Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kukaan estänyt mua tuhlaamasta elämääni?

Vierailija
13.02.2021 |

Kenen on vastuu, kun 14-16 vaan hengailee kavereiden kanssa eikä käy kunnolla koulua? Mä halusin pyöriä Kampissa ja Steissillä ja tavata kavereita. Mulla oli parhaimmillaan 700-800 nuoren numerot puhelimessa. Kaverit oli mulle kaikki kaikessa.
Miksei kukaan sanonut, ettei ostoskeskuksessa lorvimalla ja hauskaa pitämällä pääse elämässä eteenpäin? Vanhemmat oli sitä mieltä, että nuorten pitää saada mennä ja tavata kavereita. Koulussa olin suosittu ja vähän koviskin, enkä tehnyt koskaan esim läksyjä. Kaikki pyöri kaverien ja yhdessä säätämisen ympärillä.
Nyt yli 10 vuotta myöhemmin olen kouluttamaton ja työtön 2 lapsen yh, jolla ei ole yhtää kaveria ja välit perheeseen on huonot.
Miksei kukaan estänyt mua tekemästä huonoja valintoja eli tapaamaan vaan kavereita ja unohtaan koulutyön? Ei 15 vuotta vanha ymmärrä omaa parastaan. Kumpa joku olisi pakottanut mut lukemaan!

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuislukion voi käydä helposti 1,5 vuodessa.

Tunnit etänä ja voit nauhoittaa ja lukea, kun itsellesi käy.

Korona teki ison miinuksen minun työhöni.

Heti huhtikuussa ilmoittauduin amk.hon. Nyt on kesätyö varmistettu ja voin tehdä opparin samalla.

Tänään on jo kuunneltu luento ja tehty yksi palautus.

Ota vastuu itsestäsi, älä syytä muita.

Vierailija
42/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä voi heti vastausten perusteella huomata että ette edes ymmärrä mistä Ap kirjoittaa.

Ap, oletko terve, siis opiskelukykyinen? Onko sinulla tukiverkkoa lastenhoitoon liittyen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvii mitään kouluja.        Voit elää vaikka samalla tavalla kuin peura.            Kököttää vaan mettässä onnellisena.

Vierailija
44/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tarvitsee neuvoja, ei arvostelemista ja haukkumista. Hyvin ehtii vielä ammatin hankkia ja työelämään. Nyt on enemmän elämänkokemusta ja motiivi kohdallaan. Tsemppiä!

Jos ap olisi oikea ihminen - missä sä jonkin motiivin (siis motivaatiota varmaan tarkoitit?) näet? Kaikki kommentointi häneltä vain syyllisen etsimistä muualta kuin itsestä ja "kun en mä voi edes yrittää kun...(on lapset???)

Mitä ap tarvitsee olisi armeijan kuri ja joku auktoriteetti jolla todella olisi valta pakottaa tai kurittaa (en tarkoita mitään fyysistä väkivaltaa vaan peruskurinpitoa ja seuraamuksia tekemisistä ja tekemättä jättämisistä) Mutta sellaista valtaahan ei ole, ei vanhemmilla, opettajilla, sosiaalityöntekijöillä, ei kenelläkään - koska Suomi on täynnä uniikkeja lumihiutaleita, joiden ihmisoikeus on saada leijua ihan just miten ne haluaa.

Pitäisi kertakaikkiaan olla joku systeemi, missä tukia käyttäessäsi päädyt sitten vaikka perunoiden kuorijaksi ranskistehtaalle, jos et itse osaa miettiä mihin suuntaan elämäsi haluat viedä.(siis kun kyseessä on terve veltto nuori )

Kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.

45/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa siinä että vanhempien kuuluu ohjata alaikäistä nuorta keskittymään koulutyöhön ja asettaa rajat kavereiden kanssa notkumiselle. 

Toisaalta olet vieläkin nuori. Tuhlaat taas aikaa jos vain harmittelet menneisyyttä. Ehkä keskustelusta ammatinvalinnan ohjaajan tms. kanssa voisi olla apua. 

Vierailija
46/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion sijasta sun kannattaa nyt mennä varmasti työllistävään amikseen, että saat elämän raiteilleen ja rahaa elämiseen. Amiksestakin voi jatkaa sekä AMK että yliopisto, jos siltä tuntuu. 30 v kouluttamaton yh, joka ei edes tiedä mitä yliopistossa voi opiskella, viihtyneet paremmin muussa koulussa.

Työllistäviä alojahan ovat lähihoitaja, sähköasentaja ja LVI-ala. Unohda kosmetologit ja merkonomit.

Kaikki järjestyy kyllä, kun teet töitä sen eteen! Minäkin aloitin työelämän vasta kolmekymppisenä aspasta. Siitä askel askeleelta parempaa ja nyt olen päällikkö (tosin mulla on myös korkeakoulututkinto, joka suoritettu tänä aikana).

Vierailija
47/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vaikuttaa provolta. Mutta jos ei ole, niin Ap, oletko varma, ettei sinulla ole jotain keskittymishäiriötä tms. neurologista - esim. adhd, add? Jos hiemankin epäilet tällaista, niin yhteys lääkäriin, jotta pääset tutkimuksiin. 

TE-toimistosta voit hakea myös ammatinvalinnanohjausta ja keskustella tilanteestasi ammatinvalintapsykologin kanssa. Sitä kautta voit myös päästä johonkin työpajoihin ym. 

Monilla paikkakunnilla on alle 30-vuotiaille tarkoitettuja Ohjaamoja, joissa myös neuvotaan opiskeluun ym. liittyvissä asioissa. Niissä on myös ryhmiä, joissa voi saada vertaistukea. 

Kelalla on 16-29-vuotiaille Nuotti-valmennuksia. Niihin voi päästä, jos toimintakyky on olennaisesti heikentynyt, lääkärin lähetettä tai hakemusta ei tarvita, Kelaan voi ottaa yhteyttä. Toimintakyvystään Ap ei kerro, mutta varmuuden vuoksi tämäkin vinkki.  

Lainaus Kelan sivuilta: "NUOTTI-valmennuksen tavoitteena on saada nuori kiinnostumaan elämäntilanteestaan, taidoistaan, vahvuuksistaan ja tulevaisuuden suunnittelusta sekä opiskeluun tai työelämään suuntautumisesta."

Vaikka Ap:n kirjoitus olisi provo, niin ehkä joku muu hyötyy näistä tämän keskustelun kannustavista kommenteista. Valitettavasti osa on latistavia. Miettikää vähän, ihmiset, miten kommunikoitte toisillenne! 

Vierailija
48/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin aikuislukioon, siitä yliopistoon ja nyt 2 vuotta valmistumisen jälkeen 38-vuotiaana olen erään liiketoimintamme kehityspäällikkönä eräässä maamme isoimmista firmoista. Sain vakipaikan porrasta alempaa jo opintojen ollessa kesken. You can do it!

Omat vanhempani ryyppäsivät koko lapsuuteni ja teinivuoteni. Olen ihan white trash -perheestä js pyörin pitkään jossain työkkärin pupukursseilla.

Vierailija
49/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon vain puuttuisin että kävit 2v "lukiota mihin pääsee alla 7 keskiarvolla" - se oli sulle se paras mahdollinen paikka, harmi ettet osannut hyödyntää.

Hyvässä lukiossa on helppo opettaa, koska keskimäärin riittää että opettaa omaa ainettaan ja opiskelijat haluavat sen oppia. Hyvässä lukiossa pärjää keskinkertaisempikin opettaja.

Ns huonossa lukiossa opettajat näkevät usein paljon enemmän vaivaa saadakseen opiskelijat motivoitumaan ja ymmärtämään, kursseista läpi ja löytämään oikeat kirjoitettavat aineet. Ja opo tarjoaa tietoa paljon muistakin jatkokoulutuksesta kuin "lääkis oikis kauppis tai tekninen korkeakoulu" ja siellä on keskimäärin paljon paremmat valmiudet tukea opiskelijaa, jolta esim opiskelun tuki kotoa puuttuu tai jolla opiskelut muista syistä venyvät siihen 4 vuoteen.

T. Lukion ope, kokemusta on useammasta eri lukiosta

Vierailija
50/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin aikuislukioon, siitä yliopistoon ja nyt 2 vuotta valmistumisen jälkeen 38-vuotiaana olen erään liiketoimintamme kehityspäällikkönä eräässä maamme isoimmista firmoista. Sain vakipaikan porrasta alempaa jo opintojen ollessa kesken. You can do it!

Omat vanhempani ryyppäsivät koko lapsuuteni ja teinivuoteni. Olen ihan white trash -perheestä js pyörin pitkään jossain työkkärin pupukursseilla.

Voiko niiden pupukurssien ohella käydä noi aikuislukiot ja yliopistot läpi? vai pitääki niissä olla paikan päällä?

Vierailija
51/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vaikuttaa provolta. Mutta jos ei ole, niin Ap, oletko varma, ettei sinulla ole jotain keskittymishäiriötä tms. neurologista - esim. adhd, add? Jos hiemankin epäilet tällaista, niin yhteys lääkäriin, jotta pääset tutkimuksiin. 

TE-toimistosta voit hakea myös ammatinvalinnanohjausta ja keskustella tilanteestasi ammatinvalintapsykologin kanssa. Sitä kautta voit myös päästä johonkin työpajoihin ym. 

Monilla paikkakunnilla on alle 30-vuotiaille tarkoitettuja Ohjaamoja, joissa myös neuvotaan opiskeluun ym. liittyvissä asioissa. Niissä on myös ryhmiä, joissa voi saada vertaistukea. 

Kelalla on 16-29-vuotiaille Nuotti-valmennuksia. Niihin voi päästä, jos toimintakyky on olennaisesti heikentynyt, lääkärin lähetettä tai hakemusta ei tarvita, Kelaan voi ottaa yhteyttä. Toimintakyvystään Ap ei kerro, mutta varmuuden vuoksi tämäkin vinkki.  

Lainaus Kelan sivuilta: "NUOTTI-valmennuksen tavoitteena on saada nuori kiinnostumaan elämäntilanteestaan, taidoistaan, vahvuuksistaan ja tulevaisuuden suunnittelusta sekä opiskeluun tai työelämään suuntautumisesta."

Vaikka Ap:n kirjoitus olisi provo, niin ehkä joku muu hyötyy näistä tämän keskustelun kannustavista kommenteista. Valitettavasti osa on latistavia. Miettikää vähän, ihmiset, miten kommunikoitte toisillenne! 

Kyllä apllekin on jo paasattu kauniisti satoja tunteja ja hyvin on neuvot valuneet toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Toiset meistä sisuuntuvat ja ottavat itseään niskasta kiinni vasta kun sanotaan suoraan päin naamaa minkälainen ääliö on.

Vierailija
52/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin siis lukion mutta sellaisen mihin pääsin alle 7 keskiarvolla :(

Jätin lukion kesken kahden vuoden jälkeen ja hain amikseen, mitä kävin neljä vuotta mutten saanut papereita. Siinä tuli eka lapsi yms. Ja mitään en tehnyt kummassakaan. Koskaan esim läksyjä tai lukenut kokeisiin.

Lukiossa mun päivät oli sitä et koulu olisi ohi ja pääsis hengaileen Stadiin. Istuttiin kahviloissa, mäkkärillä, kierrettiin kauppoja ja seisoskeltiin Narinkkatorilla röökillä. Olin varmaan max 10 iltaa kotona 14 vuotiaasta lukion loppuun. Ja silloinkin piti olla jonkun kaverin meillä.

Se oli niin tyhmentävää ja passivoicaa. Olen katkera vanhemmille, et he eivät tehneet siitä loppua vaikka väkisin

Ap

Ap, oletetaan tilanne 10v päästä kun oma lapsesi käyttäytyy kuin sinä aikanaan.

Miten "teet siitä lopun vaikka väkisin"?

Jos joku tämän osaisi kertoa, olisi Suomessa taas vähän vähemmän syrjäytyneitä, joten anna edes yksi ehdotus, mikä sinun kohdallasi olisi toiminut?

Vierailija
53/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realisti kirjoitti:

Lohdutuksena voin sanoa, että tuskin sinusta kuitenkaan olisi mitään tullut. Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan baska.

Nii! Ainoo ketkä menestyy niin elon muskin kaltaiset nerot.  Muut loisii sen saavutuksilla.

Vierailija
54/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika omituinen logiikka ap:lla. Itse muistan että 15-vuotiaana jo mietin minne haluan opiskelemaan ja ihan itse omin pikku kätösin googlailin ne opintopolut. Menin lukioon, siellä googlailin mitkä aineet kannattaa kirjoittaa että saan maksimipisteet ja parhaimman alun haluamalleni alalle. Yliopistossa sitten ei ollutkaan mitään googlailtavaa, siellä vasta valitsin aineet oman mieleni mukaan kun kuitenkin valmistuisin haluamani alan töihin. Valitsin kuitenkin paljon työelämään valmistavia käytännönläheisiä kursseja, kun tiesin etten jäisi yliopistolle muhimaan maisterinpaprujen jälkeen.

Ei muuten ollut ketään pitelemässä kädestä ja taluttamassa yliopistoon, duunariperheestä kun itsekin tulen. Ihan vaan ennakointia, tiedonhakua, tavoitteita ja niihin pyrkimistä - aloituksesta päätellen nämä eivät taida olla ap:n vahvuuksia. Silloin voi myös miettiä onko pitkä, teoreettinen ja rankka opintopolku ihan se omin juttu. Itsellä kesti lukion ekalta työelämään yhdeksän vuotta, ja nyt vielä erikoistuminen valmistuttua.

Vierailija
55/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realisti kirjoitti:

Lohdutuksena voin sanoa, että tuskin sinusta kuitenkaan olisi mitään tullut. Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan baska.

Harmi että idioluutio on kuitenkin edennyt/lisääntynyt kun on yh.

Sossutuet pitäisi poistaa niin laji kehittyisi oikeaan suuntaan.

Vierailija
56/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa syytä ei tietenkään ole yhtään.

Kyllähän tuo on täysin vanhempien kasvatuksen tulosta.

Vierailija
57/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa syytä ei tietenkään ole yhtään.

Kyllähän tuo on täysin vanhempien kasvatuksen tulosta.

Fiksumpi lapsi tajuaa ettei ole hamaan tappiin saakka se kahvilassa hengaava teini, vaan aika yllättävän pian ihan itsensä elättävä aikuinen. Ne on sitten niitä kuuluisia valintoja, vääntääkö sitä pari lasta ekoille vastaantulijoille, jääkö roikkumaan sosiaalituille, lähteekö (=pänttääkö) itsensä vaikka kauppikseen tai lääkikseen vai jättääkö kosmetologikoulun kesken. Kolmekymppisenä sitten niitetään kylvämäänsä viljaa. Voi toki harmittaa jos muut ikätoverit teki parempia valintoja ja elää näiden myötä nyt ihan erilaista elämää.

Vierailija
58/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-15v pitäs olla jo sen verran ajattelukykyä että osaa päätellä ettei kampissa hengaamalla kovin pysty ammatillisesti etenemään. Ota vaan ite vastuu päätöksistäsi, ei muut voi sun elämääsi ratkaista

Vierailija
59/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista, että oma osasi on erittäin tärkeä. Me koulutetut ja menestyneet näytetään sitä paremmilta mitä huonommin teillä huono-osaisilla menee.

Olipa mukavaa tavata kaupassa selkeästi varakas suomenruotsalainen pariskunta joka päätti pälättää keskellä käytävää sen täysin tukkien. Oli mukavaa todeta ääneen että suomenruotsalaiset eivät ole parempia ihmisiä kuin suomalaiset.

Kannattaa tulla pois sieltä Helsinkikuplasta - oli myös mukavaa käydä mökkimatkalla tuossa Nauvon kaupassa ostamassa kalastaja-Börjen madetta ja bagar-Bengtin laskiaispullia.

Suomenruotsalaiset on täällä saaristossa rikkaus ja ihan yhtälailla mukavia suomalaisia kuin mekin, jotka ollaan luettu vain tuo pakkoruotsi.

Ja eiköhän sieltä kaupan käytävältä löydy yhtälailla kuspäisiä itseään parempina pitäviä suomenkielisiäkin?

Vierailija
60/68 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutamia nyt n kolmekymppisiä ihmisiä, joiden teini-ikä ja koulu meni päin prs. Ajelehtivat aikansa ja ottivat sitten ns. lusikan kauniisti käteen, palasivat koulun penkille, saivat päättötodistuksen ja ovat nyt töissä tai korkeakouluopinnoissa.

Se on mahdollista, mutta pitää ottaa vastuu itsestään, eikä jäädä märehtimään menneisyyttä ja syyttelemään olosuhteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi