Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kukaan estänyt mua tuhlaamasta elämääni?

Vierailija
13.02.2021 |

Kenen on vastuu, kun 14-16 vaan hengailee kavereiden kanssa eikä käy kunnolla koulua? Mä halusin pyöriä Kampissa ja Steissillä ja tavata kavereita. Mulla oli parhaimmillaan 700-800 nuoren numerot puhelimessa. Kaverit oli mulle kaikki kaikessa.
Miksei kukaan sanonut, ettei ostoskeskuksessa lorvimalla ja hauskaa pitämällä pääse elämässä eteenpäin? Vanhemmat oli sitä mieltä, että nuorten pitää saada mennä ja tavata kavereita. Koulussa olin suosittu ja vähän koviskin, enkä tehnyt koskaan esim läksyjä. Kaikki pyöri kaverien ja yhdessä säätämisen ympärillä.
Nyt yli 10 vuotta myöhemmin olen kouluttamaton ja työtön 2 lapsen yh, jolla ei ole yhtää kaveria ja välit perheeseen on huonot.
Miksei kukaan estänyt mua tekemästä huonoja valintoja eli tapaamaan vaan kavereita ja unohtaan koulutyön? Ei 15 vuotta vanha ymmärrä omaa parastaan. Kumpa joku olisi pakottanut mut lukemaan!

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista, että oma osasi on erittäin tärkeä. Me koulutetut ja menestyneet näytetään sitä paremmilta mitä huonommin teillä huono-osaisilla menee.

Olipa mukavaa tavata kaupassa selkeästi varakas suomenruotsalainen pariskunta joka päätti pälättää keskellä käytävää sen täysin tukkien. Oli mukavaa todeta ääneen että suomenruotsalaiset eivät ole parempia ihmisiä kuin suomalaiset.

Vierailija
22/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menneisyyden märehtiminen ei tässä kohtaa muuta mitään. Ehkä jollain oli keinot muuttaa polkuasi, ehkä ei.

Tärkeämpi kysymys on, kenen on vastuu, jos et nyt tee elämässäsi muutosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän sut olis pakotettu? Kettingillä työpöytään kiinni? Ja vartija istuisi koulussa vieressäsi, ettet karkaa?

Aiemmissa kommenteissa on ohjeet miten toimia nyt: aikuislukioon!

Vierailija
24/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on malliesimerkki nykyajan ihmisestä. Mistään omista teoista ei oteta vastuuta.

Vierailija
25/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ilman ystäviä ei ole elämää.

T. Yksinäinen keski-ikäinen jolla on rahaa

Vierailija
26/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin siis lukion mutta sellaisen mihin pääsin alle 7 keskiarvolla :(

Jätin lukion kesken kahden vuoden jälkeen ja hain amikseen, mitä kävin neljä vuotta mutten saanut papereita. Siinä tuli eka lapsi yms. Ja mitään en tehnyt kummassakaan. Koskaan esim läksyjä tai lukenut kokeisiin.

Lukiossa mun päivät oli sitä et koulu olisi ohi ja pääsis hengaileen Stadiin. Istuttiin kahviloissa, mäkkärillä, kierrettiin kauppoja ja seisoskeltiin Narinkkatorilla röökillä. Olin varmaan max 10 iltaa kotona 14 vuotiaasta lukion loppuun. Ja silloinkin piti olla jonkun kaverin meillä.

Se oli niin tyhmentävää ja passivoicaa. Olen katkera vanhemmille, et he eivät tehneet siitä loppua vaikka väkisin

Ap

Vierailija
27/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä ilman ystäviä ei ole elämää.

T. Yksinäinen keski-ikäinen jolla on rahaa

Ei minulla ole yhtään ystävää. Ne kaikki nuoruuden ystävät ovat kadonneet kuka minnekin. Enkä ole saanut uusia, kun en ole opiskellut tainollut töissä

Ap

Vierailija
28/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän sut olis pakotettu? Kettingillä työpöytään kiinni? Ja vartija istuisi koulussa vieressäsi, ettet karkaa?

Miten mä meen mihinkää kun olen kahden lapsen 6 ja 3 vuotta yh?

Ap

Vierailija
29/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
30/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aina on jonkun muun syy.

Jos haluaisit kouluun, voisit palkata lastenhoitajan joiksikin illoiksi viikossa ja suorittaa osan kursseista etänä. Just nyt taitaa olla kaikki etänä.

Vierailija
31/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset hoitoon. Itse opiskelemaan. Vanhempasi eivät ole tainneet osata neuvoa ja ohjata mutta kukaan ei ole niin viisas ja kaikkitietävä kuin teini. Vaikea on pakottaa mihinkään edes alaikäistä, jos omaa halua ei ole.

Vierailija
32/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sä olit 2lukio+4v amis (voin kertoa, että kyllä niissä yritettiin tako järkeä sunkin päähän elämäsi suhteen - been there, nimenomaan tuossa lukiossa minne mennään 7 keskiarvolla)

- sitten tulikin lapsi (jäi sitten bilsantunnitkin välistä? Ei niitä lapsia tule, ne saa alkunsa panemalla huolehtimatta ehkäisystä)

- lapset nyt 6 ja 4 (eli kerrasta et oppinut, paneminen niin kivaa???)

Eli olet nyt 28v

Moni aloittaa vielä elämänsä/opiskelunsa lukion-armeijan ja välivuosien jälkeen vasta tuossa iässä.

Mikä on sin tekosyy??

Onko mitään muuta kuin että vanhemmat ja opettajat päästi sut 14-16v kavereitten kanssa Steissille???

Kasvata selkäranka ja mene ammatilliseen koulutukseen ja opettele kantamaan vastuusi siitä, mihin elämän virta sinut kuljettaa.

Yritä nyt edes näyttää jotain esimerkkiä lapsillesi, jos et muuten osaa olla kuin tuollainen veltto p*ska!

Vierailija
33/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin tyttöjä pitäisi neuvoa opiskelemaan hyväpalkkaisiin töihin. Pojat tienaa hyvin amisaloillakin, tytöt ei niinkään. Jos vielä jää yh:ksi, aika ankea elämä on edessä.

Vierailija
34/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja teidän paikkakunnalla ei ole päivähoitoa ollenkaan??

Tonnista vetoa, että se on sulle joo ilmaista (ja sun lapset on jo siellä, mutta päiväsi kuluu kaupassa käyntiin ja imurointiin - tai siis itsesääliin ja netissä hengailuun)

Vierailija
35/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tarvitsee neuvoja, ei arvostelemista ja haukkumista. Hyvin ehtii vielä ammatin hankkia ja työelämään. Nyt on enemmän elämänkokemusta ja motiivi kohdallaan. Tsemppiä!

Vierailija
36/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla provo kun esimerkki on kuin rautalangasta väännetty.

Lisäksi yläkoulun opena tiedän, että hevosen voi viedä rantaan, mutta ei pakottaa juomaan. Ei ketään voi todellakaan pakottaa opiskelemaan.  Ja taatusti koulussa on yritetty saada sinua opiskelemaan, se on meidän duuni.

Opiskelit elämän koulua peruskoulun sijaan, käytä nyt saamasi kokemus hyödyksesi. Iloitse kivasta nuoruudesta ja ala töihin tulevaisuutesi eteen.

Kummalta tuntuu tuo, että peruskouluaikana oli paljon kavereita, nyt ei yhtään. Yleensä se menee, että koulussa sosiaalinen, myöhemminkin sosiaalinen. Minne sun verkostot katosi? Vai sekoilitko liikaa?

Vierailija
37/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pilaa elämänsä juhlimalla ja joku uhrautumalla. Kaikki ovat tyytymättömiä. Helppoa oli ennen kun ei voinut valita.

Vierailija
38/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että 15-vuotiasta ei voi kantaa koulun penkille, mutta minä ymmärrän kyllä ap:n pointin. Kyse on kodin ilmapiiristä ja kannustuksesta, ja nuo alkavat yleensä vaikuttaa jo paljon ennen murrosikää. Minäkin olen näitä, joilla oli lapsena ja nuorena hirveästi vapautta, eikä juuri mitään vaadittu, ja se johti alisuoriutumiseen ja motivaation puutteeseen jo ensimmäisiltä luokilta asti. Esim. pitkäjänteisyyden kehittämisessä vanhemmat eivät tukeneet lainkaan. 8-vuotias oli heistä kypsä johtamaan itseään ja omaa läksyjenlukujaan. Kaikki harrastuksetkin sain lopettaa heti, kun ensimmäisen kerran kitisin väsyneenä niistä. Teini-ikä meni kaljoitellessa ja poikia kytätessä. No, minä kävin yliopiston, mutta tie ei ollut helppo, koska en ollut tottunut näkemään vaivaa yhtään minkään eteen.

Vierailija
39/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole uskonut vaikka sanottukin.

Nyt voit sitten alkaa opiskelemaan. Yhteishaut just menossa.

Vierailija
40/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka antoi sulle siemenet? ainakin oot kikkeliä saanut

t. kade

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan