Jättäisitko 3kk vauva yhdeksi yöksi mummolaan?
Häät olisi 600km päässä ja kutussa luki ei lapsia (nyt en halua spekuloida tätä asiaa, vaan ihan tätä yökylää) kuitenkin mieli tekisi mennä, mutta entäs toi vauva... mummo on kyllä hoitanut aina silloin tällöin ja aikaisella koneella tultas takas aamulla. Isosisko jäis kans mummolle.
Kommentit (76)
aina siellä on ollut äitejä vauvojensa kanssa, joten itsekin oletan, että tottakai melkein vastasyntynyttä ei kotiinkaan jätetä. Meidän ystäväpiirissä tai oikeastaan kenenkään tutun ei tarvitsisi edes miettiä moista, onko teillä tosiaan kaikilla mummoja, jotka suostuvat jo ihan pieniä vauvoja hoitamaan?
ja haluatteko oikeesti viedä vauvat meluisaan paikkaan, jossa bändi pauhaa biisejä ja jengi heiluu kännissä???
Ei tulisi kuuloonkaan.. vauva mukaan tai ei mentäisi häihin.
eikä yhdetkään ole vielä olleet lapsettomat, joten en edes osaa kuvitella, mitä tekisin ap:n tilanteessa. Keitä sellaisiin lapsettomiin häihin oikein kutsutaan, ei ainakaan sitten sukulaisia, koska olisi kai aika noloa jättää vaikka oman siskon tai veljen lapset pois häistä.
koska sydämeni olisi särkynyt ja lapsen mieli järkkynyt jne.
Toisen lapsen olisin jo voinut jättää yhdeksi yöksi ja lentänyt aamulla onnellisena takaisin.
omaani. Numeroa en muista, mutta joku epäili hoitoonjättävien olevan nuoria. No, tämä 6-viikkoisen hoitoon jättänyt äiti on kyllä jo nelikymppinen ja ihan ensimmäinen ja ainoa lapsi oli kyseessä. Ja olen kyllä osannut nauttia vauvastani, mutta minkäänlainen kotiinkäpertyminen ja symbioosissa eläminen ei vain ole mun juttuni. Reipas ja suloinen lapsi siitä vauvasta on kuitenkin kasvanut :-).
Mä olen elänyt vauvojeni kanssa iloisessa symbioosissa noin nelikuiseksi, jolloin aloin olla poissa pisimmillään pari tuntia. Käytännössä olen mennyt imetysvälien mukaan. Musta se vaan tuntuu luonnolliselta ja oikealta.
Parissa häissä olen ollut pari-kolmekuisen kanssa, ja silloin menin vauvan fiilisten mukaan. Esikoinen tuhisi tyytyväisenä kopassaan, sen kuin vaihdoin vaippoja ja imetin. Kuopus ei tykännyt hälystä, joten hänen kanssaan oltiin häissä hätäisesti kakkuun asti. Molemmat nämä olivat siis ns. aikuishäitä, mutta asiaa kysyttyäni kumpienkin häiden morsiuspari sanoivat, että tottakai otat vauvan mukaan.
Ap:n sijassa tekisin niin, että kysyisin morsiusparilta, että sopiiko vauva ottaa mukaan, koska en halua olla siitä erossa, ja sitten varaisin paikkakunnalta hotellihuoneen, johon voisin vauvan kanssa vetäytyä väsyn iskiessä tai juhlien käydessä liian aikuisiksi.
olet kotona vasta seuraavana iltapäivänä... Eli tulee yli vuorokauden poissaolo lapsesta. En ikinä pystyisi vastaavaan. Omani luota olin viikonlopun poissa kun lapsi 1,5-vuotias, se ei tuntunut vaikealta. Lapsi oli isänsä hoidettavana omassa kodissamme, joten ei tuntunut pahalta.
uskomattomia. Kaikki nämä en ikinä pystyis jne... Jos homma ei ole imetyksestä kiinni ja lapsella on hyvä, tuttu ja luotettava hoitaja, niin yhden vuorokauden poissaolo ei tee lapselle mitään, eikä sen pitäisi olla kenellekään aikuisellekaan ylivoimaisen vaikeaa...
eikös ennen puhuttu jostain lapsivuodeajasta vielä tuossa vaiheessa, ja onhan niitä kulttuureita, joissa äiti ja vauva todellakin viettää jotain symbioosivaihetta tuossa vaiheessa. Eikö se ole hyväksyttävää, että meitä on erilaisia. Onhan isompienkin lapsien kanssa niin, että joillekin ei tule edes mieleen lähteä lomamatkoille ilman lapsia, vaan perheloma on ainoa hyvä lomavaihtoehto ja sitten taas on niitä, jotka voivat olla monta viikkoa ilman lapsia jossain kaukomailla ja mainostavat täälläkin, että yhtään ei tullut ikävä.
että lapsen perusturvallisuus järkkyy, jos on noin pienenä noin pitkän ajan erossa ensisijaisesta hoitajastaan. Psykologit suosittelevat, että 1 tunti per ikä kuukausina on aika, jonka ensisijainen hoitaja voi olla poissa lapsensa luota. Toisin sanoen, vauva voi "unohtaa" äitinsä tuossa ajassa. Valitettavaa, mutta totta.
millä lailla ne psykologit on tällaisen todistaneet?
Ei kannata ajatella sitä että mitähän muut ajattelee, vaan sitä miltä itsestä tuntuu!! Aina riittä tuomitsijoita joka lähtöön, teki niin tai näin.
Lähinnä se on kiinni äidistä että pystyykö siihen ja suostuuko vauva juomaa pullosta. Vauvalle asialla ei ole merkitystä sillä eikös kaikissa tutkimuksissa sanota että vauva ei tuossa iässä osaa kaivata, tunnistaa kyllä äitinsä mutta ei osaa vielä ikävöidä ketään jos vain saa hellyyttä, ruokaa jne.
Mua kyllä huvittaa nämä vauva luulee että äiti on hylännyt jne... Taitavat äidit luulla vauvastaan ja itsestääkin vähän liikoja. Ymmärrän siinä vaiheessa kun lapsi ymmärtää ja kokee eroahdistusta niin silloin voi toki tuokin aika tuntua pitkältä ja ahditavalta.
En kyllä veisi itse lasta häihin jos kutsussa on niin toivottu. Kellä sitten on etuoikeus viedä lapsi sinne, missä kulkee "ikäraja"? Sitä paitsi, kirkossa varsinkin ne pienet vauvat pitävät suurinta mekkalaa, jos eivät satu nukkumaan . Itse olen ollut eräissäkin häissä joissa papin puhetta ei ole kuulunut ollenkaan kun joku vauvan on rääkynyt naama punaisena, ja vanhemmat eivät ole tajunneet lähteä pois siksi ajaksi. Todella ärsyttävää varsinkin hääparin kannalta.
Jos häät olisivat lähellä, voisin jättää vauvan juhlan ajaksi hoitoon, mutta tulisin aikaisin kotiin. Meneehän teiltä ainakin vuorokausi reissussa, kun matkaa sinne noin paljon.
asiasta oli ihan mielenkiintoinen kirjoitus Hesarissa (kuukausiliite) n. vuosi sitten. En muista otsikkoa mutta jutussa käsiteltiin vauvaperhetyöntekijöitä ja ns. "ongelmaäitejä", jotka eivät osaa olla vauvansa kanssa. Jos pienen vauvan kehitys ja kiintymyssuhteet kiinnostavat niin siinä oli aika tiukkaa asiaa.
Lapsipsykiatrin kanta asiaan oli ihan selvä: pieni vauva järkyttyy äidin poissaolosta eikä kestä kovin pitkiä aikoja ilman vaikutusta aivoihin. Mantelitumake aktiovoituu näissä tilanteissa ja saa aikaan kovaa stressiä. Aivoihin voi jäädä pysyviä muutoksia mikä saa ihmisen stressiherkäksi vielä aikuisiälläkin. Alle vuoden ikäiselle jo yhden päiväkotipäivän mittainen ero äidistä on liikaa, mutta tätä ei saa ääneen sanoa missään etteivät äidit syyllistyisi.
Missähän vaiheessan ne oireet sitten alkavat näkymään? Ja miten muissa maissa, joissa äitiysloma on vain muutaman kuukauden mittainen? Onko niissä sitten poikkeuksellisen häiriytyneitä ihmisiä.
Huoh, ja sillä maalaisjärjellä olisi toisinaan kyllä todellakin käyttöä...
kun ap sanoo niin monta kertaa ettei imetä vauvaansa!!!!!!!