Mitä ruokia kotonasi syötiin 70-80-luvuilla?
Itse muistan jauhemaksapihvit, maksakastikkeen, murukastikkeen ja lihakeiton, jossa sitkeää lihaa. Juhlaruokana porsaankyljykset. Kaikissa lisukkeena keitetyt tai paistetut perunat tai perunamuusi.
Leipänä ranskanleipää ja päälle lauantaimakkaraa.
Mummolassa läskisoossia ja kesäkeittoa.
Kommentit (89)
Ens pernat keitettiin veres ja sitte mustamakkaraa päälle.
Possua, pottuja, pippuripihviä maustevoilla. Lapselle tarjottiin parasta mitä oli lähikaupassa myynnissä.
Mummojen luona karjalanpiirakoita, riisipuuroa, teetä, leivonnaisia.
Elintaso laskenut, nyt kaikkea halvinta mitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla ei karkkia mätetty runsaita määriä.
Yleensä se oli yksi pieni karkkilaatikko tai joku laku tai suklaapatukka, minkä sai ostaa. Isompi karkkipussi, mikä ei sekään ollut kovin iso, jaettiin sitten useamman lapsen kesken.
Karkit sai syödä sitten, kun oli ensin syönyt ”kunnon ruokaa” mahan täyteen.
Salmiakki- ja hedelmäkarkit olivat suosikkejani.
En halua haukkua vaikka syytä olisikin, läski olen itsekin, mutta yleisradion uutisessa oli kuvia aika hemmetin lihavista ylioppilaista kautta lukiolaisista. Ei semmosia ollut vielä kahdeksankymmentäluvulla. Lenkille hemmetti ne ja mut, kunhan korona ensin poistettaisiin.
Nykysellään miehet ostaa kaljaa laatikoittan, osa naisistakin tekee samaa, naiset ostaa sipsipusseja, karkkeja jne. vaikkeivat ole lapsia enää.
Mulle on täysi mysteeri mitä ihmiset tänä päivänä syö, kun kaikki ihan perus kotiruoka on jotenkin nostalgista ja vanhanaikaista. Kyllä meillä edelleen laitetaan ihan noita perusruokia, jauhelihakastiketta, siskonmakkarakeittoa, makaroonilaatikkoa, kaalikääryleitä, uunimakkaraa, kalakeittoa jne. No täytyy sanoa että joitain inhokkeja olen kyllä jättänyt pois lapsuuden ruokavaliosta. Silakkapihvejä, maksakastiketta ja silakkalaatkkoa en ole syönyt kotoa muutettuani.
Pottuja, velliä, syksyllä itse teurastettua sikaa ja nautaa, riistaa, kalaa, vihanneksia yms. Ei ollut tietoakaan myrkyistä tai lisäaineista eikä vitamiini pillereistä ja kaikki oli luomua
Onpa kiva ketju. Omat ruokamuistot on pääasiassa kasarilta,kunein oikein aiempia niin hyvin muista, aloitin koulun -80. Äiti teki lähes kaikki ruuat itse,eineksiä meillä ei juurikaan syöty. Kalapuikkoja joskus, pitkän ruinaamisen jälkeen. Jauhelihakastiketta, kyljyksiä, verilettuja (verta sai kaupasta pullossa) maksapihvejä, hernekeittoa (ite tehtyä tämäkin), lihakeittoa, uunikalaa seistä tai hauesta,lihapullia,makaroonilaatikkoa,joskus makkaraa joko uunilenkkinä tai ulkona grillattuna, Pitsaa äiti oppitekemään joskus kasarin alussa jonkun naistenlehden ohjeella. Pellillinen,siihen jauhelihaa,tomaattia sivuina,juustoraasteja hintsusti pizzamaustetta (kun se on niin vahvaa) ei maistunut kyllä juurikaan nyky pizzalle, mut hyvää oli. Levylihapiirakkaa ite tehdyllä taikinalla,lämppäreitä saunan jälkeen. Pullaa äiti leipoi lauantaisin. Sämpylöitä ja ruisleipää tarpeen mukaan.Välillä ostettiin ranskista. Siihen lauantai-makkaraa ja voita, niin ai että.
Hyvä ketju! Itse kohtuukokoisen kaupungin työntekijäperheestä, jossa äiti pitkiä jaksoja kotiäitinä. Kaikin puolin hyvä ja turvallinen lapsuus tavallisessa perheessä 70-80-luvulla.
Äitini teki kaikki ruoat itse alusta loppuun, mutta repertuaari on ollut aika suppea. Olen yrittänyt muistella lapsuuteni kotiruokia ruokalajeina, mutta niiden määrä arjessa on ollut todella pieni. En muista esimerkiksi pääruokia kuin muutaman:
Kalakeitto, lihakeitto, jauhelihakeitto, nakki- ja makkarakastike, jauhelihakastike, lihapullat, nakit tai makkara ja muusi. Karjalanpaisti, uunikyljykset. Muutaman kerran vuodessa paistettua kalaa, kun isä oli käynyt kalassa. 80-luvulla sitten uunikanaa, riisiä, makaronikin vasta isommin silloin.
Tyyliin satunnaisesti kerran pari vuodessa. Kaalilaatikko, janssonin kiusaus.
Maksapihvejä, spaghettikastiketta, kokonaista uunissa paistettua broileria, muikkuja, talouskyljyksiä kermakastikkeessa, hyrskykurkkuja ainakin. Meillä isä metsästi niin paljon syötiin myös hirvenlihaa. Meillä myös leivottiin paljon eli jotain lihapiirakkaa oli aina viikonloppuna tarjolla.
Tällainen ruoka jäänyt mieleen 70-luvulta, että spagetin joukkoon pienennettiin sikanauta-purkki. Tätä lautaselle ja ketsuppia päälle, tykkäsin hulluna.