ja sossun kanssa raha-asioista! Ja sit tietty ois kiva että ihmissuhde asiatkin ois kohdallaan.

Vai korkeat psykopatia ja narsismi pisteet? Noniin tottakai ne on korkeat kun kasvaa lapsuutensa alkoholisti mielisairas perheessä, sitten on kiusattu, väkivaltainen parisuhde siihen päälle. Niin sosiopatiaa pukkaa mutta se on hyvä homma sillon muut juoksee pois mun alta! Mä en pidä teistä ja onhan se rikollista tuo Kelan kanssa kikkailukin, opin vaan ettei rehellisyys kannata!

Muuta yksiöön jos tyhjyys pelottaa. Niin, sehän on sinun ongelmasi, että et ota vastuuta itsestäsi ja kasva aikuiseksi. Aika monilla Suomessa on vietettynä lapsuus välivaltaisessa perheessä, mutta he ovat päättäneet, että eivät anna sen tuhota itseään. He ovat päättäneet olla ihania persoonallisuuksia, koska nyt ovat vapaita tekemään niin kun asuvat omillaan. He ovat päättäneet antaa itselleen sen mitä eivät ole lapsena saaneet eli kasvattavat itse itsestään juuri sellaisen persoonan kuin mitä olisivat halunneet olla jos olisivat asuneet ehyessä perheessä. Et kertonut ikääsi, mutta esimerkkinä: 16 vuotta ankeassa kodissa lapsuus, ekinikä 96 vuotta. Silloin sinulla on 80 vuotta elinaikaa niin, että asut omillaan ja kaikki on omissa käsissäsi. Voit lukea elämänoppaita, terapiaoppaita, käydä maksuttomia kursseja, hakea harkinnanvaraisella maksullisia kursseja, hakea Kelan maksamaa terapiaa jne. Käsittelet sen, että sinua kohdeltiin väärin, mutta olet tehnyt päätöksen, ettet anna oman elämäsi mennä pilalle sen takia. Otat vastuun ja kasvatat itseäsi henkisesti lähivuosien ajan ja otat elämäsi haltuun. Kelahan on itse antanut nuo ohjeet kuinka järjestelmää kierretään, siltä osin se ei ole epärehellisyyttä. Älä lähde siihen, että huijaat itseäsi. Ole rehellinen itsellesi ja kasvata itsestäsi kunnon ihminen. Parhaimmillaan opiskelujen jälkeen pääset töihin. Anna Kelan tukea sen aikaa niillä keinoilla, jolla Kela voi tukea. Ota elämäsi haltuusi, opiskele ja pääse töihin. Sillä lailla pääset Kelastakin lopulta eroon. Aika moni henkisesti tai fyysisesti sairas pystyy kuitenkin jotain tekemään. Kokeile kuntoutuksen ja terapian kautta mikä ala sinulle sopisi. Kirjoita vaikka kirja, jossa käsittelet lapsuutesi vaikeat asiat. Esim. terapiajakson aikana, niin sinulla on samalla tukea. Sillä ei ole väliä julkaisetko kirjan vai et. Sitten kaikki vääryydet ovat kansissa ja voit vapauttaa aivoistasi tyhjää tilaa muulle elämälle. Elämä on kokonaisuutena pitkä ja sitä ei kannata käyttää katkeruuden jauhamiseen, vaan opetella iloitsemaan, siitä, että nykyään kaikki on paremmin ankeaan lapsuuteen verrattuna.

Vierailija
62/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en nyt ihan ymmärrä tilannetta, vai onko mulla yhä aamuaivot päällä.

"Ottaa tulona". Siis joku osti sinulle huonekalut? Miksi Kela ottaisi tämän tulona, paitsi jos kerroit Kelalle, että henkilö X osti sinulle sitä ja tätä.

Vai tarkoitatko, että Kela antoi sinulle huonekaluihin rahaa, mutta et käyttänyt niitä huonekaluihin ja täten he katsovat tuon rahamäärän tuloksi?

Ilmeisesti rahaa siirrettäisiin tilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis en nyt ihan ymmärrä tilannetta, vai onko mulla yhä aamuaivot päällä.

"Ottaa tulona". Siis joku osti sinulle huonekalut? Miksi Kela ottaisi tämän tulona, paitsi jos kerroit Kelalle, että henkilö X osti sinulle sitä ja tätä.

Vai tarkoitatko, että Kela antoi sinulle huonekaluihin rahaa, mutta et käyttänyt niitä huonekaluihin ja täten he katsovat tuon rahamäärän tuloksi?

Ilmeisesti rahaa siirrettäisiin tilille.

Aaa, siis ymmärsinkö oikein, että ulkopuolinen henkilö siirsti AP:lle rahaa tilille, että tämä voisi ostaa huonekaluja ja KELA otti tämän tulona?

No oikeinhan tuo kuitenkin menee, koska rahat ovat tuloja.

Vierailija
64/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täys paskaa toimintaa ovat aina omia "rahojaan" olevinaan käsittelemässä,,,,

Vierailija
65/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mitään uutta nyt Kela aikaan. 8 vuotta sitten kun aloin saamaan ekan kerran tt-tukea niin kunnan sosiaalityöntekijä selitti nuo asiat aika tarkkaan mitä lasketaan tuloksi ja milloin tuttujen ja sukulaisten rahat otetaan käteisellä. Koska taustalla on laki.

Olipa kiltti jos etukäteen kertoi :) Moni joutuu harmillisesti oppimaan kantapään kautta. Minälin kun sain opintolainan lyhennystä varten rahaa. Eipä sitä hyväksytty Kelalla, vaan vähennettiin ja tuli sitten vuokrarästiä lyhennyksen verran. Voisivat etukäteen infota, niin ihmiset eivät joutuisi vaikeuksiin.

Kyllä netistä voi selvittää, mitkä asiat kuuluvat perustoimeentulotukeen ja mitkä täydentävään toimeentulotukeen. Jopa Kelan etuusohjeet - kyllä, kaikki Kelan etuusohjeet - löytyvät suoraan Kelan sivuilta, etuuksien myöntöperusteet eivät ole salatiedettä. Ihan ansaitusti kärsii, jos olettaa että toimeentulotuessa huomioidaan jotain ilman, että selvittäisi asiaa ensin.

Myöntöperusteet eivät ole salatiedettä, mutta Kelan virkailijoiden tulkinnat ovat. Siellä tuntuu olevan ihan eri logiikka kuin etuusohjeissa. Helmikuussa myöhässä saatu tammikuun palkka voidaan katsoa maaliskuun tuloksi, vaikka sillä pitäisi maksaa tammikuun laskuja, joita ei voitu maksaa, kun se palkka tosiaan oli myöhässä. Sama palkka siis laskettiin sekä tammikuun tuloksi että maaliskuun tuloksi, vaikka se tuli tilille ainoastaan yhden kerran. Vaikka on helposti tulkittavissa, millaiset menot ovat hyväksyttäviä menoja, tässä ajallisessa kohdistamisessa ei ole mitään logiikkaa. Jos saat helmikuulla tuloja, jotenkin lasketaan, että sillä maksetaan maaliskuun tuloja eikä näille tule mieleenkään, että siellä tammi- ja helmikuullakin voidaan sitä rahaa tarvita eikä niitä enää ole käytettävissä siinä vaiheessa, kun pitää maksaa maaliskuun laskuja. 

Vierailija
66/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä pihalla jotkut ihmiset. Ai yhden nukuttavassa sängyssä, 2 tuolissa ja pöydässä on tarpeeks sisustusta kaksioon?

Ei hyvää päivää!

Mä en haluis mitään muuta kuin olla terve ja tienata hyvin töissä, ettei tarviis tapella Kelan ja sossun kanssa raha-asioista! Ja sit tietty ois kiva että ihmissuhde asiatkin ois kohdallaan.

Vai korkeat psykopatia ja narsismi pisteet? Noniin tottakai ne on korkeat kun kasvaa lapsuutensa alkoholisti mielisairas perheessä, sitten on kiusattu, väkivaltainen parisuhde siihen päälle. Niin sosiopatiaa pukkaa mutta se on hyvä homma sillon muut juoksee pois mun alta! Mä en pidä teistä ja onhan se rikollista tuo Kelan kanssa kikkailukin, opin vaan ettei rehellisyys kannata!

Muuta yksiöön jos tyhjyys pelottaa. Niin, sehän on sinun ongelmasi, että et ota vastuuta itsestäsi ja kasva aikuiseksi. Aika monilla Suomessa on vietettynä lapsuus välivaltaisessa perheessä, mutta he ovat päättäneet, että eivät anna sen tuhota itseään. He ovat päättäneet olla ihania persoonallisuuksia, koska nyt ovat vapaita tekemään niin kun asuvat omillaan. He ovat päättäneet antaa itselleen sen mitä eivät ole lapsena saaneet eli kasvattavat itse itsestään juuri sellaisen persoonan kuin mitä olisivat halunneet olla jos olisivat asuneet ehyessä perheessä. Et kertonut ikääsi, mutta esimerkkinä: 16 vuotta ankeassa kodissa lapsuus, ekinikä 96 vuotta. Silloin sinulla on 80 vuotta elinaikaa niin, että asut omillaan ja kaikki on omissa käsissäsi. Voit lukea elämänoppaita, terapiaoppaita, käydä maksuttomia kursseja, hakea harkinnanvaraisella maksullisia kursseja, hakea Kelan maksamaa terapiaa jne. Käsittelet sen, että sinua kohdeltiin väärin, mutta olet tehnyt päätöksen, ettet anna oman elämäsi mennä pilalle sen takia. Otat vastuun ja kasvatat itseäsi henkisesti lähivuosien ajan ja otat elämäsi haltuun. Kelahan on itse antanut nuo ohjeet kuinka järjestelmää kierretään, siltä osin se ei ole epärehellisyyttä. Älä lähde siihen, että huijaat itseäsi. Ole rehellinen itsellesi ja kasvata itsestäsi kunnon ihminen. Parhaimmillaan opiskelujen jälkeen pääset töihin. Anna Kelan tukea sen aikaa niillä keinoilla, jolla Kela voi tukea. Ota elämäsi haltuusi, opiskele ja pääse töihin. Sillä lailla pääset Kelastakin lopulta eroon. Aika moni henkisesti tai fyysisesti sairas pystyy kuitenkin jotain tekemään. Kokeile kuntoutuksen ja terapian kautta mikä ala sinulle sopisi. Kirjoita vaikka kirja, jossa käsittelet lapsuutesi vaikeat asiat. Esim. terapiajakson aikana, niin sinulla on samalla tukea. Sillä ei ole väliä julkaisetko kirjan vai et. Sitten kaikki vääryydet ovat kansissa ja voit vapauttaa aivoistasi tyhjää tilaa muulle elämälle. Elämä on kokonaisuutena pitkä ja sitä ei kannata käyttää katkeruuden jauhamiseen, vaan opetella iloitsemaan, siitä, että nykyään kaikki on paremmin ankeaan lapsuuteen verrattuna.

Mä oon asunut koko ikäni ankeissa pienissä huonosti äänieristetyissä yksiöissä.

Mä en päättänyt että huonot elämänkokemukset tuhoaa, vaan olin liian herkkä ja tunteellinen pitämään itseäni kasassa.

Mä oon ollut avohoidossa vuosia, tavannut psyk.hoitsua, psykologia, psykiatria, toimintaterapiaa, ryhmäterapiaa, kotikuntoutusta ja nyt terapiassa.

Mulla on keskivaikea masennus, ahdistus, ocd, useita persoonallisuushäiriön piirteitä, traumoja

Sulta ei haluttu mitään

Vierailija
67/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukilaki ja koko sen idea ja varsinkin soveltaminen on jokseenkin nyrjähtänyt alkuperäisestä tarkoituksestaan.

Nykyinen sovellustapa on vain yksi näistä monista tavoista joilla köyhät koitetaan motivoida parantamaan itse asemaansa tai ainakin olemaan hakematta toimeentulotukea kun se on tehty niin vaivalloiseksi ja nöyryyttäväksi.

Täähän on tätä demarien vuosikymmenten kuluessa luomaa köyhien kyykytyskoneistoa, samalla kun nuo muualla mainostaa olevansa "köyhän" ja "työttömän" asialla.

Tosiasiassa järkevin tapa olisi korvata suurin osa tai kaikki noista perustoimeentuloon kuuluvista tukiaisista yhdellä tukiaisella, oli se sitten kansalaispalkka tai mikä tahansa nimeltään. Mutta kun demarit on kehittäneet köyhän kyykytyksestä ja kontrolloinnista itselleen uskonnon niin eihän ne toki uskostaan luovu vapaaehtoisesti eli tätä ei tule ikinä tapahtumaan. Samalla ne valehtelee kansalle että vain demaria äänestämällä köyhä voi pärjätä.

Melko törkeää touhua demareilta ja muulta vasemmistolta. 

Vierailija
68/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, etteivät ihmiset hirveäst kiusaisi AP:ta. Ymmärrän, että tottakai näin kasvottomana on helppo heittää puita tuleen, mutta kyllähän sen jo AP:n vastauksista näkee, ettei hänellä ole kaikki hyvin.

Toivottavasti AP saat apua ongelmiisi!

Vierailija
69/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kiusataan, niin maailma toimii

Vierailija
70/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kaipaa sääliä, koska suurin osa ihmisistä on näyttänyt mulle olevansa pahoja

Vierailija
71/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Ja siinä syy psyykkeen hajoamiseen. Tietäjät tietää. Alkoholisti mielisairas perhe, kiusaaminen, väkivaltainen parisuhde, köyhyys ja byrokratia

Vierailija
72/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene tienaamaan ne rahat itse, sillä tavalla me muutkin kalustetaan meidän koteja. Kirppiksiltä saa sitten ostaa niitä meidän työssäkäyvien hylkäämiä jakkaroita ja piirunkeja.

Kirpparilta minäkin joudun ostamaan vaikka käyn töissä. Pieni palkka.

Vierailija
73/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tuo on väärin. Kelan toiminta ei ole inhimillistä ja se on usein täysin järjenvastaista. Se on myös lyhytnäköistä.

Vierailija
74/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset halutessaan auttaa siirtävät rahaa tilille? Käteinen on yhä Suomessa pätevää valuuttaa.

Vierailija
75/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole mitään uutta nyt Kela aikaan. 8 vuotta sitten kun aloin saamaan ekan kerran tt-tukea niin kunnan sosiaalityöntekijä selitti nuo asiat aika tarkkaan mitä lasketaan tuloksi ja milloin tuttujen ja sukulaisten rahat otetaan käteisellä. Koska taustalla on laki.

Olipa kiltti jos etukäteen kertoi :) Moni joutuu harmillisesti oppimaan kantapään kautta. Minälin kun sain opintolainan lyhennystä varten rahaa. Eipä sitä hyväksytty Kelalla, vaan vähennettiin ja tuli sitten vuokrarästiä lyhennyksen verran. Voisivat etukäteen infota, niin ihmiset eivät joutuisi vaikeuksiin.

Kyllä netistä voi selvittää, mitkä asiat kuuluvat perustoimeentulotukeen ja mitkä täydentävään toimeentulotukeen. Jopa Kelan etuusohjeet - kyllä, kaikki Kelan etuusohjeet - löytyvät suoraan Kelan sivuilta, etuuksien myöntöperusteet eivät ole salatiedettä. Ihan ansaitusti kärsii, jos olettaa että toimeentulotuessa huomioidaan jotain ilman, että selvittäisi asiaa ensin.

Myöntöperusteet eivät ole salatiedettä, mutta Kelan virkailijoiden tulkinnat ovat. Siellä tuntuu olevan ihan eri logiikka kuin etuusohjeissa. Helmikuussa myöhässä saatu tammikuun palkka voidaan katsoa maaliskuun tuloksi, vaikka sillä pitäisi maksaa tammikuun laskuja, joita ei voitu maksaa, kun se palkka tosiaan oli myöhässä. Sama palkka siis laskettiin sekä tammikuun tuloksi että maaliskuun tuloksi, vaikka se tuli tilille ainoastaan yhden kerran. Vaikka on helposti tulkittavissa, millaiset menot ovat hyväksyttäviä menoja, tässä ajallisessa kohdistamisessa ei ole mitään logiikkaa. Jos saat helmikuulla tuloja, jotenkin lasketaan, että sillä maksetaan maaliskuun tuloja eikä näille tule mieleenkään, että siellä tammi- ja helmikuullakin voidaan sitä rahaa tarvita eikä niitä enää ole käytettävissä siinä vaiheessa, kun pitää maksaa maaliskuun laskuja. 

Olen huomannut saman. Sosiaalipuolella rahan liike alkaa näennäisesti noudattamaan ihan omiaan, käsittämättömiä latujaan. Mun kohdalla kävi niin, että tulojen ylijäämä katsottiin tuloksi monella kuukaudella sekä Kelassa että sama määrä harkinnanvaraisessa sossussa. Oli kyl rikas olo. Eivätkä ne ymmärtäneet mitenkään, että se tulee nyt kahteen kertaan huomioitua. Diakoniatyössä ei ollut sitten enää sitä ongelmaa.

Vierailija
76/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai tuo on väärin. Kelan toiminta ei ole inhimillistä ja se on usein täysin järjenvastaista. Se on myös lyhytnäköistä.

Se on ihan yksi yhteen sitä mitä sossussa oli aiemmin. Tai ei täsmälleen koska eri kuntien sossut toteutti noita määräyksiä oman kykynsä mukaan mutta enimmäkseen.

Kela on aika kasvoton laitos jonka tehtävä on maksaa suomalaisille niitä reilua sataa eri tukiaista joita suomalaisille eri tilanteissa maksetaan. Noi toimii lakien mukaan eikä itse päätä oikeastaan monestakaan asiasta. Silti nuo tuntuu saavan syyt niskaansa koska on se laitos joka sen rahan viimekädessä tilille maksaa. 

Vierailija
77/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää hakemassa kaatopaikalta sänkynne yms.. siellä on hyvää tavaraa.

Vierailija
78/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti tilillä käytettävissä olevat rahat ja varat on tuloa kun toimeentulotukea haetaan. Tämä on aivan selvää. Ainoastaan, jos raha on esimerkiksi vuokraan tai muuhun toimeentulotuessa huomioitavaan menoon varattuna, niin sen voi selvittää erikseen ettei huomioitaisi. Jotkut huonekalut tai muut eivät ole toimeentulotuessa huomioitavia menoja muutenkaan, niin silloin raha aivan varmasti huomioidaan tulona.

Jos oot totun asiakas, niin hakisit huonekaluihin vaikka tukea sossusta ennemmin ku otat kaverilta lahjaksi rahaa vastaan. Se on silloin tuloa, poislukien se 50e osuus. Siinä ei kitinä ja kolina auta kun päätös tehdään ohjeiden ja lakien mukaisesti.

Vierailija
79/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset halutessaan auttaa siirtävät rahaa tilille? Käteinen on yhä Suomessa pätevää valuuttaa.

No ei se nyt vain ole, jos on isoja laskuja maksamatta. Ja jos esimerkiksi oma lapsi on toisella puolen Suomea, eipä niitä rahoja postissakaan viitsi lähetellä. No laskujahan voi tietysti maksaa suoraan niille laskuttajillekin, mutta joissain tapauksissa sen rahan pitää kuitenkin olla tilillä, esimerkiksi junalippuja ostaessa. 

Vierailija
80/127 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se nyt vain ole, jos on isoja laskuja maksamatta. Ja jos esimerkiksi oma lapsi on toisella puolen Suomea, eipä niitä rahoja postissakaan viitsi lähetellä. No laskujahan voi tietysti maksaa suoraan niille laskuttajillekin, mutta joissain tapauksissa sen rahan pitää kuitenkin olla tilillä, esimerkiksi junalippuja ostaessa. 

Jos haluat antaa lapselle rahaa, niin perusta toinen tili ja anna lapselle kortti, jonka avulla hän voi käydä nostamassa tililtä rahaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä