Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ruokia kotonasi syötiin 70-80-luvuilla?

Vierailija
10.02.2021 |

Itse muistan jauhemaksapihvit, maksakastikkeen, murukastikkeen ja lihakeiton, jossa sitkeää lihaa. Juhlaruokana porsaankyljykset. Kaikissa lisukkeena keitetyt tai paistetut perunat tai perunamuusi.
Leipänä ranskanleipää ja päälle lauantaimakkaraa.
Mummolassa läskisoossia ja kesäkeittoa.

Kommentit (89)

61/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleen on painunut pahimmat inhokkini: sitkeät vasikankotletit, venyvä ja nahkea pinaattikeitto haisevalla kananmunanpuolikkaalla, silakkapihvit.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
62/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vispipuuroa, marjakiisseliä, riisipuuroa, makkarakeittoa, perunaa ja tillikastiketta, perunaa ja paistettua makkaraa. Paistettua kananmunaa. Ranskanleipää ja kaakaota. Oltiin laihoja lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun loppu. Lasagne,lihakeitto,jauhelihakeitto,siskonmakkarakeitto tai vastaava. Lihamakaroonilaatikko. Einespizzaa ja voileipiä.

Vierailija
64/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla ei karkkia mätetty runsaita määriä.

Yleensä se oli yksi pieni karkkilaatikko tai joku laku tai suklaapatukka, minkä sai ostaa. Isompi karkkipussi, mikä ei sekään ollut kovin iso, jaettiin sitten useamman lapsen kesken.

Karkit sai syödä sitten, kun oli ensin syönyt ”kunnon ruokaa” mahan täyteen.

Salmiakki- ja hedelmäkarkit olivat suosikkejani.

Vierailija
65/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Kalakeittoa, lihakeittoa, kyljyksiä, perunalaatikkoa, kesäkeittoa, spagetti bolognesea, lasagnea, maksasta tehtyä palapastia, lindströminpihvejä, hernekeittoa, makaronilaatikkoa, lihapullia, lihafondueta jne.

Meillä oli tosi monipuolisesti ruokia kotona 80-luvulla. Esim. noista kaikista minulla on muisto. Yleisimmät lisukkeet olivat keitetyt perunat ja salaattina porkkanaraaste tai jokin kiinankaalista tehty salaatti. Yleisimpänä leipänä oli ruisvuokaleipä ja välillä ranskanleipä. 

Sama täällä. Meilläkin tehtiin fondueta, kukaan kaveri ei ollut ikinä kuullutkaan mitä se on. Samoin äiti teki jo 70-luvulla pizzaa perjantai-iltaisin, olen syntynyt v. 1971 ja muistan perjantaipizzat jo todella pienestä. Vanhemmat ei kauheasti matkustelleet, perus Italiat ja Kanariat ja Mallorcat, mutta jostain äiti keksi erilaisia juttuja ja teki niitä. 

Ja tosiaan paljon noita mitä teilläkin, äiti teki mm. haudutettua maksaa kermakastikkeessa, se oli tosi hyvää. Kanaviillokki on kanssa yksi, joka on jäänyt mieleen aivan suussa sulavana.

En oikeastaan ymmärrä miten äitini ehti tehdä monimutkaisia ja pitkän valmistusajan vaatimia ruokia, kävi kuitenkin töissä ja oli usein kotona vasta puoli kuuden aikaan illalla. Eikä tosiaan ollut mitään puolivalmisteita tai valmiiksi suikaloituja lihoja. Kanaviillokkiin ostettiin kokonainen pakastekana, jota keiteltiin pitkään ja hartaasti.

Respect.

Vierailija
66/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silakkalaatikko =(

Totta, 'piikkilankaeste' kuului silloin vielä koulussa ja intissä ruokiin, joita oli sillon tällöin -80 luvun alussa.

Vierailija
67/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut tosi kiva ketju :) Kiitos aloittajalle. Ja olisi kiva kuulla myös mitä teillä leivottiin.

Korvapuusteja, bostonkakkuja, omenapiirakoita syksyllä, raparperi- ja mustikkapiirakoita, pannukakkua, kuivakakkuja jossa sukaattia. Pikkuleipiä tietysti ja paljon muuta mitä nyt en äkkiseltään muista.

Myös suolaisia leivonnaisia, lihapiirakkaa, sienipiirakkaa ainakin. Pitäisi kaivaa jostain äidin reseptit ja katsoa ne joskus lävitse.

Tykkäsin hullun lailla omenapiirakasta, jossa on kanelia. Ja omenariisipuurosta jälkiruokana.

Merimiespihvit oli parasta kotiruokaa jota tiesin silloin ja se on edelleenkin todella hyvää, mutta varsin harvoin sitä tulee tehtyä. Samoin lammaskaali.

Vierailija
68/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään aloittajan luettelemista. Maksaa ei ikinä enkä edes tiedä mitä on murukastike?

Ihan perussafkaa meillä oli. Makaronilaatikkoa, lasagnea, pizzaa, lämpimiä voileipiä, erilaisia keittoja, kasvisgratiinia, riisiä ja kanaa, monenlaista pastaa, salaatteja jne. Usein käytiin myös ulkona syömässä.

Vierailija
69/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut tosi kiva ketju :) Kiitos aloittajalle. Ja olisi kiva kuulla myös mitä teillä leivottiin.

Meillä mm.  kääretorttua, pullaa, keikauskakkua, tiikerikakkua, raparperipiirakkaa (tää oli mun äidin bravuri). kermakakkua, pikaleivoksia ( on jo pitkään pitänyt koitta vieläkö maistuvat yhtä hyvälle). Suolaista meillä ei kasarilla paljon leivottu. Sitten kasarin lopussa , ysärin alussa opettelin pitsan teon ja siinä oonkin nykyään aika pro .

Samoja meilläkin. Mokkapaloja vaalealla pohjalla eli Tuulomaan torttua, muropohjaista mustikkapiirakkaa, puolukkapullia, taatelikakkua, toscapiirakkaa, rättänää, piimäkakkua, lusikkaleipiä, Hanna-tädin kakkuja jne. Jouluna oli aina paria lajia kuivakakkuja, pullaa, pipareita ja muutamaa sorttia pikkuleipiä ja itse tehdystä voitaikinasta torttuja. Parasta taisi olla kuitenkin raaka piparkakkutaikina ja samoin se siirappimaustemössö ennen kuin siihen lisättiin jauhoja. Kesällä leivottiin harva se päivä jotain vieraille ja talvisin joka lauantai pullaa.

Vierailija
70/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon keittoja, liha, jauheliha, hirvenliha, pakastekala, makkara, pinaatti, kesä, nakki, herne.

Perunoita ja kastiketta, jauheliha, liha, makkara, nakki.

Joskus oli spagettia ja jauhelihakastiketta. Oli myös muusia ja verilettuja/uunimakkaraa/nakkeja/jauhelihapivejä/lihapyöryköitä.

Viikonloppuna oli uunibroileria ja riisiä, porsaankyljyksiä ja muusia, makaronilaatikkoa, kreikkalaista pataa, janssoninkiusausta, joskus silakkapihvejä ja muusia tai uunilihaa ja perunoita.

Jälkiruokana oli riisi- tai mannapuuroa ja marja- tai luumukiisseliä, hedelmärahkaa, kaura-omanapaistosta ja vaniljakastiketta tai unelmakiisseliä, yleensä vain sunnuntaisin. Joskus harvoin tehtiin pizzaa tai hampurilaisia.

Äiti teki itse kaiken, leipoi joka viikko sämpylät, pullat, marjapiirakkaa tai kakkua ja myös pikkuleivät. Vapuksi teki munkit ja samat, jouluksi laatikot, tortut, piparit, ei ollut valmistaikinoita. Pääsiäiseksi teki mämmiä ja juhannukseksi punaista heraa. Leipoi myös ruisleivät ja rieskat.

Äiti oli kokopäivätöissä tehtaassa ja meitä oli 5 lasta. Siivosi joka lauantai, teki meille vaatteita, neuloa, kutoi matot, marjasti, sienestä, hoiti kasvimaan, ei ollut tiskikonetta. En ymmärrä, miten ehti ja jaksoi kaiken. En kyllä itse kykenisi samaan.

Vierailija
71/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt 70-lukua vain hetken. Tällä viikolla olen tehnyt silakkapihvejä ja hernekeittoa.

Vierailija
73/89 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakeittoa, lihakeittoa, pizzaa, kyljyksiä, munuaiskeittoa, spagettia ja jauhelihaa, pataruokia, hernekeittoa, kalakeittoa, poronkäristystä, uunilenkkiä, jauhelihapihvejä, nakkeja ja muusia.

Nuo tuli ekana mieleen.

Vierailija
74/89 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riistaa ja kalaa enimmäkseen. Kaupasta ostettiin joskus kanaa, kyljyksiä ja jauhelihaa 

Vierailija
75/89 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle myös tuputettiin emäntäkoulua (onkohan sen nimi nykyään kotitalousopisto?) ja syynä se että naisista ei ole mihinkään muuta kuin palvelemaan miestään, joten emäntäkoulu se olla pitää.

Oli muuten uskomattoman sovinistista meno kasarilla. Mun isä oli ja ON edelleen hirvein sovinisti jonka tiedän. Ei esim edelleenkään yhtään arvosta kahta akateemista tytärtään (typeriä tyhjänpantteja!) mutta amiksen käynyt poika on niin pätevä ja osaava ja arvokkaassa työssä! Right.

Tuossa mielessä sovinistista kyllä, itse olen sitä mieltä että puolen vuoden talouskoulu saisi olla pakollinen kaikille, tytöille ja pojille ja muille sukupuolille mitä näitä nyt on.

Vierailija
76/89 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaroonivelliä (jostain syystä jopa tykkäsin siitä lapsena)

Makaroonilaatikkoa

Makaroonia + jauhelihaa

Lasagnea

Uunimakkaraa juustolla

Perunamuussia ja lihapullia ruskeassa kastikkeessa ja puolukkasurvosta

Perunamuussia ja jauhelihakastiketta

Karjalanpaistia

Färssiä

Kalakeittoa

Lihakeittoa

Hernekeittoa

Joulukinkku + laatikot

Ranskalaisia ja makkaraa uunissa = siis makkaraperunat?

Vierailija
77/89 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yksitoikkoista se kyllä oli kun sitä miettii. Ei ollut mitään erilaisia pastoja tai edes lasagnea. Jos spaghettia oli niin sen kanssa tehtiin jauhelihakastiketta. Jauhelihakeittoa tai makkarakeittoa oli kyllä melkein joka viikko 2-3 päivää. Tietysti halpaa tehdä kun perunoita oli omasta takaa tallissa.

Pizzaa söin ensimmäisen kerran vasta 90-luvun puolessa välissä 18-vuotiaana kun olimme abireissulla. 

Vierailija
78/89 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muista että meillä olisi ikinä ollut mitään kalaruokia, kalapuikkoja lukuun ottamatta. Perunamuusia, lihapullia, makaronilaatikkoa, maksalaatikkoa, pizzaa, ranskalaisia, juustoisia salaatteja, makkaraa eri muodoissaan, kanaa, spagettia, jauhelihaa jne.

Syötiin tosi usein ravintolassa, äitiä ei hirveästi ruoan laitto kiinnostanut kun painoi pitkää päivää duunissa.

Olin jokseenkin järkyttynyt kun noin 12-vuotiaana menin kaverin kanssa ravintolaan ja siellä vasta selvisi, ettei hän ollut koskaan ennen käynyt. Mulle se oli niin arkipäivää.

Vierailija
79/89 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe on näköjään ainut joka on syönyt Jalostajan patoja, kaupan italiansalaattia ja Knorrin pussikeittoja. LOL. Kyllä mun äiti osasi laittaa ihan oikeeta ruokaakin, mutta ei viikolla ehtinyt kun oli kahdeksaan saakka töissä. Olin kateellinen niille jotka sai illallista viideltä, kun itse yritin sinnitellä leivällä ja mandariineilla sinne iltauutisiin saakka. Meillä ei sitten mitään iltapalaa syötykään illallisen jälkeen, kahvia tai teetä ja mariekeksejä tms.

Vierailija
80/89 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnäjauhoilla suurustettu ruskea kastike perunoiden kanssa.  Kalakeitto. Makkarakeitto. Jälkkäriksi melkein aina mansikka tai vadelmakiisseliä.