Miehen ex päätti alkaa rahastamaan
Mieheni on eronnut monta vuotta sitten lastensa äidistä. Heillä on kaksi yhteistä lasta. He ovat vastanneet lastensa kuluista tähän saakka yhdessä sekä pitäneet lapsia luonaan 50/50-jaolla. Välit on aina olleet huonot, mutta sen jälkeen kun mieheni tapasi minut, alkoi miehen ex kiusaamaan meitä kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Nyt olen raskaana ja yllätykseksemme miehen exä siitä kuultuaan nosti käräjäoikeudessa kanteen siitä, että miehen kuuluu ruveta maksamaan hänelle elatusapua, koska hän ryhtyy opiskelijaksi. Luonnollisestikaan meillä ei ole taloudellisesti mahdollisuutta maksaa exän opiskeluita sekä pitää miehen lapsia meillä yhtä paljon kun olemme nyt pitäneet.
Onko muita vastaavassa tilanteessa olleita ja miten asia ratkesi teidän tilanteessanne?
Kommentit (414)
Aivan kummallisia vastauksia täällä taas. Aivan kuin kukaan ei haluaisi pitää lapsia. Ei ketjun aloittaja eikä kukaan muukaan... siis omiaan tai puolisonsa. Aivan kuin lapset olisivat jotain kauppatavaraa.
Ja olen itse eronnut yh, jolle lapset ovat kyllä tärkeämpiä kuin raha. Enkä ymmärrä ollenkaan tällaista kaupankäyntiä raha vs lapset.
Ja kyllähän kummatkin vanhemmat ovat elatusvelvollisia lapsistaan. Elarit maksetaan lähivanhemmalle elatuskyvyn mukaan. Aina ei elareita makseta tai vanhemmat voivat sopia muista maksujärjestelyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei exän opiskelut nyt vaikuta elareiden määrään mitenkään, kun ei niitä elareita ole tarkoitettu exälle vaan lapsille. Ei oikeudessa tuommoinen mene mitenkään läpi. Opiskelu on vapaaehtoista toimintaa. Jos exän tulot nyt tippuu, niin voivoi. Ei se kyllä ap:n miehen tehtävä ole alkaa kustantaa exän opiskeluja.
Olen selvitellyt näitä asioita jonkin verran ja itse olen ymmärtänyt, että elareissa otetaan huomioon molempien vanhempien elatuskyky, joka exällä luonnollisesti on tulevaisuudessa ”huono” erittäin monta vuotta. Lisäksi otetaan huomioon asumiskulut yms. ja ko. Exä ilmoitti meille juuri muuttaneensa erittäin suureen asuntoon, joten eiköhän ne hänen asumiskulunsakin ole massiiviset, joiden maksajaksi mieheni joutuu, koska alunalkaen ”tyhmänä” antoi lähihuoltajuuden lasten äidille.
Ap
Enpä usko, että laskelmissa huomiodaan mitään ylisuurta ja kallista asuntoa. Yleensä noissa on jonkinlaiset rajat olemassa. Ihan vaan siksi, ettei kukaan pysty maksattamaan exällä asumistaan. Ja asumistakaan ei tarvitse maksaa kuin lasten osuudelta. Suomessa elarit on hyvin maltilliset, ei täällä kukaan niillä rikastu. Ihan turhaan sä tässä lietsot vihaa exää kohtaan. Kyllä oikeus määrää ihan kohtuulliset elarit, joissa huomiodaan molempien tulot ja kohtuulliset menot. Tuskinpa miehes joutuu maksamaan sen enempää kuin nytkään maksaa. Pakkoko niille lapsille on kaikki tuplana ostella molempiin koteihin, kuljettakoon ainakin osaa tavaroistaan ja vaatteistaan kotien välillä. Eihän tuo ole edes järkevää, ei taloudelliesti eikä ympäristön kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei exän opiskelut nyt vaikuta elareiden määrään mitenkään, kun ei niitä elareita ole tarkoitettu exälle vaan lapsille. Ei oikeudessa tuommoinen mene mitenkään läpi. Opiskelu on vapaaehtoista toimintaa. Jos exän tulot nyt tippuu, niin voivoi. Ei se kyllä ap:n miehen tehtävä ole alkaa kustantaa exän opiskeluja.
Olen selvitellyt näitä asioita jonkin verran ja itse olen ymmärtänyt, että elareissa otetaan huomioon molempien vanhempien elatuskyky, joka exällä luonnollisesti on tulevaisuudessa ”huono” erittäin monta vuotta. Lisäksi otetaan huomioon asumiskulut yms. ja ko. Exä ilmoitti meille juuri muuttaneensa erittäin suureen asuntoon, joten eiköhän ne hänen asumiskulunsakin ole massiiviset, joiden maksajaksi mieheni joutuu, koska alunalkaen ”tyhmänä” antoi lähihuoltajuuden lasten äidille.
Ap
No tule tänne sitten uudestaan kertomaan miten meni, koska mun oikeustajuuni ei mahdu tuollainen, että exää pitäisi elättää. Toki onhan juuri sekin ihan käsittämätön oikeusjuttu mennyt läpi, että miehen pitää maksaa elareita lapsesta, jonka biologinen isä on joku muu..
Suomen lainsäädäntö ei tunne elatusapua entiselle puolisolle, joten ihan sama vaikka käräjöisi mitä. Hämmästelen suuresti, jos puhut totta, että nimenomaan hakee itselleen elatusapua.
Vierailija kirjoitti:
Sinun lapsesi voi sitten käyttää sisarustensa pieneksijääneitä vaatteita, leluja ja muita tavaroita.
Exä on ominut kaikki meidän ostamat ulkovaatteet yms. tähänkin saakka, eikä ole suostunut antamaan niitä meille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoon oikeusaputoimisto voi auttaa sinua. Palkkioksi pitää antaa ensimmäinen lapsi.
Valitettavasti tämä on tosijuttu. Ko. exä yritti eri tavoilla pompotella miestäni pitkään ja kun mieheni pisti sille stopin, tuli kirje käräjäoikeudesta. Exä harrasti kyllä tätä ennen monenmoista kiristämistä ja uhkailua, mutta opiskelujen aloittaminen vanhalla iällä (ja tutkinnon ja vakkarityöpaikan jo omaavana) ja elarivaatimus oli kyllä täysi yllätys meille..
Ap
Miksi isän ei pitäisi maksaa elareita varsinkin jos ette pysty pitämään lapsia enää 50/50 vaan vähemmän? Ja miksi ette pysty jos saan kysyä?
Saat kysyä. Olen jäämässä äitiyslomalle, joten minun tuloni romahtavat pian. Lisäksi meillä on lapsille kaikki omat tavarat, huoneet, vaatteet yms. eikä meillä luonnollisestikaan ole varaa maksaa niitä meillä JA exälle sitten ns. samasta asiasta.
No luonnollisesti lapset tuo vaatteet ja tarvitsemansa tavarat tullessaan äidiltä ja vie ne taas sinne mennessään. Äiti vastaa niiden ostosta kun kerran saa elareita. Kaksia tavaroita ei tarvita kun kerran molemmissa perheissä talous on huonontunut. Silloin pärjäillään yksillä vaatteilla ja tavaroilla. Te osallistutte enää ruuan ja majoituksen muodossa lasten menoihin. Ja ehkä jotain pientä ostosta joskus. Isommat menot kuuluu äidille.
Vai onko tässä nyt ajatuksena se että tällä äidin elarivaatimuksella sinä voit kätevästi sysätä ne lapset teiltä äidille ja saatte miehen kanssa keskittyä siihen omaan lapseenne täysillä ilman häiritseviä "entisiä lapsia".
Kai te nyt aikuisten oikeesti mietitte ennen lapsentekoa että pystytte sen omanne ja miehen lapset elättämään? Myös silloin jos tulot romahtaa hetkellisesti? Vai luotitteko pelkkään tuuriin? Eikö edes koronapandemia opettanut mitään?
Me emme nostaneet kannetta emmekä vaatineet muutosta nykytilaan, vaikka miehelläni on jatkossa elatusvelvollisuus minua (aviopuolisoa) sekä uutta lasta kohtaan. Me olisimme pitäneet lapset samaan tapaan meillä kun aiemminkin. Käytännössä tuo ei toimi, että lapset toisivat viikon vaatteet, pyörät yms aina mukanaan. Eikö minulla olisi ollut oikeutta saada lasta mieheni kanssa, koska miehen exä on katkera? Me pärjäämme kyllä meidän perheenä taloudellisesti, mutta miehen exän opiskelija ja ylisuurta asuntoa meillä ei ole mahdollisuutta kustantaa.
Ap
Taloudellisesti ne ekat lapset ovat tärkeimmät eli teillä ei olisi ollut varaa tehdä yhteistä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoon oikeusaputoimisto voi auttaa sinua. Palkkioksi pitää antaa ensimmäinen lapsi.
Valitettavasti tämä on tosijuttu. Ko. exä yritti eri tavoilla pompotella miestäni pitkään ja kun mieheni pisti sille stopin, tuli kirje käräjäoikeudesta. Exä harrasti kyllä tätä ennen monenmoista kiristämistä ja uhkailua, mutta opiskelujen aloittaminen vanhalla iällä (ja tutkinnon ja vakkarityöpaikan jo omaavana) ja elarivaatimus oli kyllä täysi yllätys meille..
Ap
Miksi isän ei pitäisi maksaa elareita varsinkin jos ette pysty pitämään lapsia enää 50/50 vaan vähemmän? Ja miksi ette pysty jos saan kysyä?
Saat kysyä. Olen jäämässä äitiyslomalle, joten minun tuloni romahtavat pian. Lisäksi meillä on lapsille kaikki omat tavarat, huoneet, vaatteet yms. eikä meillä luonnollisestikaan ole varaa maksaa niitä meillä JA exälle sitten ns. samasta asiasta.
No luonnollisesti lapset tuo vaatteet ja tarvitsemansa tavarat tullessaan äidiltä ja vie ne taas sinne mennessään. Äiti vastaa niiden ostosta kun kerran saa elareita. Kaksia tavaroita ei tarvita kun kerran molemmissa perheissä talous on huonontunut. Silloin pärjäillään yksillä vaatteilla ja tavaroilla. Te osallistutte enää ruuan ja majoituksen muodossa lasten menoihin. Ja ehkä jotain pientä ostosta joskus. Isommat menot kuuluu äidille.
Vai onko tässä nyt ajatuksena se että tällä äidin elarivaatimuksella sinä voit kätevästi sysätä ne lapset teiltä äidille ja saatte miehen kanssa keskittyä siihen omaan lapseenne täysillä ilman häiritseviä "entisiä lapsia".
Kai te nyt aikuisten oikeesti mietitte ennen lapsentekoa että pystytte sen omanne ja miehen lapset elättämään? Myös silloin jos tulot romahtaa hetkellisesti? Vai luotitteko pelkkään tuuriin? Eikö edes koronapandemia opettanut mitään?
Me emme nostaneet kannetta emmekä vaatineet muutosta nykytilaan, vaikka miehelläni on jatkossa elatusvelvollisuus minua (aviopuolisoa) sekä uutta lasta kohtaan. Me olisimme pitäneet lapset samaan tapaan meillä kun aiemminkin. Käytännössä tuo ei toimi, että lapset toisivat viikon vaatteet, pyörät yms aina mukanaan. Eikö minulla olisi ollut oikeutta saada lasta mieheni kanssa, koska miehen exä on katkera? Me pärjäämme kyllä meidän perheenä taloudellisesti, mutta miehen exän opiskelija ja ylisuurta asuntoa meillä ei ole mahdollisuutta kustantaa.
Ap
No nythän se oikeus tutkii myös miehesi tilanteen ja huomioi sinut ja tulevan lapsenne. Ja miksei muka onnistu että lapset tois edes vaatteet mukana? Älä nyt viitti, tuo onnistuu tuhansilta viikko-viikko lapsilta. Joten se onnistuu myös teiltä. Ettekä te todellakaan maksa exän opiskeluja ettekä asuntoa. Miehesi maksaa omien lastensa elämistä. Suomessa ei exälle maksella elareita vaan LAPSILLE.
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala tässä ketjussa on paljon ihmisiä, joilla on ongelmia ymmärtää lukemansa... Tehkää nyt heti selväksi tälle kauhuexälle, että lapset käyvät teillä sitten jatkossa paljon vähemmän. Tämä palsta taitaa olla täynnä vastaavia exiä, kun lukee näitä kommentteja🤣
Miksi ne lapset käy näillä vähemmä jatkossa?
No käske sen ukkosi hakea oikeudesta sitä lähivanhemmuutta. Sillä se on ratkaistu.
Kyse ei ole pelkästään ajasta minkä lapset viettää kummallakin. Se maksaa enemmän jolla on enemmän tuloja. Eli huoltosuhde on enemmän hänellä.
Äiti yrittää turvata vain niiden omien lastensa elatuksen. Huoli on selvästikin aiheellinen. suosittelen miehellesi vasektomiaa isänpäivälahjaksi. Hänellä on selvästikin lapsia liikaa elatuskykyynsä nähden.
Eikö se ole kaikille hyvä että tuollaisessa tilanteessa asiat sovitaan oikeudessa jos koette että lapsen äiti kiusaa teitä? Sitä varten se oikeus on että siellä ratkotaan asiat jotka eivät muuten ratkea. Tuskin siellä ainakaan menee läpi että miehesi tarvitsee elättää exäänsä. Lapsia toki.
Enkä ymmärrä kuinka kallista se lasten elämä on luonanne ollut jos sattumalta heti kun teille tulee uusi lapsi vanhat eivät voi enää olla luonanne kuten ennen. Tehkää halvempaa ruokaa ja käykää vähemmän laskettelemassa ja Balilla jos lapset on teille elämässä ykkösprioriteetti?
En ymmärrä että miksi nyt hakee elatusapua, mutta en ymmärrä miksi ette voi lapsia pitää yhtä paljon kun tähän asti? Miehen lapset siis uuden vauvan tieltä pois?
Elareita nyt opiskelemaan lähteneelle exälle ei tietenkään määrätä maksettavaksi, mutta jos lapset edelleen ovat 50-50 kummankin luona, voi isä joutua maksamaan silti lapsista elareita, jos hänen elatuskykynsä on parempi.
Exän elatuskykyyn vaikuttaa hänen kykynsä ansaita elatusta eli jos opiskelu on tarpeellista ansaintakyvyn säilyttämiseksi se huomioidaan, mutta jos on vaan omaksi huvikseen lähtenyt työelämästä opiskelemaan jotakin yksisarvishömppää, niin ei tietenkään huomioida. Isän elatuskykyä arvioitaessa uusi lapsi huomioidaan.
Oikeudessa voi ehdottaa, että isä esim maksaa lasten kaikki vaatteet tai harrastukset. Että raha ei vaihda omistajaa. Ainakin osin voi sopia näin.
Aina sama kuvio. Otetaan mies jolla lapsia entuudestaan -> miehen ex narsisti -> hankitaan yhteinen lapsi -> miehen lapset rasittavia ja vaikeita -> kitkaa kun mies ei rakastakaan yhteistä lasta enemmän kuin vanhempia lapsia -> riitaisa ero -> miehen uusi ex seuraavan naisen silmissä narsisti.
Jos ensimmäinen liitto ei toiminut niin seuraavien kohdalla luovuttaminen käy aina vaan helpommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ap miehesi exällä on oikeus alkaa opiskelemaan ilman sinun tai miehesi lupaa.
Oikeus määrää asiaankuuluvat elatusmaksut, jotka lasketaan vanhempien elatuskyvyn mukaan. Ei oikeus ole äidin rahastusautomaatti.
Tuskin ap sinä ja miehesikään kysyitten lupaa lapseenne miehenne exältä, vaikka se vaikuttaa miehen kykyyn elättää jo olemassaolevia lapsiaan.
miksi maksetaan elatusmaksua jos lapset ovat 50/50?
No jos toinen vanhemmista maksaa hoitomaksut, vaatteet, harrastusvälineet ja -maksut, vakuutukset, mahdolliset terveydenhuollon kulut, parturit jne, niin tottakai toinen maksaa elareita. On ne lapsen kulut paljon muutakin kuin päivittäiset ruuat.
Mieheni on maksanut nuo tähän saakka 50/50 exänsä kanssa/jopa enemmän. Kun exä käy töissä, hänen tulonsa ovat hieman suuremmat kun miehelläni. Lisäksi hän on ns. rikkaasta suvusta eli varallisuutta löytyy ja hänen vanhempansa ostavat paljon lasten vaatteita yms lasten äidin luo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ikävä tuottaa pettymys. Sinunkin tulosi huomioidaan, kun miehen elatuskykyä tarkastellaan. Esim perhevapaat on vain väliaikainen tulojen lasku. Vastaathan sinäkin osaltasi esim asumiskuluista ja se osaltaa parantaa isän maksukykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Minkä kokoinen tämä ylisuuri asunto on ja montako lasta heillä onkaan? Minkä kokoinen exän entinen asunto oli? Entä minkä kokoinen asunto teillä puolestaan on? Ilman näitä tietoja on vaikea kompata että maksatte opiskelijaexän Eiran omakotitaloa.
Tulee vaikutelma että sinun mielestä exän pitäisi köyhäillä lähiön kaksiossa useamman lapsen kanssa tehden jotain vanhaa siivoustyötään johon jämähti lastenhoidon myötä jotta hän ei olisi teille harmiksi.
Te ehdittekin jo siihen tuudittautua, mutta kun lasten isä siirtyi elämässä lopullisesti eteenpäin tämä exäkin tajusi että elämää on vielä elettävänä ja laittoi oman elämänsä kuntoon.
Ap