Kumman palkkaisit vakituiseen työhön?
-Hiljaisen, ujon ja varautuneen henkilön, joka tekee työnsä ahkerasti, eikä ole juuri koskaan sairauslomalla.
-Hauskan, puheliaan ja sosiaalisen henkilön, joka mieluummin seurustelee ihmisten kanssa, kuin tekee töitä ja on usein poissa.
Ja pitää valita jompi kumpi. Ei käy vastaukseksi, ettei kumpaakaan.
Kommentit (90)
Kyllä kyllä...sitä ei voi edes tälläiseen kuvitteelliseen tilanteeseen antaa mielipidettä, kun joku on heti ottamassa henkilökohtaisena loukkauksena, kun se hiljainen ei olekaan se ainoa ja oikea työntekijä.
Ja jälleen ketjusta tuli lynkkausketju.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vakio ekstrovihaajan aloitus palstalla, mitä odotit?
Olen täällä oppinut, että introverteissä on reipas osuus hyvin kaunaista sakkia.
T. Ambivertti ja ah! yksinyrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Eikö? Ihmettelen suuresti tämmöistä. Kyllä ihmiset on julmia toisilleen. Aiheesta voisi keskustella asiallisestikin, mutta kun ei. Onneksi on joitain fiksujakin vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas elämäntapatyöttömät palstamammat pohtii pärjääkö länkyttämällä töissä. No voin kertoa, että ei pärjää. Kyllä siellä työpisteellä täytyy myös saada aikaan muutakin kun *askanjauhantaa. Näkee selvästi, että suurella osalla ei ole mitään käsitystä työelämästä. Kuvitellaan, että pomot on tyytyväisiä jatkuvaan saikutteluun ja oikutteluun. Voin kertoa, että tällaiset ihmiset ennen pitkää häipyvät työkuvioista ja aikaansaavat jäävät.
Minulle siitä paskan puhumisesta maksetaan yli 28€/h. :D Projektipääliikkönä sitä viettää suurinman osa päivästä puhelimessa puhumalla paskaa asiakkaille ja tilaajille ja joku excellin täyttäminen on vaan siinä joku sivujuonne. Työelämässä on hyvin erilaisia töitä ja jotkut työt nyt vaan vaatii sitä puhumisenkin taitoa. Ja mitä tulee noihin poissaoloihin, kun organisoi sen oman työnsä ja osaa delegoida se antaa enemmän vapautta, eikä tarvitse olla koko ajan saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vakio ekstrovihaajan aloitus palstalla, mitä odotit?
Olen täällä oppinut, että introverteissä on reipas osuus hyvin kaunaista sakkia.
T. Ambivertti ja ah! yksinyrittäjä
Puolin ja toisin pikemminkin. Vuodet olleet ilmeisen tuuliset kummassakin persoonallisuusspektrin ääripäässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas elämäntapatyöttömät palstamammat pohtii pärjääkö länkyttämällä töissä. No voin kertoa, että ei pärjää. Kyllä siellä työpisteellä täytyy myös saada aikaan muutakin kun *askanjauhantaa. Näkee selvästi, että suurella osalla ei ole mitään käsitystä työelämästä. Kuvitellaan, että pomot on tyytyväisiä jatkuvaan saikutteluun ja oikutteluun. Voin kertoa, että tällaiset ihmiset ennen pitkää häipyvät työkuvioista ja aikaansaavat jäävät.
Minulle siitä paskan puhumisesta maksetaan yli 28€/h. :D Projektipääliikkönä sitä viettää suurinman osa päivästä puhelimessa puhumalla paskaa asiakkaille ja tilaajille ja joku excellin täyttäminen on vaan siinä joku sivujuonne. Työelämässä on hyvin erilaisia töitä ja jotkut työt nyt vaan vaatii sitä puhumisenkin taitoa. Ja mitä tulee noihin poissaoloihin, kun organisoi sen oman työnsä ja osaa delegoida se antaa enemmän vapautta, eikä tarvitse olla koko ajan saatavilla.
Tässä taitaa puhumisen taidon sijaan olla värityksen taitoa.
Olin ennen tyyppiä 1, ja sain potkut kun "en sopinut työyhteisöön". Rautalangasta väänsin itselleni miten ollaan tyyppiä 2, ja nyt olen kuin taikaiskusta tosi haluttava työntekijä, vaikka puurran paljon vähemmän kuin ennen. Työnantajalta on tullut kiitosta kun "rakennan siltoja", kun random höpöttämisen sijalla tulee aina sivuttua myös työasioita.
Olen huomannut että tosi monilla on taipumus tehdä ja puurtaa hirveästi ylimääräistä, mutta eivät ikinä kerro kenellekään. Tyyliin "suunnittelin tollasen fuusiogeneraattorin..kiva kun kysyit...ja arkistoin kaikki toimiston työt kätevään tietokantaan, nää on mun kovalevyllä kun käytän niitä vain itse...". Ja itse hölöttäjänä jotenkin kerään kunniaa näistä, kun tuon noita pomojen/muiden työkavereiden tietoisuuteen. Ihmiset on aina ihan yllättyneitä että muillekin on hyötyä niiden tekemästä (ekstra) työstä, ainut puuttuva linkki oli että kukaan ei tiennyt sen olemassaolosta.
Palkkaisin siis hölöttäjän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Hauskan, puheliaan ja sosiaalisen henkilön, joka mieluummin seurustelee ihmisten kanssa, kuin tekee töitä ja on usein poissa.
Miksi? Eikö yhtään mietityttäisi tuleeko työt tehtyä?
Ei. Olen itse oppinut siihen, että teen sen minkä on pakko ja jos jotain jää tekemättä se on jonkun muun ongelma kuin minun. Ennen kuin opin tuohon piti muutaman kerran kysyä. Tuliko välttämätön tehtyä? Tuli. Tuliko palkka tilille? Tuli. Kuoliko kukaan? Ei.
Sinä olet varmaan hyvä työntekijä isossa firmassa, jossa on se "jokumuu", joka tekee ne työt, joita sinä et pidä välttämättöminä. Yksin yrittäjänä et pärjäisi, ja pienessä firmassa saisit kus*pään maineen.
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen tyyppiä 1, ja sain potkut kun "en sopinut työyhteisöön". Rautalangasta väänsin itselleni miten ollaan tyyppiä 2, ja nyt olen kuin taikaiskusta tosi haluttava työntekijä, vaikka puurran paljon vähemmän kuin ennen. Työnantajalta on tullut kiitosta kun "rakennan siltoja", kun random höpöttämisen sijalla tulee aina sivuttua myös työasioita.
Olen huomannut että tosi monilla on taipumus tehdä ja puurtaa hirveästi ylimääräistä, mutta eivät ikinä kerro kenellekään. Tyyliin "suunnittelin tollasen fuusiogeneraattorin..kiva kun kysyit...ja arkistoin kaikki toimiston työt kätevään tietokantaan, nää on mun kovalevyllä kun käytän niitä vain itse...". Ja itse hölöttäjänä jotenkin kerään kunniaa näistä, kun tuon noita pomojen/muiden työkavereiden tietoisuuteen. Ihmiset on aina ihan yllättyneitä että muillekin on hyötyä niiden tekemästä (ekstra) työstä, ainut puuttuva linkki oli että kukaan ei tiennyt sen olemassaolosta.
Palkkaisin siis hölöttäjän.
Toivottavasti kuitenkin selvästi tuot esiin, etteivät ne ole sinun tekemiä juttuja, vaan toisten. Työelämässä valitettavasti on paljon sitä ihmistyyppiä, joka tykkää viedä kunnian toisten tekemästä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä minä tietäisin haastattelutilanteessa, että se hiljainen tekee enemmän työtä ja se puhelias vähemmän?
No, voi käyttää mielikuvitusta. Jos vaikka oletetaan, että henkilöt ovat jollain tavalla entuudestaan tuttuja esimiehelle. Ovat esimerkiksi olleet talon sisällä pidempään ja yksi vakituinen paikka avautuu. Tai sijaisuus jatkuu. Tai jos saa suosittelijoilta/kollegalta tietoa.
Mielestäni todella typerä kysymys, koska selkeästi tuossa jo kysymyksessä yritetään laittaa se hiljainen henkilö korkeammalle tasolle.
Mutta itse voisin sanoa, että ehkä ajattelisin enemmän työilmapiiriä. Jos työilmapiiri tarvtisee joukkoon sen sosiaalisen henkilön, joka parantaa työilmapiiriä ja motivoi muita työntekijöitä, silloin se sosiaalinen henkilö on itseasiassa parempi ja koko yhtiön kannalta parempi työntekijä, vaikka ei itse tekisi niin hirveästi töitä.
Aika helkkaristi riippuu työn luonteesta ja näiden kahden soveltuvuudesta ko. työhön muuten: koulutus, työkokemus. T: Hr-täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä minä tietäisin haastattelutilanteessa, että se hiljainen tekee enemmän työtä ja se puhelias vähemmän?
No, voi käyttää mielikuvitusta. Jos vaikka oletetaan, että henkilöt ovat jollain tavalla entuudestaan tuttuja esimiehelle. Ovat esimerkiksi olleet talon sisällä pidempään ja yksi vakituinen paikka avautuu. Tai sijaisuus jatkuu. Tai jos saa suosittelijoilta/kollegalta tietoa.
Mielestäni todella typerä kysymys, koska selkeästi tuossa jo kysymyksessä yritetään laittaa se hiljainen henkilö korkeammalle tasolle.
Mutta itse voisin sanoa, että ehkä ajattelisin enemmän työilmapiiriä. Jos työilmapiiri tarvtisee joukkoon sen sosiaalisen henkilön, joka parantaa työilmapiiriä ja motivoi muita työntekijöitä, silloin se sosiaalinen henkilö on itseasiassa parempi ja koko yhtiön kannalta parempi työntekijä, vaikka ei itse tekisi niin hirveästi töitä.
Mutta millä tavoin sellainen henkilö parantaa ilmapiiriä ja motivoi muita työntekijöitä, joka kusee omat aikataulunsa, on paljon poissa ja pahimmillaan sen takia jättää muut pulaan? Ei moni kovin kauaa jaksa sen huumoriveikonkaan töitä tehdä, vaikka saisikin työyhteisön nauramaan.
Ei tähän voi vastata pelkästään hakijan persoonan perusteella. Erilaiset ihmiset menestyy erilaisissa paikoissa. Sosiaalista ja supliikkia voidaan tarvita tietynlaisissa tehtävissä joissa hiljainen puurtaja ei olisi oikeissa tehtävissä. Sama tietenkin toistepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta millä tavoin sellainen henkilö parantaa ilmapiiriä ja motivoi muita työntekijöitä, joka kusee omat aikataulunsa, on paljon poissa ja pahimmillaan sen takia jättää muut pulaan? Ei moni kovin kauaa jaksa sen huumoriveikonkaan töitä tehdä, vaikka saisikin työyhteisön nauramaan.
Eli sinun mielestä kaikki sosiaaliset henkilöt eivät tee LAINKAAN töitä vai?
Aloittaja kysyi suoran (provosoivan) mustavalkoisen joko-tai-kysymyksen. Ja sanoi vielä perään, että on valittava jompikumpi. Silti suurin osa vastauksista kiertää sen, koska "riippuu siitä ja tuosta". Kyllähän kaikki sen tietää, että se riippuu monestakin asiasta todellisessa elämässä, mutta miksi sitten edes vastata koko keskusteluun, jos ei vastaa kysymykseen ja selittää ihan muita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun mielestä kaikki sosiaaliset henkilöt eivät tee LAINKAAN töitä vai?
Huoh. :D Lue se alkuperäinen kysymys.
Riippuu työstä. Kumpi tahansa voi olla hyvä vaihtoehto, ihan riippuen siitä, mikä työ on kyseessä. Tietysti työhaastattelutilanteessa ei tule ilmi ne sairauspoissaolot tai se, ettei mieluummin kälättää muiden kanssa kuin tekee töitä, eli luultavasti tuo sosiaalinen todella monessa kohtaa tulee valituksi silloinkin, vaikka se hiljaisempi olisi ollut parempi valinta.
Jälkimmäisen, tuo ensimmäinen sekoaa kuitenkin kahden vuoden sisään.