opiskelijatyttären menojen kustantaminen
Hei vanhemmat - kanssatoverit! Kuinka paljon kustannatte opiskeluikäisen lapsenne kuluja? Me on tyttären kanssa sellainen soppari, että me kustannetaan elinkustannukset, jos hän keskittyy kokopäiväisesti opiskeluihin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hän saa Kelalta opintorahan ja asumistuen ja meiltä 300-500 €/kk. Ihan pikkuisen tekee myös töitä, ehkä 100 €/kk. Mutta jos tekisi paljon töitä, eivät yliopisto-opinnot etenesi normaalivauhtia hänen tapauksessaan, terveysongelmien vuoksi.
Kuinka harvinaista tällainen on? Tuntuu että tytär ei ihan kunnolla osaa arvostaa tätä. Emme ole mitään erityisen varakkaita, mutta keskituloisia. Aina hän on ihmettelemässä, että miksi ei voida kustantaa hänelle sitä tai tuota, ja miksi nipotamme jostakin ravintolasyömisistä, joita hänelle "sattuu" pari kertaa viikossa ainakin.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksamme opiskelijapojillemme molemmille 150e/kk ja puhelinlaskun ja netin. Ne kun tulee kätevästi samalla laskulla.
Sitten päälle käyvät kesät töissä tienaamassa.
Jatkan. Kumpikaan ei ole nostanut, eikä aio nostaa opintolainaa, vaikka se olisi miten edullista ja sijoittamalla sen voisi saada kasvamaan.
Opintoraha 250 e+ 150 e meiltä kk + asumistuki = maksavat halvan opiskelijakämpän ja syövät kohtuullisesti. Netti ja puhelin liitetty siis meidän vanhempien laskulle, joten peruselämä on turvattu.
Kesätöistä kumpikin tienasi jotain 6-7 tuhatta, jonka turvin sitten elävät leveämmin talven.
Onpas hyväpalkkaista kesätyötä
Opiskelijat pystyvät helposti olemaan kesällä 3kk töissä, elleivät enemmänkin. Ja kun tulot on pienet, niin ei verojakaan juuri tarvitse maksella, toki eläkemaksut menee. Harvoin kesätöistäkään alle 2000€ maksetaan, joten kyllä varsinkin opintojen edetessä tuollaiseen 6-7 tuhannen nettoon kesätöillä pääsee. Niistähän maksetaan lomapalkka- ja lomarahatkin, kun kesällä niitä lomia ei pidetä.
Pitää tienata noin 2500 e/kk, jotta saa 7000 e kesältä. Ja kannattaa muistaa, että ilta-, viikonloppu- jne.töistä ei kerry loma-ajan palkkaa samalla tavalla kuin palkkaa.
Niin? Ja mikä tässä on ongelma?
Eikö opiskelijan muka ole mahdollista tienata 2500 e / kk?
Se kertaa 3,5 kk = 7000 e nettona / kesä, jos veroprosentti on jotain 0-10.Opiskelijana tienaan ympäri vuoden noin 3800 e/kk (harjoittelijalle maksettava palkka), joten minulta tuo 2500 e/kk onnistuisi, mutta suurin osa opiskelijoista saa edelleen kuukausipalkkaa, joka on alle 2000 e/kk. Ainakin jos uskomme opiskelijajärjestöjen tilastoja.
Tämä selvä. Olet opiskelija ja tienaat 3800 e/kk, mutta et usko, että opiskelijat voisivat tienata 7000 e kesän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksamme opiskelijapojillemme molemmille 150e/kk ja puhelinlaskun ja netin. Ne kun tulee kätevästi samalla laskulla.
Jatkan. Kumpikaan ei ole nostanut, eikä aio nostaa opintolainaa, vaikka se olisi miten edullista ja sijoittamalla sen voisi saada kasvamaan.
Opintoraha 250 e+ 150 e meiltä kk + asumistuki = maksavat halvan opiskelijakämpän ja syövät kohtuullisesti. Netti ja puhelin liitetty siis meidän vanhempien laskulle, joten peruselämä on turvattu.
Kesätöistä kumpikin tienasi jotain 6-7 tuhatta, jonka turvin sitten elävät leveämmin talven.
Onpas hyväpalkkaista kesätyötä
Opiskelijat pystyvät helposti olemaan kesällä 3kk töissä, elleivät enemmänkin. Ja kun tulot on pienet, niin ei verojakaan juuri tarvitse maksella, toki eläkemaksut menee. Harvoin kesätöistäkään alle 2000€ maksetaan, joten kyllä varsinkin opintojen edetessä tuollaiseen 6-7 tuhannen nettoon kesätöillä pääsee. Niistähän maksetaan lomapalkka- ja lomarahatkin, kun kesällä niitä lomia ei pidetä.
Pitää tienata noin 2500 e/kk, jotta saa 7000 e kesältä. Ja kannattaa muistaa, että ilta-, viikonloppu- jne.töistä ei kerry loma-ajan palkkaa samalla tavalla kuin palkkaa.
Niin? Ja mikä tässä on ongelma?
Eikö opiskelijan muka ole mahdollista tienata 2500 e / kk?
Se kertaa 3,5 kk = 7000 e nettona / kesä, jos veroprosentti on jotain 0-10.Opiskelijana tienaan ympäri vuoden noin 3800 e/kk (harjoittelijalle maksettava palkka), joten minulta tuo 2500 e/kk onnistuisi, mutta suurin osa opiskelijoista saa edelleen kuukausipalkkaa, joka on alle 2000 e/kk. Ainakin jos uskomme opiskelijajärjestöjen tilastoja.
Tämä selvä. Olet opiskelija ja tienaat 3800 e/kk, mutta et usko, että opiskelijat voisivat tienata 7000 e kesän aikana.
Opiskelija voi tienata 2500 e/kk kesällä, opiskelijat eivät. Koska opiskelija on yksi, opiskelijat kaikki.
En antaisi kuin sen verran että perusmenojen jälkeen jää toimeentulotuen peruosan verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi elätätte aikuisia ihmisiä? Haloo.
Parempihan se on, että vanhemmat tukevat kuin että tarvitsisi esim toimeentulotukia hakea.
Vanhempani kustantavat minulle kalliin harrastuksen ja puhelinlaskun. Asumisen jne maksan itse. Järjestely toimii hyvin ja olen erittäin kiitollinen koska harrastukseen ei olisi itselläni varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuemme paljon. Perintöä tulee jäämään satoja tuhansia per lapsi, jonka saavat sitten 50+ iässä jos eletään normiennusteiden mukaan.
Järkevämpää tuota jakaa jo nuorena. Voivat matkailla, käydä joskus paremmassa ravintolassakin. Kertyy sukuun sosiaalista pääomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempihan se on, että vanhemmat tukevat kuin että tarvitsisi esim toimeentulotukia hakea.
Odotan innolla sitä päivää kun tukia aletaan tarkastella koko suvun osalta. Kohta ollaan siinä pisteessä että sukulaiset elättää jos elättää mutta tukia ei tipu ennen kuin kellään suvusta ei ole varaa elättää.
Opiskelijoita on moneen lähtöön.
Lääketieteen opiskelijoita tuskin tarvitsee rahallisesti tukea, sen jälkeen kun kandiksi valmistuvat, jos näihin kandipalkkoihin on uskominen
https://www.essote.fi/wp-content/uploads/sites/2/2016/01/7750-ESPER_ESI…
Lääkäreille tarjotaan huippupalkkaa Kemissä – päivystävistä lääkäreistä ja erikoisalojen hoitajista pulaa
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006074395.html
Itse aikoinaan sain opintotuen ja asumistuen, jotka silloin olivat 450€/kk. Lisäksi vanhempani antoivat kuukausirahaa 100€/kk. Tulot siis 550€/kk. Ei tuolla leveästi elänyt, mutta selvisi. Otin opintolainaa aina toisinaan, tuolloin se oli 300€/kk. Kesäisin tienasin 3000-5000 euroa, jotka säästin. Vanhemmat ostivat aina toisinaan kassillisen ruokaa tai täyttivät bensatankin. Mitään laskuja en koskaan heillä maksattanut,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi iso summa. Omat vanhemmat tukevat maksamalla puhelinlaskun ja netin, sekä laittavat tilille satunnaisesti 50-100e. Äiti saattaa myös pyytää mukaan ostoksille ja maksaa jotain vaatteita tms, mutta todellakaan en näitä asioita oleta tai varsinkaan vaadi. Koen että saan aika hyvin tukea vanhemmilta.
Tuo on varmasti se tavallinen kuvio. Mutta sitte pitää pystyä itse tekemään niitä töitä opintojen rinnalla. /ap
Miten teidän tyttö ei pysty, kun valtava enemmistö opiskelijoista siihen kykenee?
Kun kuitenkin "sattuu" noita ravintolasyömisiäkin noin usein.
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksetaan kaikki kulut eli asuminen ilmaista, siihen saavat asumistukea Kelasta noin 400 e ja lisäksi opintotuki ja laina eli noin 1000 e/kk tukee yhteiskunta. Tämä kertaa kolme.
Oikein kiva tukea teidän kermap*rsepentuja mun verorahoilla. Oikein kiva.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli opiskeluaikana käytössä isäni auto - itse maksoin bensat, mutta isäni maksoi kaiken muun. Töissä kävin kesät, muutaman tonnin sai silloin aina töistä rahaa ja niiden avulla sitten elettiin taas vuosi eteenpäin. Sain asumistukea, jolla maksoin asuntolan vuokran. Asuin siis opiskelija-asuntolassa, josta maksoin vuokraa n. 250e/kk. Sen lisäksi en siis ole joutunut maksamaan sähkö-, vesi-, netti- tai kotivakuutuslaskuja, mitä jotkut tietysti opiskeluaikana joutuvat. Muistan, että olen saanut isältäni mm. 4 000 € yksi vuosi. Lisäksi joskus isä itse tarjosi silloin tällöin muutamia satasia rahaa. Mitään varsinaista kuukausirahaa en ole saanut. Muistan, että vanhempani mm. sanoivat, että minun ei tarvitse nostaa opintolainaa, että voin kyllä sanoa jos tarvitsen rahaa ja he auttavat. Arvostin tätä paljon, ei se mikään itsestäänselvyys ole, että vanhemmat tukevat.
Ei todellakaan ole, koska opiskeluaikana tienasin enemmän kuin vanhempani, ja avustin heitä rahallisesti.
Miksei ap:n tytär ota opintolainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija ei saa toimeentulotukea ellei ole nostanut kaikkea opintolainaa. Eihän näillä mummoilla olisi mitään ongelmaa antaa lapsen elää toimeentulotuella opiskeluaikana jos se vaan olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksetaan kaikki kulut eli asuminen ilmaista, siihen saavat asumistukea Kelasta noin 400 e ja lisäksi opintotuki ja laina eli noin 1000 e/kk tukee yhteiskunta. Tämä kertaa kolme.
Oikein kiva tukea teidän kermap*rsepentuja mun verorahoilla. Oikein kiva.
Työmotivaatio varmaan nousee?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei vanhemmat kustantaneet mitään.
t. Opiskelija 2012-2016 ja 2019-2021
Minua ei myöskään vanhemmat tukeneet. Elin opintolainalla ja kesän töitä tekemällä. Opintotukea-tai asumistukea ei saanut tuolloin. Opiskelin 1975-1979. Oman lapseni aloittaessa opiskelun, tuin häntä taloudellisesti.
Meillä myös tuetaan, käytännössä maksetaan bensat kodin-opiskelukaupungin välillä. Lisäksi maksetaan puhelinlaskut, annetaan kuukausittain rahaa ehkä muutama kymmenen euroa ja käydään ostamassa vähän perusruokatarvikkeita hänelle. Tämän lisäksi voidaan tarvittaessa käydä yhdessä ostoksilla, esim. ostaa vaatteita, kuten tänä talvena talvitakki.
Tarkoituksena meillä että tyttö voi keskittyä opiskeluun, itse tyttö tienaa ehkä 100eur kuussa. Mutta tuntuu olevan kyllä kiitollinen saamastaan tuesta, eikä koskaan pyydä mitään. Lisäksi sanoo aina että hänellä on rahaa, eikä tarvitse antaa.
Lisäksi tuemme myös opiskelevaa poikaamme aika samalla logiikalla. Rahaa annetaan reilu 100eur kuussa, mutta bensat ja kaiken ruoan maksaa itse. Puhelinlasku me maksetaan ja ostettaisiin tarvittaessa vaatteita yms tarpeellista, mutta ei ole tarvinnut vielä ostaa mitään.
Poika ei myöskään koskaan pyydä rahaa, vaikka hänellä on selvästi välillä rahat vähissä. Ottaa rahat silloin mielellään vastaan, mutta aina nöyrällä asenteella.
Ei oikeastaan olla sen ihmeemmin paasattu/pidetty luentoa rahan käytöstä heille, ei myöskään nuorempana. Tottakai opastettu miettimällä mihin rahaa kannattaa käyttää ja mikä on järkevä hinta maksaa mitäkin. Ovat saaneet rahaa kun ovat tarvinneet, varsinaista viikkorahaa ei olla maksettu. Jotenkin tuntuvat aika itsestään oppineet tuon asenteen, että yrittävät pärjätä omillaan niin paljon kuin vain pystyvät, vaikka ollaan luvattu maksaa elämää opintojen ajan.
Lapsi arvostaa varmasti suuresti rahallista tukea (tai ainakin vanhempana, kun oma palkka alkaa juosta ja tulee kaikki kustantaa itse ja ymmärtää, että teillä vanhemmilla on varmasti ollut omatkin memot). Muistakaa huolehtia siitä, ettei lapsen tukeminen rasita liikaa omaa taloutta.
Itse en saanut säännöllistä tukea vanhemmilta. Ainoastaan silloin uskalsin pyytää rahaa kun tuli ylimääräinen meno (esim. lääkeostos). Nostin opintolainaa, tein keikkatyötä. Varmasti olisivat tukeneet enemmänkin mutta minulle oli kunnia-asia pärjätä omillani. Jälkiviisaana olisin vielä korkeakouluopintojen ajaksi jäänyt vanhempien luo lihapatojen ääreen (opintotuen olisi voinut käyttää vaikka sijoituksiin) mutta toisaalta sain arvokasta työkokemusta. Parturissa eikä ulkona syömässä en kyllä käynyt koko 3 vuoden aikana.
Mun isä osti sijoitusasunnon mun opiskelupaikkakunnalta ja mä sain asua siinä opiskeluvuodet vastikkeen hintaan eli parilla satasella. Tietokoneen sain ja joskus vähän rahaa esim. junamatkoihin. Muuten kävin töissä ja kustansin menoni. Asumistukea sain vastikkeeseen ja opintorahan.
Hyvä diili sikäli, että isä myi asunnon isolla voitolla muutamien vuosien päästä, kun olin jo muuttanut pois. Näin ei oikeastaan hävinnyt auttamisessani ollenkaan mitään.
Arvostin apua kyllä suuresti.
Me maksoimme kaikki opiskelijan kulut siihen asti kunnes muutti poikakaverin kanssa yhteen asumaan. Silloin tuumattiin, että jos kokee olevansa tarpeeksi aikuinen vakituiseen parisuhteeseen, on tarpeeksi aikuinen maksamaan itse kulunsa. Se poikakaveri lähti kävelemään heti kun sai kuulla, että pitäisi osallistua vuokrakuluihin.