Toimeentulotuen poistamisesta haaveilevat: lukekaa tämä
Olen ollut useita vuosia työkyvyttömänä fyysisen sairastelun vuoksi. Olen yksi toimeentulotuella elävistä... Olen ollut pitkiä aikoja käytännössä toimintakyvyttömänä ja välillä en jaksa edes telkkua katsoa. Teen joka päivä niin paljon, kuin jaksan, eikä se, mitä jaksan, riitä työelämään. Työkkärin vaatimuksia en ole pystynyt täyttämään ja kuntoutustukea, tai sairaseläkettä minulle ei anneta. Jos toimeentulotuki ja asumistuki poistettaisiin, jäisin tyhjän päälle.
Ennen sairastelua olin kova tekemään töitä, mulla oli tavoitteita, harrastin liikuntaa aktiivisesti ja mulla oli terveet elämäntavat. Ja lisäksi muuten kuuluin kokoomukseen.
Toimeentulotuen ja asumistuen poistamiset iskisivät pahiten kaltaisiini ihmisiin. Huumeidenkäyttäjät saavat tuloja muista lähteistä ja tuet ovat vain osa heidän taloudestaan. Heitä ei tukien poistot harmittaisi... he käyttävät 1500€ kuukaudessa päihteisiin ja nuo rahat hankitaan muualta, kuin sossusta.
Tukien poistamisesta haaveilevat voisivat miettiä, että mitä he ovat itse saaneet yhteiskunnalta. Miksi ette halua antaa samaa muille, minkä olette itse yhteiskunnalta saaneet?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan poistaa tuet ja kansalaispalkan tilalle. Selkeämpää, ei byrokratiapyörää, maksaa vähemmän. Mutta tietenkin kuitenkin erikoistapauksissa lisätukia.
Kansalaispalkka maksaa vähemmän, jos se on max 400 e/aikuinen/kk eikä lapsikorotusta ole. Muussa tapauksessa kulut kasvavat. Harva meistä pärjää tuolla summalla, sen lisäksi ei olisi asumistukea tms.
Kansalaispalkka voiis olla 1200 euroa. Tällöin vasta vosi kaikki muut tuet poistaa. (toki lääkkeisiin ja hoitoihin lisätuki)
Syö terveellisesti ja venyttele. Pikkuhiljaa jaksat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Huumeidenkäyttäjillä ei kyllä ole yleisesti mitään muita virallisia "tulonlähteitä" kuin toimeentulotuki. Turha verrata itseään heihin.
Monet heistä tekee rikoksia elättääkseen itsensä. Tai myy huumeita, tosin sekin on rikos Suomessa. Ja monet heistä istuvat jatkuvasti sen vuoksi vankilassa.
John Douglas kirjoitti:
Voisin lisätä vielä esimerkin naisesta, johon tutustuin ennen sairasteluani. Kyseessä oli kolmen lapsen yksinhuoltaja, nainen oli lievästi alkoholisti ja selvästi psyykkisesti sairas. Perhe eli toimeentulotuella ja asumistuella. Jos tuet lopetettaisiin, se iskisi lapsiin ja lapset olisi pitänyt huostaanottaa.
Nainen ei mielestäni ollut työkykyinen...
Kun perheen teini-ikäinen tytär meni kesätöihin, lähti äidin toimeentulotuki siksi aikaa ja perhe eli tyttären kesätyötienesteillä.
ei niin julmaa olekaan kuin suomalainen toistaan kohtaan. Sata vuotta sitten myytiin köyhien lapsia orjiksi, maattomat asui kuopissa. Joku assburgeri nuo kannustavat lait on laatinut ja jotkut jakkukalkkunat ja martelaanpierijät ne hyväksyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan poistaa tuet ja kansalaispalkan tilalle. Selkeämpää, ei byrokratiapyörää, maksaa vähemmän. Mutta tietenkin kuitenkin erikoistapauksissa lisätukia.
Kansalaispalkka maksaa vähemmän, jos se on max 400 e/aikuinen/kk eikä lapsikorotusta ole. Muussa tapauksessa kulut kasvavat. Harva meistä pärjää tuolla summalla, sen lisäksi ei olisi asumistukea tms.
Höpönlöpön. Suurin osa saa työttömyyskorvausta käteen minimi 535+ asumistuki 300-400e kuussa. Kansalaispalkka voi hyvin olla 800-900 euroa eikä päästä edes ylitykselle.
Kansalaispalkkaa saisi kaikki, myös 18v vanhempien luona asuva lukiolainen ja ns. kotäidit. Heiltä sitä ei veroteta pois, kuten palkansaajilta, joten kansalaispalkka max on tuo 400 e.
Vierailija kirjoitti:
Vai menee huumeiden käyttäjiltä 1500€ huumeisiin. Kerrotko vielä missä ajassa? Niin, tämän säälin pitäisi nyt siis kohdistua sinuun ihan, vaikka vähän näitä huumeveikkoja samala lytäten? Ihminen pas ka.
Huumeet on käsittääkseni tosi kalliita, kun ne ostetaan laittomana kadulla. Jollakin voi mennäkin tuo summa kuukaudessa, tai jopa enemmän. ERI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka voiis olla 1200 euroa. Tällöin vasta vosi kaikki muut tuet poistaa. (toki lääkkeisiin ja hoitoihin lisätuki)
Sannan pitäisi ottaa joka vuosi muutama miljardi lisää velkaa.
Kyllä, haaveilen tuosta. Olisi hienoa jos eläkkeet ja etuudet olisi sen verran suuria ja verotus ja ruoka ja asumismenot sen verran pieniä että erilaisia etuuksia voisi vähentää.
Eli masennus ja toimintakyvyn puute pitäisi olla hyväksyttävämpää kuin masennus, toimintakyvyn puute ja vakava päihderiippuvuussairaus? Ette kumpikaan hae aktiivisesti hoitoa ja parannusta... Koivin oikeistolaisia aatteita kyllä.
Ei, toimeentulo pitää turvata kaikille, se on hyvinvointiyhteiskunnan perusta. Ja on kaikkien etu ettei toimeentulon puuttesta nousevat sosiaaliset ongelmat lisäänny. Miten tämä sitten hoidetaan, on toinen juttu. Kansalaispalkka ja parempi, kattavampi, tavoittavampi hoito olisi jo hyvä alku.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimeentulotukea poisteta ja vaikka se poistuisi, niin tilalle tulisi joku muu tuki.
Ne jotka vaativat sen poistamista ovat ilmeisesti kiinnostuneita vain omasta elämästään ja hyvinvoinnistaan, ja eivät ymmärrä mihin se johtaisi. Tuhannet ihmiset jäisivät vailla tukea ja myös rikollisuus varmasti kasvaisi. Puhumattakaan inhimillisestä kärsimyksestä.
Olen nähnyt läheltä miten toimeentulotuki rullaa vuosia sellaisilla ihmisillä, jotka ovat työkykyisiä (työvaihtoehdot ehkä huonot koulutuksen puutteen tai kokemuksen takia) mutta eivät ota sellaisia töitä vastaan joita saisivat kuten kaupan kassa, tarjoilu jne vaan haluavat parempaa työtä, jota eivät saa koska aina on joku parempi, kokeneempi ja paremman koulutuksen hankkinut hakija tarjolla.
Mielestäni toimeentulotukea ei pidä poistaa, mutta työn vastaanottamisesta pitää tehdä ehdottomasti kannattavampaa ja tällainen kotona olemisen vaihtoehto (vuosikausia) terveiltä ihmisiltä tulisi poistaa.
Minä kannatan ehdottomasti kansalaispalkkaa. Samat etuudet kaikille! Jäisin pois matalapalkkaisesta työstäni, joka vie pikkuhiljaa terveyteni, ja alkaisin harrastaa mukavia asioita. Tekisin etuuden lisäksi töitä sen verran, että saavuttaisin hyvän elintason, mutta en enää eläisi töiden ehdoilla. Kyllä yhteiskunta on sen minulle velkaa.
Muistakaahan ihmiset äänestää niin näihin asioihin voi vaikuttaa. täällä voidaan kyllä spekuloida
heikko-osaisille suosittelen pysymään sdp,vasemmisto linjalla. hyvä osaiset pysyy kokoomuksessa:köyhä saadaan kenkäparien hinnalla,kokoomuksella on aktiivinen äänestäjä kanta vielä,täälläki kokoomusta hehkutetaan,joku vaalikampanja menossa. en oo jaksanu persuihi perehtyy,mut eiks neki jotain tukii ala leikkaa ?
Mun mielestä tt-tuki voitaisiin poistaa ihan vain siksi että tämä pieni osa porukasta huomaisi että kusetusta on. Siis kusetusta siinä mielessä, että eipä sitä rahaa jää itselle sen enempää senkään jälkeen. Nythän köyhä on valjastettu herran eteen piiskattavaksi jotta herra saa rauhassa nauttia muiden rahoista ominaan. Tarkoittaen sitä, jos nyt joku ei tajunnut, että se tt-tuki valuu kyllä herrain taskuun, ja asumistukien poisto myös. Ei noita poistamalla jää sinulle yhtään sen enempää. Sinut on vain huijattu luulemaan että köyhä tässä on se syypää. Ei ole, ja toivoisinkin että ottaisit pääsi pensaasta, lakkaisit hokemasta tuota mantraa kuin uskontoa, koska se ei pidä sisällään muuta tottuutta kuin sen että sinua on eikasta helppo huijata.
Vierailija kirjoitti:
Minä kannatan ehdottomasti kansalaispalkkaa. Samat etuudet kaikille! Jäisin pois matalapalkkaisesta työstäni, joka vie pikkuhiljaa terveyteni, ja alkaisin harrastaa mukavia asioita. Tekisin etuuden lisäksi töitä sen verran, että saavuttaisin hyvän elintason, mutta en enää eläisi töiden ehdoilla. Kyllä yhteiskunta on sen minulle velkaa.
Saman tekisivät tuhannet muut siivousalan työntekijät, lähi- ja sairaanhoitajat (sh:t muuten ovat aika korkeasti koulutettuja, miettikää miten yhteiskunta saisi takkiin tässä), myyjät ym. Yhteiskunta romahtaisi, kun tarpeeksi moni kyllästyisi lopullisesti muiden elättämisestä pienellä palkallaan ja raskaalla työnteollaan.
John Douglas kirjoitti:
Voisin lisätä vielä esimerkin naisesta, johon tutustuin ennen sairasteluani. Kyseessä oli kolmen lapsen yksinhuoltaja, nainen oli lievästi alkoholisti ja selvästi psyykkisesti sairas. Perhe eli toimeentulotuella ja asumistuella. Jos tuet lopetettaisiin, se iskisi lapsiin ja lapset olisi pitänyt huostaanottaa.
Nainen ei mielestäni ollut työkykyinen...
Kun perheen teini-ikäinen tytär meni kesätöihin, lähti äidin toimeentulotuki siksi aikaa ja perhe eli tyttären kesätyötienesteillä.
Oliko susta noiden lasten hyvä asua muutenkaan tuon äidin kanssa, jos äiti on psyykkisesti sairas ja päihdeongelmainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimeentulotukea poisteta ja vaikka se poistuisi, niin tilalle tulisi joku muu tuki.
Ne jotka vaativat sen poistamista ovat ilmeisesti kiinnostuneita vain omasta elämästään ja hyvinvoinnistaan, ja eivät ymmärrä mihin se johtaisi. Tuhannet ihmiset jäisivät vailla tukea ja myös rikollisuus varmasti kasvaisi. Puhumattakaan inhimillisestä kärsimyksestä.
Olen nähnyt läheltä miten toimeentulotuki rullaa vuosia sellaisilla ihmisillä, jotka ovat työkykyisiä (työvaihtoehdot ehkä huonot koulutuksen puutteen tai kokemuksen takia) mutta eivät ota sellaisia töitä vastaan joita saisivat kuten kaupan kassa, tarjoilu jne vaan haluavat parempaa työtä, jota eivät saa koska aina on joku parempi, kokeneempi ja paremman koulutuksen hankkinut hakija tarjolla.
Mielestäni toimeentulotukea ei pidä poistaa, mutta työn vastaanottamisesta pitää tehdä ehdottomasti kannattavampaa ja tällainen kotona olemisen vaihtoehto (vuosikausia) terveiltä ihmisiltä tulisi poistaa.
Eipä tuommoisista työnvieroksujista olisi mitään hyötyä. Jos olisi ”pakko” ottaa vastaan tuollainen työ, alkaisi välitön saikuttaminen
Joillekin asunnottomille rikollisille se vankilassa istuminen on normaalia, he eivät edes yritä olla joutumatta kiinni, vaan menevät asenteella täysihoitoon talveksi. Siellä niitä on kavereitakin. Oon kuullut aamulenkillä spugejen puhuvan, että kohta tulee poliisit, hyvä niin pääsee vähäksi aikaa lämpimään nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman tekisivät tuhannet muut siivousalan työntekijät, lähi- ja sairaanhoitajat (sh:t muuten ovat aika korkeasti koulutettuja, miettikää miten yhteiskunta saisi takkiin tässä), myyjät ym. Yhteiskunta romahtaisi, kun tarpeeksi moni kyllästyisi lopullisesti muiden elättämisestä pienellä palkallaan ja raskaalla työnteollaan.
Tuo tilannehan olisi hyvä. Silloin kysynnän ja tarjonnan laki ohjaisi työn hintaa. Työn määrän voisi itse valita jaksamisen ja halutun tulotason mukaan.
Kansalaispalkan ajatus on se, että sen saa jokainen täysi-ikäinen suomalainen. Tämä siis niille, jotka ihmettelevät sitä, miksi tuen saajat moninkertaistuisivat. Jos taas kansalaispalkka olisi tulosidonnainen, miten se eroaisi Toimeentulotuesta? Miten silloin jälleen estettäisiin tuloloukkujen muodostuminen? Jos kansalaispalkka saisi esimerkiksi jokainen alle 3000e/kk ansaitseva täysi-ikäinen, olisi reilun 3000e/kk ansaitsevat uusi tuloloukussa elävä köyhälistö. Jos taas kansalaispalkka saisi jokaikinen miljonäärikin, olisi se todella kallis systeemi ja sitä voisi maksaa vain muutaman satasen kuussa. Ja sillähän taas ei voisi muuten tulottomat elää.
Miten niin moninkertaistuisi. Ne saa kaikki sen rahan jo. Ihan sama millä nimellä se maksetaan. Kaikilla on oikeus toimeentulotukeen jos ensisijaisia tuloja ei ole tai ne ei riitä elämiseen.