Kokemuksia keskisuomalaisista miehistä ja ihmisistä?
Tein nettitestin, mistä päin Suomea minun kannattaisi ottaa mies. Testi suositteli keskisuomalaisia. Keskisuomalaiset ovat testin mukaan harmonisia, sopuisia ja suvaitsevaisia. Tein myös testin, mihin Suomen heimoon henkisesti kuulun. Tuloksena oli siinäkin testissä keskisuomalaiset!
Olen kuitenkin elänyt elämäni eri Pohjanmailla. Selasin tuosta puolisotestistä esiin eteläpohjalaisten kuvauksen, josta olen kotoisin. Testin mukaan eteläpohjalaiset miehet ovat itsekkäitä ja muutenkin hankalia. Se pitää kyllä paikkansa! En ole koskaan tullut toimeen niiden kanssa.
Pitääköhän testikuvaus paikkansa keskisuomalaistenkin kohdalla? Ovatko keskisuomalaiset oikeasti niin hyväluonteisia kuin testi antaa ymmärtää? Onko sinulla kokemusta keskisuomalaisista miehistä?
Kommentit (5)
Perus juntteja, edes naapureita ei moikata, saati ulkopaikkakuntalaisia...
Isäni ainakin on aina siivonnut, tiskannut ja kokannut, vaikka on vanhempaa ikäluokkaa. On hyvin lempeä äidilleni ja aina auttamassa kaikkia. Tunteista ei osaa puhua.
Keski-Suomalaisiin ei kai perinteisesti liitetä mitään vahvoja ominaispiirteitä samalla tavoin kuin moniin muihin heimoihin. Olen itse kotoisin pieneltä paikkakunnalta. Koulussa oli silloin aikoinaan rauhallinen tunti-ilmapiiri, vaikka kiusaamista toki esiintyi. Elämänrytmi on kuitenkin verkkaisempi kuin monissa muissa paikoissa. Käsittääkseni paikkakunta on edelleen rauhoittunut 90-luvusta (toki väkimäärän laskukin tässä taustalla). Kotipaikkakunnallani ei ole esimerkiksi koronakaan juuri levinnyt, tapauksia on kokonaisuudessaan ollut vähemmän kuin mitä on monen isomman kaupungin päiväluku. Kuvastaa elämänmenon rauhallisuutta ja vähäisiä yhteyksiä ulkopuoliseen maailmaan.
Ihmiset ovat aika nurkkakuntaisia. Ulkopuolinen voi päästä mukaan, mutta se vaatii omaa aktiivisuutta ja taitoja, ihmiset eivät tule oma-aloitteisesti tekemään tuttavuutta. Kansallislaulussakin sanotaan "täällä on naapuri heimoni verta, täällä on ystävä voittamaton". Siinä mielessä olen kyllä tavannut huomattavasti sosiaalisempia ja avoimempia ihmisiä muualle muuton jälkeen.
Miehistä en osaa sanoa, mutta kyllä ihmiset siellä ovat mukavia. 😉