Mitä mieltä perhevapaauudistuksesta?
"Siihenkin tuli vastaus, että naisista noin puolet ei ole vakituisessa työsuhteessa siinä vaiheessa, kun saavat lapsen."
Tää oli musta yllättävää, kuinkahan moni opiskelee? Tosin en ollut itsekään kun eka lapsi syntyi, muiden syntyessä olin vakituisessa työsuhteessa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c6c0908b-b0b9-4101-bebd-91f4229d9…
Kommentit (424)
Vierailija kirjoitti:
Ottaako joku töihin sen äidin jolla on 4--5 kuukauden ikäinen vaavi kotona, tietää että tulee paljon poissaoloja.
Tarviiko sitä mainostaa työnantajalle? Samoin sille isälle pitäis tulla poissaoloja, kato kun sairasta lasta hoidetaan puoliksi.
Kyllä nauratti, kun aamuteeveessä Saarikko perusteli, että tällä saadaan syntyvyys nousuun, kun isät pääsevät viettämään lapsiperhe-elämää!
Eiköhän vaikutus ole täysin päinvastainen: me miehet kun avoimesti kerrotaan toisillemme asioista. Kuten lapsen syntymän VÄLJÄhdyttämästä sukupuolielämästä (ja -elimestä :D) ja mieltä puuduttavasta tylsyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan sitä, että perhe saa itse päättää.
Esikoisen aikana minä tein huippuvirkaa, mielenkiintoinen työ johon odotin palaavani mahdollisimman pian ja erittäin hyvä palkka. Mies opiskeli silloin ja hän jäi vauvan kanssa kotiin.
Toisen lapsen kohdalla mulla edelleen se sama työ, mutta pystyin tekemään osan etänä joten olin osan aikaa kotona ja osan töissä. Mies oli valmistunut ja oli töissä, sai sumplittua työnsä että pystyi olemaan sen puolet kotona ja puolet töissä.
Kolmannen kohdalla jäin kokonaan kotiin, koska mies oli juuri perustanut yrityksen eikä voinut olla juurikaan pois. Jätin duunihommat ja keskityin perheeseen, paras päätös ikinä.
Nyt odotellaan neljättä ja minä olen tässä kotona ollut jo 3v. Osittain teen duunia miehen firmassa. Kotona jatkan lapsia hoitaessa, arvokasta!
Meidänkin perheessä tilanteet ovat olleet erilaisia. Ei ole sitä yhtä muottia.
Enkä todelllakaan usko mihinkään rakkausperheisiin siinä että jos isä pakotetaan vauvaa hoitamaan ja äiti menkööt töihin. Ihmisten luonteet, vauvojen tarpeet, työtilanteet yms elämä yleensäkin ovat jokaisella omanlaiset. Tarvitaan omaa valintaa miten vauva-aika tai pikkulapsiaika kussakin perheessä toimitaan.
Et sityten viitsinyt edes ottaa selvää uudistuksen vaikutuksista.
Uudistus on oikeastaan hyvä molemmille. Äideillä säilyy mahdollisuus samanmittaiseen vapaaseen kuin nykyjärjestelmässä, mutta isille tulee lisää vapaata. Näin perheiden käytössä oleva kokonaisvapaiden määrä pitenee.
Aina naisten toimesta valitetaan, että tämä on miesten maailma ja miehet tekevät kaikki päätökset omaksi parhaakseen ja naisten yli.
Luuletteko te todella, että jos miehet HALUAISI viettää sitä vaipankatkuista kiljumisen siivittämää pikkulapsielämää kotona, niin eivät olisi jo sitä itselleen järjestäneet????
Jonny W kirjoitti:
Aina naisten toimesta valitetaan, että tämä on miesten maailma ja miehet tekevät kaikki päätökset omaksi parhaakseen ja naisten yli.
Luuletteko te todella, että jos miehet HALUAISI viettää sitä vaipankatkuista kiljumisen siivittämää pikkulapsielämää kotona, niin eivät olisi jo sitä itselleen järjestäneet????
Haluu ne, muttei uskaltaneet, koska maine miehille on kaikki kaikessa ja sun kaltaiset rääväsuut on pahimpia. Kautta maailman sivun miehet on pitäneet yllä myyttiä, että miehet ei itke ja lasten ilosta nauttiminen on miehisyydestä pois.
Jonny W kirjoitti:
Niinpä, nyt se on järjestetty naisille. Parasta olisi ottaa pois kaikki lisääntymistä tukevat toimet. Vaippahuuruissa saisivat marinoitua ne, jotka siitä nauttivat, ja muut amerikanmalliin töihin. Lapsille sitten kesäleirit, ettei vanhempien tarvitse vahtia.
Jonny W kirjoitti:
Ei luule kukaan. Miesloiset ovat nakittaneet tuonkin jaskahomman naisille. Nyt on aika tasata hommat.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan sitä, että perhe saa itse päättää.
Esikoisen aikana minä tein huippuvirkaa, mielenkiintoinen työ johon odotin palaavani mahdollisimman pian ja erittäin hyvä palkka. Mies opiskeli silloin ja hän jäi vauvan kanssa kotiin.
Toisen lapsen kohdalla mulla edelleen se sama työ, mutta pystyin tekemään osan etänä joten olin osan aikaa kotona ja osan töissä. Mies oli valmistunut ja oli töissä, sai sumplittua työnsä että pystyi olemaan sen puolet kotona ja puolet töissä.
Kolmannen kohdalla jäin kokonaan kotiin, koska mies oli juuri perustanut yrityksen eikä voinut olla juurikaan pois. Jätin duunihommat ja keskityin perheeseen, paras päätös ikinä.
Nyt odotellaan neljättä ja minä olen tässä kotona ollut jo 3v. Osittain teen duunia miehen firmassa. Kotona jatkan lapsia hoitaessa, arvokasta!
Meidänkin perheessä tilanteet ovat olleet erilaisia. Ei ole sitä yhtä muottia.
Enkä todelllakaan usko mihinkään rakkausperheisiin siinä että jos isä pakotetaan vauvaa hoitamaan ja äiti menkööt töihin. Ihmisten luonteet, vauvojen tarpeet, työtilanteet yms elämä yleensäkin ovat jokaisella omanlaiset. Tarvitaan omaa valintaa miten vauva-aika tai pikkulapsiaika kussakin perheessä toimitaan.
Huoh. Ne perheethän saa päättää itse. Mikäli mies ei halua pitää yhtään vanhempainvapaata, se on täysin mahdollista ja äiti saa edelleen pitää yhtä pitkät vapaat kuin nytkin. Ainoa mikä tässä muuttuu on se, että ne perheet joissa mieskin jää vuorollaan kotiin saa hieman enemmän vanhempainvapaata kuin aiemmin. Onko tämä sinulle ihan oikeasti ongelma, ja jos on, niin ole hyvä katso peiliin ja kysy miksi.
Tää perhevapaa uudistus ei poista edelleenkään sitä faktaa että moni mies tienaa enemmän kuin perheen äiti. Meilläkin mies tienaa vuodessa 40000e enemmän kuin minä, vaikka tekisin täyttä työviikkoa.
Lainat ja muut kulut on laskettu näiden tulojen mukaan. Miehen 160pv poissa olo töistä on liian iso lovi perheen talouteen vaikka saisi 80%palkasta. Iso osa miehen tuloista koostuu myös sotaharjoitus korvauksista jotka jäisivät saamatta. Perheen talous ei tätä kestä. Ei uskalleta hankkia enempää lapsia tämän takia, kun puututaan ihmisten omaan elämään ja päätösvaltaan.
Jonny W kirjoitti:
Kyllä nauratti, kun aamuteeveessä Saarikko perusteli, että tällä saadaan syntyvyys nousuun, kun isät pääsevät viettämään lapsiperhe-elämää!
Eiköhän vaikutus ole täysin päinvastainen: me miehet kun avoimesti kerrotaan toisillemme asioista. Kuten lapsen syntymän VÄLJÄhdyttämästä sukupuolielämästä (ja -elimestä :D) ja mieltä puuduttavasta tylsyydestä.
No sehän on loistava asia, ettei lapsiperhe-elämää inhoavat ihmiset hanki lapsia. Ei niistä mitään lapsiraukoista veronmaksajia tulisikaan, vaan onnetonta lapsuutta terapiassa itkeviä syrjäytyneitä mielenterveyspotilaita. Mutta niille perheille, joissa molemmat tykkää lapsista ja osaa ja haluaa niistä myös huolehtia tämä on hyvä uudistus. Ja näistä perheistä ne valtion kaipaamat veronmaksajat keskimäärin tulee.
Aivan loistojuttu! En tajua mistä johtuu tämä kitinä, kun ansiosidonnaisten tukien määrä kasvaa, sehän tarkoittaa käytännössä enemmän rahaa perheille. Meilläkin mies oli sitä mieltä, että hän pitää vain isyysvapaat, tällä uudella systeemillä hän olisi varmasti pitänyt pidemmät vapaat, mikä olisi tarkoittanut että minä olisin ollut vähemmän aikaa kotihoidontuella tai lapset olisi mennyt hieman myöhemmin hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Tää perhevapaa uudistus ei poista edelleenkään sitä faktaa että moni mies tienaa enemmän kuin perheen äiti. Meilläkin mies tienaa vuodessa 40000e enemmän kuin minä, vaikka tekisin täyttä työviikkoa.
Lainat ja muut kulut on laskettu näiden tulojen mukaan. Miehen 160pv poissa olo töistä on liian iso lovi perheen talouteen vaikka saisi 80%palkasta. Iso osa miehen tuloista koostuu myös sotaharjoitus korvauksista jotka jäisivät saamatta. Perheen talous ei tätä kestä. Ei uskalleta hankkia enempää lapsia tämän takia, kun puututaan ihmisten omaan elämään ja päätösvaltaan.
Voi herran jestas sentään MIEHEN ei tarvitse pitää lomaa. Ja SYNNYTTÄJÄN loma ei juuri muutu entiseen. Mutta kun pitää vastustaa kun itse ei hyödy.
Vierailija kirjoitti:
Uudistuksen myötä sinä saat edelleen yhtä paljon vanhempainvapaata kuin ennenkin, mutta sinä et uskalla tehdä lapsia, koska sinua pelottaa se että naapurin vuorollaan kotiin jäävä isä saa muutaman kuukauden enemmän tukea kuin sinun miehesi joka ei pidä isyyslomaa? Voi jeesus nyt sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaako joku töihin sen äidin jolla on 4--5 kuukauden ikäinen vaavi kotona, tietää että tulee paljon poissaoloja.
Tarviiko sitä mainostaa työnantajalle? Samoin sille isälle pitäis tulla poissaoloja, kato kun sairasta lasta hoidetaan puoliksi.
Ei sitä tarvii mainostaa mutta se tahtoo tulla esiin kun jotkut työnantajat haluaa selityksen cvn aukoille.
Vierailija kirjoitti:
Jossain näin että nainen saa koko kiintiön vain jos ei ole miestä jolla oikeus isyyslomaan. Omhan etäisälläkin oikeus eli vietävä lasta etälle joka pv 6kk iästä alkaen? Tai jos v-mäinen etä ei pidä lomia eilä varaa olla kotihoidontuella.
Ei, vaan äidin osuus on 6kk, yhteinen osuus 6kk (perhe saa päättää kumpi käyttää) ja isän osuus 6kk. Eli äiti voi olla kotona 12kk, sitten viedä lapsen hoitoon, jäädä kotihoidontuelle tai isä voi hoitaa. Isä voi hoitaa myös vaikkapa 1,5-2v iässä, jos äiti on välissä kotihoidontuella.
Eipä tuo uudistus auta mitenkään yrittäjää joka ei pysty pitämään hoitovapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudistuksen myötä sinä saat edelleen yhtä paljon vanhempainvapaata kuin ennenkin, mutta sinä et uskalla tehdä lapsia, koska sinua pelottaa se että naapurin vuorollaan kotiin jäävä isä saa muutaman kuukauden enemmän tukea kuin sinun miehesi joka ei pidä isyyslomaa? Voi jeesus nyt sentään.
Eikös se niin ole että suomalainen maksaa vaikka satasen ettei naapuri saa viittäkymppiä :D
Vierailija kirjoitti:
En kertakaikkiaan jaksaisi lukea näitä "mies tienaa liikaa eikä siksi voida nyhtää yhteiskunnalta maksimitukia, yhyy" -vuodatuksia. Yhä useammassa perheessä nykyaikana on niin päin, että sillä paremmin tienaavalla on tissit. Itkevätkö nämä perheet, etteivät selviä asuntolainasta jos äiti pitää päivänkään äitiyslomaa? Ei. He sopivat, suunnittelevat, säästävät ja varautuvat ihan itse. Jos tämä on hyvin toimeentulevalle aikuiselle ylivoimaista, niin ehkei tosiaan kannata lisääntyä. Kun se lapsiperhe-elämä tuppaa jatkossakin vaatimaan edes alkeellista vastuunottoa, organisointikykyä ja oman talouden hallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo uudistus auta mitenkään yrittäjää joka ei pysty pitämään hoitovapaata.
Jotenkin naispuoliset yrittäjät ovat homman handlanneet. Jos mies ei pysty edes tuossa samaan, niin parempi jättää geenit levittämättä.
Ei tule kun iskä hoitaa.