Ärsyttää kun toiset ahmii hulluna herkkuja ja sipsejä ja painaa saman verran kuin mä
Eli moni laihduttanutkin kertoo et veti vaan sipsejä, moskaruokaa, karkkia ja herlkuja lopulta painoi melkein 100kg....
Nä mä painan melkeen 100kg ja pidän tarkkaa kirjaa ruuista. Kalorit jää alle 1800 päivässä kun kulutus mulla 2500. Eli joka päivä vajetta. Lisäksi liikun niin paljon kuin mahdollista. Töissä ja kotona kahvakuulat, rappustreenit vähänväliä jne. En ole ikinä sipsejä tai herkkuja syönyt.
Ei mulla muuta, harmittaa painaa näin paljon terveellisillä elämäntavoilla.
Kommentit (105)
Minulla alkoi kilot hävitä kun muutin kävelylenkit juoksuksi. Kroppani näköjään vaati kovempaa sykettä. Kannattaa kokeilla, mikä tekee hyvää kullekkin. Muistin tässä muuten nuoruudessani erään metsurin, laiha mies, eli aamun ja rankan työpäivän tupakalla ja kahvilla , illalla söi niukasti. Millähän energialla hänkin työnsä teki, sitä ihmeteltiin jo silloin.Ei tervettä.
Älkää jumittuko noihin laskurien ilmoittamiin kulutukseen. Ne ovat keskiarvoja!
Varma resepti ei-laihtua:
Katsotaan tuo "kulutus" ja luetaan netistä, että pitää syödä riittävästi, jos haluaa laihtua, ettei aineenvaihdunta mene jumiin.
Niin todellakin, eikö peruskulutus riipu hyvin paljon kuinka pitkä ja painava henkilö on. Ja lihaksikas ja aktiivinen salilla kävijä toki kuluttaa paljon.
Olen siis tuo, joka tarvitsee 1500 kalorin dieetin. Olen 160 cm pitkä ja paino liikkunut 55-65 kilon välillä. Ainoa liikunta mitä teen on koti/pihatyöt, kävelylenkkeily ja jumppa. Ja en ole lihaksikas. Minä en laihdu suuremmalla kalorimäärällä ja enempää en halua liikkua:)
Moni urheilija lihoo paljon kun lopettaa uran. Niiden on vaikea suhteuttaa syöminen paljon pienempään kulutukseen. Sama jos on ollut tosi lihava, kun laihdut sun kulutus voi pudota vaikka alkuperäsestä 3000 kalorista 2000. Siinä on osattava herkut karsia ja määriä vähentää kovasti.
Ap, saat selville todellisen peruskulutuksesi kun käyt jossain mittauttamassa sen laitteella (kehonkoostumusmittaus). Kuntokeskukset ja lääkäriasemat tekevät näitä mittauksia. Samalla saat tietää mm. rasvaprosentin ja onko rasvaa sisäelinten ympärillä runsaasti.
Syksyllä kävin InBody-kehonkoostumusmittauksessa, missä laskettiin peruskulutuksekseni 1779. Tuo ketjuun aiemmin linkattu laskuri antaa ei lainkaan aktiiviselle tuloksen 2293 ja 2484 jos laitan vapaa-ajalla olevani jonkin verran aktiivinen. Erittäin aktiivisella vapaa-ajalla tulos on 3057 kaloria.
Erittäin aktiiviseksi pääsee, jos neljästi viikossa harrastaa rankkaa liikuntaa. Mitä ne kolme päivää tehdään? Syödään silti 3057 kaloria per päivä?
En tiedä miten tarkka InBodyn lukema on, mutta ero tuohon laskuriin 1779 vs. 2293 pienimmillään on minusta aika iso. Mikäli miettisin laihduttamista, niin tuo 514 kaloria on aika paljon syötävää.
Jospa syötkin liian vähän ja keho jumittaa? Muista myös kunnon yöunet!
Amerikkalaisilla ja suomalaisilla lihavuuden syynä on rajut olot ja nälkävuodet, sitä kautta geeniperimä.
Meillä on sellainen elimistö perimänä, että kaikki ylimääräinen tallentuu läskinä.
Ihan erilaiset kuin ranskalaisilla. Saavat syödä quasointseja ja donutsieita mielin määrin kermavaahdolla ja hillomussukalla. Eivätkä liho.
Meillä on kovien aikojen perimä vyötäröllä. Ollaan ylpeitä lihavina.
Laihuus on heikkoutta kirjoitti:
Amerikkalaisilla ja suomalaisilla lihavuuden syynä on rajut olot ja nälkävuodet, sitä kautta geeniperimä.
Meillä on sellainen elimistö perimänä, että kaikki ylimääräinen tallentuu läskinä.
Ihan erilaiset kuin ranskalaisilla. Saavat syödä quasointseja ja donutsieita mielin määrin kermavaahdolla ja hillomussukalla. Eivätkä liho.
Meillä on kovien aikojen perimä vyötäröllä. Ollaan ylpeitä lihavina.
Höpsis. itse olen ainoa läski meidän perheessä ja ihan olen itseni syönyt tällaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo taas. Sä syöt liikaa, piste. Mä vedin kaljaa, pizzaa, sipsejä, pastaa ja laihduin kahdessa kuukaudessa 6kg. En ollut lihava alunperinkään. Katsos, laihduttaa voi vaikka lihapiirakoilla jos niitä syö vaan yhden päivässä.
Joo, sillon kun mä laihduin elämäni hoikimpaan kuntoon, niin dokasin viikottain ja söin suklaapatukoita lähes päivittäin. Joskus koko päivän "ruokailu" oli 2 suklaapatukka, eli n. 800 Kcl, ja juomaksi vettä ja kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Toiset laihtuu ja toiset ei laihdu.
Jos dieetit oikeasti toimisivat samalla tavoin kuin ne selitetään, niin ei Yhdysvalloissakaan olisi enemmistö ylipainoisia. Ei kukaan halua olla ylipainoinen.
Totuus on ettei laihdutus toimi kaikilla, vaikka mitä tekisi. Tärkeintä on kuitenkin hidastaa lihomista.
Siihen pitäisi tähdätä ja hyväksyä se tosiasia että länsimaissa ilmasto ja ravinto on niin saastunutta, että eläkeikäisenä on pakollakin ylipainoinen.
Se hidastus ja jatkuva liikunta auttaa siihen.
Viimeistään viisikymppisenä huomaa että liikunnan vaikutus mihinkään on lähes nolla. Mutt nolla on se mihin tähdätään eikä siihen että paino tippuisi. Sitä ei tule tapahtumaan.
Muuten länsimaissa olisi paljon vähemmän lihavuutta. Toinen selitys on ettei omaa tahtoa ole olemassakaan.
Se tosin olisi lohdutonta.
Ei kukaan halua olla ylipainoinen, mutta suuri osa haluaa syödä enemmän kaloreita kuin kuluttaa, sillä ruoka ja herkut on hyviä ja se halu syödä on suurempi kuin halu olla olematta ylipainoinen.
Omaa tahtoa tosiaan on aika vähän, sillä syöminen on elintärkeää ja ihmiseläin on elänyt tällaisessa yltäkylläisyydessä verrattain vähän aikaa. Lisäksi ihmismieli on todella kummallinen kyvyssän hämätä itseään. Oma äitini on lähes aina ollut ylipainoinen ja todella kauan hän valitteli kuinka ei laihdu, vaikka töissä on aktiivinen eikä syö paljoa mitään. Mutta jossain vaiheessa tajusin, että autosta löytyi jatkuvasti suklaapatukoiden käärepapereita, ja annoskoot hänellä valtavia sekä illat mene usein jotain mussuttaessa TV:n ääressä. Mutta jotenkin hän ei osannut yhdistää sitä (tai kehdannut myöntää) lihavuuteensa, vaan koki ettei laihdu, vaikka syö hyvin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Jos dieetit oikeasti toimisivat samalla tavoin kuin ne selitetään, niin ei Yhdysvalloissakaan olisi enemmistö ylipainoisia. Ei kukaan halua olla ylipainoinen.
Totuus on ettei laihdutus toimi kaikilla, vaikka mitä tekisi. Tärkeintä on kuitenkin hidastaa lihomista.
Siihen pitäisi tähdätä ja hyväksyä se tosiasia että länsimaissa ilmasto ja ravinto on niin saastunutta, että eläkeikäisenä on pakollakin ylipainoinen.
Viimeistään viisikymppisenä huomaa että liikunnan vaikutus mihinkään on lähes nolla. Mutt nolla on se mihin tähdätään eikä siihen että paino tippuisi. Sitä ei tule tapahtumaan.
Muuten länsimaissa olisi paljon vähemmän lihavuutta. Toinen selitys on ettei omaa tahtoa ole olemassakaan.
Tämä!
Olen laihduttanut koko elämäni ajan.
Muita paremmassa fyysisessä kunnossa. Voitan maratoonit ja kuntosalit.
Viikossa liikuntaa tulee noin 20h yhteensä.
Silti bmi on edelleen sen 30 ja läskiä on reippaasti.
Toiset on vain pyöreitä ja ei sitä voi mitenkään muuttaa. Mä siis voitan muut liikunnassa vaikka olen lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan halua olla ylipainoinen, mutta suuri osa haluaa syödä enemmän kaloreita kuin kuluttaa, sillä ruoka ja herkut on hyviä ja se halu syödä on suurempi kuin halu olla olematta ylipainoinen.
Omaa tahtoa tosiaan on aika vähän, sillä syöminen on elintärkeää ja ihmiseläin on elänyt tällaisessa yltäkylläisyydessä verrattain vähän aikaa. Lisäksi ihmismieli on todella kummallinen kyvyssän hämätä itseään. Oma äitini on lähes aina ollut ylipainoinen ja todella kauan hän valitteli kuinka ei laihdu, vaikka töissä on aktiivinen eikä syö paljoa mitään. Mutta jossain vaiheessa tajusin, että autosta löytyi jatkuvasti suklaapatukoiden käärepapereita, ja annoskoot hänellä valtavia sekä illat mene usein jotain mussuttaessa TV:n ääressä. Mutta jotenkin hän ei osannut yhdistää sitä (tai kehdannut myöntää) lihavuuteensa, vaan koki ettei laihdu, vaikka syö hyvin vähän.
Silti keskitysleireilläkin oli porukkaa joka ei laihtunut koskaan. Miten selität tämän?
Osa ei laihdu vaikka mikä olisi.
Jos maltillinen ”terveellinen” ruokavalio oikeasti laihduttaisi niin ei meillä olisi miljoonia ylipainoisia. Tosiasia kuitenkin on että jos lopetat syömisen kokonaan niin laihdut. Ja näin se pitääkin tehdä. Rajuja dieettejä ja kuntokuureja. Laihdutuksen jälkeen ruokavalio on pidettävä loppuelämän ehkä puolet siitä mitä suositellaan.
Laihduttaminen on joillekin mahdotonta.
Itse olen kankea, siis epänotkea.
Olen harrastanut pienestä tytöstä asti balettia ja minulla jalat eivät mene spagaattiin mitenkään. Tunnen myös ylipainoisia tanssijoita. Eivät he saa itseään hoikaksi ja minä en saa itseäni spagaattiin koskaan.
Joogat ja muut on käyty ja fysioterapeutit, lääkärit.
Perimä ei vain anna anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti keskitysleireilläkin oli porukkaa joka ei laihtunut koskaan. Miten selität tämän?
Osa ei laihdu vaikka mikä olisi.
Mitä? Näytäpäs nyt lähde keskitysleiriläisestä joka ei saanut ruokaa mutta ei laihtunut? :D
Höpö, höpö.
Oman kokemukseni mukaan kaikki minua hoikemmat kaverini syövät minua terveellisemmin, vähemmän ja osa on jatkuvalla laihiksella.
Pari vuotta sitten olin muutaman hyvän ystäväni kanssa lomareissulla ja huomasin myös siellä saman: meistä hoikin söi vähiten ja minua painavammat ystäväni minua enemmän. Kahden viikon lomareissulla liikuttiin täysin saman verran, kävimme aina yhdessä syömässä ja illalla oli helppo seurata mitä kukin osti kaupasta ja söi hotellilla.
Jos et oikeasti vietä 24/7 aikaa näiden muiden laihduttaneiden kanssa, niin et voi tietää miten paljon herkkuja he oikeasti ahmivat tai syövät muutenkaan. Yksi parhaista ystävistäni käy aktiivisesti salilla ja syö todella terveellisesti. Kun hän sanoo ahtaneensa itseensä karkkia, se tarkoittaa ehkä viittä konvehtia, itse söisin koko laatikon.
Naisen ja miehen aineenvaihdunta on myös erilainen. Miehillä on keskimäärin enemmän lihasmassaa ja pituutta, mikä tarkoittaa sitä, että ruokaakin voi syödä enemmän lihomatta. Naisella hormonaalisista syistä rasvaa on enemmän ja se tarrautuu helpommin kroppaan, koska keho on ohjelmoitu valmistautumaan mahdollisen raskauden varalle. Eli naisena ei kannata verrata itseään miespuolisiin laihduttajiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No 2 kk aikana olen syönyt 30g juurikin pannukakkua joka onkin ainoa herkku tämän vuoden puolella. Kyllä ne kalorit ihan oikein tulee laskettua kun yaziosta löytyy kaikki ruuat joihin vaihdan grammat vaaan lukeman mukaan.
Joko palvelussa on virhe, lasket syödyt määrät väärin, et kirjaa todellisuudessa kaikkea syömääsi tai lasket kulutuksesi väärin.
Tämä. TAI vielä sellainen vaihtoehto että jotain on oikeasti vialla aineenvaihdunnassa/ hormonitoiminnassa. Jos ap olet todella varma että olet kaikin puolin ollut rehellinen itsellesi ja laskenut oikein, kannattaa ehkä käydä lääkärin puheilla. Vaikka terveydellinen syy on se epätodennäköisin vaihtoehto, se on kuitenkin mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Jospa syötkin liian vähän ja keho jumittaa? Muista myös kunnon yöunet!
Tämä on laihduttajilla yleinen ongelma. Elimistö menee liian pienen kalorimäärän takia säästöliekille ja sen seurauksen korjaamiseen saattaa mennä lääkärin ja terapeutin avullakin kuukausia.
Laitoin melko aktiivinen niin 2950 kaloria on päiväkulutus ja laihtuakseni pitää syödä 2200 olen 95kg ja 180cm nainen