Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla ja puolisollasi eri elintaso?

Vierailija
14.02.2021 |

Luin Me naisista jutun, jossa naiset kertoivat elävänsä köyhemmin kuin puolisonsa, vaikka elävät perheenä. Onko tämä oikeasti tavallista?

Jos teillä on raha-asiat noin, miten kauan olette eläneet yhdessä, oletteko naimisissa ja onko teillä lapsia?

Itse olen elänyt puolisoni kanssa 20 vuotta, hän on koko ajan tienannut 2-3 kertaa minun kuukausituloni. Meillä on aina laskettu tulot yhteen ja eletty yhteisten tulojen mukaista elintasoa. 2 lasta.

Kommentit (1158)

Vierailija
761/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te joilla on tiukasti omat rahat ja kulut maksetaan pennilleen 50/50, koskaan kokeneet esim sitä että toinen jää yllättäen työttömäksi? Toinen sairastuu ja tulee työkyvyttömäksi? Lapsi sairastuu ja toimen jää omaishoitajiksi?

Mutä silloin tapahtuu? Se jolla on ollut huono tuuri käyttää ensin säästönsä ja ottaa sitten velkaa että pystyy maksamaan osuutensa?

Entäs jos toinen puolisoista saa siirron ulkomaille, mutta puolisolla ei ole siellä työlupaa tai arjen pyöritys on muuten niin monimutkaista ettei puoliso voi mennä töihin? Entäs sitten kun palataan kotimaahan ja puolison urassa on yhtäkkiä monen vuoden aukko?

Sekin mietityttää kuka maksaa esimerkiksi tarjoilut silloin kun tulee vieraita tai järjestetään esim lapsen valmistujaiset?

Pakko sanoa että tätä ketjua lukiessa ei ihmetytä miksi monet parisuhteet ovat onnettomia ja perheet rikkinäisiä. Piheys on vastenmielistä ja kuvastaa yleensä hengen piheyttä.

N49 jolla on omat rahat mutta yhteinen talous.

Vierailija
762/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monella on yhteiset rahat. Meillä on vain yhteinen kotitalous. Minä tienaan huomattavasti enemmän kuin mieheni ja maksan kotitalouskuluja enemmän. Mutta sitten saatan ostaa itselleni vaikka kalliin jakkupuvun, johon miehelläni tuskin olisi varaa. En minä hänen pukuhankintoihinsa silti osallistu. Meillä on siis eri elintasot, koska olen varakkaampi. Tuloihin suhteutettuna maksamme vain kodin ja lapset.

Entä ruoka? Onko teillä erilliset ruoat jääkaapissa? Sinulle avokadoja ja miehellesi nuudeleita? Entä jos lähdette lomamatkalle? Menettekö sinne minne miehellä on varaa maksaa 50% matkasta, vai sinne minne oikeasti haluatte? Entä jos miehen auto hajoaa ja hänellä ei ole varaa korjauttaa sitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on eri asia jos on naimisissa ja lapsia. Tässä jutussa opiskelija valitti, kun puoliso oli ostanut stereot. Lapsellista. Voihan opiskelija itsekin mennä töihin tai pyytää vanhemmiltaan avustusta.

Vierailija
764/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 vuotta naimisissa enkä ole koskaan tehnyt päivääkään töitä, mieheni on pankinkortin minulle sitä varten antanut ja kyllä minä olen sillä ihan hyvin pärjännyt. 

en ymmärrä miksi suomessa ylinpäätään naiset tekevät edes töitä kun voi toisten varoilla pärjätä ihan hyvin.se että liikaa tuhlaa on ihan hölynpölyä.

Vierailija
765/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monella on yhteiset rahat. Meillä on vain yhteinen kotitalous. Minä tienaan huomattavasti enemmän kuin mieheni ja maksan kotitalouskuluja enemmän. Mutta sitten saatan ostaa itselleni vaikka kalliin jakkupuvun, johon miehelläni tuskin olisi varaa. En minä hänen pukuhankintoihinsa silti osallistu. Meillä on siis eri elintasot, koska olen varakkaampi. Tuloihin suhteutettuna maksamme vain kodin ja lapset.

Entä ruoka? Onko teillä erilliset ruoat jääkaapissa? Sinulle avokadoja ja miehellesi nuudeleita? Entä jos lähdette lomamatkalle? Menettekö sinne minne miehellä on varaa maksaa 50% matkasta, vai sinne minne oikeasti haluatte? Entä jos miehen auto hajoaa ja hänellä ei ole varaa korjauttaa sitä?

Jääköön tienvarteen, mitäs ei opiskellut itselleen paremmin palkattua ammattia.

Vierailija
766/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ongelmaa niin kauan kun mies maksaa ja nainen loisii. toisinpäin ei onnistuisi

Ei pidä paikkaansa.

Ansaitsen muutamia satoja euroja enemmän kuin mieheni.

Maksan talomme lainakulut ja mieheni vaateostokset ja ruokalaskut ym. ym.

Vierailija
767/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on se, että Suomessa on aviopareillakin omaisuuden erillisyyden periaate. Toki on puolison elatusvelvollisuus, jos on kotiloikoilijan hankkinut tasa-arvoisen, kouluttautuneen ja työssä käyvän sijaan. Vasta kuoleman ja avioeron koittaessa voi päästä virallisesti toisen omaisuuteen käsiksi, jos se hölmö varakkaampi ei ole tehnyt avioehtoa. Miksi avioehto, jos voi elää avoliitossakin. Lasten menot ym yhteiset menot jaetaan tasapuolisesti.

Vierailija
768/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on se, että Suomessa on aviopareillakin omaisuuden erillisyyden periaate. Toki on puolison elatusvelvollisuus, jos on kotiloikoilijan hankkinut tasa-arvoisen, kouluttautuneen ja työssä käyvän sijaan. Vasta kuoleman ja avioeron koittaessa voi päästä virallisesti toisen omaisuuteen käsiksi, jos se hölmö varakkaampi ei ole tehnyt avioehtoa. Miksi avioehto, jos voi elää avoliitossakin. Lasten menot ym yhteiset menot jaetaan tasapuolisesti.

Ihanaa että joillakin elämä menee just niinkuin on itse suunnitellut eikä esimerkiksi työttömyys, sairastuminen tai konkurssi kosketa ikinä.

Vierailija
769/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ongelmaa niin kauan kun mies maksaa ja nainen loisii. toisinpäin ei onnistuisi

Ei pidä paikkaansa.

Meillä ei kyllä loisi kukaan, se joka on kotona hoitaa arjen ruokahuollon, lasten harrastukset ja kodin muutenkin.

Joskus se olen ollut minä, joskus mies. Tällä hetkellä mies.

Vierailija
770/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa.

Meillä ei kyllä loisi kukaan, se joka on kotona hoitaa arjen ruokahuollon, lasten harrastukset ja kodin muutenkin.

Joskus se olen ollut minä, joskus mies. Tällä hetkellä mies.

huomenna mies tänään nainen,ken ties joka huomenna taas onnistuu nii ken ties, ruokalaskuja vaateostoja,minä tänään huolenpidän. saan minäkin 3000e kk mutta minä en törsää

Vierailija
771/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Ymmärrän täysin! Tässä keskustelussa lähtökohtainen oletus on, että kummatkin tekevät perheen eteen yhtä paljon töitä.

Myös minun mieheni on valinnut vapaaehtoisen downshiftaamisen. Itse paiskin töitä hikihatussa ja katson, kun mies makaa sohvalla. Mielestäni on ihan reilua, että käytän rahaa itseeni enemmän.

Vierailija
772/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienataan saman verran, mutta itselläni on omaisuutta enemmän. Yhteinen talous meillä ja talot, ym on yhteistä, mökkiä ym yhdessä. Ei ongelmia raha-asioissa. Yhdessä todella pitkääääääääääään ja rakkautta.

Vierailija
773/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katson ruuan osaksi kotitaloutta ja koko perhe syö samat avokadot. Meidän taloustililtä maksetaan kuluja ml. ruuat ja minä vain maksan sinne tilille enemmän. Lomamatkalle mennään minne halutaan. Esim. yhteiset häämme maksoin pääosin minä.

Lähinnä olisi epärehellistä väittää etteikö eroja silti olisi. Saatan mennä ystäväni kanssa kalliiseen ravintolaan kun hän taas ystävinensä juo olutta kotisaunassamme. Ostan merkkivaatteita, mitä hän ei osta itselleen. Vihkisormukseni on kalliimpi.

Eipä tästä ole koskaan mitään kärhämää ollut. Tulkitsen, että ollaan molemmat tyytyväisiä :)

Vierailija
774/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katson ruuan osaksi kotitaloutta ja koko perhe syö samat avokadot. Meidän taloustililtä maksetaan kuluja ml. ruuat ja minä vain maksan sinne tilille enemmän. Lomamatkalle mennään minne halutaan. Esim. yhteiset häämme maksoin pääosin minä.

Lähinnä olisi epärehellistä väittää etteikö eroja silti olisi. Saatan mennä ystäväni kanssa kalliiseen ravintolaan kun hän taas ystävinensä juo olutta kotisaunassamme. Ostan merkkivaatteita, mitä hän ei osta itselleen. Vihkisormukseni on kalliimpi.

Eipä tästä ole koskaan mitään kärhämää ollut. Tulkitsen, että ollaan molemmat tyytyväisiä :)

Siis ostitko itse itsellesi vihkisormuksen?

Vierailija
775/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli näin. Miehen tulot moninkertaiset omiini nähden. Kaksi yhteistä lasta. Hän ei ollut “kiinnostunut antamaan minulle rahojaan”. Mitä enemmän hän tienasi, sitä itsekkäämmäksi hän tuli. Nyt olemme eronneet.

Miksi miehen olisi pitänyt antaa rahansa sinulle, jos oli katto pään päällä ja ruokaa?

Hänen käsityksensä oli, että on minun ja lasten rahat ja hänen rahansa. Odotin hänen osallistuvan yhteisiin ja lasten menoihin suhteessa enemmän, koska tulot olivat niin paljon paremmat. Tämän hän koki rahojen antamiseksi minulle. Ikinä en itselleni mutään pyytänyt.

No, perhekäsityksemme oli kovin erilainen. Nyt hän saa tulla yksin onnelliseksi rahoineen.

Vastaavassa tilanteessa mun veli ryhtyi tekemään osa-aikaista työtä, tulot putosi samoiksi kuin mitä vaimollaan oli, mutta vapaata oli paljon enemmän. Hänelläkin vaimo oli olettanut, että mies maksaa ison osan perheen menoista, mutta niin ei käynyt eikä veli suostunut siihen, että hän käyttää vapaa-aikansa kotitöihin vain siksi, että sitä aikaa oli enemmän kuin vaimolla. Erohan siitä tuli ja mies palasi tekemään täyttä työpäivää ilman, että joku yritti hyötyä siitä työstä.

Aika uskomattoman munapäistä touhua joillakuilla sitten. Minulla ja vaimollani on ollut yhteinen käyttötili niin kauan kuin olemme naimisissa olleet eli jo 20 vuotta. Oli aikoja jolloin vaimon tulot olivat hyvin pienet, esim. kun hän hoiti lapsia kotona ja opiskeli. Hän kuitenkin hoiti perheen raha-asiat, hankki ruoat, lapsille vaatteet ja varusteet, minä hoidin ainoastaan tienaamisen. Minulle on aina ollut täysin selvää, että elätän vaimoni ja neljä lastamme vaikka yksin silloin kun ja jos hänellä ei ole tuloja. Nyt hänkin on vakituisesti työssä eikä palkkammekaan suuresti eroa, joten rahaa on käytössä enemmän eikä enää tarvitse kaikkea niin tarkasti laskea ja tinkiä omista mielihaluista perheen vuoksi.

Meidän perheessä rahat ovat kuitenkin yhtä yhteisiä edelleen, ja kaikista isommista hankinnoista päätetään yhdessä. En pysty edes ymmärtämään muunlaista järjestelyä, enkä käsittämään miksikään vääryydeksi että ”vaimo hyötyy tekemästäni työstä” kun samassa taloudessa kuitenkin eletään.

Vierailija
776/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jääköön tienvarteen, mitäs ei opiskellut itselleen paremmin palkattua ammattia.

Nykypäivänä kun työttömyyttä on paljon, on aika hurjaa todeta että mitäs ei opiskellut paremmin palkattua ammattia.

Vierailija
777/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlekin sen tietää.

Kun kirjoittaa: "miten löytää r"

Google ehdottaa:

1. Miten löytää rakkaus

2. Miten löytää rikas mies (vasta toisena!!!)

Rikasta naista ei etsitä googlella ollenkaan?

Joo, kyllä miesten google-historiasta avautuu varmaan paljon jalommat hakukohteet.

Olet ymmärtänyt väärin. Kyse on siitä mitä Google ehdottaa ja mitä sillä löytyy:

https://www.vauva.fi/keskustelu/1753009/ketju/mista_loytaa_oikeasti_rik…

Vierailija
778/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin. Halusin tietyn (ja hintavan) sormuksen, joten toki sen maksoin. Mies maksoi oman korunsa, jossa ei ole kiviä ja se oli edullisempi.

Miksiköhän saan alapeukkuja? Olenko mielestänne jotenkin epäreilu vai mikä tuossa kirjoituksessa tai itse tilanteessa mättää?

Vierailija
779/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlekin sen tietää.

Kun kirjoittaa: "miten löytää r"

Google ehdottaa:

1. Miten löytää rakkaus

2. Miten löytää rikas mies (vasta toisena!!!)

Rikasta naista ei etsitä googlella ollenkaan?

Miehet ovat kiinnostuneempia raudan löytämisestä minecraftissa

Vierailija
780/1158 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin. Halusin tietyn (ja hintavan) sormuksen, joten toki sen maksoin. Mies maksoi oman korunsa, jossa ei ole kiviä ja se oli edullisempi.

Miksiköhän saan alapeukkuja? Olenko mielestänne jotenkin epäreilu vai mikä tuossa kirjoituksessa tai itse tilanteessa mättää?

Mä olen aina ajatellut että puolisot ostavat toisilleen ne sormukset, eikö vihkikaavakon mene jotenkin niin että siitä annan sinulle merkiksi tämän sormuksen.

Eli sut on vähän niinkuin vihitty itsesi kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi