Miehen ex päätti alkaa rahastamaan
Mieheni on eronnut monta vuotta sitten lastensa äidistä. Heillä on kaksi yhteistä lasta. He ovat vastanneet lastensa kuluista tähän saakka yhdessä sekä pitäneet lapsia luonaan 50/50-jaolla. Välit on aina olleet huonot, mutta sen jälkeen kun mieheni tapasi minut, alkoi miehen ex kiusaamaan meitä kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Nyt olen raskaana ja yllätykseksemme miehen exä siitä kuultuaan nosti käräjäoikeudessa kanteen siitä, että miehen kuuluu ruveta maksamaan hänelle elatusapua, koska hän ryhtyy opiskelijaksi. Luonnollisestikaan meillä ei ole taloudellisesti mahdollisuutta maksaa exän opiskeluita sekä pitää miehen lapsia meillä yhtä paljon kun olemme nyt pitäneet.
Onko muita vastaavassa tilanteessa olleita ja miten asia ratkesi teidän tilanteessanne?
Kommentit (414)
Tuskin nyt sen takia äiti haluaa elatus maksuja isältä kun aloittaa opiskelut? Vai jos näin on se on väärin käyttöä? Tai sitten toki jos hänen rahallinen tilanne kahdelle ihmiselle heikkenee oma rahallinen tilanne opiskelun takia millä kustantaa lapsenkin juttuja niin tottakai sitten ymmärrän että hänen tulojensa heikentyessä saisi apuja ja enemmän osallistunutta lapsen rahallisiin menoihin. Ihan järkevää.
Kun siihen oikeutettu on jos isä ei muuten kovin rahallisesti osallistu! ** jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä miksi ihmiset eivät tajua. Se jolla lapsi asuu. Saa elarin ja lapsinlisän. Moni myös asumistukea. Lähivanhempi on velvollinen myös maksamaan lapsensa kuluja omista rahoistaan!
Joillain tuntuu olevan se kuvitelma, että lapset elävät pyhällä hengellä tai kuluttavat korkeintaan ruokaa. Tuolta voi jokainen katsoa, mitä kaikkea elatustuessa otetaan huomioon: http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri
Esimerkiksi meillä lapsen elatuksen tarve on laskurin mukaan noin 830 euroa. Asumiseen 230 euroa, hoitomaksuun 290 euroa ja yleiset elinkustannukset 310. Minä lähivanhempana saan lapsilisän yh-korotuksineen 150 euroa. Eksä maksaa minimielarin 160 euroa, koska hänellä on pienemmät tulot. Minulle jää maksettavaa 520 euroa. Nettotuloissa on alle tonni eroa, eksän asumiskulut ovat puolet omistani, koska hänellä on puoliso jakamassa. Palstan mukaan se kuitenkin on aina elatusapua maksava, jota hirmuisesti riistetään ja jonka elatusavulla tehdään maailmanympärimatkoja ja rikastutaan.
Jos homma menee oikeuteen, niin exän heittäytyminen opiskelijaksi ei ehkä auta. On mahdollista että elatuskykyä arvioidaan sitä kautta, mitä exä kykenisi tienaamaan. Hanki hyvä asianajaja.
Vierailija kirjoitti:
JOnkun mielestä täällä 150 tai 160 e/kk on iso elari, ja ihmettelee, jos ei sillä lapsia elätä?
Mulla on kolme teinipoikaa, jotka jo ihan lähtöjään SYÖ ihan älyttömästi. Vanhin käy punttiksella, ja vetelee päivittäin pari lämmintä ruokaa ja tekee siihen päälle itselleen 5 munan munakkaan, vetäisee litran maitoa päivässä jne. kaksi muuta seuraa hyvää vauhtia perässä.
Kaksi lapsista on jo lukiolaisia. Joka toinen kuukausi menee koulukirjoihin 100-200 euroa, yleensä lähemmäs 200, eikä aina riitä sekään.
Kaikki kulut, vaatteet, matkaliput jne. on jo aikuisen. Täälläpäin siis joukkoliikenteessä jo 12-v on aikuinen.
Miettikää itse, eläisittekö itse 300-400e/kk rahalla, jos sillä pitäisi kustantaa IHAN KAIKKI. Asuminen, sähkö, vesi, kännykät, harrastukset, opiskelu, ruoka.
Mä itse koen, että elätän neljää aikuista, ja todellakaan se 450e minkä exä maksaa ei ole puolet noiden lasten kuluista.
3 lasta, kolme elaria yht 450€. Oma osuus elatuksesta 450€, plus lapsilisät x3 eli 333€, jos näihin lisää yh-korotukset niin 63€ per lapsi tulee vielä lisää, eli 189€. Nämä kun laskee yhteen tulee 900€, tai yh-korotuksella 1089€/kk. Kyllä tuolla elättää 3 teiniäkin jo. Se että elätät "neljää" aikuista", ei pidä paikkaansa. Et sinä KOLMEA lastasi yksin elätä. Exäsi ei pidäkään elättää tuota "neljättä lasta" eli sinua, eli oma elatuksesi kuuluu ihan vain sinulle, eikä ex- miehellesi enää mitenkään. Huomasitko muuten ollenkaan että lapsilisät ovat lapsistasi yhteensä 522€, eli näyttäisi siltä että sinä eikä lapsen isä edes maksa sitä mitä yhteiskunta heistä kuussa maksaa. Et voi siis sanoa elättäväsi heitä yksin, eikä sinun oma elatusmääräsi ole puoliakaan tuosta elatukseen lapsille tulevasta rahasta. Suurmepi osa siitä tulee taskuusi muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä miksi ihmiset eivät tajua. Se jolla lapsi asuu. Saa elarin ja lapsinlisän. Moni myös asumistukea. Lähivanhempi on velvollinen myös maksamaan lapsensa kuluja omista rahoistaan!
Joillain tuntuu olevan se kuvitelma, että lapset elävät pyhällä hengellä tai kuluttavat korkeintaan ruokaa. Tuolta voi jokainen katsoa, mitä kaikkea elatustuessa otetaan huomioon: http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri
Esimerkiksi meillä lapsen elatuksen tarve on laskurin mukaan noin 830 euroa. Asumiseen 230 euroa, hoitomaksuun 290 euroa ja yleiset elinkustannukset 310. Minä lähivanhempana saan lapsilisän yh-korotuksineen 150 euroa. Eksä maksaa minimielarin 160 euroa, koska hänellä on pienemmät tulot. Minulle jää maksettavaa 520 euroa. Nettotuloissa on alle tonni eroa, eksän asumiskulut ovat puolet omistani, koska hänellä on puoliso jakamassa. Palstan mukaan se kuitenkin on aina elatusapua maksava, jota hirmuisesti riistetään ja jonka elatusavulla tehdään maailmanympärimatkoja ja rikastutaan.
No eihän ole. Ainoastaan silloin jos sitä rahaa käytetää itseen tai muuhun kuin lapseen. Kukaan ei ole koskaan väittänyt että 150e/kk olisi liikaa elatustukea. Yleensä näkee korjattavat niitä harhaluuloja että äiti luulee että etävanhemman tulisi maksaa koko lapsen elatus, ettei hänelle itselle kuuluisi mitään summaa käyttää omaan lapseensa, ja että unohdetaan lapsilisän olemassa olo, kuin se ei olisi rahaa ollenkaan, vaikka 158,18e/kk ekan lapsen lapsilisä yhkorotuksella on jo ENEMMÄN kuin mitä isä tai äiti lapsesta elatsuta maksavat. On vain hyvä että näitä luuloja oikaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOnkun mielestä täällä 150 tai 160 e/kk on iso elari, ja ihmettelee, jos ei sillä lapsia elätä?
Mulla on kolme teinipoikaa, jotka jo ihan lähtöjään SYÖ ihan älyttömästi. Vanhin käy punttiksella, ja vetelee päivittäin pari lämmintä ruokaa ja tekee siihen päälle itselleen 5 munan munakkaan, vetäisee litran maitoa päivässä jne. kaksi muuta seuraa hyvää vauhtia perässä.
Kaksi lapsista on jo lukiolaisia. Joka toinen kuukausi menee koulukirjoihin 100-200 euroa, yleensä lähemmäs 200, eikä aina riitä sekään.
Kaikki kulut, vaatteet, matkaliput jne. on jo aikuisen. Täälläpäin siis joukkoliikenteessä jo 12-v on aikuinen.
Miettikää itse, eläisittekö itse 300-400e/kk rahalla, jos sillä pitäisi kustantaa IHAN KAIKKI. Asuminen, sähkö, vesi, kännykät, harrastukset, opiskelu, ruoka.
Mä itse koen, että elätän neljää aikuista, ja todellakaan se 450e minkä exä maksaa ei ole puolet noiden lasten kuluista.
3 lasta, kolme elaria yht 450€. Oma osuus elatuksesta 450€, plus lapsilisät x3 eli 333€, jos näihin lisää yh-korotukset niin 63€ per lapsi tulee vielä lisää, eli 189€. Nämä kun laskee yhteen tulee 900€, tai yh-korotuksella 1089€/kk. Kyllä tuolla elättää 3 teiniäkin jo. Se että elätät "neljää" aikuista", ei pidä paikkaansa. Et sinä KOLMEA lastasi yksin elätä. Exäsi ei pidäkään elättää tuota "neljättä lasta" eli sinua, eli oma elatuksesi kuuluu ihan vain sinulle, eikä ex- miehellesi enää mitenkään. Huomasitko muuten ollenkaan että lapsilisät ovat lapsistasi yhteensä 522€, eli näyttäisi siltä että sinä eikä lapsen isä edes maksa sitä mitä yhteiskunta heistä kuussa maksaa. Et voi siis sanoa elättäväsi heitä yksin, eikä sinun oma elatusmääräsi ole puoliakaan tuosta elatukseen lapsille tulevasta rahasta. Suurmepi osa siitä tulee taskuusi muualta.
👍. Tämä laskelma oli hyvä. Ihmiset eivät laske tuloikseen yhteiskunnan tukia.
Esim. meidän tapauksessamme lasten äiti ei ole koskaan vienyt lapsia luistelemaan tai hiihtämään, vain isä on. Kuuluuko isän siis maksaa ko. Välineet äidille, jossa ne on käyttämättä vai molempiin koteihin vai kuskaako lapset niitä joka viikko mukanaan muiden tavaroiden ohella?
Ap
Ap veivaa nyt ihan turhaa ja etsii ex:stä vikaa. Ehkä olisi aika keskittyä omaan elämään?
Itse en ydinperhe aikana koskaan vienyt lapsia hiitämään enkä luistelmaan, enkä hankkinut välineitä. Isä hoiti nämä ja maksoi omalta tililtään. Eron jälkeen sama homma, isä hoitaa välineiden hankkimisen mutta toisin kun avioliiton aikana, ne maksetaan yhteiseltä tililtä jonne molemmat laittaa rahaa lasten hankintoja varten tulojen suhteessa. Välineet siirretään tarpeen mukaan kodista toiseen koska käyttötunteja on niin vähän kuitenkin että ei ole kokonaistaloudellisesti mitään järkeä ostaa kahtia kappaleita. Pyörät siirtyvät lasten mukana pyöräilykaudella, eli ajavat välin vanhempien kodista toiseen. No problemos. Asiat ei ole vaikeita ellei niistä tee vaikeita. Ja ap:n ei tarvi tilannetta vaikeuttaa etsimällä vikaa ex:stä vaan ap voisi tukea hyvän kokonaisratkaisun löytymistä tainpysyä ulkona asioista jotka ei hänelle kuulu.
Kamala isä tuo AP:n mies, joka käyttää lapsia kiristyskeinona lastensa äitiin.
"Jos vaadit minua maksamaan omien lapsieni elämisen, kuten laki edellyttää, niin en halua heitä enää kotiini niin usein!"
Oikeasti hyvät vanhemmat haluavat lapsilleen parasta hinnalla millä hyvänsä ja viettävät lastensa kanssa aikaa vapaaehtoisesti eikä pakon edessä.
Vierailija kirjoitti:
"Jos vaadit minua maksamaan omien lapsieni elämisen, kuten laki edellyttää, niin en halua heitä enää kotiini niin usein!"
Oikeasti hyvät vanhemmat haluavat lapsilleen parasta hinnalla millä hyvänsä ja viettävät lastensa kanssa aikaa vapaaehtoisesti eikä pakon edessä.
Tämä kommentti saa kyllä nyt tyhmyyspalkinnon. Sinä taidat olla niitä jotka luulevat että raha tulee seinästä. Jos joutuu antamaan omat rahansa lasten toiselle vanhemmalle, niin pitäisi ymmärtää että sen jälkeen ei ole sitä rahaa enää käyttää niihin lapsiin siellä josta se raha toisaalle annetaan. Exäsi rahat eivät lisäänny sillä että sinä otat niistä itsellesi isomman siivun. Olisi mielenkiintoista tietää miksi kuvittelet niin.
Enpä ihmettele yhtään tätä vääntöä, kun ihmiset eivät näköjään ymmärrä lukemaansa. Joku uhriutuja-äitikin kitisi, että kun kukaan ei halua huolehtia lapsista. Huoh! Tässähän oli kysymys naisesta, joka oletti ex-miehensä kustantavan hänen opiskelunsa. Opiskeluun kyllä saa tukea, esim. aikuiskoulutustukea, joka on sidottu ansiotasoon. Vaatimuksena on kahdeksan vuoden pituinen työhistoria, josta viimeinen vuosi saman työnantajan palveluksessa. Olen itse saanut kyseistä tukea, ja se oli kyllä erittäin kattava. Lapsikorotus vielä lisää tukea.
Tämähän on kuitenkin saman tehtailijan tekemä provo, johon hän lisää aina uusia piirteitä. Ja näin hän saa ihmiset kohkaamaan, kun lisää vettä myllyyn.
Ja huomioksi, kyllä isällä on elatusvelvollisuus myös uudesta liitosta syntyneisiin lapsiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti saa kyllä nyt tyhmyyspalkinnon. Sinä taidat olla niitä jotka luulevat että raha tulee seinästä. Jos joutuu antamaan omat rahansa lasten toiselle vanhemmalle, niin pitäisi ymmärtää että sen jälkeen ei ole sitä rahaa enää käyttää niihin lapsiin siellä josta se raha toisaalle annetaan. Exäsi rahat eivät lisäänny sillä että sinä otat niistä itsellesi isomman siivun. Olisi mielenkiintoista tietää miksi kuvittelet niin.
Kuinka monta kertaa se pitää sanoa, että rahaa ei anneta naisen opiskeluun, vaan lasten elämiseen.
Sivukaupalla jahnaamista.
Esimerkin tilanteessa kummallekin vanhemmalle on tullut tai tulossa muutoksia. Erolasten isälle on tulossa uusia lapsia. Erolasten äiti on aloittamassa opiskelun ja hänen tulonsa ovat sen vuoksi putoamassa. Tässä ei ole mitään vaikeaa, kun marssitaan lastenvalvojalle ja pyydetään uusi laskelma miten erolasten elatus jaetaan jamikä on kummallekin kohtuullista. Siihen ei liity vanhemman uudet puolisot, heidän toiveensa, kiukkunsa, pelkonsa tai mikään muukaan sen enempää kuin myöskään erovanhempien tuntemukset ja oletukset. Laskelma on laskelma ja sillä siisti. Toivottavasti myöskään kukaan ei ole niin pölö, että alkaisi luistamaan lastensa luona pitämisestä jostain tällaisesta syystä.
Minkälainen kultakaivos tämä ap:n mies on, jos naiset pukkaa kilpaa sille lapsia ja odottavat vielä täysisponsoria opinnoilleen? Raha vetää puoleensa.
Vierailija kirjoitti:
No minä olin se ketä haki käräjiltä elatusmaksuja ja vielä takautuvasti. Lapset olivat silloin pieniä. Sain kelalta 5000 e takautuvia elareita (perittiin isältä), sekä joka kuukausi isältä noin 500e kahdesta lapsesta. Isä ei pystynyt maksamaan, joten sain vain sen kelan maksaman. Rahat tietysti perittiin lopulta ulosoton kautta isältä. Maksaa niitä varmaan vieläkin, vaikka lapset jo aikuisia.
Siis täh. KETÄ olit siis hakemassa ja mitä?
Lämpimästi suosittelen että kun teillä on omat lapset, niin mies ei enää entisiä lapsia tapaa. Me sovittiin niin jo alusta saakka, koska on helpompi ettei eksät ja eksän nyksät sotke meidän omaa perhettä. Mies joutui maksamaan elarit mutta jäi työttömäksi oikeudenkäyntien aikana, niin nekin määrättiin matalimpana mahdollisena. Se on pieni hinta OMASTA RAUHASTA.
Ap kuvittelee pienessä päässää näköjään vaikka mitä. Kun ex alkaa opiskelemaan hänen elatuskykynsä muuttuu oleellisesti. Silloin pitääkin tarkastella molempien vanhempien elatuskykyä uudelleen.
Tilanne olisi täysin sama jos ap:n mies aloittaisi opiskelun.
Ex ei vaadi opiskelujaan maksettavaksi vaan elatuksen tarkastusta koska hänen elatuskykynsä laskee.
Ap sanoo että miehellä on vastuu myös uuden lapsen elatuksesta, kyllä mutta niin on myös ap:llä, vai kuvitteleeko aloittaja että mies vastaa yksin uuden lapsen elatuksesta?
Nämä nyksät voisivat pitää näppinsä erossa asioista, jotka eivät heille kuulu.
Epäilen suuresti että se eksä olisi sanonut aapeelle hakevansa itselleen elatusta. Tämän on ap keksinyt omasta päästään kun kiukuttaa se tosiasia, että se oma mies on elatusvelvollinen niistä entisistäkin lapsista.
Kannattaisi ehkä herätä siihen tosiasiasn, että kun otat kerran puolison jolla on ennestään lapsia, niin sen puolison elatusvelvollisuus ei ole välttämättä sama summa koko lasten elatusiän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Lämpimästi suosittelen että kun teillä on omat lapset, niin mies ei enää entisiä lapsia tapaa. Me sovittiin niin jo alusta saakka, koska on helpompi ettei eksät ja eksän nyksät sotke meidän omaa perhettä. Mies joutui maksamaan elarit mutta jäi työttömäksi oikeudenkäyntien aikana, niin nekin määrättiin matalimpana mahdollisena. Se on pieni hinta OMASTA RAUHASTA.
En voi muuta sanoa kuin hirviö olet. Minkälainen akka vaatii miestä katkomaan välit omiin lapsiinsa. Mies ei ole halunnut lapsia ja eksä tuli sitten varmaan tahallaan raskaaksi. Laitatte TÄYSIN syyttömät lapset kärsimään teidän kyvyttömyydestä olla aikuisia. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Eli sitten jos te eroatte niin miehen ei tarvitse myöskään sinun synnyttämiä lapsia tavata? Muista että lapsi on viaton ja hänen pitää saada kasvaa isänsä ja äitinsä tukemana tasapainoiseksi aikuiseksi. Jos oma rauha ja ydinperhe on tärkeitä arvoja ei kannata ottaa jo lapsia hankkinutta miestä. Mitä teidän uudet lapset ajattelevat siitä että isompiin sisaruksiin on katkottu välit?
Eiköhän se ole ihan kaikkien tiedossa. Siitä, minkä verran lapset kulut ovat, on sitten ollut erimielisyyttä. Onneksi jokaisen lapsen kohdalla ammattilainen voi tehdä ynnäilyt ja laskea vanhempien kyvyn osallistua elatukseen.