Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset säilyttävät haarukoita, veitsiä ja lusikoita väärässä järjestyksessä?

Vierailija
09.02.2021 |

En ymmärrä mikä näitä ihmisiä vaivaa.

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nähnyt yhdellä tutulla että samassa lokerossa on ruokailuvälineitä jopa niin,että ovat toiset väärinpäin🤪esim haarukoita piikkiosaa ylös-ja alaspäin.todella vulgaaria

Hemskutti, miten olet päässyt mun laatikolle. Mulle riittää se, että nuo aseet ovat laatikossa, eivät lattialla tai pitkin pöytiä. Ja koko perhe syö kyllä aseilla, ei sormin.

Vierailija
102/108 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina ollut järjestyksessä: lusikat, haarukat ja veitset.

Mulla kanssa! Ja hyvin on toiminut yli 30 vuotta, minkä ajan olen asunut pois lapsuudenkodista.

Lusikat ekana vasemmalla, koska käytän niitä eniten. Ja niitä käytän usein yksin.

Haarukat tokana, koska niiden vieressä on tottakai oltava niiden kanssa käytettävät veitset.

Veitset siis viimeisenä oikealla. Ne on kätevä myös pitää reunassa, koska käytän niitä yksinkin, kun esim. voiteluun tarvitsee vain veitsen.

Haarukat ovat siis keskellä, koska en käytä niitä koskaan ilman veistä. Paitsi kokeillessani keitettävän perunan kypsyyttä.

En ymmärrä, miten muka joku toinen järjestys voisi voittaa tämän pettämättömän systeemin kotioloissa, missä harvoin katetaan pöytään kaikki kolme (illalliskutsut vain haaveilussa). Ainakin oikeakätiselle tämä on ainoa oikea tapa.

Mulla haarukat vasemmalla, veitset keskellä ja lusikat oikealla. Tosi harvoin tulee käytettyä veistä yksinään, haarukkaa ja lusikkaa kylläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haarukat vasemmalla, lusikat keskellä ja veitset oikealla. Samalla tavalla kuin kattauksessakin.

Olet väärässä. Alkukeittolusikka tulee oikealle puolelle lautasta laitaan ja toisaalta jälkiruokahaarukka taas keskelle eli yläpuolelle ruokailijasta katsottuna. 

Haa-vei-lu sopii siis yhtä hyvin kattaukseen, mutta on oikein muista eri syistä. Ensinnäkin haarukat ja veitset otetaan parina, joten ne on kätevä pitää rinnakkain. Toisekseen muistisääntönä haaveilu on kätevämpi kuin haaluvei tai muu vastaava. Kolmanneksi sokkona sekä nopeasti silmäiltynä veitsen erottaa helpoiten painosta ja muodosta muista aterimista, joten on helpompi olla ottamatta erehdyksessä kiireessä lusikkaa haarukan sijaan tai toisinpäin, kun ne ovat kauempana toisistaan, laidoilla, ja ne erottaa helposti tunnistettava veitsikolo. 

Mihin vıttuun tarvitaan muistisääntöjä kun laatikkoon katsomalla näkee missä mitäkin on?

Esim. mun laatikossa ruokailuvälineet ovat takaosassa, ja laatikon joutuu vetämään kokonaan ulos ennenkuin näkee mikä on mikin.

Meillä sama ongelma akun ruokailuvälineiden kanssa.

Miten ruokailuvälineet liittyvät akkuun?

Vierailija
104/108 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haarukat vasemmalla, lusikat keskellä ja veitset oikealla. Samalla tavalla kuin kattauksessakin.

Olet väärässä. Alkukeittolusikka tulee oikealle puolelle lautasta laitaan ja toisaalta jälkiruokahaarukka taas keskelle eli yläpuolelle ruokailijasta katsottuna. 

Haa-vei-lu sopii siis yhtä hyvin kattaukseen, mutta on oikein muista eri syistä. Ensinnäkin haarukat ja veitset otetaan parina, joten ne on kätevä pitää rinnakkain. Toisekseen muistisääntönä haaveilu on kätevämpi kuin haaluvei tai muu vastaava. Kolmanneksi sokkona sekä nopeasti silmäiltynä veitsen erottaa helpoiten painosta ja muodosta muista aterimista, joten on helpompi olla ottamatta erehdyksessä kiireessä lusikkaa haarukan sijaan tai toisinpäin, kun ne ovat kauempana toisistaan, laidoilla, ja ne erottaa helposti tunnistettava veitsikolo. 

Mihin vıttuun tarvitaan muistisääntöjä kun laatikkoon katsomalla näkee missä mitäkin on?

Esim. mun laatikossa ruokailuvälineet ovat takaosassa, ja laatikon joutuu vetämään kokonaan ulos ennenkuin näkee mikä on mikin.

Ehkä siitä puuttuu iso kirjain ja kyse on Aku Ankan ruokailuvälineistä.

Vierailija
105/108 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs astianpesukoneessa, saako aterimet olla lokeroissa sikin sokin? Omasta mielestäni ei! Vaimo haraa asiassa vastaan!

Astianpesukoneessa ne ei saa olla missään järjestyksessä, pesutulos kärsii.

Olin just tulossa sanomaan että laitan tarkoituksella sikin sokin. En halua että ne on järjestyksessä limittäin.

Eri

Vierailija
106/108 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän se tietää, että akkuhaarukka tulee aina akkulusikan vasemmalle puolelle. Muu on vulgaaria

Vierailija
107/108 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerettiläinen!

Järjestys on haarukat, veitset, lusikat, eli haa-vei-lu.

Millä perusteella tällainen haaveilu on oikein?

Meilläkin köksän ope aikanaan sanoi, että muistakaa sitten tuo haaveilu, ihmeesti on 20 vuoden jälkeenkin pysynyt sama järjestys. Tuskin sille mitään järkevää perustetta on, mutta kai se on ollut joku köksien hauska huomio?

Vierailija
108/108 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan haaveilla, vaan tehdään. Laatikko järjestys on vei-haa-lu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme