Minusta alkaa tuntua siltä, ettei pojallamme ole mitään tarkoitusta hankkia itselleen ammattia ja työllistyä =(
Poika valmistui AMK:sta tieto- ja viestintätekniikan insinööriksi vähän yli neljässä vuodessa. Opinnot meni tosi hyvin, mutta toisin kuin opiskelukaverinsa, hän ei hakenut oman alansa töitä. Nyt hän ilmoitti hakevansa lukemaan folkloristiikkaa, etnologiaa ja arkeologiaa eri yliopistoihin. Myös kemian opinnot kiinnostavat.
Kun kysyimme miehen kanssa, miksei hän alunperin hakenut humanistiselle alalle yliopistoon, hän sanoi, ettei viitsinyt rehkiä pääsykokeissa ja muutenkaan, kun pitkän matikan ja fysiikan ällällä pääsi suoraan AMK:hon ja tietokoneet ja tietotekniikka kiinnosti. Mutta nyt on kuulemma aika tehdä jotain ihan muuta.
"Kyllä mä ainakin maisteriopinnot teen etnologiasta, sitten voisi katsoa lähdenkö lukemaan astronomiaa. Miksi menisin nine to five töihin, kun opintotuilla ja asumistuilla elää ihan mukavasti?"
Olen huolissani löytääkö hän ikinä leipätyötä. En olisi kyllä tällaista osannut odottaa kympin pojalta!
Kommentit (20)
teoreettinen poika varmaan tietää, että tukia saa vain yhteem korkeakoulututkintoon
Kyllä meidän poika itsensä elättää, mutta lentäsit selällesi kun kuulisit, millä! Siksi sulle ei ole kerrottukaan.
2/5 oli tässä vähän yritystä enemmän kuin useimmissa.
Vierailija kirjoitti:
teoreettinen poika varmaan tietää, että tukia saa vain yhteem korkeakoulututkintoon
Kyllä mulla olisi toiseen korkeakoulututkintoon tukikuukausia vielä jäljellä.
t. 2019 AMK:sta paperit ulos
No voi tämä olla tottakin. Hän tuntee, että pääsee halutessaan tienaamaan rahaa, mutta on kiinnostunut nyt muista asioista. On tuo ihan tuttu ilmiö oikeasta elämästä, joko puoliso tai vanhemmat elättää tai sitten tekee itse välillä töitä. Ehtiihän ensi syksyyn mennessä olla töissä monta kuukautta, ennenkuin nämä uudet opinnot alkaisivat, jos niihin nyt edes sattuisi pääsemään.
Ei nuoren tarvitse heti tietää mitä elämältä haluaa, onnea matkaan, poika varmasti pärjää hyvin yliopistossa koska on saanut käyttää aikaa siihen, että miettii mitä haluaa opiskella, joten valinta on hänen oma, ei tehty miellyttääkseen muita.
Nuorena kannattaa opiskella, ei kaikki myöhemmin enää jaksa, paitsi epävirallisesti. Ehkä hän löytää sitä kautta uutta intoa. Ahkera on, tukekaa poikaa
Vierailija kirjoitti:
Tota.... opintotukea saa yhteensä 58 kk. Mä suoritin FM tutkinnon 4,5 vuodessa ja tukikuukausia kului 40 (olin töissä viimeiset 6 kk). Hain ja pääsin Kauppakorkeaan ja sain hakemuksesta lisäkuukausia 12. Loput 3,5 vuotta opiskelin toimeentulotuella ja asumistuella (Hih, vuokrakämppä Töölössä!). Nyt suunnittelen jatko-opintoja.
Suomeen pitäisi saada laki, että yhden korkeakoulututkinnon saa tehdä valtion varoilla. Jos haluaa opiskella enemmän tutkintoja, ne pitää maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Suomeen pitäisi saada laki, että yhden korkeakoulututkinnon saa tehdä valtion varoilla. Jos haluaa opiskella enemmän tutkintoja, ne pitää maksaa itse.
Ei, aika moni on loukussa. Itse uuvuin opintojen aikana (elämäntilanne) ja vaihdoin myös alaa sopivampaan. Tukikuukausia meni. Hyödyttäisin yhteiskuntaa saamalla tukea tuon koulun ajaksi johon pääsin, kuin etten valmistu.
Eli kerrot ettei poikasi aio hankkia ammattia ja seuraavassa lauseessa hän onkin jo insinööri.
Oletko oikeassa elämässäsikin yhtä sekava ja mitä kaikkea se on saanut jo aikaan?!?
Toivottavasti poikasi tajuaa pysyä erossa vanhemmistaan.
Joo ja joku joka opiskelee etnologiaa ei käytä termiä etnologia.
Yleensä hankitaan ensin humanistinen tutkinto ja sitten joku käytännöllisempi ja paremmin työllistävä tutkinto. Sitä ei kummastella yhtään.
Täällä yksi työtön folkloristi tukehtuu nauruun. Jumatsuikka jos olisin joskus ollut insinööri, jolla olisi mahdollisuus saada hyvää palkkaa, en varmasti olisi opiskellut folkloristiikkaa.
Siis jos tuo ei ole pelkkä provo, kuvitteleeko poika ettei hänen alallaan riitä töitä? Kemian alasta en tiedä, mutta humanistisella ainakin työt on kiven alla ja niitä saa vain suhteilla.
Itse hakisin pojan asemassa mitä tahansa työpaikkaa, jonka tuolla tutkinnolla saa. Nyt hänen olisi tärkeintä ryhtyä luomaan työuraa. Mitä kauemmin hän on työttömänä, sitä turhempi tutkinnosta tulee eikä se enää takaa työllistymistä. Työnantajat ovat tarkkoja sen suhteen, jos ei ole ollut työssä eikä ole mitään hyväksyttävää selitystä katkokselle opintojen jälkeen. Yleensä sellainen viittaa ongelmiin. Ja mitä nopeammin hän saa oman alansa työn, sitä nopeammin hän edistyy uralla niihin töihin, joissa on parempi palkka. Tuolla alalla riittää aivan varmasti edes jotain työpaikkoja.
Yritä puhua hänet olemaan ensin edes vaikka vuoden ajan työelämässä ennen kuin jatkaa opiskelua. Palkka versus opintotuki saattaisi saada hänet muuttamaan mielensä. Insinöörin tutkinto menee muuten täysin hukkaan.
P. S. jos on ihan ehdoton pakko opiskella humanistista alaa, folkloristiikka on ok aine. Mutta se ei takaa työuraa eikä hyvää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli kerrot ettei poikasi aio hankkia ammattia ja seuraavassa lauseessa hän onkin jo insinööri.
Oletko oikeassa elämässäsikin yhtä sekava ja mitä kaikkea se on saanut jo aikaan?!?
Insinööri on oppiarvo tai koulutus, ei ammatti. T: Insinööri, jonka ammatti on järjestelmäsuunnittelija
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi työtön folkloristi tukehtuu nauruun. Jumatsuikka jos olisin joskus ollut insinööri, jolla olisi mahdollisuus saada hyvää palkkaa, en varmasti olisi opiskellut folkloristiikkaa.
Siis jos tuo ei ole pelkkä provo, kuvitteleeko poika ettei hänen alallaan riitä töitä? Kemian alasta en tiedä, mutta humanistisella ainakin työt on kiven alla ja niitä saa vain suhteilla.
Itse hakisin pojan asemassa mitä tahansa työpaikkaa, jonka tuolla tutkinnolla saa. Nyt hänen olisi tärkeintä ryhtyä luomaan työuraa. Mitä kauemmin hän on työttömänä, sitä turhempi tutkinnosta tulee eikä se enää takaa työllistymistä. Työnantajat ovat tarkkoja sen suhteen, jos ei ole ollut työssä eikä ole mitään hyväksyttävää selitystä katkokselle opintojen jälkeen. Yleensä sellainen viittaa ongelmiin. Ja mitä nopeammin hän saa oman alansa työn, sitä nopeammin hän edistyy uralla niihin töihin, joissa on parempi palkka. Tuolla alalla riittää aivan varmasti edes jotain työpaikkoja.
Yritä puhua hänet olemaan ensin edes vaikka vuoden ajan työelämässä ennen kuin jatkaa opiskelua. Palkka versus opintotuki saattaisi saada hänet muuttamaan mielensä. Insinöörin tutkinto menee muuten täysin hukkaan.
P. S. jos on ihan ehdoton pakko opiskella humanistista alaa, folkloristiikka on ok aine. Mutta se ei takaa työuraa eikä hyvää palkkaa.
Vähän epäkoherentti postaus, kun juuri tämähän se on, mistä ap on huolissaan. Tuskin sitä hänelle enää tarvitsee kertoa tai ihmetellä.
Vähän tyhmä provo (tai sitten poikasi on tyhmä). Opintotukikuukaudet on rajattu eikä niitä 4v AMK opintojen jälkeen ole enää 4v YO-opintoihin saati muihin.
Opintotuki on 252,76. Asumistuki ei kata koko vuokraa eli osa opintotuesta menee vielä vuokraan. Enpä tiedä kuka nuilla ”elää mukavasti”. Lakatkaa antamasta pojalle rahaa.
enpä usko tätä juttua ny