Onko teille koskaan käynyt niin, että erittäin kovan kivun takia tajunnantaso alentuu?
Minulle on käynyt niin, että erittäin kovan fyysisen kivun takia tajunnantasoni alentui normaalista. Esim. tunsin kuinka silmät muljahtelivat ja luomet painuivat koko ajan kiinni. Pääni retkotti, vaikka samalla muu keho oli jännittynyt kivun takia. Mielessä oli kaaos siten että ajatukset olivat pelkkiä fragmentaarisia irrallisia pätkiä, esim. laulun sanoja, joitain yksittäisiä toistuvia sanoja ja lauseen osia, muistikuvia, pätkiä mainoksista jne. Vähän samanlaisia kuin joskus juuri ennen nukahtamista. Hetkittäin tavallaan havahduin reaalitilanteeseen ja ihmettelin tajunnantilaa jossa olin.
Kun kipu lähti pois, tajunnantaso normalisoitui saman tien ja mielensisältö oli taas koherenttia.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksessä minäkin, kaikki pimeni hetkeksi ja heräsin kuin painajaisunesta silmät kauhusta ammollaan ( kätilö kertoi).
Mulla toi tapahtui kotona ennen synnytystä. Mies ei suostunut lähtemään viemään sairaalaan, huusi vihaisesti, että mehän ei mennä liian aikaisin. Makasin lattialla jossain tajunnan rajamailla, ja yhtäkkiä tulin tajuihini järkyttäviin kipuihin, omaan huutooni ja sapen oksentamiseen. Sitten en päässytkään enää omin jaloin ylös ja johan tuli äijäänkin vipinää. Laitokselta tullessa odotti matto, johon oli palanut jäljet.
Minulla kuukautiskivut aiheuttavat tuollaista. Eivät ole edes kovimpia kipuja mitä olen kokenut, mutta niistä aiheutuva kipu on hetkellisesti jotenkin todella kokonaisvaltaista.
Mä taas olen ollut niin ahdistunut, että tajunta on alkanut hämärtyä. Todella epätodellinen olo, kuin olisin hitaasti liukumassa pois tästä maailmasta.
Silloin tuli mieleen, että kuoleminen saattaa tuntua tältä.
Huom. en ollut ottanut mitään mömmöjä tai päihteitä.
Joo, kipushokki sairaalan vessassa keuhkoleikkauksrn jälkeen. Ensin tuli kipu, sitten kylmä hiki ja tärinä, lopuksi tunsin miten tietoisuuteni vajosi jonnekin kauemmas ja kauemmas.
On hyvä kuulla, että muillakin on ollut tuskainen synnytys. Näitä juttuja, että "kyllä kivut unohtuu, kun vauvan saa käsivarsille" riittää. En ole unohtanut 31 vuoteen. Minulla ei koskaan yhdistyneet nämä kaksi vauva ja synnytystuskat.