Toimeentulotuen poistamisesta haaveilevat: lukekaa tämä
Olen ollut useita vuosia työkyvyttömänä fyysisen sairastelun vuoksi. Olen yksi toimeentulotuella elävistä... Olen ollut pitkiä aikoja käytännössä toimintakyvyttömänä ja välillä en jaksa edes telkkua katsoa. Teen joka päivä niin paljon, kuin jaksan, eikä se, mitä jaksan, riitä työelämään. Työkkärin vaatimuksia en ole pystynyt täyttämään ja kuntoutustukea, tai sairaseläkettä minulle ei anneta. Jos toimeentulotuki ja asumistuki poistettaisiin, jäisin tyhjän päälle.
Ennen sairastelua olin kova tekemään töitä, mulla oli tavoitteita, harrastin liikuntaa aktiivisesti ja mulla oli terveet elämäntavat. Ja lisäksi muuten kuuluin kokoomukseen.
Toimeentulotuen ja asumistuen poistamiset iskisivät pahiten kaltaisiini ihmisiin. Huumeidenkäyttäjät saavat tuloja muista lähteistä ja tuet ovat vain osa heidän taloudestaan. Heitä ei tukien poistot harmittaisi... he käyttävät 1500€ kuukaudessa päihteisiin ja nuo rahat hankitaan muualta, kuin sossusta.
Tukien poistamisesta haaveilevat voisivat miettiä, että mitä he ovat itse saaneet yhteiskunnalta. Miksi ette halua antaa samaa muille, minkä olette itse yhteiskunnalta saaneet?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Eli masennus ja toimintakyvyn puute pitäisi olla hyväksyttävämpää kuin masennus, toimintakyvyn puute ja vakava päihderiippuvuussairaus? Ette kumpikaan hae aktiivisesti hoitoa ja parannusta... Koivin oikeistolaisia aatteita kyllä.
Ei, toimeentulo pitää turvata kaikille, se on hyvinvointiyhteiskunnan perusta. Ja on kaikkien etu ettei toimeentulon puuttesta nousevat sosiaaliset ongelmat lisäänny. Miten tämä sitten hoidetaan, on toinen juttu. Kansalaispalkka ja parempi, kattavampi, tavoittavampi hoito olisi jo hyvä alku.
Mikäs psykoosipsyykikko siellä on ruudun takana? Mistä sä keksit, että olisin masentunut ja, että en hakisi hoitoa? Onko sulla defenssit päällä, kieltäminen korostuneesti? Kirjoitin aloitukseen ihan selkeästi, että minulla on pitkä historia fyysistä sairastelua...
En ole luokitellut mitään hyväksyttävämpiä ja vähemmän hyväksyttäviä syitä toimeentulotukeen... Itse annat viestissäsi kuitenkin sellaista kuvaa, että pitäisit masennusta vähemmän hyväksyttävänä syynä tukiin.
Pointtini oli siinä, että oikeistossa puhutaan aina, että "pistetään toimeentulotuella lorvivat narkkarit koville ja poistetaan toimeentulotuki". Jos toimeentulotuki poistettaisiin, niin se ei todellakaan osuisi pahiten narkkareihin, koska monilla narkeilla on merkittäviä pimeitä tulonlähteitä, kuten prostituutio ja huumeiden myynti, vaan kyllä se toimeentulotuen poistaminen osuisi pahiten niihin sairaisiin työkyvyttömiin, jotka ovat toimeentulotuella.
Tällä tuntemallani heroiiniriippuvaisella naisella oli myös kavereita ja kaikki he myivät itseään ja huumeita.
Kyllä huumeidenkäyttäjätkin ovat oikeutettuja toimeentulotukeen, mutta pimeä työ ja rikollisuus on asioita, joihin tulisi puuttua. Jos pimeää tuloa esim. huumeita myymällä saanut toimeentulotuennostaja jää kiinni, niin tukihuijauksesta pitäisi myös erikseen rangaista.