"Sipaisu kasvimargariinia täysjyväleivälle"
"Jos haluaa herkutella, päälle voi laittaa ohuen siivun Polar 5% juustoa. Juomaksi raikas makuvesi tai rasvaton maito. Jälkiruoaksi hedelmä."
"Lukemiseksi Pohjois-Karjala -tutkimus selkokielellä. Lue niin monta kertaa, että osaat sen vaikka unissasi."
Elättekö näin?
Kommentit (142)
Terveellisintä leivälle on hyvä öljy. Tunkekaa voit pärsiiseenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot tarvitsee rasvaa, ja aivot ovat suurimmaksi osaksi rasvaa.
Olette te aikuiset tekopyhiä; ihmettelette miksi lasten oppimisvaikeudet, käytöshäiriöt ja nepsy-ongelmat lisääntyy, mutta silti jatkatte samaa rataa noudattamalla virallisista ravitsemussuositusta ilman, että kyseenalaistaisitte sen.
Kun katsoo katukuvaa, niin vaikea uskoa että kenelläkään olisi niin kova pula rasvasta että aivotoiminta siihen hyytyisi.
Liika hiilihydraatti muuttuu rasvaksi, koska elimistöllä ei ole kykyä poistaa sokeria verestä muuta kautta kuin rasvaksi muuttamalla kun sokerivarastot on jo täynnä. Ei tarvitse syödä rasvaa lihakseen ja kerruttääkseen rasva kerrosta itselleen. Että siis, kyllä, lihava ihminen voi kärsiä liian vähästä rasvansyönnistä. Tai vähintäänkin laadukkaan rasvan puutteesta.
Lihava ihminen noin niin kuin ensisijaisesti syö liikaa. Myös rasva ja proteiini muuttuvat vararasvaksi, jos niitä syö liikaa.
En ole koskaan kuullut, että ravitsemussuosituksissa kehotettaisiin syömään liikaa, mitään. Mutta jostakin syystä ylipaino mielellään haluttaisiin laittaa suositusten (joita ihmiset eivät edes noudata) syyksi.
Itse kyllä ihan vaan voitelen leipäni. En sipaise, hipsuttele tai hyväile.
No ei tuota herkutteluksi voi sanoa vaan arkisyömistä minulle nykyään. Tosiaan sipaisen :) ingmariinia täysjyvä- tai ruisleivän päälle ja yksi siivu juustoa...tosin 17%.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kaikki hirvitykset saatu samaan kappaleeseen. Sipaisu, kasvimargariini, täysjyväleipä, Polar 5%, makuvesi ja rasvaton maito.
En kyllä tiedä mikä juttu kyseessä mutta en taida edes haluta tietää.
Mitä ihmeen hirvitystä on täysjyväleivässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot tarvitsee rasvaa, ja aivot ovat suurimmaksi osaksi rasvaa.
Olette te aikuiset tekopyhiä; ihmettelette miksi lasten oppimisvaikeudet, käytöshäiriöt ja nepsy-ongelmat lisääntyy, mutta silti jatkatte samaa rataa noudattamalla virallisista ravitsemussuositusta ilman, että kyseenalaistaisitte sen.
Kun katsoo katukuvaa, niin vaikea uskoa että kenelläkään olisi niin kova pula rasvasta että aivotoiminta siihen hyytyisi.
Liika hiilihydraatti muuttuu rasvaksi, koska elimistöllä ei ole kykyä poistaa sokeria verestä muuta kautta kuin rasvaksi muuttamalla kun sokerivarastot on jo täynnä. Ei tarvitse syödä rasvaa lihakseen ja kerruttääkseen rasva kerrosta itselleen. Että siis, kyllä, lihava ihminen voi kärsiä liian vähästä rasvansyönnistä. Tai vähintäänkin laadukkaan rasvan puutteesta.
Juuri niin. Monet ihmiset ja jossain määrin vielä jopa ravitsemussuosittelijatkin uskovat alkukantaiseen taikauskoon tyyliin "olet mitä syöt". Kuvitellaan, että erillisillä asioilla on maaginen yhteys jonkin pinnallisen samankaltaisuuden perusteella. Esimerkiksi leijonan lihaa syömällä saisi rohkeutta ja voimaa tai jauhetusta suurnisäkkään sarvesta puhtia petiin. Samaa primitiivistä uskomusoppia edustavat vielä valtavirtaiset ajatukset siitä, että rasva lihottaa, kolesterolin syöminen kohottaa kolesteroliarvoja tai että kevyt ruoka keventää.
Juuri näistä sinnikkäistä taikauskoisista ajatusmalleista johtuen pinnallisesti asioihin perehtyneiden tai totaalimaallikkojen voi olla vaikea omaksua parempaa tietoa. Tällainen maaginen ajattelu on ihmiselle jotenkin luontainen ja siitä irti pyristeleminen vaatii sekä vaivannäköä että kiusallista oman erehtyväisyyden myöntämistä ja jopa pieniä maailmankuvamullistuksia. Useimmat valitsevat helpon tien.
En todellakaan.. iso pala voita kananmunan päällä ja se leipä pois kokonaan. Kahvi kuohukermalla, oliiviöljyssä uivat salaatit ja rasvainen kala, pähkinät ja avokadot.. ei viljoja, lisättyä sokeria tai mitään rasvattomaksi käsiteltyjä tuotteita ikinä!! Ajatuskin nykyisin täysin vieras kun vhh/keto elämäntapana.
Lapsuus menikin sitten pikkupullaa puputtaen, sokerisia kevyttuotteita ”nautiskellen”..
Kyllä, vältän kovia rasvoja ja suosin täysjyväleipää. Vaihtamalla pysyvästi (ja pääsääntöisesti) kovat rasvat ”pehmeisiin” sain aivan liian korkeat kolesteroliarvoni erinomaiselle tasolle. Tämähän ei toki voita suoraan paketista mussuttavaa rasvaöyhöttäjää vakuuta, mutta itselleni sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että tällaiset ärsyttää! Varsinkin silloin, kun laihdutusblogit olivat todella kuumaa kamaa, joka toinen kertoi päivän syömisistään näin:
Aamiainen: yksi viipale täysjyväleipää, ohut sipaisu kevytmargariinia, kolme ohutta paprikaviipaletta
Välipala: kourallinen pähkinöitä
Lounas: pieni kauhallinen riisiä, vähärasvaista luomukanafileetä, runsaasti salaattia
Välipala: kaksi palaa laadukasta tummaa suklaata, omena
Päivällinen: kevyt tonnikalaomeletti runsailla kasviksilla
En tiedä miksi, mutta tämä on aina ärsyttänyt aivan kohtuuttomasti! :D Jotenkin niin epätotta ja aina nuo samat kuluneet fraasit.
Mä syön juuri noin:)
Mainitsen annoskoon erotuksena niistä av mammoista joille perhepizza on suupala ja 10 lihapullaa "ihan normiannos". Mulle riittää 3 ja mainitsen sen myös erotuksena valaista.
Ps tummaa suklaata syön vain 1 palan päivässä kahvin kanssa;)
No vautsi vau. Mä syön kahdesti päivässä, kaloreita tulee noin 1300. Olen laiha, en vai pidä syömisestä ja vatsalaukkuni on onnettoman pieni. Yksi pizza kestää kolme päivää. Mutta hifistele sä kevyillä annoksillasi ja laadukkaalla suklaallasi, mä voin syödä mitä haluan, ilman kevyttuotteita koska syön niin vähän. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun syön leipää, syön vaaleaa, rapeaa, kuumaa paahtoleipää runsaalla voilla ja kermaisella goudalla.
Yleensä syön tosin jätän leivän väliin ja käytän mieluummin vain voita ja juustoa.
Oikein toimittu. Jos haluaa leivällä herkutella, paras on vaalea höttöinen paahto- tai ranskanleipä. Siinä on lähinnä ilmaa, joten hiilareita ei kauheasti palaa kohden kerry. Sellainen on ihan kelvollinen alusta varsinaiselle ravinnolle.
Täällä on kyllä taas oikein ravitsemusterapeutti-asiantuntijoita äänessä. Ette ole esim. kuiduista ja pitkäketjuisista hiilihydraateista kuulleet.. Kumma kun kaikki viralliset tutkimustulokset ovat huuhaata ja salaliittoja näiden asioista paremmin perillä olevien tahojen mielestä..
Oivariinia en vaihda mihinkään kasvisrasvoihin. Makuvedet on tyhjän kanssa, pelkkä vesi ajaa saman asian. Join yhdessä vaiheessa niitä vitaminoituja kivennäisvesiä, kunnes tajusin, että niissä on ihan hirveesti kaloreita, Pepsi Maxikin on kevyempää.
Juustossa saa olla se 17 % rasvaa, sitä rasvaisemmat edamit ja oltermannit on liian kovia. Ei enää voi syödä noita 24 % rasvaa, kun on tottunut noiden kevyempien pehmeyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun syön leipää, syön vaaleaa, rapeaa, kuumaa paahtoleipää runsaalla voilla ja kermaisella goudalla.
Yleensä syön tosin jätän leivän väliin ja käytän mieluummin vain voita ja juustoa.
Oikein toimittu. Jos haluaa leivällä herkutella, paras on vaalea höttöinen paahto- tai ranskanleipä. Siinä on lähinnä ilmaa, joten hiilareita ei kauheasti palaa kohden kerry. Sellainen on ihan kelvollinen alusta varsinaiselle ravinnolle.
Täällä on kyllä taas oikein ravitsemusterapeutti-asiantuntijoita äänessä. Ette ole esim. kuiduista ja pitkäketjuisista hiilihydraateista kuulleet.. Kumma kun kaikki viralliset tutkimustulokset ovat huuhaata ja salaliittoja näiden asioista paremmin perillä olevien tahojen mielestä..
En käsitä, miksi kimmastuit niin, että piti turvautua halpamaisiin "salaliitto", "huuhaa", "paremmin perillä" -lässytyksiin. Viestini ei sisältänyt mitään sellaista joka tuollaisen raivon olisi asiapohjalta oikeuttanut. Epävakaa tunne-elämä on oireyhtymä, johon kannattaa hakea apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kun näitä kevyttuotteita on tarjolla. Näitä joutuu käyttämään tuplamäärän että
tulee kylläisyyden tunne jos nyt olleskaan tulee. Täyttä huijausta!Ja näitähän on ollut myynnissä vuosikymmenet ja kansa senkun lihoo! Ja mikä homma tehdä erikseen
Kevyttuote, mikä ei maistukaan miltään!Ok. Olen jo 53v ja aina valinnut kevyemmän version jos on ollut tarjolla. Ikinä ei ole ollut paino-ongelmia, nuorena olin laiha ja nyt viimeisen kymmenen vuotta normaalipainoinen. Kyllä mä tulen kylläiseksi vaikka käytänkin rasvatonta maitoa, 17%edamia tai vähärasvaisia maustamattomia rahkajugurtteja ja beceliä. Ruoanlaitossa valitsen sen vähempirasvaisen ruokakerman ja vähärasvaisen lihan tai kalan.
Mulla on sellainen aavistus, että tulevina vuosikymmeninä tullaan korjaaman satoa tästä karppaus buumista eli maitorasvojen ja rasvaisen lihan suosimisesta.
Mä karppaan kyllä valkoisella lihalla (siipikarja, vasikka), kalalla ja kasviksilla. Oliiviöljyä ja voita rasvaksi ruuanlaitossa. Rahka- ja ukkojugurttia maun takia. Kananmunia. Täysrasvaisia herkkujuustoja pieni pala päivässä (juustoilla on muuten sama vaikutus hampaisiin kuin xylitolilla). Pähkinöitä ja siemeniä rakasta.
Possun ja ankankin paistan oman rasvansa kanssa, terveellisempää kuin margariinissa paistaminen ja rasva jää pannuun. Liha itsessään on suht rasvatonta
Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kun näitä kevyttuotteita on tarjolla. Näitä joutuu käyttämään tuplamäärän että
tulee kylläisyyden tunne jos nyt olleskaan tulee. Täyttä huijausta!Ja näitähän on ollut myynnissä vuosikymmenet ja kansa senkun lihoo! Ja mikä homma tehdä erikseen
Kevyttuote, mikä ei maistukaan miltään!Ok. Olen jo 53v ja aina valinnut kevyemmän version jos on ollut tarjolla. Ikinä ei ole ollut paino-ongelmia, nuorena olin laiha ja nyt viimeisen kymmenen vuotta normaalipainoinen. Kyllä mä tulen kylläiseksi vaikka käytänkin rasvatonta maitoa, 17%edamia tai vähärasvaisia maustamattomia rahkajugurtteja ja beceliä. Ruoanlaitossa valitsen sen vähempirasvaisen ruokakerman ja vähärasvaisen lihan tai kalan.
Mulla on sellainen aavistus, että tulevina vuosikymmeninä tullaan korjaaman satoa tästä karppaus buumista eli maitorasvojen ja rasvaisen lihan suosimisesta.
Mä karppaan kyllä valkoisella lihalla (siipikarja, vasikka), kalalla ja kasviksilla. Oliiviöljyä ja voita rasvaksi ruuanlaitossa. Rahka- ja ukkojugurttia maun takia. Kananmunia. Täysrasvaisia herkkujuustoja pieni pala päivässä (juustoilla on muuten sama vaikutus hampaisiin kuin xylitolilla). Pähkinöitä ja siemeniä rakasta.
Possun ja ankankin paistan oman rasvansa kanssa, terveellisempää kuin margariinissa paistaminen ja rasva jää pannuun. Liha itsessään on suht rasvatonta
Kukin tyylillään.
Valkoista vasikanlihaa! Nyt on kyllä kaikki kuultu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että tällaiset ärsyttää! Varsinkin silloin, kun laihdutusblogit olivat todella kuumaa kamaa, joka toinen kertoi päivän syömisistään näin:
Aamiainen: yksi viipale täysjyväleipää, ohut sipaisu kevytmargariinia, kolme ohutta paprikaviipaletta
Välipala: kourallinen pähkinöitä
Lounas: pieni kauhallinen riisiä, vähärasvaista luomukanafileetä, runsaasti salaattia
Välipala: kaksi palaa laadukasta tummaa suklaata, omena
Päivällinen: kevyt tonnikalaomeletti runsailla kasviksilla
En tiedä miksi, mutta tämä on aina ärsyttänyt aivan kohtuuttomasti! :D Jotenkin niin epätotta ja aina nuo samat kuluneet fraasit.
Mä syön juuri noin:)
Mainitsen annoskoon erotuksena niistä av mammoista joille perhepizza on suupala ja 10 lihapullaa "ihan normiannos". Mulle riittää 3 ja mainitsen sen myös erotuksena valaista.
Ps tummaa suklaata syön vain 1 palan päivässä kahvin kanssa;)
No vautsi vau. Mä syön kahdesti päivässä, kaloreita tulee noin 1300. Olen laiha, en vai pidä syömisestä ja vatsalaukkuni on onnettoman pieni. Yksi pizza kestää kolme päivää. Mutta hifistele sä kevyillä annoksillasi ja laadukkaalla suklaallasi, mä voin syödä mitä haluan, ilman kevyttuotteita koska syön niin vähän. 🤗
Samaahan juuri sanoin ed. En syö koskaan mitään kevyttuotteita koska mun annokset on luonnostaan pieniä. Ja tuo laafukas suklaa on kyllä Rainbown 1.15e🤣 Muta maistuu parhaalle omassa suussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin tyylillään.
Valkoista vasikanlihaa! Nyt on kyllä kaikki kuultu.
Maitovasikan liha luokitellaan vaaleaksi lihaksi vaikka nautaa onkin
Täytyy sanoa että Suomessa on outo suhde ruokaan. Joko tiukka ketogeeninen tai makaronilaatikko ketsupilla.
Oletteko kuulleet välimeren ruokavaliosta? On maailman terveellisin kaikilla mittareilla mitattuna. Sisältää paljon hyviä rasvoja oliiviöljystä, palkokasveja, hedelmiä, vihanneksia, kalaa ja lihaa. Leipä on sitä valkoista patonkia ruisleipää ei monien välimeren maiden vatsa kestä.
Ostakaa vaikka espanjalainen keittokirja ja opetelkaa terveellistä ruuamlaittoa. Se suomalainen makkarakastike ja makaronilaatikko jota kutsutaan terveelliseksi kotiruuaksi, ei sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähärasvaisuudesta, margariineista ja siemenöljyistä korjataan jo satoa diabeteksen, suolistosairauksien ja muistisairauksien muodossa.
Näytähän se luotettava tutkimus joka on tuohon tutkimustulokseen päätynyt. Eipä taida löytyä :)
Ja jotenkin tuo karppaustouhukin on outoa, ette varmasti noudata ko ruokavaliota loppuelämänne.
Edellisen kommentin kirjoittanut
KIITOS TIEDOSTA...