*#---SYYS04MAMMAT KOHTI UUTTA MAANANTAITA---#*
Kommentit (36)
Iso neiti vinkuu jatkuvasti. Olisin kipeästi tarvinut lepoa viime yön närästysunien jälkeen. Se närästys ei ole vieläkään kokonaan helpottanut! Mitä ihmettä tää on?
Manteli, huutoa on välillä vaikea kestää, mutta pitäis jaksaa olla johdonmukainen ja kuunnella sitä silti. Toi ratashomma kuulostaa ihan hyvältä, tai sitten lähteä puistosta pois, tai ottaa holdingiin. Vanhempien tehtävä on kuitenkin opettaa lapselle mitä saa tehdä ja mitä ei. Pelkkä uhkailu tekee vaan hallaa, pitää myös toimia.
Aaviksen pottahommaan en osaakaan sanoa mitään viksua. Jaksua!
Nyt menen antamaan vinkujalle välipalaa... Pienemmänkin on jo saanut hereille:(
T: Ynis
Aavis, kyllä ainakin täälläpäin jatkuvat nämä ahdistavat helteet. Saisi myös minun puolestani jo loppua.
Sakemannipennille onnea :)
Kiva, että nukutushommat alkavat mennä parempaan päin Enkeli, Tea ja TP! Jokainen löytänyt sopivan keinon tilanteeseensa, hyvä.
Mimmuli myös täällä ajatuksissa. Voimahalaus!
Hoitokuviot pohdituttaa myös täällä. Minä soitin tänään tytön tulevaan päiväkotiin ja saimme hyvin sovittua harjoittelujakson. Meillä se on noin viikko. Tyttö aloittaa harjoittelun to 24.8 jolloin ulkoilemme ryhmän kanssa ja sama toistuu perjantaina. Sitten ma 28.8 ulkoilemme ja syömme lounaan, tiistaina sama homma tai saattaa olla että tyttö jo nukkuu päiväunet päiväkodissa, keskiviikkona syö sitten välipalan ja torstai olisi ensimmäinen päivä jolloin olisi itsekseen päiväkodissa ulkoilusta eteenpäin. Minä aloitan sitten työt vasta seur. viikolla 4.9. Osan aikaa tästä harjoittelusta on tyttö isänsä kanssa päiväkodissa koska miehellä on silloin loma ja hän halusi osallistua myös. Tämä ehdotuksemme otettiin päiväkodissa erittäin iloisena vastaan. Niin, ja myös tuolla päiväkodissa on se systeemi, että vanhempi on halutessaan mukana kun lasta ensimmäistä kertaa laitetaan päiväunille siellä.
Saa nähdä miten sujuu ... Tytön hoitaja totesi että heidän pk:ssa harjoittelujaksot yleensä ovat tuon 1-1½ viikon mittaisia ja jokainen harjoittelu vähän " erinäköinen" sen mukaan millainen lapsi on.
Hipsulle halaus!!
Eipä tässä kai muuta. Eilisen illan vietimme tytön kanssa pelikentällä, päätin lähteä katsomaan miehen kauden viimeistä peliä kun sattui olemaan kotipeli. Heh, ensimmäinen ja viimeinen kerta kun tällä kaudella jaksoin luuni raahata pelikentän viereen. Ihan OK meni kun oli muitakin pieniä lapsia katsomassa, oli tytöllä seuraa. En ihan saanut peliä seurattua kun täytyi tytön perässä välillä juoksennella. Mies totesi, että häviö ei harmittanut yhtään niin paljoa kun tyttö pelin jälkeen iloisena juoksi isäänsä vastaan. Ehtipä tyttö pelin jälkeen vielä luikahtaa miesten pukuhuoneeseen (vielä vierasjoukkueen) - ja minä huutelin että " nyt pyyhkeet lanteille, tulen hakemaan karkulaista" .
Ankkiksen pyöräretki kuulosti ihanalle. Hvitträsk on upea paikka!
Syksyn viileyttä (ei kuitenkaan loskaa) odottaen
Alli
Onpas meitä viety vauhdilla terdekeikan jälkeen. Lauantaina oltiin siis aamusta iltaan sukukokoontumisessa. Pieni on suku ja yli puolet asuvat ulkomusmailla, joten tuli käyty, vaikka ensimmäisenä ajattelin kehittää jotain muuta ohjelmaa tuolle ajankohdalle. Kävikin niin, että kun ei ole mitään odotuksia niin onkin ihan viihtyisää ja hauskaa :-)
Serkkujen lapset ovat 6-12 vuotiaita, mutta yllättävän hyvin jaksoivat huomioida porukan pienintä ja pieni viihtyi mainiosti toisten vanavedessä.
Eilenkin vietettiin päivää ulkosalla altaan äärellä.
Tänään jätin lapsosen päiväkotitätien nukutukseen ja ilman raivareita oli kuukahtanut. Ehdotin moista ja perjantaina, mutta halusivat mut petihuoneeseen. Noh, onneksi toimi nyt paremmin, sillä enhän minä tulevaisuudessakaan pysty nukutuksessa läsnäolemaan...
Me ollaan oltu yksi aamupäivä leikkimässä, yksi iltapäivä välipalalla ja leikkimässä ja siis perjantaina aamupäivästä iltapäiväleikkeihin - samoin tänään. Tällä viikolla pidennän omaa poissaoloaikaani ja toivottavasti esim. huomenna ehdin kotiin siistimään paikkoja, sillä keskiviikkona on tulossa sukulaisvieraita ennen kuin katoavat muille maille.
Tarkoitus oli muutakin kuin omia kuulumisia kirjoitella, mutta jää taas myöhäisempään...
Keilin
Ihanaa kun on täällä lääkäri paikalla ;)
Kylmällä / jäähauteella olenkin hautonut ja se helpottaa oloa, vaikkei turvotusta olekaan kokonaan vienyt.
äk
tein äsken kesäkurpitsakeittoa Yniksen (sori jos muistan väärin) ohjeella ja nam, tosi hyvää tuli, vaikka mulla olikin vaan 5% ruokakermaa ja vajaa puolikas sitä koskenlaskijaa jäljellä. Sattumalta sain vanhemmilta niiden kasvattaman ison kesäkurpitsan, ja päätin heti kokeilla. Että kiitos vaan ruokavinkeistäkin!! Tää palsta on ollut tosi hyvä apu moneen pulmaan, ruoka, lääkäri ym. ongelmat ratkeavat sujuvasti siinä taaperonhoitovinkkien lomassa ;)
Huomenna ja ke oon luultavasti nettipimennossa, anopin kanssa mökillä ja ystävää tapaamassa, mutta palaan taas pian...
santsia hakemaan.
äitikuu
Aavis: Mitäs, jos kokeilisitte potan sijaan pönttöä supistajalla? Mun pari hoitolasta eivät suopuneet ollenkaan pottaan, mutta pönttö supistajalla toimi ja oppivat käymään suoraan siinä. Tsemppiä!
Työpäivä suoraan helvetistä. Olen iloinen, että jobi tuolla loppuu pian. Homma ei toimi. Ensi viikon loma on tarpeen tässä huushollissa.
Kiitos huolenpidosta ja välittämisestä vinkkeineen! Viime yö ei ollut ihan hurjimmasta päästä. Ne muutamat kokonaiset yöt on menny suurin piirtein samalla ruokavaliolla kuin nykyisin, paitsi nyt on tuo quinoa-kokeilu. Vatsan toiminnan paraneminen oli syynä ainakin pariin hyvään yöhön, mutta en tiedä miksei nyt ole ehjää, kun vatsa toimii. Nöösän ihottuman leviäminen on stopannut, mutta pysyy. Kai se quinoa pitäisi tiputtaa hetkeksi pois ja kokeilla sitten tauon jälkeen uusista. Kesä-heinäkuun vaihde just oltiin kokeilutauolla kuukauden verran, mutta ehkä viikon parin tauko auttaisi kuitenkin. Kumpa kuumuuskin hellittäisi ja tämä kauhea stressinuha. Ensi viikkoa ja kotona oloa odotan.
Jaksua päiväkotitotutteluihin.
Sakemannipennoselle onnea masuvauvasta! Hyvää vointia!
Nyt iltapuuhiin. Smuik!
-Mimmuli ja Nöösä
Ei tämä päivä ollutkaan ihan syvältä. Jotain oli päivässä positiivistakin, molemmat neidit nukkuvat jo. Se taisi ollakin se ainut päivän positiivinen asia. Sini oli nukahtanut autoon 20 minuutiksi ja ei suostunut nukkua enää sen jälkeen koko päivänä. Rosalla nokkosrokkoa vatsassa, reisissä ja käsissä. Käsivarret ja pohkeet raavittuna + posket kirkkaan punaiset. :-((( Voisiko joku lähettää tänne algeeriasalapoliisin??? Rosan iho meni huonoon kuntoon jo torstaina. Onkohan se vattu, laku vai mikä?? Söin vähän lakua torstaina ja perjantaina. Vattupusikossa ollaan Sinin kanssa viihdytty joka päivä. Vatut ja lakut ovat olleet pois jo lauantaista asti, mutta iho ei vaan parane. Aloin jo epäillä hydrokortisoniakin aiheuttajaksi..
Olen väsynyt. Rosa heräillyt nyt 5 yötä n. 40 minuutin välein. Pieni ei saa unta, kun äiti ei ymmärrä mitä ruokaa täytyy välttää.
Jospa se tästä. Olisikohan tänäiltana posket olleet jo aavistuksen verran vaaleammat??
Voi ei, tässä minä lätisen vain meidän perheen napaa. Sakemannipenni lle lämpöiset onnittelut! :-)
Pottailusta tai lähinnä pottailettomuudesta. Sini kyllä kertoo milloin kakka-asia vaivaa ja haluaa silloin potalle. Muuten ei. Ei halua pissalle. Toisinaan aamuisin ja päikkäreiden jälkeen lorottelee pitkät pissat pottaan, mutta yleensä vaipanlaitto vaatii lihaksia ja kyyneleitä. Valitettavasti. Pottailuvinkit siis tännekin tervetulleita.
Mimmulille jaksuja. Kuten myös pienille tarhalaisille äiteineen.
Hyvää ja rauhallista yötä kaikille!
Lila75
Mutta pystytkö karsimaan ruokavaliota johonkin tosi yksinkertaiseen ja " turvalliseen" ? Siitä ois helpompi lähteä lisäämään ruokia verrattuna siihen, jos jätät yksittäin niitä vähäksi aikaa pois ja etsit syyllistä. Tiedän kyllä, että mikä vaan ruoka-aine voi aiheuttaa allergiaa eikä ns. turvallisia olekaan, mutta voishan jotain kokeilla. Tai jos menee liian vaikeaksi, niin oletteko kokeilleet korviketta? Oisko liian radikaalia?
Ehkä mun pitäis oikeasti olla hiljaa, kun en allergioista tiedä, mutta kunhan ehdottelen jotain:)
Mimmulille ja muillekin jaksua algeerioiden kanssa taisteluun!
Mies on hakemassa närästyslääkettä mulle ja hoitelemassa muitakin asioita samalla. Närästys ei ole vieläkään kokonaan hellittänyt! Ajattelin suosiolla ottaa lääkkeen ennen nukkumaanmenoa. Tahtoo nukkua!
Sain muuten tänään tietää, että esikoinen pääsee osastojaksolle korvaklinikalle tän kuun lopussa. Saatiin peruutuspaikka. Kipii! Siis noita puhe-, kommunikaatio-, yms.-vaikeuksia tutkitaan. Tulee viettämään 2 viikkoa päivät siellä osastolla, ikään kuin päiväkodissa. Päiviin sisältyy sitten tutkimuksia asiantuntijoiden toimesta.
Hyviä illanjatkoja!
T: Ynis
Lila, voi ei! Kovasti voimia virtuaalisesti lähetän. Kamalalta kuulostaa heräilyt 40 min. välein. Olet varmasti todella väsynyt! Onko sinun ja Rosan mahdollista päästä jollekin a.asioihin erikoistuneelle lääkärille?
Minulle tuli mieleeni gallupin aihe tuossa äsken kun laitoin tyttöstäni nukkumaan. Mitä te laulatte iltaisin lapsillenne? Siis lempi-iltalaulu?
Minä laulan kaksi laulua: Peikkoäidin kehtolaulun ja Levon hetki jo lyö. Tämä on ollut repertuaari jo vaikka kuinka kauan ja tyttö jo osaa odottaa :) En tiedä mikä vaihe on tällä äidillä menossa kun minua alkoi itkettämään tai liikutuin tänä iltana jotenkin erityisesti kun tyttö oli sylissäni ja lauloin tuota Peikkoäidin kehtolaulua. Tyttö tuntui niiiin erityisen läheiseltä. Tiedä sitten pyöriikö alitajunnassa tuo päiväkodin aloitus, ottaa silti sydämeen vaikka töihin menoa odotankin ... Plääh.
Alli
Unilaulu on meillä esikoisen vauva-ajoista lähtien ollut Sininen uni. Välillä olen laulamaan innostuessani laulanut vielä Hymyn ja ehkä Mörrimöykynkin. Nyt olen tänä kesänä opetellut Ihmeen ja kumman sanat ja sen laulan joka ilta ensimmäisenä ja sitten mahdollisesti Sinisen unen (vaikka olenkin siihen jo kahdeksan vuoden aikana jotenkin lopen kyllästynyt ;)).
Mies on tehnyt pitkää päivää (8-19.30) jo kohta viikon putkeen ja Antsa jaksaa joka ilta ikävöidä isiä. Tänään kylvystä pois tuleminen (30 min kylpemisession jälkeen) harmitti ja isiä taas huudettiin (turhaan) apuun. Mahtaakohan poika ikävöidä äitiäänkin poissa ollessani..Mies ei ainakaan ole sellaisesta puhellut.
Onnea odotukseen sakemannipenni!
Mukavia unia kaikille!
Saamuska♥
Kun en muutakaan otsikkoa keksi. Olipas paljon lukemista, muistankohan mitään.
Sakemannipennille onnea plussasta!
Hipsulle myötätunto hali. Muuta en osaa. Voin vaan kuvitella, mille äidistä tuntuu:(
Lila; kurjuus noita algeerioita ja pätkäöitä.
Kiitos nukutusmyötätunnosta:) Tänään meni vähän pidempään mutta ei mitenkään ylivoimaisen vaikeaa ollut. Ensin " ei oo nukkummaan" , eli ei nukkumaan. Sitä hoettiin tovi. Ja yritettiin sängystä pois. Lopulta sain huomion muuhun kuin siihen itkuun ja sitten lauloin pojan uneen. Ja se laulu, se on Tuu tuu tupakkirulla...
Ensin Onni pyytää " suljen ihanan" laulua ja kun aloitan, se ei käykään. Tässä annan Onnin " pompotella" , viitaten eiliseen ketjuun, jonka aloitin tästä nukutusasiasta. No nämä kaksi laulua on mun repertuaarissa ja sitä tupakkirullaa laulan sitten kunnes nukahtaa. Näin tämä meillä nyt menee.
Pitänee lähteä itsekin nukkumaan. Jospa saisin paremmin nukuttua kuin viime yönä. Toivottavasti Yniskin.
T-P
Typy ei taho nukahtaa,meuhkaa sängyssä ja tahos vettä,peittoa jne.jne.Eilen oli hankala nukahatminen ja yleensä seuraavana iltanaki kokeilee temput..nyt olen sanonu et mitää ei tule,nuku!KErran vein vesitilkan..
Pojalla olis tarha alkanu,mut en raaskinu sinne helteesee viedä..VAikka olihan tuo tänää 8tuntia pihalla lähes putkee,mut touhus omia juttuja...Onhan se kotona erijuttu..
Ja minä toivon vain helteiden jatkuvan :-) Jonkun yön vois kyllä sataa..
Puistossa ihan silmiä kirveli ne metsäpalosavut!EI kiva!
Ynis:Toivottavasti närästys helpottaa!Hienohomma että saitte peruutuspaikan..toivottavasti sieltä tulisi jotain neuvoa ja helpotusta!
Kuinkahan Ayapilla a-sairaalassa??
Voi Hipsu :-( Voimia ja suurensuuri lohtuhali!!!!Kyllä se varmasti helpottaa Kepsulla!!!!
Lilalle jaksua a-taistoon!En ole mikään asiantuntija..meilläalko tilanne selviimäää vast ku lopetin imetyksen et saatii mun syömiset pois ja varmasti aika auttoi et moni alko sopimaa!
Onnea,onnea Sakemannipenni :-)
Kerpulle ja ipanoille kiitos seurasta! TErkkuja naapurista :-)
G:Sininen uni ja Pieni tytön tylleröinen..joskus vielä Nallet tallustaa..Nämä typy on sylissä ja sitten sängyssä silitän ja laulan parisäkeistöä kertausta...Typy jo ihanasti laulaa pitkiäpätkiä mukana :)
Mies ei ole kotona vielä,uskaltaskohan suihkuu...kuulostaa suhthiljaselta...
KEsämeni muuten kamalalla vauhdilla!Tuntuu et vast pojan tarha loppu ja mietin et mitä tekemista keksin 12vkoo..ja nyt se on menny!!!JA ei mitää kiirettä viedä poikaa mihinkää :-)
jatu
Kaarimaljoille olisi käyttöä tässäkin osoitteessa. Mies on edelleen töissä, Motti on ollut päikkäreiltä herättyään aivan mahdoton, huutanut ja karjunut suoraa huutoa, mitään ei syö, oma olo peestä, kukaan ei ole pakannut yhtään mitään jne.
Eiköhän teidän ois Lila aika päästä lääkäriin. Atarax auttaa kutinaan, en vain tiedä voiko noin pienelle antaa vielä, mutta ajattelisin että jos voi, niin saisi iho parantua. Olihan se aika laajalta alueelta huono, joten en yhtään ihmettele ettei pieni nuku. Ruokakirjan pitoa suosittelen lämpimästi, jos syöt uutta, syö yhtä kerrallaan. Odottele nyt muutama päivä sillä ruokavaliolla mikä ei ole ennen oireita aiheuttanut ja jos ei yhtään ala toipumaan, niin sitten varmaan joutuu karsimaan lisää. Kaikelle tosiaan voi olla allerginen, mutta karsiminen kannattaa kuiteskin mielestäni aloittaa niistä, mitkä nyt eniten monelle oireita aiheuttavat.
Kiitti Mimmuli, kokeilen tuota.
Aavis
Hipsulle iso hali ja voimia! Tänään meillä oli myös huutoa Nyttysen taholta ja kengät jalssa itki että hän lähtee kans töihin äidin kanssa :( Mutta kuten arvasinkin, huuto loppui samantien kun mamma laittoi oven kiinni. Oli pph:n tytär nauranut, että olipas esitys :) Meidän Nyttynen kyl osaa teatteri-itkunkin ja toooosi hyvin. Vaan uskon että hätä oli oikeesti suuri vaan se loppuu myös yhtä äkkiä kuin alkaakin jos on muuta touhuamista.Mutta tiedän kyllä sellaisiakin joilla menee monta kuukautta sopeutua ja minkäs sille tkee. Pahallehan se tuntuu, kyllä alku aikoina sitä itkukurkussa ian lähti ajamaan kun näki että lapset itkee ikkunan takana ja rimpuilee hoitajan sylissä. Vaan yleesnä se oli sitten heti loppunutkin. Jaksmista ja koita käydä siellä useesti. Mulla oli hankala toteuttaa tutustuminen, itsellä ois ollut aikaa mutta pph:lle ei saa jättää vaan siitä ois mennyt maksu plus hän joutui aina meidän takia tuleen päiväkodilta kotiin päivän lopuksi, joten oli aikas hankalaa toteuttaa ja minä olin aina paikalla. Mutta vaikka se itselle oli varmaan vaikeeta niin yllätyin että jo eka viikon perjantaina jäivät ilman itkuja sinne. Eka päivät oli kamalia, ois tehnyt mieli soittaa sata kertaa ja kysyy miten ne pärjää. Ja pärjäähän ne, mammalla se vaikeinta on.
Sakemannipennille ONNEA! Lisää säpinää perheeseenne.
Lilalle jaksua ja pitempiä unia! Vituaali hali pohjoisesta.
Aavis, täälä ei oo hellettä, laitanko osoitteen tulemaan? Tulkaa Lapin lomalle :) Jopa vettä on satanut, kipii, luonto kiittää.
Niin pitkä pino oli että moni tärkee juttu jo unohtui. Haleja kovasti kaikille, mielessä ootte :) Hiisi kun kutittaa mahaa sisältä...onkohan pömppöön joku muu syyllinen kuin minä ;) Ehe ehe. Menkat on kyllä justiinsa, etteä ei pelkoa. Kierukan kaa menettelee, viime kuussa ei menkkoja lainkaan, nyt 1,5viikkoa siitä eestä, tosi pientä tiputteluu vaan entisten tulvien sijaan. Että antaa olla vaan paikoillaan.
Nyt syömään, tuoretta lappilaista ruisleipää, parempaa ei voi olla.
Tuttis
Terkkari sanoi et 8kk neuvolasta lähetettä a-lääkärille. Minustakin kuulosti aika kovin pitkälle. Eli kiitos ettenpäin potkimisesta, huomenna menen päivystävälle lähetettä pyytämään. Ilman reseptiä saatavat vastikkeet ovat ymmärtääkseni maitopohjaisia, joten eivät kait soveltune Rosalle. Rosa on lisäksi pullolakossakin. Pikku takiainen. Sinin aikana tissitakiaisuus ahdisti, onneksi nyt ei.
Karsimisesta. Täytyyköhän heivata linssitkin.. Proteeiinilähteenä enää sitten vain soijamaito.
Nyt unta palloon, Rosa herännyt jo 2krt.
Lila75
Meidän antipottailija on päättänyt, että hän ei halua enää vaippaa. Vaipan päälle saaminen on työn ja tuskan takana ja jos se on päälle saatu, MOtti kiljuu koko ajan, että pois, pois. Noh, kun sen ottaa pois ja yrittää, että sitten potalle, niin ei suostu istumaan, vaan silmät kirkkaina katselee minua kulmiensa alta ja tekee kaiken housuun tai ilman housuja ollessa lattialle. Ärsyttävää! Ja eihän me näin voida jatkaa. Motti ei ole koskaan ollut kovin kiinnostunut pottailusta, alkukeväästä ja kesästä pottaili ahkeraan, mutta sen oksutaudin jälkeen ei suostu istumaan hetkeksikään.
Mitä teen? TUntuu tosi tylsälle pakottaa vaippaa päälle, varsinkin kun pylly on punoittanut viime aikoina. Luulen, että ihan hikoilusta.
Aavis-neuvoton ja kokematon