Keskustan idea vähentää asumiskustannuksia Helsingissä
kerrankin loistava ajatus kepulta
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007796135.html
On hyvä jos ihmiset voisivat asua ja työllistyä muuallakin kuin täällä Helsingissä. Asumiskulut täällä jo liian korkeita, köyhillä ei ole varaa edes vuokra.asuntoon saati omaan kämppään. Vihaan kuinka tätä kaupunkia jatkusvasti täydennysrakennetaan ja jokainen kaunis metsikkö täyteen tornitaloja jossa ahtaita kämppiä.
Kommentit (82)
Voishan se olla noinkin. Ainakin on kurja että kaikki tunkee tänne ihan samaan paikkaan ahtaasti asumaan.
Ja katkerat kateelliset naapurit kuuntelee ärtyneenä seinän takana kun puhuu kaverille puhelimessa nauraen.
Vierailija kirjoitti:
Justiinsa näin. 15 kilsaa ulos hesasta, niin metsää ja peltoa riittää. Mutta ei, rakennetaan lasten leikkipuistot täyteen ja jopa keskuspuisto on uhan alla. Rakennetaan kaupunkibulervadit kun keskuspuistosta voi ottaa tilaa siihen. Hienoa kaupunkisuunnittelua.
Vihreillä on ideologia hukassa Helsingissä. Asukkaiden viihtyvyys on unohtunut ahneuden alle.
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen, entinen cityvihreä. Minusta on vanhanaikaista ja typerää ajatella että vain täällä Helsingissä tarvitaan palveluja ja muissa
pienemmissä kaupungeissa ei.
Minun ihanne yhteiskunnassa tuotetaan puhdasta ruokaa ja asutaan väljästi luonnon lähellä ympäri järvistä Suomea.Tyhmää ajatella että kaikkien pitäisi kärvistellä Mannerheimintien ruuhkassa.
En enää äänestä vihreitä täällä Helsingissä juuri siksi että olen kyllästynyt Sinnemäen ahneeseen haluun rakentaa kaikkialle uusia tornitaloja ja ahtaita asuntoja, ja kadottaa ihmisten luontoyhteys. Ja tunkea kaikki ihmiset metroon.
Autokin on oikein tarpeellinen ja kätevä kulkuväline. Ja jos se toimiibiokaasulla eli kaatopaikkajätteillä niin hieno homma.Kyllä Saarikko puhuu järkeä .
No onko sulla biokaasuautoa? Missä luulet että biokaasua saa tankata? Mun käsittääkseni tankkausasemia on vain suurissa kaupungeissa. Ellet sitten omista isoa monen sadan lehmän tai sian navettaa ja talteenottolaitteita ym mutta luulen että et omista.
Riittääkö Suomessa tuotettu biokaasu edes kaikkiin autoihin? Ei taida riittää, riittää ehkä puoleen HKL:n busseista.
Biokaasua voi tankata autoon jo monessa paikassa Suomessa, ja verkosto laajenee koko ajan. https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkausasemat/
Tulee paljon edullisemmaksi kuin bensa, ehkä puolet hinnasta vain
Vierailija kirjoitti:
Biokaasua voi tankata autoon jo monessa paikassa Suomessa, ja verkosto laajenee koko ajan. https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkausasemat/
Tulee paljon edullisemmaksi kuin bensa, ehkä puolet hinnasta vain
Ei se verkosto kovin tiheä ole, maaseudulla asuvalle se ei ole vaihtoehto. Eikä ole sanottu että kaikilta asemilta saa edes biokaasua. Tavallista Venäjältä tuotua maakaasua kyllä.
Ja kysymykseeni: Onko sulla kaasulla kulkevaa autoa?
On. Minulla eli meidän perheellä on biokaasulla toimiva auto. Jos kaasu loppuu kesken mökkireissun eikä biokaasuasemaa satu lähelle, auto käyttää tavallista bensaa bensatankista normaalin auton tapaan. Autossa siis molemmat systeemit.
Kokonaisuutena polttoainekulut kaasu+bensa = puolet siitä mitä aiempi bensa-auto. Ajokilometrit samat.
Minusta outoa ettei näitä edullisia kaasuautoja mainosteta enemmän. On eettistä ajella biokaasulla, siitä saa hyvän mielen. Ei pilaa ilmastoa. Biokaasun käyttö polttoaineena vähentääkin auton kasvihuonekaasupäästöjä noin 85 % verrattuna bensiiniin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta outoa ettei näitä edullisia kaasuautoja mainosteta enemmän. On eettistä ajella biokaasulla, siitä saa hyvän mielen. Ei pilaa ilmastoa. Biokaasun käyttö polttoaineena vähentääkin auton kasvihuonekaasupäästöjä noin 85 % verrattuna bensiiniin.
Se on vain niin että biokaasun kuten myös etanolibensan ja biodieselin saatavuus ei riitä millään Suomen kaikille autoille. Kymmennesosa liikennesuoritteesta saadaan korkeintaan kulkemaan niillä. Niillä polttoaineilla tähdätään että raskas hyötyliikenne ja mahdolliseti lentokoneet saadaan kulkemaan jos fossiilinen öljy ja maakaasu loppuu tai tulee saatavuusongelmia.
Ainoa järkevä ratkaisu olisi jos ihmiset ajaisivat vähemmän. Yrittäkää edes vähentää autolla kuljettavia matkoja kolmanneksella. sillä olisi suurempi vaikutus kuin korvikepolttoaineilla. Siihen voi vaikuttaa esim tekemällä etätöitä tai muuttamalla lähemmäs työpaikkoja ja palveluja.
En lukenut koko ketjua, mutta ihan rauhassa menkää vaan periferiaan, jos siltä tuntuu ja Helsinki pelottaa.
Elän lapsuuteni unelmaa Helsingissä, lapseni on paljasjalkainen helsinkiläinen.
Maksan kovaa vuokraa enkä voi edes etätyötä tehdä, mutta rakastan kotikaupunkiani enkä lähde minnekään.
Kepua en myöskään äänestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vain niin että biokaasun kuten myös etanolibensan ja biodieselin saatavuus ei riitä millään Suomen kaikille autoille. Kymmennesosa liikennesuoritteesta saadaan korkeintaan kulkemaan niillä. Niillä polttoaineilla tähdätään että raskas hyötyliikenne ja mahdolliseti lentokoneet saadaan kulkemaan jos fossiilinen öljy ja maakaasu loppuu tai tulee saatavuusongelmia.
Ainoa järkevä ratkaisu olisi jos ihmiset ajaisivat vähemmän. Yrittäkää edes vähentää autolla kuljettavia matkoja kolmanneksella. sillä olisi suurempi vaikutus kuin korvikepolttoaineilla. Siihen voi vaikuttaa esim tekemällä etätöitä tai muuttamalla lähemmäs työpaikkoja ja palveluja.
No mutta teknologia kehittyy. Ei haittaa mitään jos biokaasua ei riitä ihan kaikille, osa voikin ajella vaikka niillä sähköautoilla tai bensa-autoilla. Mutta onhan se sentään hieno ja eettisesti kestävä uudenlainen vaihtoehto! Kaatopaikkajätettä syntyy koko ajan lisää, ja karjanlantaakin riittää. Kysynnän kasvaessa biokaasulaitoksia perustetaan lisää-
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta ihan rauhassa menkää vaan periferiaan, jos siltä tuntuu ja Helsinki pelottaa.
Maksan kovaa vuokraa enkä voi edes etätyötä tehdä, mutta rakastan kotikaupunkiani enkä lähde minnekään.
Hassu kommentti. Minä itse muutin Helsinkiin 50 vuotta sitten, ja lapset ja lapsenlapsetkin ovat paljasjalkaisia helsinkiläisiä. Mikä onni se nyt on? KYllä lapset olisi onnellisempaa saada omakotitaloon.
Enkä ajattele että kerrostalossa asuminen on mitenkään ihanteellista.
Paljon ihanampaa on omakotitalossa jossa saa musisoida ja lapset ja koirat juosta vapaasti pihalle. Ja puutarhanhoito ja omat omenat on myös ihania. Eikä naapurit valita vaikka joku möykkäisi yölläkin päihtyneenä. No onneksi sentään kesämökki on, sinne pääsee hengähtämään vapaammin.
Kaikesta huolimatta ajattelen että keskustan uusin ajatus on hieno. Minusta on parempi ettei kaikki ihmiset maakunnista tunge asumaan tänne. Silloin tämä kaupunki säilyy viihtyisämpänä.
Tiivis asutus on ekologisin ellei kulutushysteria pilaa ideaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiivis asutus on ekologisin ellei kulutushysteria pilaa ideaa.
Tiivis asutus tuottaa eniten kärsimystä ja pahaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu kommentti. Minä itse muutin Helsinkiin 50 vuotta sitten, ja lapset ja lapsenlapsetkin ovat paljasjalkaisia helsinkiläisiä. Mikä onni se nyt on? KYllä lapset olisi onnellisempaa saada omakotitaloon.
Enkä ajattele että kerrostalossa asuminen on mitenkään ihanteellista.
Paljon ihanampaa on omakotitalossa jossa saa musisoida ja lapset ja koirat juosta vapaasti pihalle. Ja puutarhanhoito ja omat omenat on myös ihania. Eikä naapurit valita vaikka joku möykkäisi yölläkin päihtyneenä. No onneksi sentään kesämökki on, sinne pääsee hengähtämään vapaammin.
Kaikesta huolimatta ajattelen että keskustan uusin ajatus on hieno. Minusta on parempi ettei kaikki ihmiset maakunnista tunge asumaan tänne. Silloin tämä kaupunki säilyy viihtyisämpänä.
Olen se, ketä lainasit.
En voisi kuvitellakaan asuvani omakotitalossa muutoin kuin vaikkapa Pirkkolassa.
Sielläkin saattaisin pelätä.
Olen pikkutytöstä asti kaivanut ns. suurkaupungin sykkeeseen ja Helsinki nyt pakostakin valikoitui kotikaupungikseni, kun ei Suomesta isompaa löydy.
Olen asunut myös ulkomailla 4-5 vuoden jaksoja oikeissa miljoonakaupungeissa ja sellaisiin myös lomamatkani suuntautuivat ja tulevat suuntautumaan, kun koronatilanne toivottavasti jossain vaiheessa muuttuu sellaiseksi, ettei tarvitse pelätä.
Minusta tässä ei ole mitään hassua: minä ajattelen näin ja sinä omalla tavallasi.
Kumpikaan ei ole väärin ajateltu.
Jokaisella ihmisellä tulisi olla lain takaama oikeus ikiomaan ulko-oveen.
Ihan hyvä että ihminen saa valita missä asuu. Hienoa jos ihmisen ei ole pakko muuttaa työn takia Helsingin keskustaan, jos haluaa asua vaikkapa Tampereella tai Turussa tai Rovaniemellä.
Loistava ehdotus. Tuo 2600 € verohelpotus kattaisi viikoittaisen työmatkan Helsinkiin. Viimeisen vuoden aikana suurin osa kokouksista on ollut jo muutenkin etäkokouksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justiinsa näin. 15 kilsaa ulos hesasta, niin metsää ja peltoa riittää. Mutta ei, rakennetaan lasten leikkipuistot täyteen ja jopa keskuspuisto on uhan alla. Rakennetaan kaupunkibulervadit kun keskuspuistosta voi ottaa tilaa siihen. Hienoa kaupunkisuunnittelua.
Vihreillä on ideologia hukassa Helsingissä. Asukkaiden viihtyvyys on unohtunut ahneuden alle.
Olen asunut 40 v Helsingissä, eikä kaupunki ole ollut koskaan viihtyisämpi tai toimivampi kuin nyt.