Uskotko mihinkään yliluonnolliseen ?
Voin sanoa, että suurimmaksi osaksi en usko, mutta pari tapausta on, joista en kyllä ymmärrä, mitä oikeasti on tapahtunut/miten asia on onnistunut.
Molemmat näistä mainitsemistani tapauksista ovat kaivojen löytämisiä ns. taikavarvun avulla. Pakkohan siihen on jokin looginen selitys olla, mutta en vaan keksi, että miten onnistui. Kun molemmissa taloissa uusi kaivonpaikka löytyi paikoista, joissa ei maan pinnalle näy minkäänlaisia muusta ympäristöstä erottavia merkkejä mikä viittaisi siihen, että kyseisestä kohdasta saisi vettä
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te pohjavedestä meuhkaavat koskaan kuulleet vesisuonista?
Tätini katsoi niiden kulkureitit langassa roikkuvalla sileällä vihkisormuksella. Sormus teki pyörivää liikettä suonen kohdalla. Katsoi meillä mm. sänkyjen paikat, etteivät olleet vesisuonen kohdalla.
Guugletin just, kansanuskomusta, mutta meillä ainakin nukuttiin hyvin!
Kyllä, meilläkin on katsottu niitä.
Vihaamalla toisten mielipiteitä ja kokemuksia et voita mitään koeta pärjätä!
Mikä sua vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni sanoo, että kaikelle on looginen selitys. Eikö sekin ole aivan looginen selitys, että ihminen ei tiedä kaikkea maailmankaikkeudesta ja on aivan mahdollista, että on rinnakaistodellisuuksia ja muita ulottuvuuksia, jotka joskus ovat päällekkäin meidän todellisuuden kanssa.
Vielä loogisempi selitys on että nämä ovat mielikuvituksen tuotetta, jolloin Occamin partaveitsen mukaan se on parempi selitys.
Ihan yhtä yksinkertainen selitys on, se että te selittelette pelkojanne pois.
Paitsi että tuo ei selitä yhtään mitään. Jolloin se ei ole selitys.
No ei varmaan sinulle.
Eikä kenellekään muullekaan. KOSKA SE EI OLE MIKÄÄN SELITYS.
Itse ajattelisin tuon yhtenä ja samana selityksenä, omat pelot ovat vain se taustalla oleva syy, miksi selitetään kaiken yliluonnollisen olevan vain ihmisen oman mielikuvituksen tuotetta.
-eriAjattelusi on siinä tapauksessa harvinaisen surkeaa.
Mutta silti toimivampaa kuin sinulla.
Tulisittepa viikoksi luokseni, niin kokisitte yliluonnollisia asioita seurassani. Niitä tapahtuu ilman, että kutsun sellaista luokseni. Tutkin myös astrologiaa ja minulla on eräästä planeettahuoneesta ja -merkistä johtuen luvattu äkillisiä paranormaaleja kokemuksia. Totta! Ne tapahtuvat äkkiarvaamatta, enkä pelkää enää mitään. En kerro niitä lähemmin koska täällä on negatiivinen suhtautuminen kaikkeen tähän aiheeseen liittyvään. Voin puhua näistä vain muutamalle jotka ovat olleet todistamassa itse myös näitä tapahtumia. En loukkaannu jos ette ymmärrä ja hyväksy saati koe näitä asioita. Rahavoittojakin voitan usein vaistoni avulla, en voisi muuten tietää. Logiikkaakin siihen tarvitaan. Usein toivon että luottaisin enemmän intuitiooni, sillä se on minulla vahva, mutta liika järkeily vie harhaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulisittepa viikoksi luokseni, niin kokisitte yliluonnollisia asioita seurassani. Niitä tapahtuu ilman, että kutsun sellaista luokseni. Tutkin myös astrologiaa ja minulla on eräästä planeettahuoneesta ja -merkistä johtuen luvattu äkillisiä paranormaaleja kokemuksia. Totta! Ne tapahtuvat äkkiarvaamatta, enkä pelkää enää mitään. En kerro niitä lähemmin koska täällä on negatiivinen suhtautuminen kaikkeen tähän aiheeseen liittyvään. Voin puhua näistä vain muutamalle jotka ovat olleet todistamassa itse myös näitä tapahtumia. En loukkaannu jos ette ymmärrä ja hyväksy saati koe näitä asioita. Rahavoittojakin voitan usein vaistoni avulla, en voisi muuten tietää. Logiikkaakin siihen tarvitaan. Usein toivon että luottaisin enemmän intuitiooni, sillä se on minulla vahva, mutta liika järkeily vie harhaan.
Mikä planeetta ja mikä huone?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinko huoneessa 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinko huoneessa 8.
Aa. Classic.
En vaan mitenkään pysty, kaiken olemassa olevan tiedon valossa.
Vierailija kirjoitti:
Takavuosina USA:ssa oli tarjolla miljoona dollaria sille, joka voisi tieteellisissä oloissa todistaa jonkin yliluonnollisen ilmiön olemassaolon.
Yrittäjiä riitti, mutta rahat jäivät jakamatta. Kiistaton todiste siitä, ettei mitään yliluonnollista todellakaan ole olemassa.
Eikä hiljan edesmennyt Randy ole palannut kummituksena.
Ei myöskään Hawking, joka niin muistaakseni lupasi - mikäli kuoleman jälkeen jotakin olisi.
Tuo sanakin jo kertoo sen, ettei pidä uskoa. Maailmassa on vain luonnollisia asioita, yliluonnollinen tarkoittaisi ettei se kuulu tähän maailmaan joten sitä ei ole olemassa muuten kuin mielikuvituksessa.
Varmasti on asioita, joista emme vielä tiedä, mutta se on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sanakin jo kertoo sen, ettei pidä uskoa. Maailmassa on vain luonnollisia asioita, yliluonnollinen tarkoittaisi ettei se kuulu tähän maailmaan joten sitä ei ole olemassa muuten kuin mielikuvituksessa.
Varmasti on asioita, joista emme vielä tiedä, mutta se on eri asia.
Sanat luovat merkityksiä. Ja tässäpä on erinomainen esimerkki siitä, miten sokeaa ja rajoittunutta ihmisen ajattelu voi olla, ja vain sen takia, että ilmiö on nimetty tai sitä kuvataan sanalla, joka on jo lähtökohtaisesti hyvin rajallinen ja rajoittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi uskoa että joku uskoo noihin varpuihin. Sehän on tieteellisestikin todistettu ettei se ole mahdollista.
Noita varpuja on käytetty iät ja ajat onnistuneesti kaivon paikan etsinnässä.
Juuei. Kuten jo AP:lle vastasin niin pohjavesi on tasaisesti jakautunut maaperään. On aivan se ja sama mihin kohtaa pohjavesialuetta kaivon poraa, aina löytyy vettä. Viimeksi maalämpökaivon paikka katsottiin kaupungin lupapaperista ja asentajan siitä alueelta valitsemasta kohdasta johon pora oli helppo tuoda ja mistä putkiveto jäisi mahdollisimman lyhyeksi ilman että tarvitsee rikkoa rakenteita. Ja kas kas, vettä löytyi. Ilman ainuttakaan virpua tai varpua.
Ihan jo ihmisten monet kokemukset ja eletty elämä kumoaa tuon väitteesi, että veden riittävyyden kannalta olisi aivan se ja sama, mihin sen kaivon poraa.
Lähteitä on mäkien päällä myös, ja siellä vesisuonet virtaa korkealla. Ei tarvitse kaivon olla syvä siellä
Meinaat että geologit eivät tiedä miten pohjavesi maaperässä käyttäytyy? Minä olen porauttanut neljä kaivoa, kaikkien paikka on katsottu kaavasta ja rakennusteknisistä seikoista. Jännästi jokaisesta tuli vettä. Tai siis ei siinä mitään jännää ollutkaan, KOSKA POHJAVESI ON TÄYSIN TASAISESTI JAKAUTUNUT MAAPERÄÄN!!!
https://www.skepsis.fi/lehti/2002/2002-1kolh.html
"LOPPUTULOKSENA saatoimme todeta, että varpu todella taipui, ja vieläpä hyvin näyttävästi aina silloin kun koehenkilöt tiesivät maassa olevan jotain, mitä heidän pitäisi havaita. Sen sijaan silloin kun heillä ei ollut mitään tietoa asiasta, olivat tulokset täysin satunnaisia. Mitään näyttöä varvun toimimisesta ei siis näissä kokeissa saatu."
Kyllä sitä vettä yleensä löytyykin, mutta sen riittävyydessä on eroja. Ja nuo skeptikkojen jutut saat heittää jorpakkoon. Itse harrastan lähdekriittisyyttä ja tuo sivusto ei täytä luotettavan lähteen kriteereitä.
Sen sijaan tässä on sinulle luettavaa ja opittavaa pohjavedestä, luotettavasta lähteestä.https://www.ymparisto.fi/fi-fi/vesi/Pohjavesien_tila/Pohjaveden_esiinty…
Osaatko lukea?
"Pohjaveden pinnan etäisyys maanpinnasta vaihtelee noin yhdestä jopa yli 50 metriin, mutta on yleensä 2–5 metrin syvyydessä maanpinnan alapuolella. Pohjaveden pinnalla tarkoitetaan rajaa, jonka alapuolella kaikki maa- ja kallioperän huokoinen tila on täysin vedellä kyllästynyt."
Toistan: "Pohjaveden pinnalla tarkoitetaan rajaa, jonka alapuolella kaikki maa- ja kallioperän huokoinen tila on täysin vedellä kyllästynyt"
Korostan vielä kerran: "KAIKKI"
Pohjavesi on siis täysin tasaisesti jakautunut maaperään. Kuten sanoinkin, mutta silti jonkun pallinaaman pitää alkaa tuollaisestakin itsestäänselvyydestä vänkkäämään.
Määrittelit hienosti pohjaveden. Mutta missasitko täysin sanan "pinta"?
Se on se oleellinen sana tuossa. Pohjaveden pinnan _etäisyys_ maanpinnasta vaihtelee 1-50 m. Eli aika paljon. Siis etäisyys pisteesta A (=maanpinta) pisteesiin B (=pohjavesi) .Pohjaveden pinta = pohjaveden yläpinta siellä maan alla.
Maanpinta = ihan sinun jalkojesi alla oleva maa, jolla seisot.
Ja näiden kahden _pinnan_ välinen etäisyys toisistaan voi olla jopa tuo 50 metriä, tai sitten vain 1 metri. Mutta yeensä kuitenkin se 2-5 metriä. Eli sen kaivon pitäisi olla vähintään 1-50 metriä syvä, jotta se ylettäisi sen pohjaveden _pinnan tasolle_, riippuen tietysti siitä, miten syvällä se pohjavesi missäkin kohin on.Sinä tunnut olevan tässä se, jolla on haasteita luetunymmärtämisessä.
Niin? Mitä sitten? Se on sillä syvyydellä millä se on. Syvyys on tietysti sama koko alueella.
:D sama syvyys voi ollakin, mutta etäisyys maanpintaan vaihtelee silti paljon. Oot aika nolo, kun et tajuu :D.
No totta kai. Mäen päältä on pidempi matka kuin montun pohjalta. Tämän tajuamiseen ei toki varpuja eikä virpuja tarvita.
Lähteitä on myös mäkien päällä, ja vesisuonia joita varvuilla löytyy.
Ei tarvitse kaivon olla syvä mäen päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takavuosina USA:ssa oli tarjolla miljoona dollaria sille, joka voisi tieteellisissä oloissa todistaa jonkin yliluonnollisen ilmiön olemassaolon.
Yrittäjiä riitti, mutta rahat jäivät jakamatta. Kiistaton todiste siitä, ettei mitään yliluonnollista todellakaan ole olemassa.
Eikä hiljan edesmennyt Randy ole palannut kummituksena.
Ei myöskään Hawking, joka niin muistaakseni lupasi - mikäli kuoleman jälkeen jotakin olisi.
Randi oli kusipäinen huijari, joka piti ihan itse huolen siitä, että hänen sielunsa tuhoutuu ruumiin kuoltua.
Vierailija kirjoitti:
En usko, mutta tasoteoriaan kylläkin.
Uskonto se teille onkin. Jota pitää lisäksi joka paikassa tuputtaa. Ihan kuin jehovan todistajat, paitsi ahkerampia.
En usko. Piste.