Miksi koiranulkoiluttajat eivät väistä?
Kävelytiet on aurattu niin etteivät ne ole koko leveydeltään kävelykunnossa. Koiranuokoiluttajat vain jatkavat omalla tyylillään, eli eivät väistä vaikka näkevät minun tulevan lastenrattailla ja lapsen kanssa vastaan. Joudumme väistämään kinokseen usein. Sama toistuu kyllä kesälläkin mutta korostuu talvella. Koiraako ei voi pysäyttää ja pitää vierellä sen aikaa että ihmiset pääsevät ohi? Miksi ihmisten täytyy väistää koiraa?
Eilen kiinnitin asiaan huomiota kun kadulla tuli 4 ulkoiluttajaa joista yksikään ei väistänyt. Mietin että näinhän se Suomessa on aina, koiranulkoiluttajat eivät tosiaan väistä koskaan. Se kertoo yllättävän paljon yhteiskunnastamme.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Mä lenkitän välillä kaverin pentua, joka toisinaan haluaa mennä tekemään tuttavuutta vastaantulijoiden kanssa ja pelkää lapsia. Jos näkisin tuollaisen kombon tulevan vastaan jalkakäytävällä, väistäisimme autotien kautta. Jos lumikasa blokkaa, eikä päästä autotielle, vaihtaisimme suuntaa.
Pelkään koiria enkä tiedä miten reagoisin jos tulee tekemään tuttavuutta. Puolustautuisin jotenkin jos minuun kajotaan.
Vierailija kirjoitti:
Jenni A kirjoitti:
Itse komennan oman koiran sivuun jos on ahdasta ja vastaantulijoita. En itse ymmärrä tätä että koira saa ohitustilanteessakin seuhtoa miten tahtoo.
--- valitettavasti kuulut harvinaiseen vähemmistöön koiran omistajissa
Sama. Aika ikävä tunne, kun esim. pitkä kuono työntyy haaroväliin. Harvinaista herkkua, että joku oikeesti hallitsisi tilanteen. Aina melkein saa huomauttaa. Kiitos sulle, olet helmi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koiraa voi opettaa pysähtymään aina kun joku tulee vastaan. Se oppii että silloin se vastaantulija on uhka.
Itse väistän lapsia ja lasten rattaita, mutta joskus voisi miettiä että miten nopeasti ja helposti se käy kahden koiran kanssa. Ja todellakin haluan olla siinä koirien ja vieraiden välissä, kaikkien edun vuoksi.
"Väistä väistä, kierrä ja pysy muutenkin poissa, kun mä en pysty pysähtymään, kun mun koira luulee muuten sua uhkaksi"!!!! Koiran pitää käskystä tai omistajan merkistä (kukin tekee omalla tavallaan) pysähtyä vaikka metrin välein. Koira ei uhittele vastaantulijoille, jos se on hallinnassa, ja sille ei kukaan käyttäydy uhkaavasti.
Ei kukaan väittänyt koiran uhittelevan. Vaan siinä todellakin on järkevää että esim lasta ohittaessa se omistaja on välissä. Koska lapset on arvaamattomia.
En myöskään luota kaikkiin aikuisiinkaan. Esim sinä vaikutat mielenvikaiselta, jota en halua koirani viereen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en väistä, jotta olisin koiran ja ohikulkijan välissä, tämä ihan teidän omaksi parhaaksenne.
Tuollaista koiraa ei tarvitse ulkoiluttaa ihmisten ilmoilla. Ja kumman on helpompi väistää lumikasaan? Koiran vai rattaiden tai taaperon? Ai niin nyky koirat ovat uniikkeja lumihiutaleita.
Jospa vaan siirtyisit kävelemään samaan reunaan, kuin suurin osa muista samaan suuntaan kulkevista. Ei tarvi sitten olla pahalla mielellä koko ajan. Vaikka se kamalalta kuulostaakin, niin sielä kävelytiellä sinä olet ihan siinä samassa asemassa rattaidesi kanssa, kuin kaikki muutkin. Sielä yleisellä paikalla liikkuessa kun ei vaan voi mennä sillä asenteella, että toiset aina väistää. Se, että äiti maanisesti hilaa samaa reunaa ja olettaa, että muut väistää, ei anna kauhan hyvää esimerkkiä lapselle siitä, kuinka liikenteessä täytyy ottaa myös muut tiellä liikkujat huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en väistä, jotta olisin koiran ja ohikulkijan välissä, tämä ihan teidän omaksi parhaaksenne.
Tuollaista koiraa ei tarvitse ulkoiluttaa ihmisten ilmoilla. Ja kumman on helpompi väistää lumikasaan? Koiran vai rattaiden tai taaperon? Ai niin nyky koirat ovat uniikkeja lumihiutaleita.
Pershedelmäsi joutaakin kinokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koiraa voi opettaa pysähtymään aina kun joku tulee vastaan. Se oppii että silloin se vastaantulija on uhka.
Itse väistän lapsia ja lasten rattaita, mutta joskus voisi miettiä että miten nopeasti ja helposti se käy kahden koiran kanssa. Ja todellakin haluan olla siinä koirien ja vieraiden välissä, kaikkien edun vuoksi.
"Väistä väistä, kierrä ja pysy muutenkin poissa, kun mä en pysty pysähtymään, kun mun koira luulee muuten sua uhkaksi"!!!! Koiran pitää käskystä tai omistajan merkistä (kukin tekee omalla tavallaan) pysähtyä vaikka metrin välein. Koira ei uhittele vastaantulijoille, jos se on hallinnassa, ja sille ei kukaan käyttäydy uhkaavasti.
Lukutaito. Minä sanoin että väistän. Mutta en todellakaan ala pysähdellä vastaantulijan takia.
No monesti väistötilanteissa joutuu ainakin hidastamaan ja aika usein kokonaan pysähtymään. Lunta on tienposket täynnä. Koiran tulee totella. Pysähtymisestä voi jopa palkita aluksi, kun joku kävelee vastaan, niin oppii tykkäämään tilanteista. Kiitos, että väistät tarvittaessa!
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan varma että haluat pittbullini lapsesi viereen ilman että olen välissä?
Ja mikähän takia sinulla on pitbull? Ja miksei se voi väistää sinne lumihangen puolelle, koska sen on helpoin se tehdä? Ja arvoasteikossa se ei ole ihmisen yläpuolella, ei edes lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa koira pitäisi opettaa kulkemaan tarvittaessa ihan kiinni omistajan reidessä, jolloin ahtaissakin paikoissa ohitus sujuu hyvin. Turhat pysähtelyt ei tosiaan ole hyvästä, kuten yllä kirjoitettiin. Pentukoiralle kanssa on hankalampaa, se voi poukkoilla sinne tänne ennen kuin oppii hihnakäytöksen ja ohitukset.
Lasten sen sijaan täytyy osata liikkennesäännöt samantien mutta koiraa pitää ymmärtää jos se on pentu?
En vaan millään tajua tätä koiratouhua Suomessa. Kyllä kadut on ensijsisesti ihmisille tarkoitettu, koirat sopeutukoot ihmisten sekaan ei toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pershedelmäsi joutaakin kinokseen.
Olen täysin ulkopuolinen eli objektiivinen kommentoija.
On taas niin hedelmällinen keskustelu😅
MIksette muuten anna silittää koiraa? Siis jos on kiltti koira jne. Itse olen eläinrakas ilman lemmikkiä ja mukavaa silittää koiraa joskus mutta usea omistaja on kuin tuonelan joutsen ja vaikka koira haluaisi käydä "juttusilla" niin kiskotaan se yrmeästi kauemmaksi. Lähipiirissä on pari koiraa jotka selvästi haluaisivat rapsutettavaksi jne mutta omistaja vetää ne yrmeästi kauemmaksi. Oletteko mustasukkaisia koiristanne vai mikä siinä on niin vaikeaa?! Oikein huvittaa välillä! Kyllä koirat muistaa mukavat ihmiset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan varma että haluat pittbullini lapsesi viereen ilman että olen välissä?
Ja mikähän takia sinulla on pitbull? Ja miksei se voi väistää sinne lumihangen puolelle, koska sen on helpoin se tehdä? Ja arvoasteikossa se ei ole ihmisen yläpuolella, ei edes lapsen.
Minun arvoasteikossani koirani on todellakin ylempänä kuin jonkun randomin kakara
kerran yks neekeriapina juos lumipenkkaan kun vein piku fifini aamupissalle. hahahaha!!!
Vierailija kirjoitti:
Jospa vaan siirtyisit kävelemään samaan reunaan, kuin suurin osa muista samaan suuntaan kulkevista. Ei tarvi sitten olla pahalla mielellä koko ajan. Vaikka se kamalalta kuulostaakin, niin sielä kävelytiellä sinä olet ihan siinä samassa asemassa rattaidesi kanssa, kuin kaikki muutkin. Sielä yleisellä paikalla liikkuessa kun ei vaan voi mennä sillä asenteella, että toiset aina väistää. Se, että äiti maanisesti hilaa samaa reunaa ja olettaa, että muut väistää, ei anna kauhan hyvää esimerkkiä lapselle siitä, kuinka liikenteessä täytyy ottaa myös muut tiellä liikkujat huomioon.
Käytännössä rattaat vaunut ovat aina hankalammat kuljettaa kuin pelkkä kävely tai koira. Raittaita ei saa nopeatia koukattua sivuun, jos on kökkäreitä yms niin niiden asettelu niiden sekaan vaatii aikaa. Siksi on järkevää, että muut huomioivat tuon ja väittävät, koska se on helpompaa. En siis ole sellainen joka kulkee rattaiden kanssa, mutta osaan ajatella järkevästi. Mutta itsekkyys on nykyään hyve.
Vierailija kirjoitti:
MIksette muuten anna silittää koiraa? Siis jos on kiltti koira jne. Itse olen eläinrakas ilman lemmikkiä ja mukavaa silittää koiraa joskus mutta usea omistaja on kuin tuonelan joutsen ja vaikka koira haluaisi käydä "juttusilla" niin kiskotaan se yrmeästi kauemmaksi. Lähipiirissä on pari koiraa jotka selvästi haluaisivat rapsutettavaksi jne mutta omistaja vetää ne yrmeästi kauemmaksi. Oletteko mustasukkaisia koiristanne vai mikä siinä on niin vaikeaa?! Oikein huvittaa välillä! Kyllä koirat muistaa mukavat ihmiset jne.
Älkää alapeukuttako vaan vastatkaa! Miksi ette anna kiltin koiran tulla esim. naapurin rapsutettavaksi kun koira selvästi haluaisi rapsutuksia ja haikailee tuon naapurin luo? Vastatkaa suomenkielellä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää koirarotu mainita? Onko egon jatke? Jos olet koirasi kouluttanut ja lapsiin siedättänyt, eikä lapsi tee elettäkään koiraasi kohtaan, ei mitään vaaraa pitäisi olla. Vai oletko itse epävarma? Kuonokoppa? ohis
Minulla on itsellänikin koira, ja ihmettelen usein tätä samaa. Todella monet menevät koira pitkässä hihnassa koko tien leveydeltä eikä kukaan pääse mistään ohi. Itse kuljen aina tien oikeaa reunaa ja otan koiran ihan lyhyeen hihnaan reunan puolelle kun joku tulee vastaan. Ilahdun joka kerta, kun vastaantuleva koiranulkoiluttaja lyhentää itsekin koiransa hihnaa ohituksen ajaksi, tätä tapahtuu vain noin joka kymmenennellä kerralla. Miten se voikin olla niin monille niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun arvoasteikossani koirani on todellakin ylempänä kuin jonkun randomin kakara
Et olisi selvinnyt aikuiseksi jos sinua hoitavat aikuiset olisivat ajatelleet samoin. Minulle sinä olet roska samoin koirasi. Pidä rakkisi pois ihmisten ilmoilta paikoista jotka on ihmisille tarkoitettu. Katua eivät ole koirat tehneet koirallesi. Koirasi ei ole sitä maksanut eikä osallistu sen ylläpitoon. Ymmärrätkö? Koirasi ei koskaan ole kenenkään ihmisen yläpuolella. Jos annat sen köyttäytyä niin ja se hyökkää jonkun kimppuun se on sen koiran loppu.
Lukutaito. Minä sanoin että väistän. Mutta en todellakaan ala pysähdellä vastaantulijan takia.