Onko ammattikorkeakoulu osa tiedeyhteisöä?
Kommentit (53)
Akateemikko kirjoitti:
Ainakin ammattikorkeakouluista valmistuvat työllistyvät usein helpommin ja paremmalla palkalla kuin niistä toisista korkeakouluista.
Kuka Suomen kuudestatoista tieteen akateemikosta olet?
t. akateeminen vaan ei akateemikko
Minun mielestäni ei ole eikä tarvitsekaan olla. AMK:ssa ei ole tutkijoita siinä mielessä kuin yliopistoissa eikä siellä tehdä tieteellistä tutkimusta.
AMK:n lopputyöt eivät ole lähelläkään edes Laura Huhtasaaren gradua.
AMK:ssa sovelletaan tiedettä, ei niinkään luoda sitä.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ei ole eikä tarvitsekaan olla. AMK:ssa ei ole tutkijoita siinä mielessä kuin yliopistoissa eikä siellä tehdä tieteellistä tutkimusta.
Itseasiasas ammattikorkeakouluissa tehdään tutkimusta, myös tieteellistä vaikka niiden TKI- toiminta on vähän eritavalla orientoitunutta. Toki AMK:n TKI- henkilökunta on pääsääntöisesti yliopistotaustaista, mutta tohtoreita nekin usein on.
Vierailija kirjoitti:
Akateemikko kirjoitti:
Ainakin ammattikorkeakouluista valmistuvat työllistyvät usein helpommin ja paremmalla palkalla kuin niistä toisista korkeakouluista.
Kuka Suomen kuudestatoista tieteen akateemikosta olet?
t. akateeminen vaan ei akateemikko
Minä olen se seitsemästoista, eli AMK-Akateemikko
Vierailija kirjoitti:
AMK:n lopputyöt eivät ole lähelläkään edes Laura Huhtasaaren gradua.
Tämä osoittaa surullisesti lähinnä sen, mikä yliopistojen taso Suomessa on. Joku tulee ylistämään copy-paste gradua.
Eivät ole, vaikka toki amk:sta valmistuneita voi olla erilaisissa tutkimusryhmissä mukana. Sanoisin, että amk:sta valmistuu ihmisiä ammatteihin, joissa vaaditaan ammattikoulua enemmän tietoa ja taitoja. Yliopistosta valmistuu myös ihmisiä, jotka sopivat tällaisiin tehtäviin, mutta yliopistoissa tehdään myös tiedettä, eli saadaan aikaan uutta tietoa, ja toki myös siten koulutetaan ihmisiä siihen hommaan.
Akateemikko kirjoitti:
Etsipä minulle ne tilastot, jotka tämän osoittavat.
Yleensä näissä AMK vs. yliopistojankkauksissa kuvitellaan, että kaikki amkkilaiset ovat samoilla ja yliopistossa valmistuneet toisilla.
Varmasti terveydenhoitajat työllistyvät paremmin kuin assyrologit tai insinööreillä on paremmat palkat kuin kirjastonhoitajille FM.
Keskimäärin kuitenkin koreampi koulutustaso parantaa työllistymistä ja palkkaa.
Jollain reppanalla on kaunoka ammattikorkeaa kohtaan. Jäitkö reppana laiturille? Vaikka sinne pääsee sisälle kun osaa ovet avata?
Oikeasti, helpommalla pääsee vain teologiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeakouluilla on tärkeä ja oikeasti aika merkittävä rooli erityisesti sen tieteellisen työn tulosten soveltamisessa eli sen viemisessä osaksi työelämää ja yritysten tuotekehitystä. Se rooli ei ole varsinaisen tieteellisen perustutkimuksen tekeminen, mutta yhteiskunnan kannalta niin sen perustutkimuksen tekeminen kuin sen soveltaminen ovat kumpikin täysin välttämättömiä toimintoja.
Joten oikeastaan ihan yksi lysti lasketaanko osaksi tiedeyhteisöä. Se ei ole oikeasti tässä mitenkään olennaista. Rooli on todella tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Jollain reppanalla on kaunoka ammattikorkeaa kohtaan. Jäitkö reppana laiturille? Vaikka sinne pääsee sisälle kun osaa ovet avata?
Rakentavaa ja aiheeseen liittyvää kommentointia.
Vierailija kirjoitti:
Akateemikko kirjoitti:
Etsipä minulle ne tilastot, jotka tämän osoittavat.
Yleensä näissä AMK vs. yliopistojankkauksissa kuvitellaan, että kaikki amkkilaiset ovat samoilla ja yliopistossa valmistuneet toisilla.
Varmasti terveydenhoitajat työllistyvät paremmin kuin assyrologit tai insinööreillä on paremmat palkat kuin kirjastonhoitajille FM.
Keskimäärin kuitenkin koreampi koulutustaso parantaa työllistymistä ja palkkaa.
Täytyypä laittaa huomenna joku alainen kaivamaan noi luvut... valitsisko tohtorin vai DI:n? Inssejä en viitsis käyttää kun niillä on oikeita töitä
-teknikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakentavaa ja aiheeseen liittyvää kommentointia.
Monesko ketju seitsemän päivän sisällä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikorkeakouluilla on tärkeä ja oikeasti aika merkittävä rooli erityisesti sen tieteellisen työn tulosten soveltamisessa eli sen viemisessä osaksi työelämää ja yritysten tuotekehitystä. Se rooli ei ole varsinaisen tieteellisen perustutkimuksen tekeminen, mutta yhteiskunnan kannalta niin sen perustutkimuksen tekeminen kuin sen soveltaminen ovat kumpikin täysin välttämättömiä toimintoja.
Joten oikeastaan ihan yksi lysti lasketaanko osaksi tiedeyhteisöä. Se ei ole oikeasti tässä mitenkään olennaista. Rooli on todella tärkeä.
Totta. Mutta toisaalta myös ennen ammattikorkeakouluja perustutkimus saatiin jalkautettua.
Mulla, amk:sta valmistuneella on paljon parempi palkka kuin esim lto:lla.
Akateemikko kirjoitti:
Tälle ei taida olla mitään tieteellistä todistetta. Lienee urbaania legendaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ja usein ollaan samoissa projekteissa (alueelliset, EU) yliopistolaiset ja AMKlaiset, molemmilla omat roolisa. Tämä palstan AMK inho on kummallista.