Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koiranulkoiluttajat eivät väistä?

Vierailija
16.02.2021 |

Kävelytiet on aurattu niin etteivät ne ole koko leveydeltään kävelykunnossa. Koiranuokoiluttajat vain jatkavat omalla tyylillään, eli eivät väistä vaikka näkevät minun tulevan lastenrattailla ja lapsen kanssa vastaan. Joudumme väistämään kinokseen usein. Sama toistuu kyllä kesälläkin mutta korostuu talvella. Koiraako ei voi pysäyttää ja pitää vierellä sen aikaa että ihmiset pääsevät ohi? Miksi ihmisten täytyy väistää koiraa?

Eilen kiinnitin asiaan huomiota kun kadulla tuli 4 ulkoiluttajaa joista yksikään ei väistänyt. Mietin että näinhän se Suomessa on aina, koiranulkoiluttajat eivät tosiaan väistä koskaan. Se kertoo yllättävän paljon yhteiskunnastamme.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varma että haluat pittbullini lapsesi viereen ilman että olen välissä?

Ja mikähän takia sinulla on pitbull? Ja miksei se voi väistää sinne lumihangen puolelle, koska sen on helpoin se tehdä? Ja arvoasteikossa se ei ole ihmisen yläpuolella, ei edes lapsen.

Kummasti sinäkin väistät silti, olethan alempana arvoasteikossa. 

Kyllä se sinunkin paskaa syövälle otukselle kuri löytyy jos ei sinulta niin muilta. Säälittää nämä uhoajat kun tuhlaavat elämänsä rakkaan pökälekoneen kanssa uhoamiseen, ei se koira elä kuin sen 10-15 v. Sitten vaan ostatte uuden esineen jolla taas jatkatte uhoamista? Ei voi olla onnellinen koira tuollaisella omistajalla. Ei koira halua jatkuvaa rähinää ja omistajan tehtävänä olisi niitä tilanteita välttää eikä yllyttää koiraa lisää.

Mutta sellaisille kuin sinä koira on vain esine.

Vierailija
62/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koiraa voi opettaa pysähtymään aina kun joku tulee vastaan. Se oppii että silloin se vastaantulija on uhka.

Itse väistän lapsia ja lasten rattaita, mutta joskus voisi miettiä että miten nopeasti ja helposti se käy kahden koiran kanssa. Ja todellakin haluan olla siinä koirien ja vieraiden välissä, kaikkien edun vuoksi.

"Väistä väistä, kierrä ja pysy muutenkin poissa, kun mä en pysty pysähtymään, kun mun koira luulee muuten sua uhkaksi"!!!! Koiran pitää käskystä tai omistajan merkistä (kukin tekee omalla tavallaan) pysähtyä vaikka metrin välein. Koira ei uhittele vastaantulijoille, jos se on hallinnassa, ja sille ei kukaan käyttäydy uhkaavasti.

Ei kukaan väittänyt koiran uhittelevan. Vaan siinä todellakin on järkevää että esim lasta ohittaessa se omistaja on välissä. Koska lapset on arvaamattomia.

En myöskään luota kaikkiin aikuisiinkaan. Esim sinä vaikutat mielenvikaiselta, jota en halua koirani viereen.

Otin kantaa siihen, että koirasi ei voi pysähtyä, koska luulee uhan tulevan vastaan. Ja sun viimeinen lause kertoo sen mitä jo epäilinkin. 

Niin. Sinä olet uhka. Minunkin mielestäni.

Mutta se ei liity siihen mitenkään että koiran kanssa ei ylipäätään pysähdellä vaan idea on kävellä keskittyneesti ohi.

Niin että sinä ja muut kuspäät ei kulje koiran vierestä.

Jos et ole niin tärkeää oppia koirallesi opettanut, että pysähtyy aina kun käsket, ei siihen ongelmaan enää auta vaikka tuntemattomia täällä mielenvikaisiksi tai kus*päiksi nimittelet :D Väärä asenne sulla nyt.

Koiran kanssa kulkiessa ovat opit ensisijaisesti tärkeämmät, kuin kotona suunnittelemasi ideologia kävellä keskittyneesti ohi. Aika harvoin onnistuu. Tilanteita tulee eteen. Joskus aika haastaviakin. Onnea!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 10v. dobermanni uros. Ohitustilanteissa koirani kävelee ihan vierelläni, kiinnittää huomion yksistään minuun. Aina olemme mahtuneet kaikki pyöräilijät, kävelijät, lastenrattaiden työntäjät ja toiset koirakot etemään pyörätiellä. Kenenkään en anna silittää koiraani koska koirani ei noteeraa muita ihmisiä.

Mulla sama labbiksen kans. Seuraa käsky tarkoittaa että koira seuraa jalan vieressä ja vapaa käsky tarkoittaa vapaampaa liikkumista mutta ei hötkyilyä puolelta toiselle. Mun koira tykkää kyllä ihmisistä mutta mä en :D

Vierailija
64/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en väistä, jotta olisin koiran ja ohikulkijan välissä, tämä ihan teidän omaksi parhaaksenne.

Tuollaista koiraa ei tarvitse ulkoiluttaa ihmisten ilmoilla. Ja kumman on helpompi väistää lumikasaan? Koiran vai rattaiden tai taaperon? Ai niin nyky koirat ovat uniikkeja lumihiutaleita.

Pershedelmäsi joutaakin kinokseen. 

Sinä sinne joudat, olet turha ihminen jos laitat toisen rodun edustajan omasi edelle. Tuollaisella asenteella et olisi selvinnyt aikaisemmin. Katsotaan jos joudumme vastakkain kumpi väistää. Jos käyttäydyt uhkaavasti se on sitten poliisiasia samantien niin opit olemaan.

Koulukiusattu näköjään ilmoittauttui :D Eikö ope enää auta niin nyt itket poliisia? :D Sinä menet ojaan kun minä tulen vastaan. 

Koirasi tuntuu olevan sinulle ihan rakkain maailmassa kaikilla tavoilla? Se sitten sattuu kun joku ulkopuolinen puuttuu koirasi käytökseen. Ikävä kyllä sillekin kuri löytyy jos sinä et siihen kykene. Ymmärtän että sinulla on vsikeaa mutta ryhdistäydy nyt koirasi takia!

Vierailija
65/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa koiran omistajista : 1.  minun koira 2. minäminä 3. koirat 4. jumala 5. vihervouhotus 6. maaahantul. 7. omat lapset ... 94 vastaan tulijat ilman suo.javä.riä

Mitäääääävvvvvv :DDD

Nyt ne lääkkeet!!

Vierailija
66/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en väistä, jotta olisin koiran ja ohikulkijan välissä, tämä ihan teidän omaksi parhaaksenne.

Tuollaista koiraa ei tarvitse ulkoiluttaa ihmisten ilmoilla. Ja kumman on helpompi väistää lumikasaan? Koiran vai rattaiden tai taaperon? Ai niin nyky koirat ovat uniikkeja lumihiutaleita.

Sinä sinne joudat, olet turha ihminen jos laitat toisen rodun edustajan omasi edelle. Tuollaisella asenteella et olisi selvinnyt aikaisemmin. Katsotaan jos joudumme vastakkain kumpi väistää. Jos käyttäydyt uhkaavasti se on sitten poliisiasia samantien niin opit olemaan.

Koulukiusattu näköjään ilmoittauttui :D Eikö ope enää auta niin nyt itket poliisia? :D Sinä menet ojaan kun minä tulen vastaan. 

Koirasi tuntuu olevan sinulle ihan rakkain maailmassa kaikilla tavoilla? Se sitten sattuu kun joku ulkopuolinen puuttuu koirasi käytökseen. Ikävä kyllä sillekin kuri löytyy jos sinä et siihen kykene. Ymmärtän että sinulla on vsikeaa mutta ryhdistäydy nyt koirasi takia!

Vierailija
67/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua väistävät niin koirat kuin väärällä puolella tietä kävelevät vanhuksetkin.

Vierailija
68/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirasi on luonasi aina, koiraasi voit luottaa. Jos olet sairas, koirasi hoitaa sinua. Jos Kelan taikaseinä on epäkunnossa, koirasi keksii ratkaisun. Koirasi hoitaa remontit ja veroasiasi.

Ai että näen kun ratsastatte auringonlaskuun koirasi kanssa. Sinä ja hän.

Vierailija
69/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 10v. dobermanni uros. Ohitustilanteissa koirani kävelee ihan vierelläni, kiinnittää huomion yksistään minuun. Aina olemme mahtuneet kaikki pyöräilijät, kävelijät, lastenrattaiden työntäjät ja toiset koirakot etemään pyörätiellä. Kenenkään en anna silittää koiraani koska koirani ei noteeraa muita ihmisiä.

Väistätkö vai oletatko ihmisten poukkoilevan puolelta toiselle?

Vierailija
70/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksette muuten anna silittää koiraa? Siis jos on kiltti koira jne. Itse olen eläinrakas ilman lemmikkiä ja mukavaa silittää koiraa joskus mutta usea omistaja on kuin tuonelan joutsen ja vaikka koira haluaisi käydä "juttusilla" niin kiskotaan se yrmeästi kauemmaksi. Lähipiirissä on pari koiraa jotka selvästi haluaisivat rapsutettavaksi jne mutta omistaja vetää ne yrmeästi kauemmaksi. Oletteko mustasukkaisia koiristanne vai mikä siinä on niin vaikeaa?! Oikein huvittaa välillä! Kyllä koirat muistaa mukavat ihmiset jne.

Älkää alapeukuttako vaan vastatkaa! Miksi ette anna kiltin koiran tulla esim. naapurin rapsutettavaksi kun koira selvästi haluaisi rapsutuksia ja haikailee tuon naapurin luo? Vastatkaa suomenkielellä.

Meillä on ihmisrakas koira joka haikailee jokaisen luokse joka vaan katsoo päi. Ei tuon kanssa tulisi mitään lenkkeilystä jos sen antaisi tervehtiä kaikkia. Yritän siinä keskittyä saamaan sen kontaktiin takaisin joten ei kiinnosta tutkia onko vastaantulija samaa mieltä koiran kanssa että nyt tervehditään vai katsooko lähinnä varuillaan valmiina potkaisemaan jos tulee lähelle. 

Vierailija
71/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleen ole saanut selvää vastausta, miksi koiralliset odottavat ihmisten poukkoilevan puolelta toiselle kävelytiellä aina sen mukaan mistä koira ilmestyy? Tulin juuri lasta viemästä ja laskin että kaksi ulkoiluttajaa tuli oikealla ja kolme vasemmalla puolellani. Kadulla joutuu seilaamaan puolelta toiselle. Hirveää myös kesällä kun lapsi yrittää pyöräillä, ei ikinä tiedä kummalla puolella koira tulee vastaan ja kun yrittää väistää jalankulkijat ovat vihaisia.

Alan tekemään nyt niin että pysähdyn paikalleni kun näen koiranulkoiluttajan ja olen paikallani niin kauan että joutuvat kiertämään ohitseni. Varaam mukaan jotain millä puolustautua jos koira änkeää haistelemaan tms.

Vierailija
72/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varma että haluat pittbullini lapsesi viereen ilman että olen välissä?

Juuri tämä... Suomessa,saa jopa uhkailla ihmisiä omalla koirallaan? Aivan sairasta. Kyllä te koiranomistajat olette päästänne vialla ei voi muuta sanoa. Koko koiraan liittyvä kulttuuri on vinksahtanut.

Olet tyhmä jos tuo on uhkaus sinusta. Tuskn haluat lastasi myöskään autoni taakse kun peruutan. Käytä järkeäsi jos sitä on edes hiven. 

Minäpä ostan vielä isomman koiran kuin sinun ja isomman auton! Lällää! Sittem SINÄ joudut väistämään,minä olen yläpuolellasi. Koiria saa rahalla myös niitä vihaisia. Se on omaisuutta, vertautuu tavaraan.Sinun on opetelva käyttämään sitä asianmukaisesti muuten se on koirapois kuten korttipois ja autopois jos et osaa ajaa. Et kai vertaa parkkipaikkaa kävelytiehen? En sanonut käveleväni ajoradalla.

Vierailija
73/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edelleen ole saanut selvää vastausta, miksi koiralliset odottavat ihmisten poukkoilevan puolelta toiselle kävelytiellä aina sen mukaan mistä koira ilmestyy? Tulin juuri lasta viemästä ja laskin että kaksi ulkoiluttajaa tuli oikealla ja kolme vasemmalla puolellani. Kadulla joutuu seilaamaan puolelta toiselle. Hirveää myös kesällä kun lapsi yrittää pyöräillä, ei ikinä tiedä kummalla puolella koira tulee vastaan ja kun yrittää väistää jalankulkijat ovat vihaisia.

Alan tekemään nyt niin että pysähdyn paikalleni kun näen koiranulkoiluttajan ja olen paikallani niin kauan että joutuvat kiertämään ohitseni. Varaam mukaan jotain millä puolustautua jos koira änkeää haistelemaan tms.

Tätä väistelyn olen itsekin ihmetellyt. Koiranomistajat odottavat ihmisten menevän puolelta toiselle jotta koirille j tilaa kävellä. Ikinä ei tiedä kummassa reunassa pitäisi kävellä.

Vierailija
74/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös nähnyt erään mummon löystävän hihnaa niin että pyöräilijä kaatui koska mummo löysti hihnaa . Fifikin loukkasi itsensä ja mummo alkoi kovaäänisesti paasaamaan pyöräilijälle. En halua yleistää mutta vanhat mummot ja papat ovat pahimpia. Onko elämä niin tylsää että pitää tahalleen aiheuttaa tilanteita. Sitten voikin uhriutua ja soittaa vaikka paikallislehteen ja kerjätä sympatiaa. Itse pidän näissä tilanteissa aina katseeni sivussa ettei aleta pyytää todistajaksi, koska sitäkin on sattunut.

Vierailija
75/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas joku ajaa negatiivisesti koiranomistajien asiaa. Saan todella tehdä itseni kanssa töitä, etten yleistä sitä koskemaan joka koiran omistajaa.

Ap tässä tarkoituksellisesti aloitti tällaisen ketjun. Sitä saa mitä tilaa. Eikä tässä nämä koirattomatkaan kovin fiksua kuvaa itsestään anna.

Vierailija
76/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän koirani kanssa parhaani mukaan väistää, niin koirattomia kuin koirallisia. Silti jotkut änkeävät tekemään lähempää tuttavuutta, vaikka lyhennän hihnaa ja yritän etsiä pakoreittiä.

Miksi ajatte aina keväisin vihaa kaikkiin koiranomistajiin? Ja miksi ette osaa lukea toisten liikkeistä, että toinen ei halua olla tekemisissä? En voi sille mitään, miten muut ihmiset käyttäytyvät. Ei saisi yleistää. On minun asiani ylläpitää lemmikkiä, kannan siitä vastuuni ja pidän huolen ettei se tee pahaa muille. Tiedän, että kaikki eivät pidä koirista. En minäkään pidä irrallaan kaupungissa juoksevista koirista, olkoon kuinka koulutettu tahansa.

Joskus on vaan vaikea väistää, näitä outoja väistösekoiluja on tullut vastaan ilman koiraakin. Onko pakko lietsoa vihaa ihmisryhmää vastaan, josta sitten kärsivät ne kohteliaatkin koiranomistajat? Hei haloo..

Vierailija
77/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse yritän koirani kanssa parhaani mukaan väistää, niin koirattomia kuin koirallisia. Silti jotkut änkeävät tekemään lähempää tuttavuutta, vaikka lyhennän hihnaa ja yritän etsiä pakoreittiä.

Miksi ajatte aina keväisin vihaa kaikkiin koiranomistajiin? Ja miksi ette osaa lukea toisten liikkeistä, että toinen ei halua olla tekemisissä? En voi sille mitään, miten muut ihmiset käyttäytyvät. Ei saisi yleistää. On minun asiani ylläpitää lemmikkiä, kannan siitä vastuuni ja pidän huolen ettei se tee pahaa muille. Tiedän, että kaikki eivät pidä koirista. En minäkään pidä irrallaan kaupungissa juoksevista koirista, olkoon kuinka koulutettu tahansa.

Joskus on vaan vaikea väistää, näitä outoja väistösekoiluja on tullut vastaan ilman koiraakin. Onko pakko lietsoa vihaa ihmisryhmää vastaan, josta sitten kärsivät ne kohteliaatkin koiranomistajat? Hei haloo..

Samaa ihmettelen. Kauheeta koiravihan lietsontaa täällä. Ja sitä vihaahsn tuntuu löytyvän, välillä ihan mitä kohtaan vaan. Ihmiset on kyllä todella sairaita nykyään.

Vierailija
78/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksette muuten anna silittää koiraa? Siis jos on kiltti koira jne. Itse olen eläinrakas ilman lemmikkiä ja mukavaa silittää koiraa joskus mutta usea omistaja on kuin tuonelan joutsen ja vaikka koira haluaisi käydä "juttusilla" niin kiskotaan se yrmeästi kauemmaksi. Lähipiirissä on pari koiraa jotka selvästi haluaisivat rapsutettavaksi jne mutta omistaja vetää ne yrmeästi kauemmaksi. Oletteko mustasukkaisia koiristanne vai mikä siinä on niin vaikeaa?! Oikein huvittaa välillä! Kyllä koirat muistaa mukavat ihmiset jne.

Älkää alapeukuttako vaan vastatkaa! Miksi ette anna kiltin koiran tulla esim. naapurin rapsutettavaksi kun koira selvästi haluaisi rapsutuksia ja haikailee tuon naapurin luo? Vastatkaa suomenkielellä.

Minulla on puolivuotinen saksanpaimenkoira, jota koulutetaan hihnassa kävelyyn ja ohitustilanteisiin. Tavoite on siis se, että koira ei kiinnitä mitään huomiota muihin tiellä liikkujiin, vaan huomioi ainoastaan minut. Siksi muiden silittelyjä lenkillä ei kaivata kuten ei myöskään nuuskuttelua muiden koirien kanssa. Viimeksi mainittu tuntuu olevan monille koiranomistajille vaikea tajuta.

Vierailija
79/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha tulee mieleen sekopää naapuri, joka alkaa huutamaan 100m päässä että "VÄISTÄ". Kävelee vasentapuolta rattaiden kanssa joissa on koira kiinni. Itse kävelen oikeaa puolta. Saatiin iso riita aikaiseksi, kun en suostunut väistämään. Tämä vaan huutaa "minulla on rattaat ja on hyvän maun mukaista väistää rattaita, varsinkin kun niissä on koira kiinni"....

Itsellä kaksi lasta, enkä ole tästä kuullutkaan, saati siitä että koiran laittaisi niihin rattaisiin kiinni..

Jollain menee pää sekaisin kun se lapsi syntyy :)

Vierailija
80/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni A kirjoitti:

Itse komennan oman koiran sivuun jos on ahdasta ja vastaantulijoita. En itse ymmärrä tätä että koira saa ohitustilanteessakin seuhtoa miten tahtoo. 

Perkel**stä on sellaiset koiranulkoiluttajat, jotka vie 3/4 kulkuväylästä ja antaa koiran tulla eteeni. Sitten vasta alkavat vetää piskiä pois kun alkaa olla kuono parin sentin päässä minusta tai yrittää hyppiä vasten. Ei ole lapsia enkä vie paljon tilaa. Omalla kaistalla olisi mukava päästä kävelemään rauhassa eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan