Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttikö ketään muuta se eilinen Hesarin mielipidekirjoitus alle kolmivuotiaiden päivähoidosta?

Vierailija
07.08.2006 |

Mulla ylipäätänsä nousee karvat aina pystyyn, kun mies kirjoittaa tällaista, oli sitten kuinka terveydenhuollon maisteri. Jos hän itse on ollut vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla pitkiä aikoja, niin ok, mutta jos oli lapseton tai uhrautuvan/supervaimoäidin puoliso, niin kirjoitus oli lähinnä ärsyttävä.

En ylipäätänsä ymmärrä sitä, että jos lapset ovat päivähoidossa, niin muka kasvatusvastuu olisi siirretty päiväkodille. Mielestäni olen edelleen 100% kasvatusvastuussa, vaikka lapseni ovatkin hoidossa. Tarkkailen tilannetta ja puutun kyllä päiväkodissa tapahtuviin asioihin, jos tarvetta.

Ja kuinka moni kotona pitkään oleva äiti jaksaa olla hyväntuulinen, mukava ja hyvä kasvattaja 24 h /vuorokaudessa??

Itse ainakin olen paljon hyväntuulisempi ja kivempi äiti, nyt kun saan käydä töissäkin. Lapset jäävät hoitoon mielellään, tykkäävät hoitajistaan, mutta tulevat sieltä mielellään myös kotiin. Kotona ovat iltaisin iloisia ja hyväntuulisia. Kerrassaan ihania lapsia! Ja samaa viestiä tulee päiväkodista. Kyseessä siis kaksi alle kolmevuotiasta.

Ärsyttävää, kun yleistetään, että ainoastaan päihdeperheissä lasten paras (alle 3 v) on olla päiväkodissa. Meidän kokemusten perusteella eivät kaikki alle 3 v. suinkaan kärsi päiväkodissa... päinvastoin.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kotiäidit komppaavat kirjoitusta kovasti...

Jutussa vaan toiseltiin tuota " alle 3-vuotiaan paras on kotona" -mantraa perustelematta sitä ollenkaan. Ja mikä ihmeen vedenjakaja se 3 v.n ikä on? Yhdessä yössäkö lapsi sitten onkin taas valmis vaikka mihin?

Vierailija
62/70 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se heille hyväksi, siitä voidaan olla montaa mieltä. Eivätpä nuo meidän lapsukaiset ole kokeneet sopeutumisvaikeuksia ja niitä vaikeita aamujakin on ollut vain kahden käden sormilla laskettavissa.

Niin ja minäkin olen terveystieteiden maisteri (vastaava koulutus kuin Hesariin kirjoittaneella), enkä silti koe itseäni miksikään lastenhoidon asiantuntijaksi. Monikkoarki ja maalaisjärki ovat opettaneet minut äidiksi - välillä kovalla kädellä, välillä vähemmän kovalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hesarin kirjoittaja kenties valmistelemassa väitöskirjaa aiheesta, ja yrittää boostata tutkimustaan???

Kokeneen äidin tai kehityspsykologian/neurologian tutkijan suusta kommentti olisi uskottavampi. Mikä jäppinen siis oli oikein kyseessä?

Vierailija
64/70 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on tietysti voinut olla neuvolassa töissä ja on voinut opiskeluaikoinaan syventyä lasten hyvinvointiin, etc. Mutta ei näissä meidän opinnoissa taideta paljon päivähoitoasioita tutkia... En ainakaan ole kuullut sellaisesta.

-TtM eli kirjoittaja nro. 9-

Vierailija
65/70 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äitikin saa olla ihminen, eikä ne tädit siellä päiväkodissakaan mitään aurinkoja aamusta iltaan ole.

T: TYö- ja kotiäiti vuoronperään...

Vierailija
66/70 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että äidin raivokohtaukset vaurioittavat lasta ja lapsen ja äidin välistä suhdetta. Jos nämä raivokohtaukset jäävät pois esim. töissäkäynnin myötä, niin eikö se ole lapselle parempi? Äiti ei siis käyttäydy lapsen silmissä pelottavalla tavalla koskaan.

Vierailija
67/70 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikkunat vain helisee, kun äiti kiljuu ja mesoaa lapsilleen. Minä kotiäitinä suuresti ihmettelen moista käytöstä.

Vierailija
68/70 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä, miksi joku vetää siitä herneen nenää, sillä ei siinä mielestäni syytetty ketään henkilökohtaisesti. minä puollan tekstiä, vaikka lapseni näillä näkymin joutuu hoitoon alle 3-vuotiaana menemäänkin.

Vierailija
69/70 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella kummallista, että muut lapset ovat tarhassa. Hanakammin tarhaan viedään ns 0-maksuluokan lapset, jolilla molemmat vanhemmat ovat kotona. Ehkä se sitten on jonkinlaista lastensuojelua sekin.

Vierailija
70/70 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kotihoitoa tuetaan erinomaisesti (ainakin valtaosiin maita ajatellen) ja monessa ydinperheessä ON mahdollista hoitaa lapset kotona 3-vuotiaaksi, tuen turvin. Mutta jos vanhempi/vanhemmat hyppii seinälle, ei jaksa ulkoilla, huolehtia lasten tarpeista niin tottakai silloin lapsi sellaiseen hoitoon jossa jaksetaan!