Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: ”Minut pistettiin pyytämään anteeksi kiusaajilta” – Nyt puhuvat kiusatut itse: Tämä kaikki Kiva koulu -ohjelmassa ei toimi

Vierailija
16.02.2021 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007805429.html

Rajuja juttuja. Miten tätä pitäisi lähteä parantamaan?

Kommentit (328)

Vierailija
161/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluihin ja varhaiskasvatukseen pitäisi saada rutosti lisää henkilökuntaa. Avustajia ja nuoriso-ohjaajia. Pienemmät ryhmäkoot ja tarkkailuluokat takaisin. Kännykät takavarikkoon päiväksi ja vain opettajan luvalla saisi esim. soittaa vanhemmalle, jos on tarve. Ei sekään kiusaamista poistaisi, mutta taitaisi vähentää.

Vierailija
162/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin peruskoulun 70- ja 80-luvulla. Ala-asteella ilmapiiri oli tiukan autoritäärinen. Siitä huolimatta kiusaamistakin esiintyi. Mutta kuitenkin ankara kurinpito (opettajillakin oli tosin ylilyöntejä) sai aikaan sellaisen pelon ja kunnioituksen ilmapiirin, että jokainen tiesi, ettei ainakaan pidä jäädä kiinni rikkeestä. Tiukat opettajat näyttivät selkeästi, että rajat ovat olemassa. Jokainen tiesi sanomattakin. Kovapäisimmät tietysti testailivat opettajia. Kurinpitotoimenpiteet olivat usein nöyryyttäviä spektaakkeleja esim. koulunpihalla, jossa tiukka miesopettaja lukee lakia jollekin ja muut oppilaat seisovat parijonossa katsomassa tapahtumaa.  En haikaile takaisin siihen aikaan, mutta jotain on kyllä menetetty vapaassa nykykasvatuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oma lapsi joutuu väkivallan kohteeksi koulussa, teen varmasti True Detectivet. Kiusaajan äiti/isä ovelle väkivaltaisen lapsensa katsoessa ja nyrkkiraudalla naamaan.

Mä jaksan aina ihmetellä tätä, että miksi kiusaajat ei tajua kiusaamisensa riskiä, sitä että joku lyö (tai peräti ampuu) takaisin. Tai pistää jonkun korston asialle.

Että kuinka moni ihan tosissaan miettii virolaisen tappajan palkkaamista kiusaajaa varten.

Koska se on kuitenkin niin äärimmäisen harvinaista. Toiset (kiusaajat) ovat luonnehäiriöisiä väkivaltaisia sosiopaatteja, ja toiset (uhrit) eivät. Sattuneesta syystä kynnys ja valmius väkivaltaan on jälkimmäisellä ryhmällä erittäin korkealla.

Mutta aina on riski että esim. uhrin etäiskä/setä/eno/tm on nyrkkeilijä tai mopojengin jäsen.

Vierailija
164/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeteaanko suosiolla jenkeille naureskelu ja hyväksytään täälläkin ampuma-aseiden yleinen kanto itsepuolustautumistilanteita varten? Sopii minulle.

Toinen vaihtoehto on se, että kouluissa ja työpaikoilla aletaan tosissaan puuttua tähän kesto-ongelmaan.

Vierailija
165/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajien K-Ä-D-E-T-T-Ö-M-Y-Y-T-T-Ä

Voisitteko te kaikki opettajien haukkujat nyt ihan todella selkeästi selittää miten nämä tilanteet hoidetaan? On helppo huudella, että opet ei tee mitään. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että useissa eri koulussa työskennelleenä tunsin vain yhden opettajan, joka suhtautui kiusaamiseen lepsusti. Kaikki muut tekivät sen mitä voivat. Mutta kun ne puhuttelut jotka keinovalikoimassa ovat EIVÄT AUTA. Oppilaaseen ei esimerkiksi saa koskea, näitä juttujahan on ollut, joissa opettaja koskee häirikköön ja häirikön vanhemmat nostavat jutun asiasta. Opettajat oikeasti ovat ihan kädettömiä, kiitos nykyisten lakien ja lainsäätäjien! 

Vierailija
166/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin puhutaan kuitenkaan siitä miten monessa tapauksessa kiusaaminen on kiusatun oma vika. Ihme tabu sekin.

Vierailija
167/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta aina on riski että esim. uhrin etäiskä/setä/eno/tm on nyrkkeilijä tai mopojengin jäsen."

Sen riskin kiusaaja on ollut myös valmis ottamaan. Hänhän se on koko homman primus motor.

Vierailija
168/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajien nimet on jo kerran julkaistu.Taisi olla yksi käpylän koulun opettaja joka kertoi jotain tapahtumista.Koulun rehtorin nimi julkaistu ,mutta ei kommentoi mitään.Käpylän koulu ei todellakaan ole mikään kiva koulu.

Vierailija
169/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo ennen kivaa koulua monet kiusatut pakotettiin pyytämään anteeksi kiusaajalta. Tosin tämän tekivät lapset keskenään. Pahimmillaan jopa kengätkin nuoletettiin. En koskaan tajunnut miten joku voi pelätä niin paljon, että käytännössä antaa tuhota itsensä henkisesti ja alistuu täysin muiden valtaan. Itse olisin mieluummin ottanut turpaani kuin alistunut tuollaisiin nöyryyttäviin teattereihin, jotka muistaa vielä 30 vuoden jälkeenkin. Vähän saa siis katsoa peiliinkin.

Kun muutaman kerran pääsi 5-10 - henkisen porukan huolellisesti hakkaamaksi, potkimaksi ja kivittämäksi niin ei siinä ihan kauheasti lisää tehnyt mieli. Katsele vain peiliin ihan niin paljon kuin haluat.

Etkö muka tiedä missä asuivat?

Ei kun väijyyn vain sopivan astalon kanssa, niin kyllä se siitä.

Katso sinne peiliin.

Katso itse peiliin naurettavine voimafantasioinesi.

Ymmärräthän, että ei pidä mitata ihmisiä omalla mitallaan?

Siis jos sinä et uskalla, se ei tarkoita että muut eivät uskalla.

Vierailija
170/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni nimenomaan kiusaajille ja häiriköille pitäisi olla senkin takia erillinen koulu, joka on vähän "panostetumpi", eli siellä on sosiaalityöntekijät auttamassa oppilaita, koska ainahan kyseessä ei ole vaan paha lapsi, vaan että lapsi oireilee koulussa huonon perheympäristön takia. Jättämällä nämä lapset oman onnen nojaan sinne normikouluun ilman panostetumpaa apua ja tukea koulussa, ei varmasti heidän käyttäytyminen muutu.

Täysin mahdoton idea juridiselta ja psykologiselta kannalta. Sama ihminen voi olla koulupolkunsa aikana kiusattu ja kiusaaja, esimerkiksi.  Tuttu kiusattu lapsi esim. tunnusti minulle, että kiusaa yläkoulussa, koska se helpottaa hänen oloaan. Häntä kiusattiin alakoulussa. Ei nämä asiat ole niin yksinkertaisia hyvä -paha -asetelmia.

Ei ollut mahdoton idea aiemmin, kun vielä oli tarkkailuluokkia ja jopa erityiskouluja. Nyt sosiaalidemokraattinen hyysäysideologia on sijoittanut sosiopaatit ja muut häiriintyneen samoihin kouluihin normaalien lasten kanssa, jotta sosiopaateilla olisi parempi olla.

Vierailija
171/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on KiVa-koulu, ei Kiva-koulu!!

Vierailija
172/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta kun ne puhuttelut jotka keinovalikoimassa ovat EIVÄT AUTA."

Sitten pitää ottaa muita (lue: kovempia) rangaistuksia käyttöön. Eikö tämän sano jo terve järkikin!

Vierailija
173/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin puhutaan kuitenkaan siitä miten monessa tapauksessa kiusaaminen on kiusatun oma vika. Ihme tabu sekin.

Se ”harvemmin puhuminen” johtuu ihan siitä tosiasiasta, ettei kiusaaminen ole koskaan kiusatun oma vika.

Vierailija
174/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ymmärräthän, että ei pidä mitata ihmisiä omalla mitallaan?

Siis jos sinä et uskalla, se ei tarkoita että muut eivät uskalla."

Kannattaa varautua sitten siihenkin mahdollisuuteen, että on loppuikänsä vammautunut, pilliruokinnassa...

Vierailija
175/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamisen voi lopettaa kolmella tavalla:

Lyö ekasta kerrasta takaisin niin kovaa että tuntuu = 1. Itsepuolustus

2. Poliisi

Ja jos nämä ei tehoa, on parasta tuntea joku 3. mopojengin jäsen.

Juu, ja jos lyöt liian kovaa, että sille kiusaajalle tulee elinikäsiä vammoja, niin joudut aikamoiseen ongelmiin itse jo nuorena.  Tai vastaavasti olet kiusaajaa paljon heikompi ja se on 1vs3 tappelu ja he lyövät sitten sinua takaisin ja saat elinikäsiä vammoja, kuten aivovamman. 

Surullistahan tässä on se että jotkut kiusatut kyllästyvät kiusaamiseen niin pahasti, että heitä ei enää lopulta kiinnosta kuinka paljon pahaa aiheuttavat ympärilleen. Tai kuinka pahasti pilaavat elämänsä. Kaikki Suomessa tähän asti tapahtuneiden kouluampumisten toteuttajat ovat olleet pahasti kiusattuja koulussa. Heilläkin vain napsahtanut. Kyllä näissä tapauksissa aina mainittiin ohimennen tekijän olleen kiusattu, mutta ei siihen tartuttu tarpeeksi. Ja siis tietenkään EI IKINÄ tuollaiset teot ole millään tasolla tai missään ulottuvuudessa hyväksyttäviä, vaikka olisi kuinka pahasti kiusattu, mutta jotkut heistä vain sekoaa.

Nyt tuo viimeisin Kuopion miekkajuttu. Poika pahasti kiusattu, ja sen takia seonnut. Kuitenkin ihmiset laittavat koko homman vain ja ainoastaan hänen viakseen. Vaikka mielestäni näissä kouluampumisjutuissa koulukiusaajat ovat ihan yhtä lailla syyllisiä ja myötävaikuttajia tapahtuneeseen.

Vierailija
176/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävää, että joku ilmeisen oikeasti ajattelee syyn olevan kiusatussa. Ehkä kyseessä on trolli?

Vierailija
177/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo ennen kivaa koulua monet kiusatut pakotettiin pyytämään anteeksi kiusaajalta. Tosin tämän tekivät lapset keskenään. Pahimmillaan jopa kengätkin nuoletettiin. En koskaan tajunnut miten joku voi pelätä niin paljon, että käytännössä antaa tuhota itsensä henkisesti ja alistuu täysin muiden valtaan. Itse olisin mieluummin ottanut turpaani kuin alistunut tuollaisiin nöyryyttäviin teattereihin, jotka muistaa vielä 30 vuoden jälkeenkin. Vähän saa siis katsoa peiliinkin.

Kun muutaman kerran pääsi 5-10 - henkisen porukan huolellisesti hakkaamaksi, potkimaksi ja kivittämäksi niin ei siinä ihan kauheasti lisää tehnyt mieli. Katsele vain peiliin ihan niin paljon kuin haluat.

Etkö muka tiedä missä asuivat?

Ei kun väijyyn vain sopivan astalon kanssa, niin kyllä se siitä.

Katso sinne peiliin.

Katso itse peiliin naurettavine voimafantasioinesi.

Ymmärräthän, että ei pidä mitata ihmisiä omalla mitallaan?

Siis jos sinä et uskalla, se ei tarkoita että muut eivät uskalla.

Menehän nettigangsteri nyt tuijottelemaan sitä peiliäsi tehden samalla pelottavia ilmeitä ja jätä aikuiset keskustelemaan.

Vierailija
178/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiusaajat luulevat, ettei heidän nimiään levitellä? Todellakin levitellään, selän takana. Ja elämässä käyneet ikävät "sattumukset" eivät välttämättä olekaan sattumuksia, vaan seurauksia omista teoista. 

Jäikö joku työpaikka saamatta?

Eikö pankki myöntänytkään lainaa?

Eikö viranomaiset auttaneetkaan?

Loppuiko ihmissuhde heti alkuunsa?

Payback Time.

Vierailija
179/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko ihmiset alkaa nyt pikkuhiljaa uskoa että opettajia ja rehtoreita ei kiinnosta puuttua? Aina opettajat itse selittelee kuinka heillä ei vaan muka ole tarpeeksi välineitä puuttua, ja sitten ihmiset puolustelee näitä opettajia samasta syystä. Paskan marjat. Nämä kokemukset+ omani ovat aika hyvin puhumassa sen puolesta, että asioille ei edes haluta tehdä mitään. Juurikin vain hyssytellään ja ollaan kuin ei mitään tapahtuisi. Vähätellään ja syyllistetään kiusattua. Kivakoulu on toimiva, mutta vain jos siihen sitoutuu myös koko koulun henkilökunta. Mutta kun tuo ei toimi kauhean monessa koulussa, niin eikö se kerro nimenomaan siitä että asioihin ei opettajien puolelta haluta puuttua tai sitoutua? Monelle rehtorille tuntuu olevan tärkeintä se koulun maine.

Minä en ainakaan usko enää yhdenkään opettajan selityksiä siitä kuinka ei muka voida tehdä mitään. Olen sen niin monesti omin silmin ja korvin todistanut, että monia ei edes kiinnosta.

Ei sun tarvikaan uskoa, ole rauhassa uskomatta. Olet selkeästi katkeroitunut asiasta. Niin olen minäkin, mutta toiselta puolelta. Kouluista puuttuu opetus- ja oppimisrauha ja häiriköt saavat riehua niin paljon kuin haluavat. Omista entisistä kollegoistani usea on vaihtanut alaa, koska ei enää jaksanut. Samoin kuin minä itse. En kestänyt olla siellä, kun kaikki on kaaosta ja niin monet lapset eivät saa tarvitsemaansa apua, ja sen näkeminen ja oman voimattomuuden kokeminen oli järkyttävää. 

Toivon sydämestäni, että Suomen kouluihin saataisiin rauha olla, oppia ja opettaa. Nyt sitä ei ole. 

Vierailija
180/328 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä logiikka on laittaa vain kiusattu koulu-psykologin vastaanotolle, kun kiusaaminen tulee koulun tietoon? Nöyryytystä toisen perään istua odottamassa vuoroasi muiden pällistellessä.

Kiusaajat pääsevät jatkamaan koulunkäyntiään ilman mitään seuraamuksia tai psykologin kanssa tapaamista, aivan kuin syy olisi ainoastaan kiusatussa, joka joutuu käymään ties missä tapaamisissa. Täysin ilman omaa syytään.

Kyllä tuossa niitä tukitoimia tarvitsee molemmat osapuolet, sekä kiusattu, että kiusaaja. Eri näkökulmista tosin. Ikävää, jos kiusattu kokee psykologilla käynnit tai muut tukitoimet nöyryyttävänä. Ei sen pitäisi siltä tuntua. Itse olisin ollut kiusattuna onnellinen, jos olisin saanut apua ja minut olisi otettu todesta. Sen sijaan mulla on nykyäänkin valtavan isot itsetunto-ongelmat, ahdistuneisuutta ja masennusta.

Kiusaajan kohdalla taustalla on aina jotain normaalista poikkeavaa, mihin on samalla tavalla tärkeää puuttua, ennen kuin on liian myöhäistä.

Riittävän tehokas varhainen puuttuminen ja ennaltaehkäisevä työ säästää niin paljon niin yhteiskunnallisella, kuin yksilötasollakin.

Eihän se psykologi voi muuttaa tilannetta, jos siellä käy se uhri, eikä kiusaaja.

Eihän ne siellä samaan aikaan käy. Molemmat tarvitsevat yksilöllistä tukea.

Ei käy ei. Mutta uhrin tilanne ei muutu miksikään, jos kiusaaja ei muutu. Silloin onnistuu vain välimatkan ottaminen. Periaatteessa se psykologi voi toki vahvistaa uhrin itsetuntoa, mutta ei se siihen kiusaajaan pysty vaikuttamaan tapaamatta häntä.

Ja minä väitän, että siinä uhrissa ei ole välttämättä yhtään mitään vikaa. Ei kaikki uhrit ole silmälasipäisiä pullukoita köyhiä änkyttäjiä. Uhriksi on voinut joutua aivan sattumalta, kun on ollut vain sopiva tilaisuus kiusaajalle. Ja minusta tästä pitäisi aina lähteäkin: kiusaamisen syy ei ole uhrissa!

Onko jotain vikaa olla silmälasipäinen, pullukka tai änkyttäjä?