Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koiranulkoiluttajat eivät väistä?

Vierailija
16.02.2021 |

Kävelytiet on aurattu niin etteivät ne ole koko leveydeltään kävelykunnossa. Koiranuokoiluttajat vain jatkavat omalla tyylillään, eli eivät väistä vaikka näkevät minun tulevan lastenrattailla ja lapsen kanssa vastaan. Joudumme väistämään kinokseen usein. Sama toistuu kyllä kesälläkin mutta korostuu talvella. Koiraako ei voi pysäyttää ja pitää vierellä sen aikaa että ihmiset pääsevät ohi? Miksi ihmisten täytyy väistää koiraa?

Eilen kiinnitin asiaan huomiota kun kadulla tuli 4 ulkoiluttajaa joista yksikään ei väistänyt. Mietin että näinhän se Suomessa on aina, koiranulkoiluttajat eivät tosiaan väistä koskaan. Se kertoo yllättävän paljon yhteiskunnastamme.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenrattaissasi ei ole pyöriä eikä lapsellasi jalkoja? Sellaiset pienet taaperot kävelemässä pyöräteillä ovat muutenkin ihan painajainen, poukkoilevat sinne tänne ja yrittävät tulla lääppimään koiraa.

Vierailija
2/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en väistä, jotta olisin koiran ja ohikulkijan välissä, tämä ihan teidän omaksi parhaaksenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet levittäytynyt liian leveälle. Täällä kyllä mahtuu kulkemaan hyvin muualla paitsi poluilla. Poluilla se väistää, jolla on parempi kohta vieressään (esim. valmiiksi tallattu kohta). Koiralliset kyllä väistävät poluilla herkemmin.

Vierailija
4/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on just päinvastoin, hyökkäysvaunut ei väistä tai jos väistävät menevät puolen metrin päästä ohi. Oli koira tai ei.

Vierailija
5/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

🐶

Vierailija
6/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en väistä, jotta olisin koiran ja ohikulkijan välissä, tämä ihan teidän omaksi parhaaksenne.

Sama! Koira ohittaa vastaantulevat aina reunimmaisena.

Vierailija
7/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse komennan oman koiran sivuun jos on ahdasta ja vastaantulijoita. En itse ymmärrä tätä että koira saa ohitustilanteessakin seuhtoa miten tahtoo. 

Vierailija
8/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on helpompi opettaa kulkea yhtä reunaa pitkin, kuin jatkuvasti eri reunaa pitkin.

Vierailija
9/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koiraa voi opettaa pysähtymään aina kun joku tulee vastaan. Se oppii että silloin se vastaantulija on uhka.

Itse väistän lapsia ja lasten rattaita, mutta joskus voisi miettiä että miten nopeasti ja helposti se käy kahden koiran kanssa. Ja todellakin haluan olla siinä koirien ja vieraiden välissä, kaikkien edun vuoksi.

Vierailija
10/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni A kirjoitti:

Itse komennan oman koiran sivuun jos on ahdasta ja vastaantulijoita. En itse ymmärrä tätä että koira saa ohitustilanteessakin seuhtoa miten tahtoo. 

--- valitettavasti kuulut harvinaiseen vähemmistöön koiran omistajissa

Vierailija
11/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lenkitän välillä kaverin pentua, joka toisinaan haluaa mennä tekemään tuttavuutta vastaantulijoiden kanssa ja pelkää lapsia. Jos näkisin tuollaisen kombon tulevan vastaan jalkakäytävällä, väistäisimme autotien kautta. Jos lumikasa blokkaa, eikä päästä autotielle, vaihtaisimme suuntaa.

Vierailija
12/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole nähnyt yhtään facebook jakoa, jossa neuvotaan muita ulkoilijoita? Älkää tehkö sitä ja tätä kun ME...

Heillä on aina joku tilanne päälle, joissa muiden pitäsi olla värittömiä, mauttomia, jne...

Vierailija
13/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevä on kakattaa koiraa keskelle jalkajäytävää 10%, penkkaan 70%, postilaatikkojen alle 10 %, kulkuväylien ulkopuolelle 5 %, kerää kakat pois 5%.

Vierailija
14/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani kulkee aina tien laidassa, ei ohita ketään ilman että olen välissä. Jos kävelemme ns kadun väärään suuntaan, kun toisessa reunassa pyörätie, koirani on silti siellä nurmikon reunassa ja jos joku tulee vastaan, yleensä pysähdymme reunaan jotta vastaantulija ohittaa ns väärältä puolelta. Mutta jalankulkijat voivat valita kummassa reunassa kävelee, sama ei koske pyöräilijöitä - heillä aina meno oikealla kaistalla kuten autot.

Vierailija
15/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä juuri tarkoitin. Koirat on hilattu ihmisiä ylemmäksi Suomessa. Tekisikö joku muu laji näin? Ja itselläni ei ole taaperoa, vauvan kanssa saatamme koululaisen kouluun. Hyökkäysvaunut eivät mahdu lumivalliin ja koululainen kävelee reunassa edessämme. Jos kävelemme yhtä reunaa kuten teemme aina, ja koiranulkoiluttaja tulee vastaan riiipumatta olemmeko oikealla vai vasemmalla, koiranulkoiluttaja ei väistä vaan me joudumme vaihtamaan puolta. Päätin etten enää tee niin vaan pysähdyn tien reunaan. Hankalaa on jatkuva poikkoilu tien reunasta toiseen vaunujen kanssa. Eikö koirilla ole jalkoja jotta voisivat väistää ihmistä?

Vierailija
16/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koiraa voi opettaa pysähtymään aina kun joku tulee vastaan. Se oppii että silloin se vastaantulija on uhka.

Itse väistän lapsia ja lasten rattaita, mutta joskus voisi miettiä että miten nopeasti ja helposti se käy kahden koiran kanssa. Ja todellakin haluan olla siinä koirien ja vieraiden välissä, kaikkien edun vuoksi.

"Väistä väistä, kierrä ja pysy muutenkin poissa, kun mä en pysty pysähtymään, kun mun koira luulee muuten sua uhkaksi"!!!! Koiran pitää käskystä tai omistajan merkistä (kukin tekee omalla tavallaan) pysähtyä vaikka metrin välein. Koira ei uhittele vastaantulijoille, jos se on hallinnassa, ja sille ei kukaan käyttäydy uhkaavasti.

Vierailija
17/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Koira opetetaan kulkemaan sivulla ja olemaan välittämättä muusta kuin omistajasta. Koirakoulun alkeita.

Vierailija
18/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi koiraa. Yksi molemmissa käsissä. Koitan kulkea mahdollisimman reunassa jalkakäytävän ojan puolella. Toinen koira on pentu ja reagoi kaikkeen ohi menevään, joten pidän sen niin, että olen itse ohittajan ja pennun välissä. Joidenkin lenkkeilijöiden tuntuu olevan todella vaikea siirtyä sieltä ojan puolelta ajoradan puolelle, kun näkevät minun tulevan vastaan. Usein pysähdyn paikalleni ja käännän selän tulijalle, niin vihdoin siirtyvät toiseen reunaan. ja todellakin kun kuljen ilman koiria, väistän vastaantulevia koirakkoja. Se on ilman koiraa paljon helpompaa.

Vierailija
19/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa koira pitäisi opettaa kulkemaan tarvittaessa ihan kiinni omistajan reidessä, jolloin ahtaissakin paikoissa ohitus sujuu hyvin. Turhat pysähtelyt ei tosiaan ole hyvästä, kuten yllä kirjoitettiin. Pentukoiralle kanssa on hankalampaa, se voi poukkoilla sinne tänne ennen kuin oppii hihnakäytöksen ja ohitukset.

Vierailija
20/101 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan varma että haluat pittbullini lapsesi viereen ilman että olen välissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä