Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen teko ja rahatilanne

epätoivoinen
17.02.2021 |

Olemme mieheni kanssa suunnittelemassa perheen perustamista tulevaisuudessa. Taloutemme toimii pitkälti siten, että siirrämme yhteiselle taloustilille samat summat mistä maksetaan yhteiset menot ja sitten loppupalkka on omaan käyttöön.

Tilanteemme ovat yksilöinä kovin erilaiset. Miehelläni on sekä säästöjä että omaisuutta. Minulla ei ole mitään muuta, kuin velkaa. Tilanne ahdistaa minua aivan suunnattomasti. Olemme jo sen ikäisiä, ettei lapsen teon lykkääminen onnistu vuosia.

Minun pelkoni on, että mitä ihmettä teen, jos teemme lapsen ja sitten jotain kävisi (mies kuolee, rakastuu toiseen ja lähtee) niin miten pärjäisin rahallisesti. Pidän rahatilannettani niin heikkona, etten yksin tai toisen velallisen kanssa edes harkitsisi lapsen tekoa. Velkani on opintolaina mukaanlukien noin 18k€, tämä summa ei taas ole miehen näkövinkkelistä suuri, mutta minulle on, koska ei ole säästöjä eikä omaisuutta. Emme ole naimisissa ja asumme miehen omistamassa asunnossa (mies hoitaa oman asuntolainansa). Miten muut ovat ratkaiseet vastaavanlaisia tilanteita?

Kommentit (105)

Vierailija
1/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä lisäyksenä, että meillä on nettopalkassa noin 700€ eron miehen hyväksy. Mies siis tienaa hieman enemmän, mutta maksamme talouden yhteiset kulut puoliksi. Asuminen on silti minulle edullista, koska mies maksaa oman lainanlyhennyksensä.

Vierailija
2/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman avioehtoa varat ovat yhteisiä. Mieti miten tulosi muuttuisivat, jos jäisit hoitamaan lasta kotiin?Tulot yhteiselle taloustilille? Kuoleman varalle voi ottaa henkivakuutukset molemmille, niin siitä saatavilla korvauksilla saa elämän järjestymään. Ja lapselle voi ottaa lapsivakuutuksen jo ennen syntymää. Muutkin vakuutukset kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltaja saa isot tuet.

Vierailija
4/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono juttu, jos mies kerryttää omaa omaisuuttaan lainanlyhennyksillä. Asuntolaina molempien nimiin, vaikka jäisit hoitamaan lasta kotiin ja miehen palkalla sitä maksettaisiin ja omaisuus molempien nimiin.

Ainakin tuleva omaisuus. Nyt jo kertyneet voi enintään jättää avio-oikeuden ulkopuolelle, mutta yhteisenä aikana hankittua ei kannata jättää. Ilman avioehtoa kaikki kyllä voi kuulua yhteiseen omistukseen. Oletteko siis vain avoliitossa tai onko teillä avioliitossa avioehto?

Vierailija
5/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin naimisiin, avioehto jossa sinä ”hyödyt” yhteisestä varallisuudestanne eron tullessa. Itse tyhmänä kirjoitin sellaisen avioehdon miehen pyynnöstä, että kaikki omaisuus joka itse tienattua ja hankittua on omaa. No, eron tullessa jäin tyhjänpäälle kun miehellä oli rutkasti paremmat tulot, oli hankittu ”yhteisiä” kalusteita ja kodinkoneita jotka mies sai sitten pitää kun hänen tuloillaan ne oli hankittu. Eli tarkkana kun kirjoitatte avioehtoja, olin nuori ja typerä enkä ymmärtänyt mitä allekirjoitin.

Vierailija
6/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole naimisissa, ainoastaan avoliitossa. Mies on puhunut avioehdosta naimiin mentäessä (lähinnä kai siis haluaa turvata suvunsa mökin, oman tulevan perinnön jne). En haluaisi vaikuttaa siltä, että olen rahan perässä, mutta en tiedä miten turvata oma tulevaisuus jos jotain käy. Kuten sanottu, ilman miehen hyvää rahatilannetta en edes harkitsisi lapsia.

Vierailija
7/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se mies joutuu elarit maksamaan jos päättää lähteä kävelemään. Tai vaihtoehtoisesti ei sen pitäisi olla mahdoton ajatus, että erotilanteessa lapsi jäisi miehelle.

Vierailija
8/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lapsi ei tarvitse oikeasti paljoa. Tuoreille vanhemmille vain yritetään kaupata kaikkea turhaa, ja paljon lastentavaraa saa hankittua käytettynä. Vauva syö ekat 6kk pelkkää äidin tissiä. Tutit ja tuttipullot oli meillä ihan turhia. Pinnasänky on aivan turha, koska suurin osa vauvoista haluaa nukkua äidin kainalossa, missä ruoka on lähellä. Vauvan voi ihan hyvin käyttää suihkussa. Ei tarvita ammetta. Paras paikka vaipanvaihtoon on kylppärin lattialämmitetty lattia vaihtoalustalla. Se on lämmin eikä putoamisvaaraa kuten hoitopöydältä on. Eli pieni vauva ei käytännössä tarvi muuta kuin turvaistuimen, vaippoja ja vaatetta. Rattaat on kätevät, mutta mun vinkki on, että osta hyvät matkarattaat. Saat ne kätevämmin autoon ja ne toimii yhtä hyvin kuin normirattaat, mutta maksavat paljon vähemmän. Rattaitakin saa toki käytettynä.

Mitä lainalyhennyksiin tulee, niin jos sun mies on hyvätulonen, niin hän voi varmaankin auttaa sua lainalyhennyksissä silloin, kun tulosi pienenevät yhteisen lapsen vuoksi. Sopikaa asioista yhdessä etukäteen. Naimisiin kannattaa mennä jossain vaiheessa. Silloin omaisuutenne ovat käytännössä yhteistä.

Vierailija
9/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen mettinyt  kivan auton ostamista kesäksi, mutta korona teki tilanteesta epävarman.

Kai se pitää odotella että tilanne vakiintuu.

Ei se auto ole välttämätön kuitenkaan,kuten ei lapsikaan.

Vierailija
10/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen jatkaa kirjoitti:

Emme ole naimisissa, ainoastaan avoliitossa. Mies on puhunut avioehdosta naimiin mentäessä (lähinnä kai siis haluaa turvata suvunsa mökin, oman tulevan perinnön jne). En haluaisi vaikuttaa siltä, että olen rahan perässä, mutta en tiedä miten turvata oma tulevaisuus jos jotain käy. Kuten sanottu, ilman miehen hyvää rahatilannetta en edes harkitsisi lapsia.

Appivanhemmat voivat myös tehdä testamentin, jossa sulkevat sun avio-oikeuden pois. Ja te voitte tehdä avioehdon, jossa suvun mökki suljetaan pois, mutta muuten kaikki on yhteistä. Asiat on aina sovittavissa.

Vierailija
11/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appivanhemmat voivat myös tehdä testamentin, jossa sulkevat sun avio-oikeuden pois. Ja te voitte tehdä avioehdon, jossa suvun mökki suljetaan pois, mutta muuten kaikki on yhteistä. Asiat on aina sovittavissa.

Mies on kyllä väläytellyt kommentteja, ettei hän halua ottaa takkiin esim. sen suhteen, että koska on maksanut asuntolainansa jo 80%:sesti pois, niin puolet siitä ei kuulu minulle. Jos nyt ostaisimme yhdessä asunnon, niin mies haluaa omat lainat. Minun omistukseni oli tietysti 50% mutta velkaosuus 100%. Mies olisi varmaan velaton, eli tilanne olisi edelleen epäsuhta, jos jotain kävisi. 

Vierailija
12/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltaja saa isot tuet.

Tämä on täysin totta. Yhteiskunta ja miehesi ,lapsesi isä huolehtii kyllä teidän elatuksesta jos tienne eroisivat. On tehty tutkimuksia ettei yksinhuoltajan kannata ottaa töitä alle 2600 euron palkalla, monessakaan tapauksessa.

Ja löydät kyllä uuden elättäjän, naisilta se onnistuu hie m an helpommin, sillä miehet ei ole niinkään naisten rahan perään.

Vierailija
13/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on kyllä väläytellyt kommentteja, ettei hän halua ottaa takkiin esim. sen suhteen, että koska on maksanut asuntolainansa jo 80%:sesti pois, niin puolet siitä ei kuulu minulle. Jos nyt ostaisimme yhdessä asunnon, niin mies haluaa omat lainat. Minun omistukseni oli tietysti 50% mutta velkaosuus 100%. Mies olisi varmaan velaton, eli tilanne olisi edelleen epäsuhta, jos jotain kävisi. 

Ymmärrän miestä, mutta perhe on vähän niinkuin yhteinen yritys. Ei siihen oikein sovi sulle mulle -jaottelu tai elämästä tulee tosi vaikeeta. Voitte tietty avioehdolla sulkea suvun perinnöt ulos ja miehen nykyisenkin omaisuuden. Mutta kyllä mä jotenkin ajattelen niin, että kun mies ottaa vaimon ja alkaa perustaa perhettä, ei siinä enää voida elää exel-taulukon kanssa.

Vierailija
14/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää laittaa sitten lapsen kotihoidolle kova hintalappu. 2000 euroa/kk ne päiväkodin hoitajatkin saa.

Mä harkitsisin kyllä jo tarkkaan tekisinkö tuollaisen äijän kanssa lapsia lainkaan.

Vierailija
15/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se onnistuu ainakin pari ensimmäistä vuotta. Loppujen lopuksi pieneen lapseen ei mene kovin paljoa rahaa, sillä vauva syö lähinnä äidinmaitoa, eikä vauvan vaatteidenkaan tarvitse olla kovin muodikkaita. Rattaitakaan ei tarvita, jos kantaa vauvaa kantorinkassa. Vauva tarvitsee lähinnä aikaa ja rakkautta, ei niinkään rahaa. Onneksi yhteiskunnalta saa myös tukea äitiyspakkauksien ja lapsilisien kautta tukia. Omat vanhempani olivat molemmat opiskelijoita saadessaan minut ja veljeni, ja hyvin meni.

Jos haluat kovasti lapsia, niin tee lapsia. Parempi nyt kuin ei koskaan. Tulotasonne voi myös ehtiä nousta ennen sitä, kun lapseen oikeasti menee rahaa.

Vierailija
16/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko se sinun palkka on? Millaisella alalla työskentelet ts. onko uusi työ helppo löytää? Kysymyksiisi vastaaminen on vaikeaa, sillä vastaukset on erilaisia riippuen siitä, onko bruttopalkkasi 1500 euroa kuukaudessa vai 3500 e.

Vierailija
17/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap ihan ensi keräät itsellesi sitä omaisuutta ettet ole täysin miehen mielivallan alla. Tuloton nainen joutuu helposti taloudellisen väkivallan kohteeksi. Älä ota sitä riskiä.

Vierailija
18/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi vaara on se, että nainen lähtee lätkimään ja mies joutuu maksamaan elarit.

Vierailija
19/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hankkis lasta tuossa tilanteessa. Enkä edes yhteistä omistusasuntoa miehen kanssa. Ei lasta avoliitossa. Turvaa itsesi ensin hankkimalla säästöjä ja sijoituksia (seuraa vaikka Mimmit sijoittaa).

Vierailija
20/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet ap? Jos olet 20v, niin odota. Jos 40 v, niin kannattaa pitää jo kiirettä, vaikka olis rahat tiukemmallakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi