Onko sinulla ja puolisollasi eri elintaso?
Luin Me naisista jutun, jossa naiset kertoivat elävänsä köyhemmin kuin puolisonsa, vaikka elävät perheenä. Onko tämä oikeasti tavallista?
Jos teillä on raha-asiat noin, miten kauan olette eläneet yhdessä, oletteko naimisissa ja onko teillä lapsia?
Itse olen elänyt puolisoni kanssa 20 vuotta, hän on koko ajan tienannut 2-3 kertaa minun kuukausituloni. Meillä on aina laskettu tulot yhteen ja eletty yhteisten tulojen mukaista elintasoa. 2 lasta.
Kommentit (1158)
Meillä varakkaampi elää köyhemmän elintasoa arjessa, ts en suostu ostamaan 800 000 taloa josta mies jankkaa....nyt meillä on vaatimon 400 000 rivari joka pian velaton. Mun palkalla ei pärjättäisi jos velkaa olisi noin paljon ja jotain tapahtuisi miehelle (kuolema, työttömyys), eli mielenrauhan vuoksi elämme näin. Lomat vietetään varakkaamman mukaan, mulla ei olisi varaa business luokan lentoihin , eikä mies laita mua ja lapsia turistiluokkaan yksin :D
Eli ei ole tavallaan eri elintasoa...
Meillä minä tienaan n. 1000e/kk josta maksan kaikki edellisestä liitosta olevan poikani menot, ja tasan puolet kaikista asumiskustannuksista, vakuutuksista, ja ruuasta ym. Avomieheni tienaa n. 3000e/kk. Kun maksan laskut, ja ruokakulut, minulle jää n. 50e/kk rahaa. En tiedä onko tämä oikein tai väärin,mutta näillä on mentävä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä tienaan n. 1000e/kk josta maksan kaikki edellisestä liitosta olevan poikani menot, ja tasan puolet kaikista asumiskustannuksista, vakuutuksista, ja ruuasta ym. Avomieheni tienaa n. 3000e/kk. Kun maksan laskut, ja ruokakulut, minulle jää n. 50e/kk rahaa. En tiedä onko tämä oikein tai väärin,mutta näillä on mentävä.
Tietenkin maksat oman jälkeläisesi elatuksen ja kuluistakin puolet, jos siihen kykenet. Eihän tuossa ole mikään väärin. Se, että sinulle ei jää pakollisten maksujen jälkeen tuon enempää käyttörahaa, ei ole avopuolisosi ongelma. Se, mitä sinulle jää, on käytettävissä haluamiisi asioihin. Jos se ei tunnu riittävältä, voi yrittää kasvattaa tulojaan esimerkiksi vaihtamalla työpaikkaa ja hankkimalla muita lisätuloja, tai vain elää niiden nykyisten tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä varakkaampi elää köyhemmän elintasoa arjessa, ts en suostu ostamaan 800 000 taloa josta mies jankkaa....nyt meillä on vaatimon 400 000 rivari joka pian velaton. Mun palkalla ei pärjättäisi jos velkaa olisi noin paljon ja jotain tapahtuisi miehelle (kuolema, työttömyys), eli mielenrauhan vuoksi elämme näin. Lomat vietetään varakkaamman mukaan, mulla ei olisi varaa business luokan lentoihin , eikä mies laita mua ja lapsia turistiluokkaan yksin :D
Eli ei ole tavallaan eri elintasoa...
Meillä sama. Varmistan omaa selustaani, enkä suostu niihin lainoihin, joita mies haluaisi.
Ja asun viiden tähden hotelleissa koska mies.
Kuukausituloni on 860e. Olen kääntäjä. Saan jatkuvasti laittaa vaimolleni viestiä että pistä käyttötilille rahaa. Tässä kuussa on laittanut jo 1000e.
Yhteinen tili olisi kätevämpi varmasti molemmille.
Vaimoni tienaa viitisen tonnia nettona kuussa.
Minä taas olen maksanut koko avioliittomme ajan kaikki perheen menot. Ruoan, asumisen, autot, kesämökin, vakuutukset jne. Kotityöt on jaettu tarkalleen tasan.
Vaimo on saanut sijoittaa koko palkkansa itseensä. Lisäksi saanut säästöön mojovan pesämunan.
Meillä on ollut aina sama elintaso. Yhdessähän sitä elämää sen rakkaan kanssa eletään ja elämästä nautitaan. Meillä ei ole ollut koskaan merkitystä sillä, kumpi on ansainnut enemmän. Vaimoni tienaa yli kaksi kertaa sen (n. 190t/v) mitä minä ansaitsen (n. 88t/v) Rahasta ei olla riidelty ikinä, 21 vuotta ollaan oltu yhdessä, yksi lapsi. Kaikki tulot menevät yhteisille tileille ja sijoituksiin. Kaikki omistetaan yhdessä ja elellään tavallista elämää. Tyhjästä yhdessä aloitettiin, joten kaikki on ja on ollut yhteistä ja hyvä niin. Itselleni olisi vaikea kuvitella pitkää parisuhdetta ja yhteiselämää sellaisen ihmisen kanssa, joka mustasukkaisesti pitää kiinni omista euroistaan ja elää toisenlaista elämää parisuhteessa kuin itse elän. Ja varsinkin silloin, jos lähtökohdat suhteen alussa ovat olleet tasavertaiset ja samat (eli meidän tapauksessa persaukisia molemmat :))
Huvittaa nää vastaukset. Aloitusviestikin saanut julmetun määrän yläpeukkuja. Mammat huolestuu, jos oma mieskin laittaisi rahahanat kiinni!
Meillä on omat rahat, mutta yhteinen talous ja sama elintaso.
Asuntolaina, yhtiövastike ja laskut menee suoraveloituksena ja on jaettu suunnilleen puoliksi, mutta enemmän tienaava (tällä hetkellä minä) maksaa enemmän.
Ruuat maksaa se joka sattuu käymään kaupassa. Lasten kulut, lomamatkat yms kuka milloinkin, usein niin että toinen maksaa lennot ja toinen majoituksen ja auton vuokran.
Ei tasata koskaan tilejä eikä lasketa pennejä, hyvin ollaan pärjätty jo 20 vuotta eikä ikinä riidellä rahasta.
Kummallakin omat säästöt ja sijoitukset. Omilla rahoillaan saa tehdä mutä lystää, ilman etä toisella on siihen sanomista.
N45
Meillä on eri elintaso. Mieheni ansaitsee paremmin, mutta elintasoni on korkeampi, koska olen säästäväinen ja sijoitan. Ei vaikeaa.
Minä olen tienannut suurimmalta osin saman verran mitä puoliso, välillä sitten enemmän ja välillä vähemmän. Tällä hetkellä minun tulot on paljon miehen tuloja pienemmät, joten minä määrään, mihin meillä rahoja laitetaan, koska maksan niistä puolet. Pienemmät yhteiset menot tarkoittaa miehelle pelkkää säästöä.
Sen lisäksi teen meillä lähes kaikki kotityöt yksin ja se on minusta epäreilua. Miehen mielestä hänen ei tarvitse tehdä mitään, koska hän käy töissä. En viitsi aiheesta jatkuvasti nalkuttaa, joten olen vaan kylmästi vähentänyt hommia. Teen vain niitä, joista on minulle iloa ja hyötyä, mies voi tehdä loput, jos haluaa.
En ole ikinä tykännyt yhteisistä rahoista, koska omat rahat on minulle niin tärkeitä. Isä kyttäsi aikoinaan kaikkien rahan käyttöä, joten olen tullut sille yliherkäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ongelmaa niin kauan kun mies maksaa ja nainen loisii. toisinpäin ei onnistuisi
Noo, ei pidä yleistää. Kyllä meillä minä olen elättänyt koko perheen, kun miehellä on ollut paljon työttömyys jaksoja. Mies taas oli vastuussa enemmän, kun minä olin vauvalomalla.
Kyllä luulen, että naiset elättää paljonkin perheitä ja yksinhuoltajat vastaa lähes yksin lasten elatuksesta ja nämä yh on yleensä naisia.
Enkä ymmärrä, miten tänne AV:lle vastaavat naiset on kaikki onnistuneet saamaan noin hyvä palkkaisia miehiä, että mies tienaa montakertaa enemmän.
Meillä molemmilla suunnilleen sama palkka ja aina välillä siis vain toinen ollut töissä ja elättämnyt sen toisenkin.
Ja toisaalta, naisille ei makseta juurikaan palkkaa ja miehet saa hanttihommistakin parempaa palkkaa, kun korkealle koulutettu nainen.
Naisten töistä ei makseta, eikä niitä arvosteta. Tämän asian ovat viisaat miehet joskus aikoinaan päättäneet .
Vastasit itse omaan kysymykseesi tuossa tekstissä. Ihmettelit, miten AV:lle vastaavat naiset on onnistuneet saamaan noin hyväpalkkaisia miehiä (hauska ilmaisu muuten, ihan niin kuin naiset vain metsästäisivät rikkaita miehiä. No joo, ehkä jotkut, mutta aika harvinaista). Sitten totesit että miehet saa hanttihommista parempaa palkkaa kuin korkeammalle koulutetut naiset. Ehkä tässä se syy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ongelmaa niin kauan kun mies maksaa ja nainen loisii. toisinpäin ei onnistuisi
Noo, ei pidä yleistää. Kyllä meillä minä olen elättänyt koko perheen, kun miehellä on ollut paljon työttömyys jaksoja. Mies taas oli vastuussa enemmän, kun minä olin vauvalomalla.
Kyllä luulen, että naiset elättää paljonkin perheitä ja yksinhuoltajat vastaa lähes yksin lasten elatuksesta ja nämä yh on yleensä naisia.
Enkä ymmärrä, miten tänne AV:lle vastaavat naiset on kaikki onnistuneet saamaan noin hyvä palkkaisia miehiä, että mies tienaa montakertaa enemmän.
Meillä molemmilla suunnilleen sama palkka ja aina välillä siis vain toinen ollut töissä ja elättämnyt sen toisenkin.
Ja toisaalta, naisille ei makseta juurikaan palkkaa ja miehet saa hanttihommistakin parempaa palkkaa, kun korkealle koulutettu nainen.
Naisten töistä ei makseta, eikä niitä arvosteta. Tämän asian ovat viisaat miehet joskus aikoinaan päättäneet .
Vastasit itse omaan kysymykseesi tuossa tekstissä. Ihmettelit, miten AV:lle vastaavat naiset on onnistuneet saamaan noin hyväpalkkaisia miehiä (hauska ilmaisu muuten, ihan niin kuin naiset vain metsästäisivät rikkaita miehiä. No joo, ehkä jotkut, mutta aika harvinaista). Sitten totesit että miehet saa hanttihommista parempaa palkkaa kuin korkeammalle koulutetut naiset. Ehkä tässä se syy?
Toisaalta sitten kun katsellaan niitä hanttihommia tarkempaa ja palkkauksia esim ulkomaalaisen työvoiman käyttö, niin 3e tunti ei mielestäni ole hanttihommissa naisia parempaa palkkaa.
Miehet vaan tekee pidempää päivää ja kestävämpiä. Jos tienaa vaikka sen 6e tunti, niin pitää painaa lähes 12h. Sitten valitetaan kun ei osallistu kotona kotitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta työstä saadaan lähestulkoon sama palkka, kyllä se ero tulee naisten innosta vääntäytyä matalapalkka aloille. Ja koulutetuillakin naisilla jättäytyä miehen varjoon omalla uralla, keskittyä lapsiin ja työntää mies perheen ulkolaidalle vastaamaan elatuksesta.
Itse tienaan kolme kertaa vähemmän kuin vaimoni, mutta ei haittaa.
Voi laitttaa puhelimella viestiä että rahat on loppu ja kummasti on aina tilillä lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Naisten työt" ovat julkisella sektorilla. Niistä ei makseta koska te ette halua maksaa niistä.
Australiassa päivähoito maksaa 55-120€ päivässä. Laita rahaa tiskiin niin eiköhän tarhatädillekin saada lisää liksaa.
Synnytys? 10 000€ yksityisellä. Saman voisi velottaa kaikilta niin kätilöille saataisiin leveämpi leipä.
Apulaisjärjestösihteerin liksalle en oikein keksi ratkaisua... varmaan jotain jäsenmaksuja vois nostaa tms... auttakaa te jotka tiedätte paremmin mitä suurin osa noista tekee?
Niin se ei vain voi toimia että maksetaan verorahoista naisten "työnteko"
Vierailija kirjoitti:
Väärin on jos rakastaa silloin tukee ja auttaa.tämä aviomies haluaa vain hengailla kanssasi.miksi tyydyt??!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on eri elintaso. Mieheni ansaitsee paremmin, mutta elintasoni on korkeampi, koska olen säästäväinen ja sijoitan. Ei vaikeaa.
Suurin osa tavoittelee juuri tuota.
On yhteiset rahat, ja sitten on sinun omat rahat.
Aika karmea takertuminen ja manipulointi paistaa, kun katsoo, miten täällä ”peukutusten” mukaan suhtaudutaan niihin, joilla rahatkin ei ole täydellisessä symbioosissa. Ihan käsittämätöntä, mutta ei toisaalta yllätä.
Itse en olisi ikinä suostunut yhteisiin rahoihin, mutta ilman sitäkin ollaan oltu onnellinen lapsiperhe 16 vuoden ajan. Jos on tarkka raha-asioissa ja toinen ei ole, yhteiselo ei käytännössä onnistu, jos on yhteiset rahat. En usko, että onnistuisi kahden tarkankaan tapauksessa, koska kummallakaan ei olisi tarvetta siihen, niin mitä järkeä? Kyllä itselle vaan väkisin tulee yhteisten rahojen vaatijoista mieleen siipeilijät, niin ei vaan toimisi.
Eli meillä ehdottomasti omat rahat ja tilit, mutta isoimmat pakolliset menot (asuminen, liikkuminen, ruoka ja päivittäistavara) tietysti jaetaan sovitusti. Periaatteessa menot pyritty jakamaan puoliksi, mutta vaimo välillä ollut kotona eri syistä, jolloin menot luonnollisesti ollut selvästi enemmän minun vastuulla. Satunnaisesti jonkun yllättävän ison menoerän olen maksanut vaimon puolesta, esim vaimon perintövero viimeisin esimerkki. Eli vaikka kummallakin on periaatteessa se oma talous, ei tietenkään toista pidä kyykyttää ja ymmärrettävistä syistä saa taloudellista apua mukisematta.
Jos ei niin pakolliset perheen menot (mökki, matkailu, arjen luksus) huomioidaan, maksan selvästi isomman osan menoista, mutta on minulla likimain tuplatulotkin vaimoon verrattuna. Ollaan nykyisin kuitenkin likimain keskitulon ääripäissä kummatkin, eli hyvin tullaan toimeen ja molemmille jää omaa rahaa, mutta mihinkään ökyilyyn ei olisi edes varaa.
Kiistaa tai närää raha-asioista on ollut tasan yhden lyhyen jakson aikana, kun tuloja oli yhteensä niin vähän, että ei oikein tahtonut riittää edes pakollisiin menoihin. Muuten ei kertaakaan ja vaikka maksan itse isomman osan kaikista menoista, se tuntuu täysin vapaaehtoiselta, enkä ole hetkeäkään tuntenut olevani hyväksikäytetty tai maksajan roolissa, vaikka olen meistä se selvästi pihimpi tapaus. Eläköön omat rahat ja omat tilit, mutta yhdessä etukäteen sovitut menot! Siipeilijää en katsoisi hetkeäkään, mutta vakka kantensa valitsee siinäkin tapauksessa.
Ja näin ajattelevat ovat enemmistönä naisia, jotka tienaavat perheessä vähemmän. Jos sattuu hyvin tienaava mies, jok haluaisi elää vähän säästeliäämmin, niin aina saa tapella, kun vaimo haluaa boho-tyyliä ja milloin mitäkin sisustusrojua, meikkejä ja vaatteita jne. Eli ostaa, vaikka ei tarvitse.