"Sipaisu kasvimargariinia täysjyväleivälle"
"Jos haluaa herkutella, päälle voi laittaa ohuen siivun Polar 5% juustoa. Juomaksi raikas makuvesi tai rasvaton maito. Jälkiruoaksi hedelmä."
"Lukemiseksi Pohjois-Karjala -tutkimus selkokielellä. Lue niin monta kertaa, että osaat sen vaikka unissasi."
Elättekö näin?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Taas sellainen ketju jossa saa yläpeukkua jos käyttää voita, ja alapeukkua jos käyttää margariinia. Yläpeukku pekonista, alapeukku täysjyväleivästä.
Terveellinen ravinto saa yläpeukut, eikö se ole ihan järkeenkäypää.
No minä elän näin koska pitää painoa pudottaa , mutta makuvesiin en koske , vesi riittää.
Tuosta puuttuu vaan ohjeet, kuinka monta "teelusikallista" mikin määrä rasvaa on tai monta "sokeripalaa" missäkin asiassa on? Kuka dille mottaa leivälle siveltävää rasvaa jonain hvetin teelusikallisina ja mitä hvetin väliä jollain sokeripaloilla? Olen 37 v ja hädin tuskin tiedän, että sokeripaloja on muuallakin kuin lampuissa. Tuollainen asia tai mitta ei ole ollut relevantti minun elinaikanani.
En käytä kasvismargariinia tai voita, vaan ammupalalla levitän reilusti tuorejuustoa ja lätkäisen neljä palaa normaalia juustoa päälle ja siihen vielä paistetun kananmunan. Ja kurkkua ja paprikaa kyytipojaksi. Nälkä pysyy poissa, olen normaalikokoinen ja täysin terve. Sinä päivänä, kun alan syömään light-juustoja, on elämänhalu poissa.
Ja sipaisut voi tunkea sinne itseensä.
Laitan piimälimpun, rieskan tai itsetehdyn vehnäsämpylän päälle oivariinia ja leikkelettä ja/tai juustoa. Juomaksi vettä ihan ilman makuja.
Oonko mä nyt ainoa joka ei yhtään ymmärrä mistä tässä on kyse?
Tuossa on kaikki hirvitykset saatu samaan kappaleeseen. Sipaisu, kasvimargariini, täysjyväleipä, Polar 5%, makuvesi ja rasvaton maito.
En kyllä tiedä mikä juttu kyseessä mutta en taida edes haluta tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sadannen kerran=PohjoisKarjalasta ei kerrottu julkisuuteen kuin pieni osa jossa tulkittiin voin syyksi kaikki sydänsairaudet. Oikeat syyt olivat tupakointi ja antioksidanttien puute. Euroopassa tehtiin rinnakkaistutkimuksia joissa saatiin täysin ristiriitaisia tuloksia.
Ainoa ristiriitainen tulos on ”French paradox”. Ja ranskalaisilla taas on hirveästi maksasairauksia.
Paras olisi kreetalainen ruokavalio.
Ravinnon kolesterolivaikutus on joko pieni tai olematon, kyse on siitä hapettuuko kolesteroli johon vaikutetaan suojaavilla ravintotekijöillä. Lähes kaikilla sydärin saaneilla on suositellut kolesteroliarvot.
Polar 15% on ihan hyvää juustoa. Viisprosenttinen sen sijaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Polar 15% on ihan hyvää juustoa. Viisprosenttinen sen sijaan ei.
Onhan sitä kovasti yritetty löytää rasvaisesta juustosta haittoja mutta ihmistutkimuksissa ei ole löydetty.
Vierailija kirjoitti:
En käytä kasvismargariinia tai voita, vaan ammupalalla levitän reilusti tuorejuustoa ja lätkäisen neljä palaa normaalia juustoa päälle ja siihen vielä paistetun kananmunan. Ja kurkkua ja paprikaa kyytipojaksi. Nälkä pysyy poissa, olen normaalikokoinen ja täysin terve. Sinä päivänä, kun alan syömään light-juustoja, on elämänhalu poissa.
Ja sipaisut voi tunkea sinne itseensä.
Kyytipojat kuuluu sinne samaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sadannen kerran=PohjoisKarjalasta ei kerrottu julkisuuteen kuin pieni osa jossa tulkittiin voin syyksi kaikki sydänsairaudet. Oikeat syyt olivat tupakointi ja antioksidanttien puute. Euroopassa tehtiin rinnakkaistutkimuksia joissa saatiin täysin ristiriitaisia tuloksia.
Ainoa ristiriitainen tulos on ”French paradox”. Ja ranskalaisilla taas on hirveästi maksasairauksia.
Paras olisi kreetalainen ruokavalio.
Näytä edes yksi väestötutkimus eläinrasvan haitallisuudesta. Ei löydy mistään ja normaali kolesterolitaso on kuulemma kahden vahvan lääkityksen yhteistulos.
Ruisleivälle (pelkkää ruista, ei vehnäjauhoja eikä vehnägluteenia) hummusta ja savutofua, joskus herkutteluun vielä avokadoa mutta yleensä kurkkua. Juomana aamulla vihreä tee, janojuomana ruoan kanssa vesi ja viikonloppuna viini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras olisi kreetalainen ruokavalio.Ravinnon kolesterolivaikutus on joko pieni tai olematon, kyse on siitä hapettuuko kolesteroli johon vaikutetaan suojaavilla ravintotekijöillä. Lähes kaikilla sydärin saaneilla on suositellut kolesteroliarvot.
Kas kummaa. Välillä täällä itketään sitä miten kenelläkään ei ilman lääkitystä ole suositeltuja kolesteroliarvoja, ja välillä taas lähes kaikilla sydärin saaneillakin sellaiset on.
En osta ikinä margariinia. Leivät syön juustolla ja kinkulla, niissä on rasvaa ihan tarpeeksi.
Makuvettä saatan ostaa ehkä kerran vuodessa jos on todella kuuma ja alkaa pyörryttää ja oma vesipullo on jo tyhjentynyt.
Jos yritän laihduttaa niin leivät jää toki syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen aamiainen minulle pienelle naiselle.
Mä vedin just aamupalaksi ruisleivän neljällä paksulla juustosiivulla, Oivariinilla, kurkulla ja tomaatilla. Olen 160cm, 50kg ja siro. Oli hyvää 😋
Ps. Juusto ei todellakaan ollut mitään vähärasvaista sontaa.
Ikävää kun puhutaan ruuasta sontana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan näppylöitä termistä sipaisu tällaisessa yhteydessä. Elämästä vieraantuneiden ruokaterapeutti-hannapartasten kammokieltä.
Muistuipa mieleen kuva 80-luvun alusta kotitaloustunnilta. Pikkutarkka köksänope näytti, kuinka halutessa sipaistaan leivälle rasvaa. Luokan äänitorvi, iso ja pulska poika, alkoi ihmetellä ääneen, miten noin pienestä määrästä ei ole mitään hyötyä. Opettajan kysymykseen siitä, mihin sitä rasvaa tarvittaisiin, vastaus oli: liukasteeksi, koska eihän se leipä muuten mene kurkusta alas. Muistan edelleen opettajan perinpohjaisesti järkyttyneen ilmeen. Hän oli purskahtamaisillaan itkuun. Varmaan teki pahaa ajatella, että oppi ei ollut edes menossa perille.
Niin, inhoan minäkin ruoanlaitossa sipaisemista.
Ihana "luokan äänitorvi, iso ja pulska poika", kuulostaa symppikseltä pojalta, kun uskaltaa avata suunsa ja kertoa rehellisesti ajatuksensa! 💖
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen aamiainen minulle pienelle naiselle.
Mä vedin just aamupalaksi ruisleivän neljällä paksulla juustosiivulla, Oivariinilla, kurkulla ja tomaatilla. Olen 160cm, 50kg ja siro. Oli hyvää 😋
Ps. Juusto ei todellakaan ollut mitään vähärasvaista sontaa.Ikävää kun puhutaan ruuasta sontana.
Vähärasvaista juustoa ei kyllä ruuaksi voi mieltää.
Kun syön leipää, syön vaaleaa, rapeaa, kuumaa paahtoleipää runsaalla voilla ja kermaisella goudalla.
Yleensä syön tosin jätän leivän väliin ja käytän mieluummin vain voita ja juustoa.
Taas sellainen ketju jossa saa yläpeukkua jos käyttää voita, ja alapeukkua jos käyttää margariinia. Yläpeukku pekonista, alapeukku täysjyväleivästä.