Ärsyttää kun toiset ahmii hulluna herkkuja ja sipsejä ja painaa saman verran kuin mä
Eli moni laihduttanutkin kertoo et veti vaan sipsejä, moskaruokaa, karkkia ja herlkuja lopulta painoi melkein 100kg....
Nä mä painan melkeen 100kg ja pidän tarkkaa kirjaa ruuista. Kalorit jää alle 1800 päivässä kun kulutus mulla 2500. Eli joka päivä vajetta. Lisäksi liikun niin paljon kuin mahdollista. Töissä ja kotona kahvakuulat, rappustreenit vähänväliä jne. En ole ikinä sipsejä tai herkkuja syönyt.
Ei mulla muuta, harmittaa painaa näin paljon terveellisillä elämäntavoilla.
Kommentit (105)
Hauska laskuri, jos olisin 120 kiloinen ei liikkumaton 44v mies, niin minun peruskulutus olisi tuon laskurin mukaan 2700 kaloria.
Oletko muuten katsonut selitykset tuolle laskurin liikkumistasolle? Erittäin aktiivinen tarkoittaa, että teet fyysisesti erittäin raskasta työtä sekä vähintään neljästi viikossa harrastat fyysisesti rankkaa liikunta. Ennemmin laittaisin aktiivisuusvalinnat pykälän alemmas. Itselläni eroa tulee 500 kalorin verran ja on aika eri asia puhutaanko 2300 vai 2800 kalorista.
Vierailija kirjoitti:
Täyttä roskaa koko kommentti.
Mutta todellisuus on sitten juuri se mitä kommentti vain välittää meille.
Voi avata ne silmät ja todeta ettei laihduttaminen näyttäisi toimivan lainkaan.
Toinen syy lienee epäilyn alle ettei omaa tahtoa olekaan.
Se että ihminen onkin akvaarion kultakala joka syö itsensä halki. Tai tuholainen joka syö alueen tyhjäksi ja siirtyy toiselle laitumelle.
Kyllähän todellisuus näyttää valitettavasti sille mitä viestissä todetaan, vaikka todellisuudesta ei pitäisikään tai on itse "terveysalan ja laihdutusalan huijari".
Heillähän tässä on auto ojassa ja helppo syyllistää miljoonia ylipainoisia Yhdysvalloissa ja Kiinassa laiskuudesta ja syöpöttelystä. Että saisi tehtyä lisää rahaa muiden kurjuudella.
Totuus on vaan toinen. Silmät käteen nyt!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen laihtunut nyt kuukaudessa 3,5 kiloa syömällä 1400 kcal päivässä ja kuluttamalla joka päivä vähintään 700 kcal hikiliikunnalla. Ja olen 20 kiloa ylipainoinen. Ei se helposti lähde enää keski-iässä.
Tuohan on hyvä tulos. Vai oletitko, että painoa putoaisi yli 5 kiloa kuukaudessa?
Tuo 700 kcalin kulutus liikunnalla kuulostaa kyllä tosi paljolta, ei voi luottaa laskureihin tässäkään asiassa. Mitä liikuntaa olet harrastanut?
Ap, kopsaa tänne kolmen päivän syömiset. Jos et voi kertoa, mitä syöt, oletus on, ettet syö niin terveellisesti kuin väität.
Vierailija kirjoitti:
Toiset laihtuu ja toiset ei laihdu.
Jos dieetit oikeasti toimisivat samalla tavoin kuin ne selitetään, niin ei Yhdysvalloissakaan olisi enemmistö ylipainoisia. Ei kukaan halua olla ylipainoinen.
Totuus on ettei laihdutus toimi kaikilla, vaikka mitä tekisi. Tärkeintä on kuitenkin hidastaa lihomista.
Siihen pitäisi tähdätä ja hyväksyä se tosiasia että länsimaissa ilmasto ja ravinto on niin saastunutta, että eläkeikäisenä on pakollakin ylipainoinen.
Se hidastus ja jatkuva liikunta auttaa siihen.
Viimeistään viisikymppisenä huomaa että liikunnan vaikutus mihinkään on lähes nolla. Mutt nolla on se mihin tähdätään eikä siihen että paino tippuisi. Sitä ei tule tapahtumaan.
Muuten länsimaissa olisi paljon vähemmän lihavuutta. Toinen selitys on ettei omaa tahtoa ole olemassakaan.
Se tosin olisi lohdutonta.
En pidä ajatuksesta, mutta sinulla on evidenssit väitteillesi.
Tunnen olevani kuin kristitty renesanssin ajalla, kun joku väittää että maapallo on pyöreä ja kiertää aurinkoa.
Alkaa suututtaa nuo väitteesi, mutta evidenssit on puolellasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen laihtunut nyt kuukaudessa 3,5 kiloa syömällä 1400 kcal päivässä ja kuluttamalla joka päivä vähintään 700 kcal hikiliikunnalla. Ja olen 20 kiloa ylipainoinen. Ei se helposti lähde enää keski-iässä.
Tuohan on hyvä tulos. Vai oletitko, että painoa putoaisi yli 5 kiloa kuukaudessa?
Tuo 700 kcalin kulutus liikunnalla kuulostaa kyllä tosi paljolta, ei voi luottaa laskureihin tässäkään asiassa. Mitä liikuntaa olet harrastanut?
En tietenkään odottanut, mistä tuon keksit? Pointtini oli se että joutuu tekemään ihan sairaasti töitä että paino putoaa. Ja nälkä koko ajan.
Harrastan spinningia ja kävelen sinne 5 kilsaa molempiin suuntaan. Polarin sykemittari. Lisäksi kolme lenkkiä päivässä koirien kanssa.
Ilmeisesti tämä nykyinen systeemi ei sulla toimi, kokeile jotain muuta lähestymistapaa. Itse en usko kaloriteoriaan.
Sama juttu. Kattelen vierestä ku mies mättää iltasin sipsiä ja leipää ja jopa useemmankin karkkipussin kerralla ja silti laihtuu ja ite lihoan. Samaa tavallista kotiruokaa kuitenkin syödään kasvispainotteisesti. Mies liikkuu kyllä enemmän ja rankemmin, mutta ihmettelen silti, miten voi kuluttaa noi kaikki karkki- ja hrrkkukalorit, kun taas itellä paino pysyy samana aina vaan vaikken herkkuja mätä. Ja ei ole siitä etten syö tarpeeksi usein ja paljon kun joku sitä tietysti syyksi heti ehdottaa.
Itselläkin paino ”junnasi” kuukausia ja kuvittelin syöväni ja liikkuvani oikein. Kun sitten vedin parin päivän kaalikeittokuurin, niin jo heilahti paino alas.
Jos en kävele vähintään puolentoista tunnin lenkkiä, niin liikunnalla ei ole mitään vaikutusta painoon.
Jos haluat näkyviä ja nopeampia muutoksia, niin on syötyjen kaloreiden määrää pudotettava reippaasti ja puolen tunnin lenkki ei oikeasti vaikuta, kuin ehkä mielialaan. Pää pois p*rseestä. Tämän tajuaminen oli itsellekin kova paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No 2 kk aikana olen syönyt 30g juurikin pannukakkua joka onkin ainoa herkku tämän vuoden puolella. Kyllä ne kalorit ihan oikein tulee laskettua kun yaziosta löytyy kaikki ruuat joihin vaihdan grammat vaaan lukeman mukaan.
Joko palvelussa on virhe, lasket syödyt määrät väärin, et kirjaa todellisuudessa kaikkea syömääsi tai lasket kulutuksesi väärin.
Tai sitten sen ruoan kalorit vaan vaihtelee. Mä olen joskus katsonut noita kalorimittauspalveluita ja ongelmaksi muodostuu aina se, ettei niissä (tietenkään) ole niitä ruokia, joita olen syönyt. Tein itse esimerkiksi soijamakaronilaatikkoa, jota söin tasan 459 grammaa. Palvelussa ei ole tietoja soijapastan kaloreita, koska tein sen itse. Siitä sitten vaan arvioimaan kuinka monta grammaa pastaa, soijaa, kastiketta ja öljyä juuri siinä syömässäni annoksessa oli.
Itse tehdystä ruoasta punnitaan koko resepti jo tekovaiheessa. Ja valmis annos jaetaan osiin, joten syön vaikka 1/8 tai koko annos punnitaan, otetaan oma osuus, ja siitä lasketaan kalorit kun koko määrän kalorit on tiedossa jo. Jos siinä tulee joku gramman heitto öljyssä, sille ei voi mitään. Ethän edes tiedä paljonko laskemastasi kalorimäärästä edes imeytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvan aikuisen naisen kulutus on 2500, todellinen kulutus toimistotyöläisellä on alle 1500.
No kyllä tuo kalorinlaskentahjelmalla tulee kun huomio painon ja pituuden. Joillain laskureilla 2700
Miksi alapeukut? Käykää kokeilemassa jotain laskutus. Jos laitan oman pituuden, painoksi 100kg ja aktiivisuustasoksi tavallisen, niin tulos on tuota luokkaa. Se on sitten eri asia onko se käytännössä sitä, mutta teoriassa ainakin
-eri
Vierailija kirjoitti:
3,5 kg on hyvä tulos, mutta kyllä siihen tosiaan saa nähdä vaivaa. Minulla lähtenyt saman verran 20:4 paastolla. Laskurin mukaan syön päivittäin n. 1500 kaloria, ja kuukaudessa lähtenyt myös 3 kg. Lisäksi olen lisännyt liikuntaa, käyn lenkillä niin että syke kohoaa eli en ihan lompsi, lisäksi teen kotijumpan 3 x 15 min viikossa. Siksi noin lyhyt, koska inhoan jumppaa. Tuon verran voin itseltäni vaatia, mutta tuolla nyt ei suuri vaikutus ole painoon, lähinnä liikkuvuuteen.
Jos olet lyhyt nainen, niin tuo 2000 kaloria päivässä ei todennäköisesti pidä paikkaansa, ellet ole todella liikunnallinen tai erittäin raskaassa ruumiillisessa työssä. Pitkällekin naiselle tuollainen 2000 kcal voi olla aivan ylimitoitettua eikä lainkaan tarpeellista! Parhaimman lopputuloksen saa, kun laskee kalorit sinne 1200-1400 päivässä, jos liikkuu paljon, ja sinne noin 1000 päivässä, jos liikkuu kevyesti tai ei ollenkaan. Tällöin liikkumisella on enemmän merkitystä ja mitä enemmän liikkuu, sitä tehokkaammin keho kuluttaa kertynyttä rasvaa ja vajettakin syntyy helposti.
Jaa. Olen laihtunut juuri tuon Yazion avulla nyt 63->60 vuoden alusta. Keskimäärin olen syönyt 1350 kcal päivässä ja lenkkeilen 3-4 kertaa viikossa, muuten ihan paikallaan kotona istumatyössä, joten näin keski-ikäisenä peruskulutus on ihan tosi matalaa.
Aika hinkuttamista tämä on, ja tarkkana saa olla. Pikku suupaloista voi tulla ihan yllättävän hirveästi kaloreita, joten jokainen haukku pitää punnita ja kirjata (esim aioin ottaa palasen runebergintortusta, noin neljäsosan, onneksi punnasin kun siinä pikku haukkauksessa oli 100 kcal 😱)
Vierailija kirjoitti:
Ap, kopsaa tänne kolmen päivän syömiset. Jos et voi kertoa, mitä syöt, oletus on, ettet syö niin terveellisesti kuin väität.
Mä luulen, että ap ei ymmärrä, mitä on terveellinen ravinto. Eihän se piittaa muusta kuin kaloreista, joten sillä saattaa olla ravinnonpuutetta.
Selvästi tästä ketjusta näkee, että ei ymmärretä sitä tosiasiaa, että ihmisillä on luontaisesti suurtakin vaihtelua energiankulutuksessa. On ihan oikeasti totuus, että joku vastaavan määrän liikuntaa, täysin saman kokoinen, voi syödä enemmän kuin toinen. Aineenvaihdunnassa voi olla isohkoja eroja. Siksi toinen lihoaa helpommin kuin toinen. Ap on täysin oikeassa ja ymmärrän harmistuksen
Ap, mitä saat kalorilaskurista, kun laitat kaiken liikkumisen minimiin ja painon kohdalle TAVOITEPAINOSI?
Tämä on tod.näk. kalorimäärä, jonka todellisuudessa kulutat. Nämä laskurit ei erottele, mistä kilot koostuu, lihaskilot kuluttaa selvästi enemmän kuin läskikilot, siksi kulutusta kannattaa arvioida tavoitepainon mukaan.
Rankka ja/tai pitkäkestoinen liikunta lisää kulutusta, mutta ei merkittävästi. Turvallisinta on lähteä arvoimaan kalorivajetta lepokulutuksen mukaan.
Joka tapauksessa olet nyt tehnyt riittävän pituisen kokeilun, että 1800 kcal ja nykyinen liikkuminen pitää painosi samana, et liho, mutta et laihdu.
Jos haluat laihtua, sinun pitää vähentää syötyjen kalorien määrää tai lisätä liikuntaa. Kerroit, että pyrit jo liikkumaan paljon, joten syömisen vähentäminen lienee ainoa vaihtoehto. Valmiisi terveellisestä ruokavaliosta täytyy pienentää annoskokoa esim. 200-400 kcal päivässä.
Kokeile pari kuukautta ja katso sitten mikä on lopputulos.
Lihavat yleensäkin valehtelevat itselleen kaikesta: milloin liikutaan enemmän kuin todellisuudessa liikutaan, milloin syödään vähemmän ja otetaan suupaloja sieltä täältä.
Kukaan, joka oikeasti seuraa kulutustaan ja on tietoinen tavoistaan ja raatorehellinen, ei liho sen takia etteikö osaisi suhteuttaa asioita keskenään. Jos lihot tai paino ei vain putoa, vaikka teet omasta mielestäsi kaiken oikein, niin silloin varmuudella teet jotain väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aivan sama tilanne kuin aplla. Mullekin intetään että ei voi olla totta, valehtelet, syöt unissasi jne. Mutta aina ei vaan laihdu. Ihmisen keho ei ole matematiikkakone.
Olen ollut himourheilija ja hoikka aina, mutta sittenpä tuli erittäin komplikaatioinen raskaus, lihoin paljon, ja en vaan saa liikapainoa pois.
En millään.Olen myös 1500 kcal ruualla. Ja liikun joka päivä 400-900kcal edestä eli vajetta on. Tätä on ollut nyt 2 kk ja en ole laihtunut grammaakaan.
Liikunta siis on esim 10km juoksu, sali, 2 jumppatuntia putkeen. Kalorimittarilla näkee että kaloreita kului, vaikka vähän laskisivat väärinkin niin silti jokainen nyt tietää että 10 km lenkki kuluttaa paljon.
Ei toimi. En vaan laihdu. Syömisetkin laskettu joka suupalaa myöten.
Minä uskon apta koska itse elän samaa. Mun mies on ollut myös laiharilla samalla formaatilla ja häneltä on lähtenyt painoa 6 kg tässä ajassa.
Ainoa selitys mitä itse keksin on se että kärsin pahasta unettomuudesta.
Eli öisin ravaat jääkaapilla. Jokainen laihtuu jos tiputtaa kalorinsaannin minimiin. Ihan jokainen. Joten älä jaksa puhua p skaa.
En puhu paskaa, miksi valehtelisin? Mutta joo, olet noin sadas joka sanoo että ”syöt öisin”. En syö, mutta en ala vänkäämään, ole vapaasti mitä mieltä vaan. En vaan laihdu vaikka iso vaje on kaloreissa ollut jo pitkään.
Yhtään ylipainoista ei varmaan olisi jos laihdutus olisi helppoa matematiikka kuten luullaan. Se ”syö vähemmän kun kulutat” ei vaan toimi kaikilla. Sen myönnän että keskitysleirikaloreilla varmaan laihdun, mutta silloin sairastuu ja elimet pettää ja niin paljoon uhraukseen en ole valmis. Olisi kiva pysyä elossa kuitenkin.
Antaa 1750, oikeasti lihon tuolla kalorimäärällä vaikka laitoin etten liiku yhtään.