Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

opiskelijatyttären menojen kustantaminen

Vierailija
15.02.2021 |

Hei vanhemmat - kanssatoverit! Kuinka paljon kustannatte opiskeluikäisen lapsenne kuluja? Me on tyttären kanssa sellainen soppari, että me kustannetaan elinkustannukset, jos hän keskittyy kokopäiväisesti opiskeluihin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hän saa Kelalta opintorahan ja asumistuen ja meiltä 300-500 €/kk. Ihan pikkuisen tekee myös töitä, ehkä 100 €/kk. Mutta jos tekisi paljon töitä, eivät yliopisto-opinnot etenesi normaalivauhtia hänen tapauksessaan, terveysongelmien vuoksi.

Kuinka harvinaista tällainen on? Tuntuu että tytär ei ihan kunnolla osaa arvostaa tätä. Emme ole mitään erityisen varakkaita, mutta keskituloisia. Aina hän on ihmettelemässä, että miksi ei voida kustantaa hänelle sitä tai tuota, ja miksi nipotamme jostakin ravintolasyömisistä, joita hänelle "sattuu" pari kertaa viikossa ainakin.

Kommentit (152)

Vierailija
141/152 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan lapselle rahaa nyt, kun hän sitä tarvitsee enkä vasta perintönä. Nyt hän käyttää kaiken itseensä, kun olen kuollut, voi lapsella olla vaikka ahne puoliso, joka vie kaiken. Lisäksi kun maksan laskunsa, ei niistä mene mitään lahja- tai perintöveroja.

Vierailija
142/152 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainasta saa hyvityksen, jos valmistuu optimiajassa. Semmoinen noin 7000 e, jota ei tarvitse maksaa takaisin, on kiva summa sijoitettavaksi.

juu totta puhut, mutta jää siitä silti maksettavaa.

Vanhempien maksama raha on sun näkökulmasta ilmaista rahaa. Taloudellisempaa on ottaa opintolainaa, saada lainahyvitys ja vanhemmat auttaa loppuosan maksussa. Mutta jos vanhempien talous ei kiinnosta, opiskelija maksattaa tietysti kaiken heillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/152 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kustantanut usean opiskelijatytön menoja aikoinaan .

Vierailija
144/152 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsi meinaa pärjätä työelämässä, jos opiskelut ja siinä sivussa työnteko ei onnistu? Kiinteä summa 300€ ja itse hankkii loput rahat.

Vierailija
145/152 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi meinaa pärjätä työelämässä, jos opiskelut ja siinä sivussa työnteko ei onnistu? Kiinteä summa 300€ ja itse hankkii loput rahat.

Hyvin ne lapset pärjää, vaikka vanhemmat opiskeluaikana elättäisi. Saa opiskella rauhassa ja tehdä asioita, jotka saattavat olla työnhaussa tärkeämpiä kuin 3 vuotta osa-aikaisena Tokmannin kassalla.

Vierailija
146/152 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa työssäkäyvistä ei opiskele töiden ohessa, joten heillä ei työntekokaan onnistu?

Vierailija
147/152 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainasta saa hyvityksen, jos valmistuu optimiajassa. Semmoinen noin 7000 e, jota ei tarvitse maksaa takaisin, on kiva summa sijoitettavaksi.

juu totta puhut, mutta jää siitä silti maksettavaa.

Nostat 18000 euroa opintolainaa ja laitat sen pankkitilille. Kun valmistut max kuudessa vuodessa, Kela maksaa 6200 euroa opintolainahyvitystä. Sinulle jää lainaa jäljelle 12000 euroa. Maksat sen tilillä olevilla rahoilla. Olet velaton, ja tililläsi on 6000 euroa ilmaista rahaa.

Vierailija
148/152 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen hyvä vanhempi auttaa lapsiaan jos vaan pystyy. Ei opiskelijoiden elämä helppoa ole ja tottakai vanhemmat tukevat tarvittaessa lapsiaan, myös rahallisesti.

Vierailija
149/152 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina avustanut, nyt jo aikuisia lapsia taloudellisesti ja hyvin ovat pärjänneet työelämässä.

Samoin lastenlapsiani, joista vanhin on 20v.

Mieluimmin nyt, kun tarvitsevat rahaa, kuin sitten vanhana, kuolemani jälkeen, maksaen siitä verot. Enkä odota mitään kiitollisuutta lapsilta, kun ihan itse olen halunnut heidät tähän maailmaan.

Enkä ymmärrä lainkaan, mistä lasten pitäisi olla kiitollisia vanhemmilleen, eikö se pitäisi olla toisinpäin eli vanhemmat kiitollisia lapsista, jotka on saanut elämään.

Ja kiitollisuuden odotus ja kiitollisuudenvelka ovat loputtomia, eikä niitä koskaan voin maksaa takaisin ja on loputon suo.

Vierailija
150/152 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on aina auttaneet jos on tarvinnut ja maksaneet esim. puhelinlaskun ja joitain muita tiettyjä kustannuksia. Olisiko noin 100-150 e/kk keskimäärin.

Eivät varsinaisesti kuitenkaan tarjonneet mitään "kuukausirahaa" ja hyvä niin. Tuo, että maksavat kustannuksiani tuntuu välillä kiusalliselta ja olen sanonut, että voin myös itse maksaa, mutta he ovat nämä halunneet maksaa.

En kuitenkaan IKINÄ kehtaisi kerjätä heiltä rahaa enkä ainakaan inttää jos pyytäisin ja se ei onnistuisi. Mulla on ollut kerran sellainen tilanne, että rahat ja säästöt olivat täysin loppu (tuli yllättävä muutto) . Elin pari viikkoa makaronilla. Sitten mietin, että vanhempani eivät kyllä haluaisi, että elän näin. Kysyin muutamaa kymppiä rahaa ja sanoin, että voin kyllä maksaa takaisin. He antoivat mulle rahaa ihan reilusti kun tajusivat kuinka huono tilanne mulla on eivätkä halunneet että maksan takaisin.

Pointtini oli siis se, että kuulostaa oudolta, että tytär kehtaa vinkua teiltä rahaa kun avokätisesti muutenkin sitä hänelle annatte. Itselle se vanhemmilta pyytäminen on aika viimekätinen vaihtoehto siinä vaiheessa kun pikavippi on seuraava.

Vierailija
151/152 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle ehdotus, joka meidän perheessä on toiminut hyvin: ruokassit. Käyn sunnuntaisin kaupassa ostamassa viikon ruuat, ja ostan samalla opiskelevalle nuorelle kassillisen ruokaa ja muuta tarpeellista tulevalle viikolle. Pastaa, riisiä, vihanneksia, leipää, lihaa, kanaa, jne perusjuttuja joista saa monenlaista ruokaa tehtyä eikä rahaa mene tähän montaa kymppiä. Usein ostan myös pesuaineita, hammastahnaa, vessapaperia yms. varalle. Lapsi on tykännyt tästä kovasti ja ollut iloinen, kun ei tarvitse viikolla kun hakea jotain pientä kaupasta. Tämä saattaisi ap:n tapauksessa hillitä ravintolassa käyntiä. Jos lapsi asuu eri paikkakunnalla, niin appilla tilaus valmiiksi ja lapsen ei tarvitse kuin hakea ostokset.

Autamme kyllä lasta muutenkin, maksamme puhelinlaskun ja muita pieniä kuluja ja laitan usein 50-100 e rahaa tilille, lapsi tekee myös itse yhden kaksi vuoroa viikossa töitä.

Vierailija
152/152 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin opiskelun 2007 ja olen valmistunut aikapäivää sitten, joten en tiedä onko tämä relevanttia, mutta ei minulle ainakaan keskituloiset vanhemmat kustantaneet muuta kuin puhelinliittymän. Enkä kyllä muuta odottanutkaan. Elin kesätöistä saamillani säästöillä, opintotuella ja asumistuella.

Opintotukea on käsittääkseni noista ajoista heikennetty, mutta kyllä 500 euroa kuussa kuulostaa aika paljolta. Jos haluatte tukea, niin ehkä kannattaisi olla jokin kiinteä summa, jolla tuette joka kuukausi. Se ei auta hirveästi aikuistumisessa (vastuunkanto ja järkevä rahankäyttö), jos annatte rahaa tytären kulutushalujen mukaan.