Onko ansiosidonnaista pakko hakea?
Onko ammattiliiton/työttömyyskassan maksamaa ansiosidonnaista päivärahaa pakko hakea, jos on siihen oikeutettu? Mitä tapahtuu, jos jätän osan päivistä hakematta?
Kommentit (23)
On! Viranomaiset hakee kotoa jos et hae.
Eiku...
Tämä on kyllä jo paapomisyhteiskunnan huippu...
Ei ole pakko hakea eikä ole pakko käydä työssä, jos joku elättää. Sitten ei saa myöskään toimeentulotukea.
Ansiosidonnaista päivärahaa voi hakea, jos on ammattiliiton rekisterissä jäsenenä. TE-toimistossa tulee olla työttömänä työnhakijana ja työttömyyden täytyy olla voimassa. Ansiosidonnaista päivärahaa haetaan aina samansuuruiselta jaksolta esim. kuukaudelta. Jos nyt jostain syystä haluaa jättää sen rahan hakematta ja saamatta, niin siinä saattaa olla sellainen määräys, jotta sitä päivärahaa on haettava esim. kahden kuukauden kuluessa - jos ei hae, niin sitten se on mennyttä. Mutta tuo koskee koko hakuajanjaksoa, jos se esim. on kuukausi, niin sitten pitää jättää väliin kokonaan se kyseessä oleva kuukausi.
Tässä aiemmin on jo ihmetelty, jotta mitä varten tällainen toimenpide on mieleen tullut - samaa ihmettelen minäkin. Olisiko tuo siten, että aloittaja arvelee toimeentulotuen olevan suurempi kuin ansiosidonnaisensa?
Jos taas arvelee, että tuolla ansiosidonnaisen hakemisen järjestelyllä saadaan jotain sellaista aikaan, että on hetken aikaa "ei työtön", niin se ei taas ole mitenkään mahdollista: TE toimiston tieto työttömyyden voimassa olosta ratkaisee.
Minä olen valinnut olla kuulumatta kassaan koska en halua hakea ansiosidonnaista koska pitäisi kuitenkin hakea toimeentulotukea ja asumistukea Kelasta joten haen myös työttömyystuen Kelasta samalla kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen valinnut olla kuulumatta kassaan koska en halua hakea ansiosidonnaista koska pitäisi kuitenkin hakea toimeentulotukea ja asumistukea Kelasta joten haen myös työttömyystuen Kelasta samalla kertaa.
Et saa Kelan toimeentulotukea työttömyystuen päälle.
Et saa rahaa mistään. Jos ajattelit hakea jtn muuta tukea niin et saa, koska olet oikeitettu ansiosidonnaiseen. Tietysti jos sulla on rahaa elää säästöilläsi niin mihin sä tukia tarvit
Kyllä toimeentulotukea saa työttömyysturvan päälle, mikäli on pienet tulot. Saahan moni työssäkävijäkin toimeentulotukea. Mistä tuo harhaluulo?
En ymmärtänyt aloituksesta, onko tarkoituksena jättää kokonaisia kuukausia väliin vai tyyliin joitain päiviä, että yhdellä hakemuksella hakisi tukea vain osalta kuuta? Jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi saa kassa työvoimapoliittisen lausunnon TE-toimistosta. On oma valintasi, haetko kassasta ansiosidonnaista vai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et saa Kelan toimeentulotukea työttömyystuen päälle.
Miksi ei saisi? Kyse on tulojen ja varojen määrästä eikä sillä ole väliä onko ne tulot palkkaa, työttömyystukea vai vaikka äitiyspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Et saa rahaa mistään. Jos ajattelit hakea jtn muuta tukea niin et saa, koska olet oikeitettu ansiosidonnaiseen. Tietysti jos sulla on rahaa elää säästöilläsi niin mihin sä tukia tarvit
Onko tämä totta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä totta?
Riippuu tuloista ja menoista. Toki Kela kehottaa ensin hakemaan ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, on ensisijainen etuus.
Kela ei maksa työttömyysetuutta, eikä varmasti toimeentulotukeakaan jos ei hae ansiosidonnaista kun siihen on oikeus. En kyllä ymmärrä miksi joku tekisi niin. Ansiosidonnainen on kuitenkin vähintään kelan päivärahan suuruinen.
Ne saa takautuvasti 7% korolla, jos et hae.
Vierailija kirjoitti:
Ne saa takautuvasti 7% korolla, jos et hae.
🤣
Ei toki, itse olen joskus hakenut takautuvasti kun on ollut pimeitä hommia. Pienempi riski.
On pakko ja vaikka olisit töissäkin niin hae . Laita yhteystietosi niin laitan tilinumeron niin voit lahjoittaa minulle
No et saa sitä. Oletko aivan palikka?