Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kukaan estänyt mua tuhlaamasta elämääni?

Vierailija
13.02.2021 |

Kenen on vastuu, kun 14-16 vaan hengailee kavereiden kanssa eikä käy kunnolla koulua? Mä halusin pyöriä Kampissa ja Steissillä ja tavata kavereita. Mulla oli parhaimmillaan 700-800 nuoren numerot puhelimessa. Kaverit oli mulle kaikki kaikessa.
Miksei kukaan sanonut, ettei ostoskeskuksessa lorvimalla ja hauskaa pitämällä pääse elämässä eteenpäin? Vanhemmat oli sitä mieltä, että nuorten pitää saada mennä ja tavata kavereita. Koulussa olin suosittu ja vähän koviskin, enkä tehnyt koskaan esim läksyjä. Kaikki pyöri kaverien ja yhdessä säätämisen ympärillä.
Nyt yli 10 vuotta myöhemmin olen kouluttamaton ja työtön 2 lapsen yh, jolla ei ole yhtää kaveria ja välit perheeseen on huonot.
Miksei kukaan estänyt mua tekemästä huonoja valintoja eli tapaamaan vaan kavereita ja unohtaan koulutyön? Ei 15 vuotta vanha ymmärrä omaa parastaan. Kumpa joku olisi pakottanut mut lukemaan!

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista ja tsemppaamisesta. Tässä jotain ajatuksia/ vastauksia mitä teidän kommentit herätti.

En usko et mulla olis nyt just voimia mennä takas kouluun. Ja lähäriksi en halua! Vois olla kiva olla vaatekaupassa töissä tai tehdä promo keikkaa esim ostoskeskuksissa. Hain lukion jälkeen parturi-kampaajalinjalle amikseen, muttei mulla ollut mitään mahkuja alle 7 peruskoulun spettarilla ja lukio kesken. Siis olis pitänyt olla yli 9 keskiarvo!

Joo, vanhemmat ei mitenkään pakottaneet opiskeleen tai edes yrittäneet saada mua ymmärtään asia tärkeyden. Meidän perhe on ihan fiksua ja koulutettua, et olis luullut heidän jotenkin ymmärtävän et mun elämä menee päin persettä. Isä on diplomi insinööri ja äiti on lukenut jotain sosiologiaa tai sosiaalipsykologiaa. Mun sisko on opettaja ja veli lääkiksessä. Sisko on mua 8 vuotta vanhempi ja velikin jotain yli 30. Mun nuoruus oli ihan kauheeeta, pelkkää riitaa, eikä mitään kannustusta, enkä ole ollut yhteydessä heihin yli 5 vuoteen.

Mulla ei ole mitään turvaverkkoa, ainoa ihminen on mun kummitäti, joka hoitaa lapsia iltaisin jos on joku meno tms. Mulla ei ole kavereita, kaikki kaverit Stadista hävisi johonkin siinä 18-19 vuoden iässä eikä ne porukat enää kokoontuneet Kampissa ja Steissillä. Siellä alkoi liikkua ihan outoa ja tosi nuorta jengiä, paljon ulkkiksia eikä se ollut enää samaa kuin silloin 2006-2010. Se oli tosi makeeta ja hienoa aikaa ja oli ihana vaan hengata ja tehä kaikkia juttuja kimpassa. Mut sitten vaan kaikki kaverit hävis parissa vuodessa.

Mulla ei oo mitään neuropsykiatrisia häiriöitä, olin kolme vuotta tutkimuksissa, kun koulumenestys oli niin huonoa. Mitään ei diagnisoitu. Et en ole hullu tai tyhmä, kai?!?!

Ap

Vierailija
62/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mitä siis teet? Oletko työttömänä? 

Sanot että et halua tai jaksa kouluun juuri nyt, siispä hakeudu töihin. 

Joskus käy niin ikävästi että vaikka vanhemmat olisivat kuinka koulutettuja, niin heidän omat ongelmansa, esim riitainen parisuhde estää heitä kiinnittämästä tarpeeksi huomiota lapsiinsa.  

Yritä lämmittää välisi vaikka siskoosi ja veljeesi, jos olet liian katkera vanhemmillesi.

Kaverit? Ehkä ne rauhoittuivat ja lähtivät opiskelemaan, nyt niillä on ammatit ja perheet. Ne, joilla kävi huono tuuri ovat ehkä nyt nrkkar. tai muuten hunningolla. Kolmissakymmenissä ihmiset eivät yleensä enää pyöri laumoissa kuten siinä viidentoista molemmin puolin.

Se on tosi positiivista että sinulla ei ole mitään neuropsyk häiriöitä.

Jos et pääse töihin, käytä TE:n palveluita ja yritä päästä jollekin aktivointikurssille. Ne voivat olla vähän ankeita, mutta ehkä sieltä löydät jopa kaverin, jonkun joka on samassa tilanteessa kuin sinä.

Viimeistään kun korona hellittää, yritä päästä ihmisten ilmoille.

Jos uskonnollinen viitekehys ei töki, niin seurakunnillakin on kaikenlaista toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kavereita, kaikki kaverit Stadista hävisi johonkin siinä 18-19 vuoden iässä eikä ne porukat enää kokoontuneet Kampissa ja Steissillä. Siellä alkoi liikkua ihan outoa ja tosi nuorta jengiä, paljon ulkkiksia eikä se ollut enää samaa kuin silloin 2006-2010.

=========

Ap, siitä on jo yli 10 vuotta. Kuten itsekin huomasit, siellä alkoi pyöriä nuorempaa jengiä = toisin sanoen sinä olit vanhentunut.

Ne on teinejä jotka siellä pyörii, muutaman vuoden ja sitten ne kasvaa ulos siitä iästä.

Vierailija
64/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vois olla kiva olla vaatekaupassa töissä tai tehdä promo keikkaa esim ostoskeskuksissa.

Niih. No koitapa kasvaa aikuiseksi, lapset eivät sitä sulle tehneet.

Vierailija
65/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lukion olisin halunnut käydä kunnolla ja mennä opiskelemaan yliopistoon. En tiedä tarkemmin, kun en tiedä mitä kaikkea siellä voisi opiskella. Ap[/quote]

===========

Yliopistoilla opn nettisivut. Sieltä voit katsoa, mitä aineita voi opiskella. 

Vierailija
66/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois olla kiva olla vaatekaupassa töissä 

=========

Käyt esittäytymässä vaatekaupoissa ja ilmoitat halukkuutesi töihin. 

Vuokrafirmojen kautta voit myös päästä.

Vierailija
67/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista, että oma osasi on erittäin tärkeä. Me koulutetut ja menestyneet näytetään sitä paremmilta mitä huonommin teillä huono-osaisilla menee.

Voin kertoa että et näytä hyvältä. Pikemminkin empatiakyvyttömältä ja julmalta.

Vierailija
68/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lukion olisin halunnut käydä kunnolla ja mennä opiskelemaan yliopistoon. En tiedä tarkemmin, kun en tiedä mitä kaikkea siellä voisi opiskella. Ap

===========

Yliopistoilla opn nettisivut. Sieltä voit katsoa, mitä aineita voi opiskella. 

===

Lukio jäi 2v jälkeen kesken

Amis jäi 4v jälkeen kesken

"Vois olla kiva olla vaikka joku vaatemyyjä tai tuote-esittelijä"

Mitä v*tua ap tekisi yliopistossa?

Anna mä arvaan, sieltä varmaan löytyisi ne kadonneet biletys ja hengailukaverit. Ne haalaritkin olis aika makee juttu?

Nyt ap ihan joku perus koulutus, vaikkapa sitten "oppisopimuksella" tai esim (amis)-merkonomi/myyjä - nykyään sitten voit myöhemmin jatkaa vaikka yliopistossakin jos motivaatio jostain löytyy.

Mutta mitään oikoportaita suoraan Steissiltä Yliopistoon ei ole. Sinne on pakko olla ensin hankkinut joko lukiokoulutuksen tai muuten alaan sopivan amis/AMK koulutuksen (ja AMK ovet aukeaa vain amiskoulutuksella tai lukion päättötodistuksella).

Oikopolkuja ei ole!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi