Olen 39 v. ja haluaisin nyt vihdoin lapsen luomusti
Ihan kiva elämä on miehen kanssa rakennettu mutta en halunnut / ehtinyt tehdä lapsia. Nyt haluaisin. Onnistuuko luomusti tämän vuoden puolella? Mitkä mahikset? En ole ottanut mistään selvää kun ei ole kiinnostanut. Mitä riskejä? Muita 40 v. ensisynnyttäjiä?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Mieti synnytyksen ja raskauden riskit. Myös vammaisen lapsen riski kasvaa äidin iän myötä. Kipu, tikit, piikit, repeämät, pihdit, imukuppi, vatsan aukaisu, komplikaatiot, verenvuoto, tulehdukset....
Sain lapset 40 v ja 43 v, noista luettelemistasi koettu vaan kipu (synnytin ns luomuna joten ei se kipu mitään tappavaa ollut, pärjäsin lääkkeettömillä apukeinoilla) ja tikit (joita tuli molemmista muutama nirhaumiin). Jälkivuoto normaalia, ei mitään verenhukkaa.
Moikka ap! Sun elämä ja sun päätös lähteä kokeilemaan. Toivottavasti onnistut ja saat lapsen. Kukaan meistä ei tiedä kuulutko onnekkaiden joukkoon mutta anna mennä. Täällä yritetään näyttää sulle mitä sattuu tilastoja mutta ei ne voi sun kohtaloa tietää. Mä en saanut lapsia edes alle kolmikymppisenä mutta toivon parempaa onnea muille.
Minulla meni elämä ohi ilman sopivaa kumppania. Sellainen löytyi vasta hedelmällisyyden viime metreillä. Nyt ollaan hoidoissa. Pari vuotta näyttää miten käy.
Jännää että tämä aihe aiheuttaa näinkin voimakkaita purkauksia joiltain ihmisiltä.
Selvää on että raskautuminen vaikeutuu iän mukana, mutta tuntuu siltä että joidenkin mielestä yli 35 vuotiaiden ei edes kannattaisi ryhtyä yrittämään.
Antakaa ihmisten elää omaa elämäänsä, olkaa suvaitsevaisia. Se mikä toimii sinulla, ei välttämättä toimi jollain muulla, ja päinvastoin.
Sain kolmannen lapseni 43 vuotiaana. Raskaus, synnytys ja lapsen kasvatus ovat sujuneet ongelmitta. Näin minun kohdalla, tiedostan että olen onnekas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan kannatta yrittää. Tältä palstalta ei kauheasti kannata kysellä. Nimittäin tämä palsta on täynnä nuorena lapsen saaneita mammoja, jotka ei pohjimmiltaan halua että kukaan yli 30-vuotias saa lapsia, kun silloinhan ne on saaneet heidän mielestään kaiken eli pitkän nuoruuden ja vielä lapset. Se herättää nuorena lapsia saaneissa suurta kateutta ja he haluavat ettei yli 30-vuotias edes yritä, koska se olisi väärin heitä kohtaan, että joku saa sekä vapaan nuoruuden että lapset. Älä siis välitä niiden kommenteista ja jätä yrittämättä. Yrittämättä et ainakaan lasta saa, joten kokeilemaan vaan!
Olet ihan väärässä. Bailasin noin kymmenen vuotta ja sain lapset 30- ja 33-vuotiaana. Jälkeen päin ajateltuna AIVAN liian myöhään! Olisi ollut pari varteenotettavaa mahdollisuutta aiemminkin. Ehdottomasti hankkisin lapset nuorempana jos nyt voisin päättää.
"...ei pohjimmiltaan halua että kukaan yli 30-vuotias saa lapsia, kun silloinhan ne on saaneet heidän mielestään kaiken eli pitkän nuoruuden ja vielä lapset."
Mun korvaan aika katkeraa tekstiä nuoria, lapsia saaneita naisia kohtaan. Miksi? Mikä mättää? Ei kaikkien nuorten lapset ole vahinkoja, joita kadutaan. Olisihan nuorinakin lapsia saaneilla ollut mahdollisuus lykätä lasten tekoa, varsinkin naisilla. Helpompihan se on lykätä kuin kiirehtiä asiaa. Minä ainakin halusin lapsia nuorena ja uskomatonta kyllä siihen tuli myös jo nuorena (20-25v) mahdollisuus, mutta ihan ok olisi ollut myös odottaa sopivaa tilaisuutta pidempään jos ei sellaista olisi tullut vielä silloin. Eikä minulla ole kyllä mitään syytä olla kateellinen siitä, että joku eli lapsettomana minua pidempään. Olisihan se ollut aika helppoa olla tulematta raskaaksi nuorena jos olisin halunnut olla tulematta raskaaksi. :D ja elämä lapsia toivoneena ja lapsia saaneena naisena on siltä osin sitä mitä haluan 100%. Sori nyt, mutta ihmeellinen ajatus, että kaikki nuoret naiset haluaisivat olla lapsettomia koska joku toinen nain halusi olla. Ja noin äitinä se jos ajattelet menettäneesi vapautesi lasten myötä siten, ettet olisi voinut ilman katkeruutta saada lapsia yhtään nuorempana. Huhhuh....
Ja ihan tiedoksenne se, että jonkun mielestä lapset pitää tehdä 16-vuotiaana ja jonkun mielestä 15, ei tarkoita että aivan kaikki naiset, jotka saivat lapset alle 30, haluavat steriloida kaikki 30 täyttäneet. Joku on nyt vieraantunut oikeasta elämästä, av-paasto voisi tehdä ihan hyvää.
Täällä on paljon p**kanjauhantaa niin mutu-tuntumalla kuin joidenkin höpötutkimustenkin perusteella puolesta ja vastaan. Vain kokeilemalla selviää saako lapsia luomuna. Hedelmällisyys laskee kyllä kuin lehmänhäntä, mutta kukaan ei tiedä sitä lähtötasoa mistä se laskee (eli paljonko niitä kelvollisia munasoluja oli alkujaan ja paljonko niitä on jäljellä), koska toiset ei saa lapsia parikymppisenäkään ja toiset pukkaa lasta nelikymppisenä. Oma äitini sai minut 34-vuotiaana ja veljen 38-vuotiaana. Kuulemma minua yrittäessä tärppäsi samantien, mutta veljeä tekivät puolisentoista vuotta. Isäni on 4 vuotta äitiä vanhempi, että nuoria eivät kumpikaan olleet.
Itse tulin raskaaksi 30-vuotiaana kolmannesta yrityskierrosta (kaksi ekaa kiertoa ei edes touhuttu ovulaation aikaan, kun mies vielä aristeli), mutta oli kohdunulkoinen raskaus, joka keskeytyi omia aikojaan. Heti tämän jälkeen oli vain yksi kierto, jolloin ei yritetty (mutta ei käytetty ehkäisyäkään) ja sitten seuraavasta tärppäsi. Synnytin 31-vuotiaana. Lapsi syntyi imukupilla sydänäänten heikkenemisen takia ja imukupin takia tehtiin episiotomia, mutta mitään luonnollisia repeämiä, kohdunlaskeumia tai virtsankarkailua tai pidätysvaikeuksia ei tullut. Sitä epparia lukuun ottamatta paikat on ennallaan näin pari kuukautta synnytyksestä. Jos ei olisi vauvalla ollut hätä ja olisi saanut tulla omin voimin ulos, niin nirhaumilla olisin selvinnyt. Kivulias synnytys kyllä oli, koska käynnistettiin ja olin koko vajaan viiden tunnin ajan oksitosiinitipassa, mutta jos ei olisi tippaa ollut, ei varmaan olisi tarvinnut niin paljon kivunlievitystä. Ei voi tietää.
Toisenkin lapsen haluan, mielellään viimeistään 33-vuotiaana, niin ei tarvitse tuskastella yrityskiertojen kanssa, jos ei olekaan yhtä hyvä tuuri kuin ekalla kierroksella ja tärppää heti. Kuitenkin minulla on vielä epäsäännöllinen kuukautiskierto (tai oli ennen raskautta, nyt ei mitään hajua, kun eivät ole vielä alkaneet), mikä vaikeuttaa asioita entisestään.
Joka tapauksessa monet asiat vaikuttaa tuohon hedelmällisyyteen, mm. se onko tupakoija, onko mies tupakoija tai vetänyt viinaa kaksin käsin viimeiset 15 vuotta... Ei se ole aina vain naisesta, geeneistä saatikka siitä iästä kiinni.
Eikä ihme, että vanhemmuus on hukassa ja kaikenlaiset erityisyydet lisääntyneet.