Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

FB-ryhmissä alettu avautua kouluaikaisista kiusaamisista jopa nimiä mainiten

Vierailija
16.02.2021 |

Täytyy sanoa että tunsin jopa mielihyvää kun yhden pahimman sontaläjän nimi loattiin julkisesti.
Tuossa ei ollut kyse mistään pikkulapsen kehittymättömyydestä vaan kiusaaminen jatkui aina lukion loppuun asti ja varmaan vielä sen jälkeenkin jossain muualla.

Kommentit (545)

Vierailija
161/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen täysissä järjissään oleva ihminen pystyy kantamaan kyllä pahojenkin tekojensa seuraukset.

Vierailija
162/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin kiusannut itse toista koulussa tai työpaikalla, olisi vain oiukeudenmukaista saada hivnene itsekin takaisin siitä shitistä, mitä olen muille tuottanut. Ja juu: ei se nimen julkistaminen vastaa alkuunkaan sitä alkuperäistä kiusaamista.

Totta. Ja jos henkilö on oikeasti ihan seko ja psykopaatti, niin fb-ketjua seuraten hän voi tulla kiusaamaan uudestaan. Sitten voikin ottaa yhteyttä viranomaisiin. Siis oletetaan että kiusattu ja kiusaaja on samalla paikkakunnalla edelleen.

Omat kiusaajani ovat nykyään päihdeongelmaisia ja linnassakin istuneita henkilöitä ja oman turvallisuuteni nimissä en lähtisi sohimaan ampiaispesään :D

Nykyinen elämäntilanne on niin hyvä etten halua samaa kuraa kuin lukioaikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin suhtaudun tähän nyt niin tunteella, että toivoisin kaikille jäitä hattuun. Siis sillä tavalla, että itse laitetaan jäitä hattuun, ei niin että väkisin viskataan muiden pipot lumihankeen..

Olen vasta löytänyt yhden tubettajan josta tykkään kovasti. Löysin viime vuoden huhtikuulta hänen itkuisen avautumisensa (kyse ei ole suomalaisesta) kun erittäin suosittu tubettaja oli julkaissut hänestä valheellisen postauksen ja tämän jälkeen fanilaumat ja agressiiviset "canceloijat" olivat hyökänneet hänen someensa mm. uhaten hänen lapsiaan. Tubettaja itki ja selitti miten homma meni, eikä mikään pidä paikkaansa ja miten loukkaantunut hän oli väitteistä ja miten vihainen ja peloissaan lastensa uhkaamisesta.

Tämä draamahakuinen suosittu tubettaja oli sitten perunut puheensa myöhemmin, mutta järkyttävä tapaus silti ja se nousee nyt mun mieleen kun luen näitä teidän juttuja.

Ensin tutkitaan, sitten hutkitaan - jos edes hutkitaan. Ok?

Vierailija
164/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei kukaan halua kiusaajia omalle työpaikalleen."

On niitäkin, jotka haluavat... Tai ovat ainakin sellaisia listoilleen saaneet. Työpaikan ilmapiiri on toki sen mukainen.

Vierailija
165/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkistön tämmöinen toiminta. 

Ei totuuden kertominen ole kunnianloukkaus. Todistajia on kymmeniä...

Mutta se on yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämistä, joka on myös RIKOS.

Rikollista saa sanoa rikolliseksi. Koulukiusaajaa saa sanoa koulukiusaajaksi. Asiasta on kyllä todisteet koulussakin. Esim. välituntipahoinpitelyt on tarkkaan kirjattu.

Ei se ole kenenkään yksityiselämää, että kiusaa toista ihmistä! siinä on kysymys sitten sen kiusatun elämästä ja kyllähän omasta elämästään saa kertoa että kukaan häntä kiusasi! Voi helvetti sentään näitä kiusaajien puolustelijoita!

Vierailija
166/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänkin ketjuun on selvästi ilmestynyt kiusaajia.

Olisi kiva kuulla mikä oli se syy että sinusta tuli kiusaaja...

Vierailija
167/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näin kiusatut elävät onnellisena elämänsä loppuun asti.

Siitä en tiedä mutta olo kyllä keveni kun vihdoinkin niljake sai joukkovoimalla lokaa omaankin naamaan.

Ap

Tuommoinen toiminta on hyvin kyseenalaista. Toivottavasti tapa ei leviä mihinkään.

Toisella tavalla on ratkaistava asiat.

Hyvä idea. Kiusaajan työnantajaa saattaisi kiinnostaa mitä sakkia palkkalistoilla toikkaroi.

Kiinnostaa kyllä. Itse päätän työpaikkamme rekrytoinneista ja kiusaajien sekä heidän vanhempiensa hakemukset jäävät jo heti alkukarsinnassa huomiotta. Etsimme tiimeihimme vain hyviä tyyppejä. 

Jos olisit koskaan osallistunut rekrytointeihin niin tietäisit kuinka naurettava kommenttisi on :-DDDDDDDDDDDD

Voi teitä reppanoita.

Kyllä tollasta oikeesti tapahtuu että kiusaaja tipahtaa rekrytoinnissa. Kun siellä on mukana joku kiusatun hyvä kaveri tms. joka tuo ilmi ettei henkilöä kannata palkata syystä x, niin silloin yleensä valitaan joku toinen.

Harmillista firman kannalta jos rekrytoija antaa omien henkilökohtaisten traumojensa vaikuttaa lopputulokseen. Rekrytoijan pitäisi toimia objektiivisesti yrityksen parasta ajatellen eikä kostaa jotain henkilökohtaisia kantojaan. Siinä kun jää joku huippuosaaja palkkaamatta yritykseen joidenkin teinivuosien kypsymättömyyksien takia niin metsässä on rekrytoijan ammattitaito.

Rekrytoijana minä ottaisin yhteyttä ilmiantajan esimieheen ja pyytäisin, että asiaa käsitellään työterveyden edustajan kanssa. Ihminen, joka vielä aikuisena muistelee kiusaamisia ja varoittelee palkkaamasta kiusaajaa on sellainen, joka tarvitsee terapiaa.

Minä rekrytoijana taas olisin pelkästään kiitollinen tiedosta. Ei kukaan halua kiusaajia omalle työpaikalleen.

Kylläpäs täällä nyt on paljon "rekrytoijia"..

Vierailija
168/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin suhtaudun tähän nyt niin tunteella, että toivoisin kaikille jäitä hattuun. Siis sillä tavalla, että itse laitetaan jäitä hattuun, ei niin että väkisin viskataan muiden pipot lumihankeen..

Olen vasta löytänyt yhden tubettajan josta tykkään kovasti. Löysin viime vuoden huhtikuulta hänen itkuisen avautumisensa (kyse ei ole suomalaisesta) kun erittäin suosittu tubettaja oli julkaissut hänestä valheellisen postauksen ja tämän jälkeen fanilaumat ja agressiiviset "canceloijat" olivat hyökänneet hänen someensa mm. uhaten hänen lapsiaan. Tubettaja itki ja selitti miten homma meni, eikä mikään pidä paikkaansa ja miten loukkaantunut hän oli väitteistä ja miten vihainen ja peloissaan lastensa uhkaamisesta.

Tämä draamahakuinen suosittu tubettaja oli sitten perunut puheensa myöhemmin, mutta järkyttävä tapaus silti ja se nousee nyt mun mieleen kun luen näitä teidän juttuja.

Tässähän on nyt kyse OMAN elämän tapahtumista, ei siitä että aletaan jotain huhuja levittämään tuntemattomista ihmisistä.

Vierailija
169/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En kannata tällaista viidakonlakia, kostoa ja armottomuutta."

Mutta sille kiusaajalle tämän saman, häijyyden, sallit...?

En salli häijyyttä kiusaajalle. Tarkoitan, että mielestäni vihamielinen toiminta pitäisi katkaista muulla tavoin kuin vihamielisellä toiminnalla. On eri keskustelu, mikä se tapa olisi.

Mielestäni tämä keskustelu ei vaikuta yhteiskunnallisesti kovin rakentavalta.

Nimim. Itse kiusattu

Vierailija
170/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri mieltä oleminen & järjen puhuminen ja neuvominen ei tarkoita sitä, että joku on kiusaaja.

Vierailija
171/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku, joka on esimerkiksi ala-asteella kiusannut, voi aikuisena katua ja olla muuttunut. Esimerkiksi, toisessa ketjussa joku kertoi kiusanneensa ja saaneensa vasta aikuisena apua adhd:n hoitoon.

En kannata tällaista viidakonlakia, kostoa ja armottomuutta. Kuten joku kirjoitti, muilla tavoin on ratkaistava nämä asiat.

Nimim. Itse kiusattu

Mitä on ne muut tavat?

Ehkäisy, välittäminen, itsehillintä.

Vierailija
172/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useampikin. Ap esimerkkinä. Kiusataan tietoisesti.

Vierailija
173/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritäpä keskustella aikuismaisesti välillä. Kerroin jo omalta osaltani, että kävin kouluni 1970-luvulla pienessä maaseudun kyläkoulussa. En kiusannut enkä ollut kiusattu eikä koko kiusaamisilmiötä ollut olemassa sellaisena kuin nyt. Jos olisi, niin hiljaisena ja ujona "kympin tyttönä" olisin varmasti ollut se, jota olisi kiusattu.

Sellaisesta keskustelusta ei ole mitään hyötyä, missä uhotaan ja huudellaan ja leimataan muita kiusaajiksi. Jos aikoo alkaa mustata jonkun maineen somessa, niin kannattaa ihan oikeasti olla tietoinen siitä, että lopputuloksena saattaa itse istua vastaajan penkillä oikeudessa. Saattaa ihan itse olla se, jonka rikostaustasta joku tulevaisuudessa varoittaa työnantajia.

Vierailija
174/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näin kiusatut elävät onnellisena elämänsä loppuun asti.

Siitä en tiedä mutta olo kyllä keveni kun vihdoinkin niljake sai joukkovoimalla lokaa omaankin naamaan.

Ap

Tuommoinen toiminta on hyvin kyseenalaista. Toivottavasti tapa ei leviä mihinkään.

Toisella tavalla on ratkaistava asiat.

Hyvä idea. Kiusaajan työnantajaa saattaisi kiinnostaa mitä sakkia palkkalistoilla toikkaroi.

Kiinnostaa kyllä. Itse päätän työpaikkamme rekrytoinneista ja kiusaajien sekä heidän vanhempiensa hakemukset jäävät jo heti alkukarsinnassa huomiotta. Etsimme tiimeihimme vain hyviä tyyppejä. 

Jos olisit koskaan osallistunut rekrytointeihin niin tietäisit kuinka naurettava kommenttisi on :-DDDDDDDDDDDD

Voi teitä reppanoita.

Kyllä tollasta oikeesti tapahtuu että kiusaaja tipahtaa rekrytoinnissa. Kun siellä on mukana joku kiusatun hyvä kaveri tms. joka tuo ilmi ettei henkilöä kannata palkata syystä x, niin silloin yleensä valitaan joku toinen.

Harmillista firman kannalta jos rekrytoija antaa omien henkilökohtaisten traumojensa vaikuttaa lopputulokseen. Rekrytoijan pitäisi toimia objektiivisesti yrityksen parasta ajatellen eikä kostaa jotain henkilökohtaisia kantojaan. Siinä kun jää joku huippuosaaja palkkaamatta yritykseen joidenkin teinivuosien kypsymättömyyksien takia niin metsässä on rekrytoijan ammattitaito.

Rekrytoijana minä ottaisin yhteyttä ilmiantajan esimieheen ja pyytäisin, että asiaa käsitellään työterveyden edustajan kanssa. Ihminen, joka vielä aikuisena muistelee kiusaamisia ja varoittelee palkkaamasta kiusaajaa on sellainen, joka tarvitsee terapiaa.

Minä rekrytoijana taas olisin pelkästään kiitollinen tiedosta. Ei kukaan halua kiusaajia omalle työpaikalleen.

Kisallista toisaalta olisi jos työntekijä olisi muita selvästi parempi ja nopeampi sekä henkisesti voimakkaampi. Tuottavampi toisinsanoen. Helpompi rekryvaiheessa pistää ulos.

Tuottavuus menee aina näiden moraaliasioiden edelle mielestäni.

Jos vaihtoehtona on alati mt-ongelmista poteva ex kiusattu, joka ei kestä vastoinkäymisiä ja haasteita.

Ei ihan kaikenlaiseen hyväntekeväisyyteen ole varaa.

Vierailija
175/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä todeta, että ei hirveästi ihmetytä että tässä ketjussa kiusatuiksi ilmoittautuneet, mutta nykyään itse kiusaamisella ja joukon avulla jonkun kimppuun käymisellä hekumoivat tapaukset kokivat nuorempana kiusaamista ja sosiaalisten tilanteiden ulkopuolelle jättämistä. Täällähän kokoontuu lauma verenhimoisia sosiopaatteja jotka saavat nautintoa täysin oman kiusaamisensa ulkopuolellakin olleita/olevia kohtaan kohdistuvista ikävyyksistä! Ja samalla ei pysähdytä hetkeksikään miettimään onko jokainen syytetty oikeasti syyllinen, siitä vaan lynkkaamaan ihan jokainen. Kyllä lapsikin tunnistaa tuollaisen kierouden ja henkisen vinouman toisessa lapsessa, eikä halua olla sen kanssa missään tekemisissä. Linnunpoikasetkin nitistävät sen epäkelvon pesäkaverin koska se olisi vaaraksi kaikille.

Vierailija
176/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän on nyt kyse OMAN elämän tapahtumista, ei siitä että aletaan jotain huhuja levittämään tuntemattomista ihmisistä.

Ei tämä eroa mitenkään tuosta esimerkistä. Jos sinua on kiusattu, tietysti se on silloin sinun kokemuksesi. Mutta kun joku kirjoittaa jotain julkisesti someen ja sen postauksen lukee satoja, ellei tuhansia ihmisiä niin väitätkö, että kyse on silloin jokaisen "oman elämän tapahtumista" eikä koskaan huhuista tai tuntemattomista ihmisistä? Joka päivähän täälläkin keskustellaan julkkisten eroista ja pettämisistä ja persoonista, ikäänkuin tutuista vaikka todellisuudessa vain aniharva meistä heitä ihmisinä tuntee.

Vierailija
177/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoreettisella ja yleisellä tasolla ajatellen omasta elämästä kertominen ja yksityisyyden suojan raja ovat herkästi vastakkain toistensa kanssa.

Jonkun oman kokemuksen kertomisen mahdollisiin seurauksiin saattaa vaikuttaa paljon se, onko asia totta, kerrotaanko tosiasiat ilman panettelua, ovatko kerrotut asiat luonteeltaan sensitiivisiä, ovatko kaikki osapuolet tällä hetkellä aikuisia, miten pitkä aika tapahtumista on, ovatko teot olleet alkujaan julkisia ja laajan ihmisjoukon tiedossa vai kahdenvälisiä, miten pitkään teot kestivät, miten vakavia teot olivat, oliko kokemuksesta kertova tilanteessa teon kohde eli uhri vai ei, miten laajalle yleisölle kokemuksista kertoo jne.

Vierailija
178/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se oikeutta vaan että jos joku oli mulkku, se paljastuu. 

Vierailija
179/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulun pahimpiin kuulunut kiusaaja sukelsi pää edellä johonkin viemäri/vastaavaan putkeen ja joutui pyörätuoliin/sai liikuntavamman.

Ah miten kerrankin on karma toiminut. Vielä 25v jälkikäteen hymy käy naamalla kun ajattelen sitä.

Toinen näkökulma on ”rangaistuksen” kohtuuttomuus. Elinikäinen vamma teininä tehdystä kiusaamisesta. En vain osaa nähdä sitä tässä valossa, en pysty.

Julkisesti en edes myöntäisi muistavani koko ihmistä/tapausta. Enkä usein muistakkaan.

Oma elämäni onneksi ollut onnellinen vaikka teininä olin kiusattu ja olin kaveri muiden kiusattujen kanssa.
Kiusatuista kasvaa yleensä mukavia ja mielenkiintoisia aikuisia. Kiusaajista/suosituista harvoin.

Täytyy sanoa, että sinusta ei ole ainakaan tullut mukavaa ja mielenkiintoista aikuista, vaan katkera ja ilkeä, eli lopulta samanlainen kuin kiusaajasi. Kuten monet kiusatut tässä ketjussa ovat vain katkeria ja rumia sisäisesti, eivätkä ole pääseet elämässään eteenpäin, vaikka kuinka yrittävät uskotella muuta. Aika säälittävää. 

Itse olen kiusattu aikoinaan ja olen myös töissä tällä hetkellä (onneksi on loppumassa), mutta kouluaikaisia kiusaajia en enää edes mista nimeltä enkä ulkonäöltä, enkä jaksa vaivata päätäni sen aikaisilla tapahtumilla. Työpaikkakiusaajasta olen esimiehen kanssa keskustellut, mutta eipä mitään tapahtunut. Elämäni jatkuu uusilla seikkailuilla kesän jälkeen ja olen onnellinen siitä, että en ole antanut menneiden enkä nykyisyyden vaikuttaa minuuteeni ja elämääni.

En todellakaan kannata tällaisia some-joukkolynkaamisia, kun ei näistä koskaan voi olla 100% varma mitä on tapahtunut, vai onko tapahtunut yhtään mitään. Ja vaikka on kuinka "suljettuja, pienen piirin ryhmiä", niin aina sieltä leviää ulkopuolelle, myös viranomaisille tietoja. Muistakaa Tomi Metsäketo keissi...

Vierailija
180/545 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkistön tämmöinen toiminta. 

Ei totuuden kertominen ole kunnianloukkaus. Todistajia on kymmeniä...

Yksityiselämää loukkaavaaa tiedon levittämistä se voi kuitenkin olla.