Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koiranulkoiluttajat eivät väistä?

Vierailija
16.02.2021 |

Kävelytiet on aurattu niin etteivät ne ole koko leveydeltään kävelykunnossa. Koiranuokoiluttajat vain jatkavat omalla tyylillään, eli eivät väistä vaikka näkevät minun tulevan lastenrattailla ja lapsen kanssa vastaan. Joudumme väistämään kinokseen usein. Sama toistuu kyllä kesälläkin mutta korostuu talvella. Koiraako ei voi pysäyttää ja pitää vierellä sen aikaa että ihmiset pääsevät ohi? Miksi ihmisten täytyy väistää koiraa?

Eilen kiinnitin asiaan huomiota kun kadulla tuli 4 ulkoiluttajaa joista yksikään ei väistänyt. Mietin että näinhän se Suomessa on aina, koiranulkoiluttajat eivät tosiaan väistä koskaan. Se kertoo yllättävän paljon yhteiskunnastamme.

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me koiranomistajat olemme valitettavan usein aivan perseestä. En voi näiden koirallisten vuosikymmenten jälkeen enää muuta kuin myöntää sen tosiasian täydestä sydämestäni. 

Vierailija
102/122 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut tarpeekseni kun viimeisten viiden vuoden aikana ainakin viisi eri koiranulkoiluttajaa on alkanut rähjäämään minulle vain sen takia, että olen kävellyt julkisella paikalla keskellä päivää ohitse. Aina on ollut hyvä näkyvyys, ulkoiluttaja on selvästi nähnyt minut kaukaa ja on ollut reilusti tilaa ohittaa kun olen kävellyt toista reunaa ohitse. Lisäksi pari ulkoiluttajaa on päästänyt hihnassa olevan koiransa hyppimään päin. 

Hulluin ulkoiluttaja rähjäsi siitä, kun olin kävellyt samaan suuntaan kävelytietä kymmenen metriä takana ennen kuin ohitin kyseisen pysähtyneen ulkoiluttajan. Kuulemma "koira ei pidä siitä, että joku kävelee takana". Toinen taas pysähtyi keskelle tietä koiralauman kanssa, näki minut selvästi eikä tehnyt elettäkään ottaa koirien hihnoja lyhyemmiksi, jolloin oletin koirien tottuneen tuntemattomiin ihmisiin mutta kun olin ohittanut, se alkoikin huutamaan että sen koirat saattaa purra ohikulkijoita. Eli uhkaili koirilla. 

Nykyään en enää edes pysähdy kuuntelemaan mitä koiranulkoiluttajat alkavat rähjäämään ja jos se ei käy, niin huudan ensin takaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

heillä ei ole tarvetta väistää, koska sinä väistät. Kun lopetat väistämisen, niin lopulta se toinen osapuoli väistää

Vierailija
104/122 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koiran ulkoiluttajia vastaan tulevat eivät väistä????

Vierailija
105/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko itsellä varmasti hallussa kumpaa puolta tietä on kuljettava? Yleensä koiralliset jalankulkijat handlaavat.. yleensä....... 

Vierailija
106/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä rattaat ovat joka paikassa tiellä, niin kaduilla, kuin kaupassa.

Vierailija
107/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko itsellä varmasti hallussa kumpaa puolta tietä on kuljettava? Yleensä koiralliset jalankulkijat handlaavat.. yleensä....... 

Niinpä. Sujuvan ja turvallisen kulkemisen kannalta olisi järkevintä että kevyenliikenteen väylillä ja jalankulkuväylillä noudatettaisiin aina oikean puoleista liikennettä. Laki ei tosin tähän velvoita. Ajoradalla jalankulkijan paikka on lainkin mukaan aina vasemmassa reunassa, mutta tässä keskusteluketjussa keskustelu taitaa kohdistua pääosin kevyenliikenteen väyliin. 

Vierailija
108/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenrattaissasi ei ole pyöriä eikä lapsellasi jalkoja? Sellaiset pienet taaperot kävelemässä pyöräteillä ovat muutenkin ihan painajainen, poukkoilevat sinne tänne ja yrittävät tulla lääppimään koiraa.

Näin juuri. Nämä ovat kaikkein itsekkäimpiä. Itse liikun jalkavammasta johtuen kyynärsauvoilla, ja nämä lapsiperheet rattaineen ja lastenpuörinern ja polkupyörineen tulevat päälle!!!! 

Vierailija
109/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut tarpeekseni kun viimeisten viiden vuoden aikana ainakin viisi eri koiranulkoiluttajaa on alkanut rähjäämään minulle vain sen takia, että olen kävellyt julkisella paikalla keskellä päivää ohitse. Aina on ollut hyvä näkyvyys, ulkoiluttaja on selvästi nähnyt minut kaukaa ja on ollut reilusti tilaa ohittaa kun olen kävellyt toista reunaa ohitse. Lisäksi pari ulkoiluttajaa on päästänyt hihnassa olevan koiransa hyppimään päin. 

Hulluin ulkoiluttaja rähjäsi siitä, kun olin kävellyt samaan suuntaan kävelytietä kymmenen metriä takana ennen kuin ohitin kyseisen pysähtyneen ulkoiluttajan. Kuulemma "koira ei pidä siitä, että joku kävelee takana". Toinen taas pysähtyi keskelle tietä koiralauman kanssa, näki minut selvästi eikä tehnyt elettäkään ottaa koirien hihnoja lyhyemmiksi, jolloin oletin koirien tottuneen tuntemattomiin ihmisiin mutta kun olin ohittanut, se alkoikin huutamaan että sen koirat saattaa purra ohikulkijoita. Eli uhkaili koirilla. 

Nykyään en enää edes pysähdy kuuntelemaan mitä koiranulkoiluttajat alkavat rähjäämään ja jos se ei käy, niin huudan ensin takaisin. 

Nyt on niin hullua tarinaa, että joko tämä on huono provo tai sitten asut jossain ghetossa. En ole ikinä nähnyt moista käytöstä koiranomistajilta, mutta en asukaan tuollaisella alueella.

Vierailija
110/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me koiranomistajat olemme valitettavan usein aivan perseestä. En voi näiden koirallisten vuosikymmenten jälkeen enää muuta kuin myöntää sen tosiasian täydestä sydämestäni. 

Puhu itsestäsi vaan, trolli.

Vierailija
111/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään olla koirani ja ihmisen välissä. Eipä siinä sen kummallisempaa ole. Koira ei välitä ihmisistä, mutta tiedostan sen olevan eläin joten koitan myös ennakoida jottei koskaan pääsiskään mitään tapahtuu.

Ei mulle mikään ongelma ole väistää, mutta muutaman kerran lapsi yhtäkkiä koskenutkin koiraan sieltä rattaista tai siinä kun ollaan ohitettu. Et vaikka koiransa tuntee, niin kyl sitä ajattelee myös sitä lasta, että entäs jos. Ja mitä tulee nuissa tilanteissa, että vaan yksi mahtuu kulkemaan, niin yleensä ajattelen, että mä olen nopeampi menemään ohi kun lapsi, vanhempi ja rattaat.

En anna koiran puhutella lenkillä ketään, koska ollaan lenkillä ja haluan liikkua. Se ei muutenkaan ole kiinnostunut vieraista, joten vaikka mä pysähtyisinkin puhuttelemaan sua on todennäköisempää, että koira istuu mun vieressä tai haistelee nurmikkoa siinä kun tulee sun luo. Pakottamaan en ala, eikä kukaan saa koskea siihen väkisin.

Ongelma on kyl jännä, kun mulla on ollut koiria 20 vuotta ja aina mahduttu kulkemaan. Välillä on toinen odottanut ja sit välillä toinen.

Eihän tällaisia ongelmia olekaan kuin lumihiutaleilla. Me muut pystymme kulkemaan yleisillä teillä ihan normaalisti, koirilla tai ilman. 

Vierailija
112/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varma että haluat pittbullini lapsesi viereen ilman että olen välissä?

Ja mikähän takia sinulla on pitbull? Ja miksei se voi väistää sinne lumihangen puolelle, koska sen on helpoin se tehdä? Ja arvoasteikossa se ei ole ihmisen yläpuolella, ei edes lapsen.

Kummasti sinäkin väistät silti, olethan alempana arvoasteikossa. 

Kyllä se sinunkin paskaa syövälle otukselle kuri löytyy jos ei sinulta niin muilta. Säälittää nämä uhoajat kun tuhlaavat elämänsä rakkaan pökälekoneen kanssa uhoamiseen, ei se koira elä kuin sen 10-15 v. Sitten vaan ostatte uuden esineen jolla taas jatkatte uhoamista? Ei voi olla onnellinen koira tuollaisella omistajalla. Ei koira halua jatkuvaa rähinää ja omistajan tehtävänä olisi niitä tilanteita välttää eikä yllyttää koiraa lisää.

Mutta sellaisille kuin sinä koira on vain esine.

Elämä on varmaan raskasta tuollaisen aggression kanssa. 

Vierailija
113/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🐶

Syökö koirasi toisten koirien paskaa? On kyllä typerä eläin

Koirat syö paskaa. Vauva-palstalla suolletaan ulos paskaa . Koiralla on sentään joku syy.

Vierailija
114/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varma että haluat pittbullini lapsesi viereen ilman että olen välissä?

Ja mikähän takia sinulla on pitbull? Ja miksei se voi väistää sinne lumihangen puolelle, koska sen on helpoin se tehdä? Ja arvoasteikossa se ei ole ihmisen yläpuolella, ei edes lapsen.

On se sinun ja sinun lapsesi yläpuolella. 

-eri

Vierailija
115/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummalla puolella itse kävelet ? Oikealla vai vasemmalla ? Kaikkien kävelijöiden on kuljettava OIKEALLA puolella , pyöräilijät VASEMMALLA, jos ei kukaan nyt tiedä. Aina. Sama koskee myös koiran ulkoiluttajia. Ja ne koiran pjaskat korjataan aina itse pois ! NIITÄ EI JÄTETÄ siihen tielle yms. Myös maastossa ! On noloa, kun ihmiset eivät osaa yksinkertaisia liikennesääntöjä !!!!!! Pitäisi olla olemassa ja kaikkien haettavissa, muttei kaikkien saama, joku ulkoilu kortti, joka oikeuttaa henkilön ulkoilmaan, koska hän osaa liikennesäännöt. Todistetusti. Ei mennä niin, että ensin oikealla, sitten vaihdetaan vasempaan tai toisin päin.....ei mennä siksakkia ! Eestaas. Koira ei myöskään määrää, kummalla puolella kävellään. Itse menen aina oikealla puolella, enkä todellakaan väistä väärin menijöitä !!!!!! Väärin menijä väistää !!! Aina. Yksinkertaista ! 

Vierailija
116/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummalla puolella itse kävelet ? Oikealla vai vasemmalla ? Kaikkien kävelijöiden on kuljettava OIKEALLA puolella , pyöräilijät VASEMMALLA, jos ei kukaan nyt tiedä. Aina. Sama koskee myös koiran ulkoiluttajia. Ja ne koiran pjaskat korjataan aina itse pois ! NIITÄ EI JÄTETÄ siihen tielle yms. Myös maastossa ! On noloa, kun ihmiset eivät osaa yksinkertaisia liikennesääntöjä !!!!!! Pitäisi olla olemassa ja kaikkien haettavissa, muttei kaikkien saama, joku ulkoilu kortti, joka oikeuttaa henkilön ulkoilmaan, koska hän osaa liikennesäännöt. Todistetusti. Ei mennä niin, että ensin oikealla, sitten vaihdetaan vasempaan tai toisin päin.....ei mennä siksakkia ! Eestaas. Koira ei myöskään määrää, kummalla puolella kävellään. Itse menen aina oikealla puolella, enkä todellakaan väistä väärin menijöitä !!!!!! Väärin menijä väistää !!! Aina. Yksinkertaista ! 

Niinhän se on, todella noloa kun ei tunneta edes yksinkertaista liikennesääntöä että pyöräilijän paikka on aina oikeassa reunassa. Jalankulkijan paikka on ajoradalla lain mukaan aina vasen reuna. Jalankulkuväylillä jalankulkija saa valita reunan - toki järkevintä olisi valita oikea reuna.

Vierailija
117/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outo aloitus, kevyenliikenteenväylä on kolme metriä leveä eikä aloittaja mahdu kulkemaan kun koiranulkoiluttaja on edessä ? Koirat haistelee tien laidassa ja ulkoiluttaja on siinä lähellä, mutta pitäisi väistää johonkin, niin kuin mihin ? 

Vierailija
118/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvaunujen kanssa kulkevat usein kahdet rinnakkain esim. kauppakeskuksessa kun täytyy jutella samalla kaverin kanssa, eivät väisty. 

Vierailija
119/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on, todella noloa kun ei tunneta edes yksinkertaista liikennesääntöä että pyöräilijän paikka on aina oikeassa reunassa. Jalankulkijan paikka on ajoradalla lain mukaan aina vasen reuna. Jalankulkuväylillä jalankulkija saa valita reunan - toki järkevintä olisi valita oikea reuna.

Järkevintä ja turvallisinta on kävellä pyöräilijöitä vastaan, takaa on tulleet päälle minun ja monen muun. Kun ei silmiä selässä että osaisi sinne ojaan hypätä siitä oikeasta laidasta tyhjällä kevyenliikenteenväylällä, niin en käännä selkääni pyöräilijöille 

Vierailija
120/122 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkevintä ja turvallisinta on kävellä pyöräilijöitä vastaan, takaa on tulleet päälle minun ja monen muun. Kun ei silmiä selässä että osaisi sinne ojaan hypätä siitä oikeasta laidasta tyhjällä kevyenliikenteenväylällä, niin en käännä selkääni pyöräilijöille 

Ei ole mitään syytä hätään tai ojaan hyppäämiseen kunhan kuljet reunassa etkä itse "hyppää" sieltä reunasta minnekkään katsomatta ensin taaksesi. Eniten vaaratilanteita aiheuttavat kävelijät itse kun seilaavat väylillä miten sattuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän